Paprika schreef:Dit vind ik een zalig topic! Het hoefmechanisme lijkt me bijzonder interessant. Waar leren jullie dit allemaal, zijn er daar cursussen voor?
In dit topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paprika schreef:Dit vind ik een zalig topic! Het hoefmechanisme lijkt me bijzonder interessant. Waar leren jullie dit allemaal, zijn er daar cursussen voor?
Needje schreef:Bjorn heeft volgens mij liever niet dat eigenaren zelf gaan prutsen met de voeten van hun paard, maar aangezien er toch vraag naar is heeft ie liever dat het dan goed gebeurd. Hij zal eigenaren met paarden met afwijkende voeten altijd adviseren het niet zelf te gaan doen.
(en puur gericht om je EIGEN paard bij te houden, niet die van anderen)
Zinzi_jewel schreef:Ik werd erop geattendeerd via PB dat Bjorn al jaren paarden eigenaren begeleid met zelf hoefverzorging toe passen .
singasong schreef:flavlip schreef:@ Singasong Er is zeker al een heleboel veranderd bij de witte lijn. Door de hoefijzers kon ik dit natuurlijk niet goed zien, maar als de hoefsmid er was liet ze dit wel zien.
Dit een foto van ruim een jaar geleden (april 2011)
[ Afbeelding ]
Het kan ook zijn dat de witte lijn altijd iets verbreed blijft. Dit had hij namelijk al, hij is voor het eerst bevangen geweest als 2 jarige en elke zomer was het opletten. Deze keer was hij in de winter echt heel erg bevangen, aan alle 4 zijn hoeven en voor een kanteling. Het is een lange weg, maar we gaan nog steeds de goede kant uit. De hoefsmid komt nu ook wat eerder, zodat het goed bijgehouden wordt. Zijn hoeven slijten ook vrij scheef af. Ik geef het even tijd zonder hoefijzersis erg wennen.
Ja, het zal wss nooit meer zo worden als dat het was met de witte lijn.
Die rode plek (kneuzing) herken ik niet. Niek heeft het niet gehad. Heb het wel 2x bij zijn straal gezien.
Wat ik wel herken is die 'vervorming' in de witte lijn bij de teen. Dat heeft Niek ook aan één voet. Weet jij wat dat is en of dat iets met de kanteling of verzakking te maken heeft?
Of zou het kunnen komen van de lip van het ijzer? Ik heb wel eens een hoefbeen gezien wat een soort deuk had omdat daar jarenlang een te strakke lip had gezeten. Kan me voorstellen dat dat dan terug te zien is aan de buitenkant dmv een vervorming in de witte lijn.
Op deze foto zie ik wel weer een dikke/brede hoefwand.
Loopt je paard wel goed op blote voeten?
Kinke schreef:Daks, ik denk dat het wel mee gaat vallen, flink de wand laten afronden, en zo te zien zit er flink wat los zoolmateriaal.