[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:10

Mijn pony is sinds dinsdag opnieuw beslegen met een hoefijzer met zool ertussen.
Mijn hs vond het te vroeg om de zool weg te laten wegens haar zoolgevoelligheid. (zonder hoefijzer en zool kan ze geen kanten uit...)
Ik ben het hem vergeten te vragen, maar zou deze 'zoolgevoelligheid' iets te maken met haar (ex :) )hoefbevangenheid ?
Voorheen had ze hele sterke hoeven en hebben we altijd zonder ijzers kunnen rijden, zelfs op verharde wegen. Maar gelukkig loopt ze met hoefijzers wel 'normaal'.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:15

Onze pony is ook heel gevoelig op zijn zool, heeft geen zooltjes maar kan niet zonder ijzer lopen... dan is hij kreupel aan de kant waar de hoefkanteling zit. Dus ik vermoed dat dat wel iets met elkaar te maken heeft.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:30

Foeiknop doet het hartstikke goed. Had hem nog niet eerder uitgeprobeerd, maar mijn maat is vol. (ps, niet quoten a.u.b., quote's haalt hij niet weg)

@Embe, had mijn pony ook in het begin na de bevangenheid, na een paar maanden kon ze wel weer zonder zooltjes.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:39

Bedankt om mijn vraag even terug te zoeken :D Ik heb ondertussen inderdaad de hoeveelheid pijnstillers geminderd, nu krijgt hij 1gram equipalazone per dag, wat in theorie weinig is voor zijn gewicht. Hij doet het hier de 2 voorbije dagen toch goed op, wat volgens mij wel een goede zaak is :)

Ik ga ook mijn ban-knop even zoeken, hoef ik haar berichten niet meer te lezen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:43

Ben een stille meelezer en heb in het verleden een paard verloren aan hoefbevangenheid. Niet aan de bevangenheid zelf, maar wel aan het feit, dat het paard niet meer wilde drinken en de moed had opgegeven..
Is nu bijna 2 jaar geleden en heb me heel veel verdiept in hoefbevangenheid en eigenlijk van alles wat erbij komt, zoals voeding, training, hoe het paardenlichaam werkt enz. Juist ook in dit topic vind ik heel veel info (op die enkeling na, die hier alleen maar zit te stoken |( )
Nu ben ik eigenlijk helemaal terug gekomen op het voeren van krachtvoer, granen enz. Nu lees ik hier heel veel over Equi Life F4F. Is dit ook iets wat ik kan voeren aan de paarden die dus gezond zijn? 1 van mijn paarden is een nakomeling van het paard wat ik heb laten inslapen en de andere is een tinker..ik ben eigenlijk best bang geworden en nog voorzichtiger met voeren, weide inz..
Wilde dus daar naar over stappen en dan 1 x daags half handje geweekte bietenpulp met half schepje zemelen gaan geven.
Is die combi goed? Hoeveel van de F4F geven jullie? De hoeveelheid die aangegeven wordt of toch minder?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:51

Zammie, ik geef F4F nu voor 2 weken aan mijn acuut HB paard (nu 6 weken). Ik ben er wel tevreden over. Ik ben zeker dat hij al zijn vitaminen en mineralen krijgt en hij staat er zeker niet slecht op, mooie vacht, goed alert,.. Over een aantal weken komt de DA, ik zal eens vragen of ik aan iets kan zien dat het ook voor de hoeven helpt. Mijn paard is ong. 500 kg, dus hij krijgt 188gram. Ik heb wel traag opgebouwd, eerst 50 gram en tot wat hij moet hebben in ongeveer 10 dagen.

Er staat heel veel informatie hier over op de paardnatuurlijk.nl website, ga daar zeker eens kijken! Of de combinatie goed is weet ik niet, misschien kan je dit aan bokker tug vragen, zij weet er veel van ;)

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:57

Yoika schreef:
Mijn pony is sinds dinsdag opnieuw beslegen met een hoefijzer met zool ertussen.
Mijn hs vond het te vroeg om de zool weg te laten wegens haar zoolgevoelligheid. (zonder hoefijzer en zool kan ze geen kanten uit...)
Ik ben het hem vergeten te vragen, maar zou deze 'zoolgevoelligheid' iets te maken met haar (ex :) )hoefbevangenheid ?
Voorheen had ze hele sterke hoeven en hebben we altijd zonder ijzers kunnen rijden, zelfs op verharde wegen. Maar gelukkig loopt ze met hoefijzers wel 'normaal'.

Van HB wil de zool weleens dunner worden. Sommige paarden hebben dan baat bij een ijzer, al dan niet met zooltje. De mijne heeft nu geen zooltje meer, en dat gaat goed. Zonder ijzer kon ze op zachte grond helemaal niet 'uit de voeten' en op harde was ze voorzichtig.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:59

tug heeft me indertijd heel veel geholpen toen met dat paard....Door haar ben ik ook anders gaan denken over voeding. Voorheen was het gewoon krachtvoer en hooi in overvloed en zomers lekker op de wei. Wel allemaal opbouwend en naar behoefte qua training en leeftijd..Nu ben ik dus nog steeds denkende over wat ik allemaal anders had moeten doen.
De bietenpulp wilde ik gaan geven omdat het ene paard ZE heeft en de zemelen voor de goede houding fosfor/calcium en magnesium..Lijkt mij tevens de goede buikvulling (of hooi) voordat ze over een tijdje weer in de wei komen. Dus als ontbijt en daarna op de wei. Heb ondertussen begrepen, dat je dus met snelle opneembare voeding dus moet oppassen en daarom leek me dat het juiste ontbijt voor het gras.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:03

Mijn paard loopt ook nog steeds op zooltjes, Ron vindt het te vroeg om hem eraf te halen, we zijn nu 3 beslagbeurten verder en alles blijft goed, ook onder de zooltjes alles in orde. Hij heeft al eens járen met zooltjes gelopen en wat mij betreft blijft het lekker zo. Scheelt een hoop ellende als ze een gevoelige zool hebben.

Verder is Ron ook op de hoogte van wat hier speelt, }> al leest hij niet mee en reageert hij alleen als je erom vraagt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:17

Embe schreef:
Pfff, meld mij ook maar weer eens: pony was vorige week opeens flink kreupel. Precies aan de kant waar gekanteld hoefbeentje zit. Hij heeft een week op metacam gestaan, verbeterde aanzienlijk. DA heeft daarna buigproeven gedaan en door de metacam toch weer niet rad. Onderkant verdooft, aanzienlijke verbetering. Morgen naar de kliniek voor foto's: verdenking katrolgewricht of straalbeentje... klinkt niet heel fijn. Kan iemand mij alvast wijzer maken waar ik mij op voor moet bereiden?

Werd je paard direct al beter bij verdoving van de takken (spuitje in de hoefballen) ?
Normaal heb je namenlijk eerst een sluimerende af-aan kreupelheid en onregelmatigheid op de volte bij HKO.
Als je paard inene stokkreupel staat op één been denk ik meer aan een zoolzweer of een breukje in het hoef of kroonbeen.
Was jouw paard eenzijdig hoefbevangen ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:05

Liene schreef:
Ik heb hier al heel wat gepost hoor, ongeveer eergisteren nog een heel verslagje met wat ik hem nu voer, er mee doe en hoe zijn hoeven hier nu staan. Of er iemand was die nog wat tips had :)
Maar door die discussies is het nu al naar heel wat pagina's terug verhuist wat dus ook betekent minder tips voor mij :)

Liene, bedoel je dit stukje ?

Liene schreef:
Ik geef de F4F nu 14 dagen en merk wel al een verschil. Zijn vacht blinkt vele beter, oogjes niet meer zo dof,.. Hij stapt ook redelijk goed en gisteren sloeg hij er in om tegen de stal deur te duwen en naar buiten te lopen achter zijn vriendinnetje aan :oo Hij draafde een stukje maar was dan toch zo slim om te stappen.
Toch de pijnstilling weer wat verminderen denk ik :D

Ik las dat je de pijnstilling inmiddels hebt teruggebracht tot 1 gr pd, geef je het in één keer of verdeel je het nu over twee porties ?
Hoe is het verder met je paard, heeft hij nog pulsatie ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:11

Yoika schreef:

Bij hoefbeenkanteling is de zool vaak dunner geworden, of heeft zelfs wat gekneld gezeten en daarmee minder goede structuur dan voorheen.
Zoolaangroei duurt langer dan wand aangroei is mij verteld.

Isa heeft altijd al dunne zolen gehad en daarom stond ze vroeger op ijzers, tot dat dat niet meer lukte vanwege juist te harde hoefwand (wand spleet bij inslaan nagels).
Toen dus begonnen met hoefschoenen.
Nu vind ik het wel balen dat ze niet beslagen kan worden, want ze heeft echt op dit moment continu bescherming nodig en liefst had ik nu ook een ijzertje met zolen gehad, maar goed, als er niemand is in deze buurt die dat aan wil brengen houdt het op ... ik kan het zelf niet.
Dus hou ik hier weer 24 uur per dag de schoenen aan (alleen die zijn net iets te groot, dus qua afrolling van de voet klopt het helemaal niet eigenlijk).

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:20

Shinouk is na het bekappen meestal 2 a 3 dagen wat gevoelig op de zool, maar dan alleen op de weg met steentjes... Verder geen last. Had ze vroeger nooit, dus dit heeft ze over gehouden na de bevangenheid denk ik. Ze heeft overigens niet op ijzers gelopen tijdens de bevangenheid.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:20

Yoika schreef:

zoolgevoeligheid heeft zeker wat te maken met hoefbevangenheid, door de kanteling en/of zinking van de hoef komt in eerste instantie al het gevoelige hoefbeen dichter bij de grond te zitten.
Zoolgevoeligheid kan ook blijvend zijn als de aderen en haarvaten beschadigd zijn waardoor er na stabilisatie van de HB niet voldoende zool meer aangroeit.
Een dergelijk paard zal waarschijnlijk altijd een vorm van zoolbescherming moeten houden.
Na derotatie van het hoefbeen en bij niet al te veel schade aan de aderen/haarvaten in de zool zal de zooldikte op den duur wel weer kunnen toenemen.
Voor zover ik me herinneren kan van de door jou geplaatste foto's van de hoeven van je pony is het inderdaad verstandig dat je hoefsmid de zolen nog even laat zitten,
de derotatie van het hoefbeen is nog niet volledig en jouw pony loopt momenteel nog te veel op de punt om al zonder zolen te kunnen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:29

Zammie schreef:
Nu ben ik eigenlijk helemaal terug gekomen op het voeren van krachtvoer, granen enz. Nu lees ik hier heel veel over Equi Life F4F. Is dit ook iets wat ik kan voeren aan de paarden die dus gezond zijn? 1 van mijn paarden is een nakomeling van het paard wat ik heb laten inslapen en de andere is een tinker..ik ben eigenlijk best bang geworden en nog voorzichtiger met voeren, weide inz..
Wilde dus daar naar over stappen en dan 1 x daags half handje geweekte bietenpulp met half schepje zemelen gaan geven.
Is die combi goed? Hoeveel van de F4F geven jullie? De hoeveelheid die aangegeven wordt of toch minder?

F4F kun je zeker geven aan een niet HB 'er, het wordt ook aanbevolen voor paarden met slechte hoeven of achterstand in groei.
Het is een supplement wat uitgedacht is om te voeren naast hooi en bevat een hele reeks aan vitamines en mineralen.
Mijn twee gezonde dieren staan naast mijn HB'er ook op een schraal dieet, naast dit dieet krijgen ze dus de F4F en ik ben er heel tevreden over.

F4F geef je naar gewicht, al moet je wel wat compenseren als je nog ander voer geeft waar vits/mins in zitten.
Mijn paarden staan bijvoorbeeld op Safe&Sound en dat is ook al compleet voer, hiervan krijgen ze echter niet de volle aanbevolen hoeveelheid zodat ik de F4F uit de hand kan bijvoeren.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:57

Indiana kon na verloop van tijd wel (aardig) goed lopen op de stenen maar wat zij had overgehouden aan de HB was dat het pijnlijk was om bij de hoefsmid met haar hoef naar voren op het bokje te leunen. Voorheen was dat nooit een probleem.
Dat is natuurlijk ook precies waar de punt van het hoefbeen zit.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:20

lolclub schreef:
Embe schreef:
Pfff, meld mij ook maar weer eens: pony was vorige week opeens flink kreupel. Precies aan de kant waar gekanteld hoefbeentje zit. Hij heeft een week op metacam gestaan, verbeterde aanzienlijk. DA heeft daarna buigproeven gedaan en door de metacam toch weer niet rad. Onderkant verdooft, aanzienlijke verbetering. Morgen naar de kliniek voor foto's: verdenking katrolgewricht of straalbeentje... klinkt niet heel fijn. Kan iemand mij alvast wijzer maken waar ik mij op voor moet bereiden?

Werd je paard direct al beter bij verdoving van de takken (spuitje in de hoefballen) ?
Normaal heb je namenlijk eerst een sluimerende af-aan kreupelheid en onregelmatigheid op de volte bij HKO.
Als je paard inene stokkreupel staat op één been denk ik meer aan een zoolzweer of een breukje in het hoef of kroonbeen.
Was jouw paard eenzijdig hoefbevangen ?

Hoi lolclub, fijn dat je even reageert! :o Pony was inderdaad eenzijdig hoefbevangen (ook aan 1 zijde lichte kanteling). Dit is wel een aantal jaren geleden. Verder had ik de boel min of meer 'onder controle'. Mijn HS en DA dachten eerst aan hoefzweer of vernageling -hij was vlak daarvoor naar smid geweest- en HS voelde zich al schuldig (wat ik hem totaal niet aanreken want de pony is moeilijk te beslaan vanwege dunne wandjes en een hyper welsh gedrag), hij heeft er een hele studie van gemaakt en doet er alles aan om de pony op de been te houden (kortere nagels, minder nagels etc etc) en tot nu toe lukte dat ook (pony liep M-dressuur).

Hij werd wel beter na verdoving van de takken maar niet compleet rad... Weet echt niet wat ik er van denken moet. Ik probeer de foto's digitaal mee te krijgen, misschien wil jij er nog eens naar kijken (je reputatie is je voorbij gesneld ;) )?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:53

@romeorowan : toen ik nog een bolletje op mijn hoefsteun had had mijn paard dat ook. Toen heb ik er een platte steun met rubber 'zooltje' op gemaakt en toen ging het wel goed.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:16

lolclub schreef:
Ik las dat je de pijnstilling inmiddels hebt teruggebracht tot 1 gr pd, geef je het in één keer of verdeel je het nu over twee porties ?
Hoe is het verder met je paard, heeft hij nog pulsatie ?

Jep, dat bedoelde ik, en nog ergens had ik ook verteld dat ik nog steeds 1 keer per dag stap en dat hij dat goed doet. Over 2 weken worden er foto's genomen :)

Ik geeft 's ochtends en 's avonds een halve gram, dat het wat verspreid is :) En hij had eigenlijk nooit pulsatie, de DA en ik zelf hebben er meerdere keren naar gezocht en nooit gevonden :D Verder zijn zijn hoeven nu een kleine 2 weken aan een stuk door niet meer warm, terwijl daar voor het soms een dag wel en een dag niet was ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:10

Embe schreef:
Hoi lolclub, fijn dat je even reageert! :o Pony was inderdaad eenzijdig hoefbevangen (ook aan 1 zijde lichte kanteling). Dit is wel een aantal jaren geleden. Verder had ik de boel min of meer 'onder controle'. Mijn HS en DA dachten eerst aan hoefzweer of vernageling -hij was vlak daarvoor naar smid geweest- en HS voelde zich al schuldig (wat ik hem totaal niet aanreken want de pony is moeilijk te beslaan vanwege dunne wandjes en een hyper welsh gedrag), hij heeft er een hele studie van gemaakt en doet er alles aan om de pony op de been te houden (kortere nagels, minder nagels etc etc) en tot nu toe lukte dat ook (pony liep M-dressuur).

Hij werd wel beter na verdoving van de takken maar niet compleet rad... Weet echt niet wat ik er van denken moet. Ik probeer de foto's digitaal mee te krijgen, misschien wil jij er nog eens naar kijken (je reputatie is je voorbij gesneld ;) )?

Ik begrijp uit je verhaal dat vernageling uitgesloten is ?

Normaal gesproken zijn bij verdoving van de takken de zenuwen van de hele ondervoet (incl hoefbeen/straalbeen) verdoofd,
indien de pony dan dus toch niet geheel rad was zou dat kunnen betekenen dat het euvel toch wat hoger zit.
Het zou dus ook heel goed mogelijk zijn dat je pony zich verzwikt heeft en een bandje of peesje verrekt heeft.
Is de kreupelheid nu nog steeds even ernstig als de eerste dag en voel je ergens warmte of vochtophoping ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:24

Liene schreef:
Jep, dat bedoelde ik, en nog ergens had ik ook verteld dat ik nog steeds 1 keer per dag stap en dat hij dat goed doet. Over 2 weken worden er foto's genomen :)

Ik geeft 's ochtends en 's avonds een halve gram, dat het wat verspreid is :) En hij had eigenlijk nooit pulsatie, de DA en ik zelf hebben er meerdere keren naar gezocht en nooit gevonden :D Verder zijn zijn hoeven nu een kleine 2 weken aan een stuk door niet meer warm, terwijl daar voor het soms een dag wel en een dag niet was ;)

Op zich klinkt jouw verhaal erg positief ;)
Een paard wat zich te goed heeft gedaan aan een ton met krachtvoer kent meestal een ernstig en snel verloop van HB met vaak behoorlijke kanteling
Dat jouw paard geen pulsatie (meer) heeft zou dus goed kunnen betekenen dat de HB inmiddels stabiel geworden is.
Wel is het inderdaad verstandig dat je even foto's laat maken, hieruit zal blijken of er daadwerkelijk kanteling is opgetreden.
Mocht het in jouw geval zo zijn dat er geen kanteling is opgetreden en dat ook de ontsteking inmiddels weg is dan kun je ervan uitgaan dat je paard over niet al te lange tijd weer langzaam in het werk genomen kan worden.
Hij moet dan natuurlijk wel volledig van de pijnstillers af zijn..
Ik zal voor je duimen ;)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:34

lolclub schreef:
Embe schreef:

Ik begrijp uit je verhaal dat vernageling uitgesloten is ?

Normaal gesproken zijn bij verdoving van de takken de zenuwen van de hele ondervoet (incl hoefbeen/straalbeen) verdoofd,
indien de pony dan dus toch niet geheel rad was zou dat kunnen betekenen dat het euvel toch wat hoger zit.
Het zou dus ook heel goed mogelijk zijn dat je pony zich verzwikt heeft en een bandje of peesje verrekt heeft.
Is de kreupelheid nu nog steeds even ernstig als de eerste dag en voel je ergens warmte of vochtophoping ?

Vernageling uitgesloten... het lijkt bijna onmogelijk, de nagels zijn extra dun en kort en er zitten er minder in dan normaal. Zitten vrij laag (net genoeg om de boel op z'n plek te houden, zeg maar ;) ) Nee, de kreupelheid is zeker niet even ernstig, hij is nu best onregelmatig maar was echt steenkreupel. Over dat verdoven en niet rad verbaasde ik mij ook al... da heeft pony nog wel flink gebogen (onderkant) na de verdoving. Zijn benen zijn kurkdroog, alleen eerste dag was hoefje wat warm.

11 uur gaan we foto's maken >;)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:58

Isapaardje schreef:
Nu vind ik het wel balen dat ze niet beslagen kan worden, want ze heeft echt op dit moment continu bescherming nodig en liefst had ik nu ook een ijzertje met zolen gehad, maar goed, als er niemand is in deze buurt die dat aan wil brengen houdt het op ... ik kan het zelf niet.

Ik weet niet waar in Brabant je woont, maar mijn smid doet over het algemeen alles en is ook niet te beroerd een stukje te rijden. Als je wil kan ik je zijn nummer wel geven?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:17

Isapaardje: soms plakken ze ook plastic/kunststof ijzertjes! Dan hoef je helemaal niet te nagelen.
Je zou eens kunnen inforemeren of je smid dat kan/doet. Ik weet dat Ron dat wel ees doet bij paarden.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:19

Isapaardje ik heb je ook even gepbt. Heb namelijk een smid die niet heel snel ergens nee tegen zegt.