[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:12

Wat doen jullie nu qua gras? Met Bart gaat het verder super en hij is aardig wat afgevallen. Hij staat nu zo'n 3 uur per dag op het gras met graasmasker.. Maar ik vind het nogsteeds wel eng.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:43

Stef staat nu 1 uur per dag met graasmasker op de wei, altijd pas rond 4 uur in de middag. De rest van de dag staat hij in de paddock met een uitloopje op zand.

Van de DA mag hij pas in juni wat verder gaan uitbouwen naar meer uren gras.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:08

Pluis is voorlopig nog te ziek om op het gras te mogen, ik denk dat ik het heel eng ga vinden als ze terug op het gras mag. Wellicht opbouwen met een half uurtje per dag ? Idd met graasmasker, die mag van mij dit jaar niet meer zonder masker op het gras.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:49

Stef mag nooit meer zonder graasmasker.. Ben ook bang dat als hij eenmaal door heeft dat hij zonder mag ik een gevecht aan moet gaan om dat ding weer om te krijgen. Hij vindt het gelukkig prima zo.

Dat stomme gras blijft spannend, maar Stef blijft ook een paard. En daar hoort ook grazen bij en samen staan met maatjes. Gelukkig grenst de paddock direct aan de wei dus ziet hij z'n maten wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:16

Image staat 3 uur per dag met graasmasker op de wei.
Ik bouw dat heel langzaam op: 10 minuten per dag en steeds 10 minuten erbij, als hij de dagen ervoor geen reactie heeft gegeven op harde hals of vetkapjes elders. Later in de zomer mag ze naar 4 uur. Voor nu is het genoeg. De rest van de dag staan ze in de paddock met hooi. Ook prima.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 17:07

Welk graasmasker gebruik jij? Mijn dames zijn ontzettend goed in het snel verwijderen van dat lastige dingen voor hun hongerige monden! En vorige week een flinke clash gehad mijn hoefsmid die zei dat-ie nooit meer zou komen als ik Pauli zonder masker op het gras liet lopen :((

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:10

vastmaken aan je halster JP, werkt echt!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:17

Heb een greengard met bijbehorend halster.
Heb inmiddels beiden maten uitgeprobeerd (pony en paard) maar hij blijft ondanks het bijbehorende halster met... Tig bevestigen niet goed zitten.
Met name het verschuiven maakt het een onding voor dr.

Als iemand een tip heeft wbt een masker welke niet verschuift graag!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:26

Ik heb er gewoon 1 van faundaland, zo'n simpele. Ik heb ook de greenguard gehad, maar wat een ramp.. Bart had 'm steeds zo af, echt niet te doen. Gewoon maar weer de normale gaan gebruiken.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:28

Hier hebben ze een greenguard of een masker van Ekkia om (tough-1). Beide kunnen bevestigd worden aan een (veiligheids)halster. De GG met riempjes en die van Ekkia met klittenband. Blijft tot nu toe goed zitten. Die bloempotmodellen kregen ze wel regelmatig af.
Pony die vorige zomer HB was wordt opgebouwd met om de dag een half uur er bij. Staat wel op een kaal stuk land en heeft geen IR of PPID. Verder krijgt hij wel iedere dag beweging.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:30

Die van mij gaat ook een uurtje per dag naar buiten. Ik wil dit wel langzaam iets gaan opbouwen, maar ook niet teveel. De rest van de dag op de paddock die gelukkig wel aan haar weiland grenst.
Ze staat altijd met masker op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:08

http://www.depaardenverzorger.nl/grazin ... horse.html

image heeft deze van Harry Horse. Deze is diep en ruim genoeg voor haar. Ze doet hem met plezier om want dan mag ze naar de wei. Ze mag nooit zonder

ik heb er een aantal geprobeerd, maar deze houdt ze om en heel. En hij is niet duur ook.
En ze krijgt geen slijtplekken of zo. Ik heb wel het gat iets groter gemaakt, want er ging wel heel weinig gras door.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:21

Die van janouk heb ik inderdaad ook :-).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:27

Ik heb een greenguard maat full die is vastgemaakt aan een gewoon halster met de bijgeleverde riempjes.

Ik heb ook dat greenguard halster geprobeerd, maar geen enkele maat zat goed icm het masker. Wonder boven wonder laat hij het masker heel (vliegenkappen en sprietjes sneuvelen altijd, die trekt ie gewoon af).

Ik heb hier in een ander topic wel eens gezien dat iemand het masker had vastgenaaid aan het halster:

Afbeelding

Dat voorste riempje trek ik dan nog wel ff recht, dit was een actie foto ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:30

Zit je halster niet wat te los?
Je zou het riempje op de neus nog een keer extra om de neusriem kunnen slaan. Zo zit het hier ook bij de shet waardoor het riempje in het midden blijft zitten. Een andere optie is een neusbontje, dan blijft het riempje ook in het midden zitten.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 21:59

Vraagje. Daatje gaat langzaam maar zeker gelukkig vooruit. Nu wil ik kijken of ze goed genoeg is nu om rontgen te maken van beide voorhoeven. Wel op stal, want vervoeren kan zeker niet. Iemand tips voor goede fotos die aan huis komt in Egmond NH. Ik heb gelezen over edigit. Hebben jullie fotos laten maken? Ik hoor ook veel die dat niet gedaan hebben, ik hoor graag jullie mening over wel of niet doen en waarom. Ze wordt overigens als de ergste fase voorbij is zeker getest op ir en ppid

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:19

Ik heb geen foto's laten maken, vond het geen meerwaarde hebben dat te doen. Het was overduidelijk dat hij flink hb was, hoeveel graden enz vond ik persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben (en mijn hoefsmid ook niet).

Mijn pony staat nu sinds begin deze maand van ongeveer 10u tot 18u op de wei. Zonder graasmasker.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:28

Dank voor je reactie reactie. Is ook waarom ik de vraag stel. Dierenarts vindt het wel zinnig hoefsmid niet noodzakelijk. Aan de ene kant wil ik heel graag weten hoe het van binnen is, maar ben er tegelijk ook bang voor. Wat als er ernstige kanteling is.... ik weet dat er paarden met ernstige kanteling zijn die weer pijnvrij rondlopen en ook met minimale kanteling voor wie het helaas geen goede afloop had omdat ze niet pijnvrij te krijgen waren. Pfff twijfel twijfel

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 22:29

flavlip schreef:
Ik heb geen foto's laten maken, vond het geen meerwaarde hebben dat te doen. Het was overduidelijk dat hij flink hb was, hoeveel graden enz vond ik persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben (en mijn hoefsmid ook niet).

Mijn pony staat nu sinds begin deze maand van ongeveer 10u tot 18u op de wei. Zonder graasmasker.

Ps hoe lang geleden was jouw paard hb?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 05:51

Ik heb ook nooit foto's laten maken. Mijn DA gaf aan dat hij het klinische beeld belangrijker vindt. Volgens hem reageert ieder paard anders op een kanteling en geeft een foto een beeld, maar zegt het niets over het functioneren van het paard.

Heb wel ervaring met edigit. Ze werken netjes en snel, maar ik vond het nadeel dat het vrij lang duurde voordat ze langs konden komen. Moest enkele weken wachten (woon wel in zholland). En ze maken alleen foto's. Ze vertellen wel hoe of wat ze zien op een foto maar voor behandeling moet je naar je eigen DA of toch een kliniek.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 06:24

Bij Image zijn er wel in het begin bij iedere hoefsmidbehandeling foto's gemaakt.aan de hand van de foto's kon de hoefsmis de hoef optimaal bijwerken. Later is er ieder half jaar een foto gemaakt.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:04

@ daatje Dat is nu 4-5 jaar geleden denk ik. Hij is in de winter hb geworden van het (koeien)kuilgras. Weideseizoen daarna deed hij een uurtje mee (koeiengras...). Na de verhuizing kon hij aan 't het eind van dat seizoen van 8.00u tot 20.00u op het land.

Nu weer op een andere stal en eigenlijk bouw ik altijd van te voren aan de hand op en probeer ik hem daarna met de groep mee.

Ik hou hem natuurlijk goed in de gaten en beweging is echt heel belangrijk.

Het verschilt per paard en per weiland en het is ook maar net wat je als eigenaar wilt. Met mijn pony maar een uurtje op het land zetten zou ik een stuk minder stress hebben ;-)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:47

@daatje:
Afgelopen jaar hebben we 2 keer foto's laten maken. (met een tussenpozen van ongeveer een half jaar)

Dit omdat ze erg veel pijn liet zien en volgens de hs tegen een zoolbreuk aan zat.
Beslag hier, medicatie daar ik wilde simpelweg weten of het allemaal nog wel zin had.
Daarnaast gaf de da aan dat beleving van pijn bij ieder paard anders is.

Het beslag is eveneens aangepast op het beeld welke duidelijk werd door de foto's.

En ik wilde weten bij de tweede keer foto's maken wat er misschien veranderd was tenopzichte van de eerste foto's.

De foto's zijn gemaakt door een mobiele paardenpraktijk uit wekerom, niet bepaald in de buurt voor jou maar er zijn er meer gelukkig die dit doen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:34

Bandiet had ook altijd zon bloempot model graasmasker. Werkte erg goed. Alleen met rennen kreeg hij nog wel eens beetje te weinig lucht. Maar hij heeft hem nooit afgekregen.

Bij de eerste bevangenheid zijn zijn hoeven eerst 6 weken in het gips gegaan, daarna foto's laten maken en nog een aantal weken in het gips. Foto's waren meer om een beetje een beeld te krijgen, eigenlijk nooit veel mee gedaan verder.

Aantal jaar later bij een nieuwe bevangenheid nog een keer foto's laten maken om te zien of zijn hoeven veel achteruit waren gegaan of dat het nog wel een beetje hetzelfde was.
Beide dierenartsen (dierenkliniek bodegraven en enterbrook) konden zelf foto's maken, een op locatie, ander niet. Maar allebei hebben ze het nooit gehad over het aantal graden kanteling enzo wat ik vaak in dit topic lees.. Vind ik dan wel weer raar...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:00

Over het foto maken ... er kan ook wat anders uitkomen is mijn ervaring.
Ik liet 2 jaar geleden ook de röntgen aan huis komen om foto's van de hoeven te maken, omdat hij maar niet door zijn bevangenheid heen kwam. Ik wilde toch zelf zien hoe het in de hoef er voor stond.
De DA die kwam, ging zijn hoef uit verdoven, maar ... hij bleef zo mogelijk net zo voorzichtig lopen.
Dus toen hoger en hoger en kwamen we uit bij de elleboog ... scheur in het gewricht.
Toen was ik toch blij dat de röntgen er was ... wat er uit kwam was ook niet leuk, maar de hoofdoorzaak van zijn bevangenheid bleek dus helemaal niet in de voeding te liggen.
Wat ik wil zeggen is dat je soms wel degelijk meerwaarde kunt hebben aan röntgenfoto's.

Andere pony had ik ze echt nodig voor de hoefsmid om te zien waar het hoefbeen zat in de (afwijkende) hoef en hoe dik de zool was voor correctie stand.