[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:47

wat een leuke foto!!
ik ben vandaag even gaan wandelen met pablo...hij was sloom en ik vind hem "dun"worden....daarom foto's
je ziet het niet echt op de foto's maar ik zie het wel....dus vandaag maar ontwormd met ook iets tegen lintwormen(je weet nooit)
verder eet hij goed en is wakker...hij maakt iedere keer de bovenste sluiting van zijn stal open.....houdini noemen we hem ook wel...
Afbeelding

bij het beekje in het dal

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:58

Pauli wenst jullie allen een volle hooibak, gezonde voetjes en alle goeds voor de Kerst en het nieuwe jaar 2009 !!
En ik sluit me van harte bij haar wensen aan!

Afbeelding

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 22:13

Leuk al die foto's van de paardjes! Ja @Geerke; dank je voor het compliment! Ik vind Pablo niet dun op de foto's, gewoon goede conditie, maar jij ziet hem natuurlijk iedere dag, en misschien dat het voor zijn doen dun is!?

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 23:44

Ik vind hem ook niet te dik! Ziet er op de foto zeker goed uit...

Als ik jullie vertel dat Shinouk een appaloosa is, wat denk je dan?? Meeste mensen geloven het namelijk niet...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:13

Dan denk ik owww? Heeft ie spikkels op z'n kont? Op de foto lijkt ie gewoon bruin, maar goed, hij staat ook niet helemaal op de foto...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:19

Mooie kerstkaarten allemaal, bedankt! Ik duim mee voor een mooi en gezond 2009!

Timbers, dikke knuffel, heel veel sterkte met jouw beslissing, ik denk dat je gelijk hebt, nog zo'n lange revalidatieperiode is heel erg zwaar Ach gut

Ik ben 4 dagen geleden begonnen met het rustig aan bijvoeren van mijn eigen gewonnen voordroog. Het is echt zo mooi, heel droog, alleen maar lange stengels en is van echt paardengras. Ze krijgen 1x per dag met z'n 3'en een afgepaste kruiwagen, dus zonder top erop. Ik check Nado iedere dag en eergisteren dacht ik dat hij een iets opgelopen manenkam kreeg en ik een lichte pols voelde. Gisteren wist ik het zeker. Helaas dus voor de andere 2, en helaas van mijn 1000 kilo prachtig paardengrasvoordroog.... Kennen jullie dat, dat echt een minimale hoeveelheid al zo'n reactie teweeg kan brengen ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:49

Jeetje, nee zo'n heftige reactie heb ik niet eerder meegemaakt. Misschien heb je iets aan de tip van onze PA toen ik weer van oud naar nieuw hooi overging: mengen met stro.. (alhoewel stro ook veel suikers kan bevatten - als dat wellicht bij jouw paard het probleem is, dan wel voorzichtig zijn)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:53

Jannepauli schreef:
(alhoewel stro ook veel suikers kan bevatten -

Bloos! Echt waar??????? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor! Maar hoe kan dat dan? Stro is toch allang uitgebloeid/uitgegroeid wanneer het in pakken wordt geperst? Hoe kan daar dan nog zoveel suiker in zitten?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:05

Ik blijf bij mijn graszaadhooi, dat werkt perfect. Maar ik had gedacht om dat te supplementeren met dat voordroog voor de winter, zodat ze net wat meer binnen zouden krijgen, vooral als het straks weer nat rotweer wordt. Heel voorzichtig mee begonnen dus, want naast die afgepaste kruiwagen (en daar kan echt maar 2 armen in) krijgen ze gewoon anderhalf tot 2 balen graszaadhooi per dag. Ik denk dat dat vergelijkbaar kan zijn met stro ? En hier weet ik zeker dat hij geen reactie op krijgt, ze krijgen het al sinds september en hij is in de laatste jaren nog nooit zo goed geweest.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:35

Morgen foto's laten maken voelt beter. En dan pas beslissen............aan de hand van de foto's.
Morgen tussen 12-13u komen ze langs.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:36

Sterkte meis Ach gut

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:54

Prachtige foto's weer allemaal! Echt mooi om te zien... Ja

@Timbers: Heel veel sterkte met de beslissing!

Met Victor gaat het inmiddels weer wat beter.....hij krijgt nu alleen nog maar in de ochtend 2 gram Bute, 'savonds krijgt hij niets meer. Ik hou elke keer m'n hart vast als ik naar ze toe ga, maar tot nu toe staat hij elke ochtend en hinniken ze beiden naar me. Lachen Echt veel lopen zie ik hem nog niet, de mest ligt ook nog altijd in de schuilstal. Maar ja...hij is gelukkig weer een stuk vrolijker.....

Ik zal ook nog even aan een kerstkaartje werken, kan natuurlijk niet achterblijven. Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:02

Fijn dat het met Victor beter gaat!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:16

@timbers Ach gut ik wens je veel wijsheid toe. Dikke knuffel.

@victory-boy: fijn dat Victor weer aan de betere hand is. Gelukkig maar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:57

Kymalin schreef:
Jannepauli schreef:
(alhoewel stro ook veel suikers kan bevatten -

Bloos! Echt waar??????? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor! Maar hoe kan dat dan? Stro is toch allang uitgebloeid/uitgegroeid wanneer het in pakken wordt geperst? Hoe kan daar dan nog zoveel suiker in zitten?

tja, waar heb ik dat gelezen.. op één van de honderdduizend internetpagina's die de laatste maanden over HB aan mijn ogen voorbij gegaan zijn.... volgens mij op 'Safer grass' of misschien in één van de links hierboven over het paard Druid en zijn herstel na bevangenheid. Eerlijk gezegd verbaasde het mij ook maar er werd met stelligheid beweerd dat stro veel meer suikers bevat dan dat wij denken.. (er werd idd ook opgemerkt dat men over het algemeen denkt dat stro juist veilig is..en dat dit toch niet zo blijkt te zijn)

@ Timbers .. ik denk dat het een goed besluit is, nog foto's te laten maken. Dat geeft misschien nog wat meer duidelijkheid in deze onzekere dagen. Sterkte! (Als je nu maar niet denkt dat ik tot de groep van mensen behoor die vindt dat je nog niet 'genoeg' gedaan zou hebben want dat is natuurlijk niet zo..)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:36

Kymalin schreef:
Dan denk ik owww? Heeft ie spikkels op z'n kont? Op de foto lijkt ie gewoon bruin, maar goed, hij staat ook niet helemaal op de foto...

Nee ze is helemaal bruin, met zwarte manen en staart. Het enige kenmerk is dat ze 1 gestreepte hoef heeft... Ik zal vanavond wel een foto plaatsen waar ze helemaal op staat. En haar vader ziet eruit als een appaloosa en haar moeder ook! Maar in de bloedlijn van haar vader zit ook een anglo arabier, dus wie weet kan dat haar kleur verklaren. Heel bijzonder... Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:05

Ik kom hier ook weer even langs.

Ik ben niet creatief dus ik doe het gewoon zo:
VOOR ALLE PATIENTEN EEN GEZOND 2009 EN VOOR ALLE NIET PATIENTEN HOUDEN ZO EN VOOR ALLE BAASJES HET ALLERBESTE TOEGEWENST VOOR HET NIEUWE JAAR.
EN NATUURLIJK HELE FIJNE FEESTDAGEN!

Indiana gaat zo ontzettend goed, die heeft voor het eerst in 12 jaar haar berijdster afgeworpen tijdens een buitenritje en is naar huis gegaloppeerd.
't Lijkt wel een jonge meid (ze is 17 jaar).

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:04

Jannepauli schreef:
@ Timbers .. ik denk dat het een goed besluit is, nog foto's te laten maken. Dat geeft misschien nog wat meer duidelijkheid in deze onzekere dagen. Sterkte! (Als je nu maar niet denkt dat ik tot de groep van mensen behoor die vindt dat je nog niet 'genoeg' gedaan zou hebben want dat is natuurlijk niet zo..)

Die zekerheid heb ik nodig....nodig om een trauma uit het verleden te verwerken een trauma waarvan ik niet bewust wist dat ik het had maar dat me de laatste dagen duidelijk is geworden.

Morgen.....pfff aan een kant ben ik er bang voor, aan de andere kant is het fijn als ik zekerheid heb en als ik dan een beslissing moet nemen in het belang van Es, weet ik dat ik alles voor haar heb gedaan.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:25

Oke, hier dan een foto van Shinouk waar ze helemaal op staat.
Als jullie nog iets anders aan haar opvalt, wil ik het ook graag horen Lachen

Afbeelding

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:33

jeetje timbers lastig!! maar de foto's geven je wellicht wat meer duidelijkheid zodat je kunt bepalen wat je wil en wat goed is voor Es. sterkte!!

met marco ging het juist lekker de afgelopen dagen. maar we zijn zaterdag van 4 zakjes pijnstillers en onstekingremmers naar 2 gegaan en vandaag vond ik hem niet zo opgewekt en hij had zijn hele voerbak nog vol.. dus hoop dat hij morgen wel weer blij is. het lopen ging juist zo fijn!
de jodium in zijn stralen vindt hij vreselijk! ik ga nu vaak met me vader heen omdat ik gewoon weg niet sterk genoeg ben om de voet op te tillen en vast te houden en dan ook nog eens jodium erin te spuiten. maar we gaan over op 1x perdag jodium omdat zijn stralen zo mooi hard zijn nu Lachen ik denk dat hij daar wel blij mee zal zijn!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:37

mooi paard!!mooi rond kontje...hou ik van!
ik zie paarden liever rond....(vandaar dat ik pablo wat dun vind...het is wel beter iets dunner....)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:40

geerke schreef:
mooi paard!!mooi rond kontje...hou ik van!
ik zie paarden liever rond....(vandaar dat ik pablo wat dun vind...het is wel beter iets dunner....)

Dank je Haha!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:22

Jeetje, wat vliegt het hier...

Mooie foto's hoor van de paarden! Wow!

Wij wensen ook iedereen een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar mét onze dierbare paardjes.

Afbeelding

Het is een foto uit 2005 Bloos ... maar wel een hele leuke Lovers (ze was sneeuw aan het eten... Tong uitsteken zie dat tongetje Vingers aflikken )

Timbers: sterkte met deze moeilijke beslissing Ach gut

Ik zag vandaag bij mijn paard, dat er een hele knik of deuk bovenaan in de hoef zit. Zeg maar 1,5 cm van de bovenkant? Niet echt breed maar een diepe richel zeg maar.... moeilijk uit te leggen Bloos

Heel raar, nooit gezien, zou het kunnen dat er nieuw hoorn gaat groeien en dat dat een andere stand gaat nemen?

Ik zal morgen een foto maken. Had het fototoestel niet bij me.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:17

Ik kan het niet goed omschrijven maar het komt er volgens mij op neer dat het hoefbeen is gekanteld en van daaruit dus een nieuwe, aangepast hoef groeit. De knik is het gedeelte waar de bevangenheid/kanteling begon. Niks engs overigens.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:24

Kantelen van de hoefbeen zie je niet bij de kroonrand. Na enkele maanden (bij kantelen van de hoefbeen) kan er een afdruk van de hoefbeen op de zool komen - de hoefbeen heeft tegen de zoollederhuid gedrukt.
Een langwerpige gat /streep op de kroonrand kan een uiting zijn geweest van een hoefzweer, die op de kroonrand is uitgekomen. Dit groeit met de hoef mee naar beneden.
Foto?