[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:55

jokari schreef:
Jee cissie, wat een naar berichtje. Gek dat ze er zelf op vooruit gaat maar dat haar zolen er slecht uitzien. Hebben ze een idee hoe dat kan komen ?

Ik heb tot nu toe de hoeven nog niet durven opnemen omdat ze amper op haar benen kon staan. Ze lijkt nu beter dus dit weekend maar eens bekijken. En hs bellen.

Beiden staan voor een raadsel.
En ik snap er al helemaal geen drol van..... Ik ging de avond vol trots in met het idee, die gaan versteld staan van haar herstel en lopen.
De hs ziet haar iets vaker maar de da niet met regelmaat en ik had er bijna zin in.... Zo trots was ik.
Nou tot het moment dat de ijzers eraf gingen waren we dat alledrie ook.
De buitenkant van de hoef ziet er gezien de omstandigheden erg goed uit.
Een mooie groei vanaf de kroonrand en de dragende wand is weer echt dragend aan het worden, een stuk sterker dus.

Ijzertjes eraf en wat snijden in de zool en hopla daar kwamen ze tevoorschijn.
"ojee", riep de hs gelijk met de da " dat is geen kattepis" eroverheen.
"huh" wat is er? vroeg ik droog.....
"nou kijk maar ff " vroeg de hs.

Gevolgd door een woord wat ik op bokt maar niet zal herhalen van mijn kant.

Alles hebben we daarna doorgenomen, voeding, medicatie, supplementen, beweging ect ect.... Zijn er dingen veranderd? niks dus.
Gelopen op het harde op het zachte in stap, draf, linksom, rechtsom draaien.... Nog korter draaien, hoeven voelen, pulsatie checken het hele circus.
Geen krimp gaf ze, je ziet er geen moer aan.

Begrijpelijk dat je even wacht met checken van de zool van je paard.
Hopelijk knapt ie snel weer wat op, sterkte!!!!!

Marieke_K

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:00

Wat een domper Cis :( en mijn ervaring met die pony's is dat ze pijn ook zo lastig laten zien. Dat maakt herkennen en de oorzaak vinden nog lastiger.

Sterkte!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:03

helaas merk ik gelijk wanneer ze pijn heeft, dat hebben we het afgelopen jaar al... tig keer meegemaakt.
Als ik haar alleen al aankijk zonder dat ze nog maar een stap gezet heeft weet ik al of het prut is of niet.
Door alle ellende van het laatste jaar heb ik dr zo goed leren kennen dat het geen vraag meer voor me is.....
Of zou de ervaring van pijn na verloop van tijd kunnen veranderen? ik bedoel dat dergelijke pijn bekent is voor dr is en daardoor een vertekenend beeld laat zien?

Maar een domper is het wel.
Laatst bijgewerkt door cissie op 08-05-15 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:14

Ach nee, wat een teleurstelling voor je. Ik duim voor jullie

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:33

Cissie, Image heeft een fors gekanteld hoefbeen, waarvan de punt drukt op de zool.
In het eerste jaar van haar herstel had ze ook vaak hoefzweren in de zool.
Voor mij klinkt het dus bekend in het herstel. Van Nassau beslaat haar zo dat haar zool ontlast wordt zoveel mogelijk.
(Uitleg van mij als leek.)
wat ik wel geleerd heb in dit topic dat iedere aanval op zich staat en ieder herstel anders is.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:42

Pfff als ik jullie verhalen zo lees... Ik hoop echt dat hoefbleinen/zweren ons bespaard blijven...

Beterschap voor je hafje, Cissie.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:46

@janouk:

Het ijzer wat er bijna een jaar onder zit is op advies van Van Nassau (break over met balkje).
Volgens Van Nassau draagt het balkje bij aan het ontlasting van de zool icm goed bekappen en juiste manier van beslaan natuurlijk.

Hij heeft dr vanaf het begin een zorgelijke bevangen pony gevonden waarbij herstel (rustig krijgen van de hb) moeilijk zou worden maar niet geheel ondenkbaar.
Hij gaf het een kans om zo maar te zeggen.

Ze heeft tot op heden eenmaal een hoefzweer gehad waar ze gelukkig vrij snel weer vanaf was.

Ik begrijp niet waar deze nieuwe aanval vandaan komt, ik heb dr streng op dieet zorg voor voldoende beweging en de voeding staat constant onder de aandacht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 00:30

Ik vraag me af of je je nou echt zo'n zorgen moet maken. Hoe lang is het geleden dat je paard bevangen was?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 05:23

@Jp:

Eind december /januari heeft ze dr laatste (duidelijk aanwezige) hb gehad.
In die periode liep ze kreupel, warme hoeven en verdikte manenkam.
Deze 'aanval' was duidelijk te herleiden, ze stond samen met een andere pony in de paddock en de andere pony is door het draad gerent de weide op.
Mijn hafje liet deze kans niet ongemoeid en is erachteraan gewandeld.

Na die periode zijn we de bute weer gaan afbouwen omdat ze deze al erg lang kreeg.
Daarvoor hadden we ook afgebouwd maar toen kreeg ze die terugval.

Als ik naar mn gevoel luister dan snap ik de ophef van de hs en da niet zo goed, natuurlijk is het vreemd......
Maar ik zie een vrolijke pony die na lange tijd van pijn en ellende weer zichzelf aan het worden is. We zaten net enkele maanden in de periode van patiënt af voor mijn gevoel.
Erg dubbel dus......

@iedereen :
Sorry als ik het topic binnen ben komen walsen met lichte paniek.
Maar ik ben er behoorlijk door ontdaan en hecht op dergelijke momenten veel waarde aan mede bokkers in dit topic die begrijpen hoe het voelt en me evt tips kunnen geven of gewoon een hart onder de riem steken.
Veel dank daarvoor!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 06:56

@Cis: het is zo lastig, je weet nooit 100% waar je goed aan doet en alle gevallen zijn anders. Maar je gevoel is zo belangrijk, blijf dat volgen.

Die van mij laat pijn slecht zien. Daarom kwam ik er pas na 10 dagen achter dat hij bevangen was.. Hij stapte wat stijf z'n stal uit een paar dagen na het beslaan, maar ja met 21 is dat niet raar. Vervolgens gewoon in galop de wei op. Nooit pulsatie gehad, nooit z'n voorbenen ontlast.Dan denk je niet direct aan HB.

Zelfs met visiteren van de toon toen hij chronisch bevangen stond reageerde hij niet.. Terwijl er bij het beslaan geen enkel normaal gekleurde hoef af kwam: dieprood en paars van de bloedingen en kneuzingen. HS en DA waren de eerste 6 weken echt somber: Stef had 50% overlevingskans.

Hoe somber de DA in het begin ook was, mijn gevoel zei dat we het zouden redden. Ik zag het aan Stef, die wilde nog niet opgeven. Je intuïtie is echt goud waard in deze situaties. Jij kent je paard het beste. Neem hun interpretaties mee maar geef niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:54

Zou al die gekleurde hoef niet van de laatste hb periode zijn wat nu aan het uitgroeien is?

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:12

Hi mensen... Mijn pony is sinds 3 weken bevangen... Is van de pijnstillers af en het lopen gaat ook al veeeeel beter... Wanneer kan ik haar weer een beetje op gaan bouwen?? Aan haar energie merk ik dat ze meer wil doen, maar weet uit ervaring dat zij makkelijk over haar grenzen gaat... Ze staat 24/7 in een hele grote stal met uitloop met onze 2 ruinen. En mij werd verteld dat ze geen stro in haar stal.mag... Is dat zo?? (Sorry ben een leek als het om hb gaat, in alle jaren dat wij pony's hebben nog nooit een bevangen paard, tot nu)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:23

Waarom raden die mensen stro af? Ik vind stro een goede buikvulling.

Je zou rustig kunnen beginnen met stappen. Ikzelf ben met 5 minuten begonnen op de wei.Bochten ruim maken en zo veel mogelijk recht uit. Dat bouwde ik iedere week met 5 minuten op als ze geen terugval had gehad.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:43

Ok thanx!!
Ze krijgen hier nu (goedkeuring van VA omdat ze dat altijd kregen) 24/7 "oud/arm" (wel goede kwaliteit) hooi. (Voorheen goede kwaliteit vrij rijk hooi)
En dat gaat prima...
Dus voor buikvulling hoeft t niet ;)
Kan dan stro in de stal kwaad??

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:45

En die pulsatie in de benen... waar voel je die?? VA voelde m, stalgenoot ook maar ik kon m toen echt niet ontdekken... Ook niet nadat mij precies de plek werd gewezen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:06

Als je niet vertelt waarom anderen het voor jouw paard afraden wordt het een beetje lastig om te adviseren of het kwaad kan of niet ;) Normaal gezien zou het gewoon moeten kunnen

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:17

Misschie voor het risico op verstoppingskoliek ? Iets waar ik mij niet druk zou om maken als paardlief voldoende hooi ter beschikking heeft.

Hier duidelijk beterschap, al wilt ze haar hoeven nog niet lang genoeg op houden om ze te laten uitkrabben. Ze staat toch nog een beetje wiebelig. :(:)
Heb stalbaas zo ver gekregen dat ze in een grote-paardenstal mag ipv in die verrekte kleine-ponystal. :) Heeft ze toch wat meer bewegingsvrijheid.

Ik merk wel dat ze wil lopen (ze probeert te ontsnappen zodra ik de boxdeur open doe :D ) maar phoe, ik weet niet of ik dat aandurf. Na een uurtje op de paddock liep ze beduidend slechter toen ik haar weer binnen haalde. :\

Ik wil trouwens éérst die dosis butagrane halveren.

En ik moet iets verzinnen om de slowfeeder bovenaan dicht te houden. Ze trekt de lusjes doodleuk open en gaat dan met haar hoef IN het net staan. Dat is nou ook weer niet de bedoeling. :roll:

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 13:34

@ Cissie: De bloedplekken die je hoefsmid aantreft bij het 'afschillen' van de zool en in de witte lijn bij het bekappen, zijn over het algemeen afkomstig van bloedingen die hebben plaatsgevonden tijdens een acute HB. Daarom vroeg ik je ook hoe lang het geleden wat dat het paard bevangen was - de groeisnelheid in aanmerking nemend klopt het wel dat je nu na circa 4-5 maanden dit soort plekken gaat anatreffen. Omdat de hoef zo mooi 'luchtdicht' is, blijven die bloedplekjes ook helder rood. Maar het zijn dus oude bloedingen die langzaam uitgroeien, samen met het uitgroeien van de hoef.
Als het paard op dit moment geen hb-klachten heeft ( pols, warm, kreupel, pijn) dan zou ik me maar niet zo'n zorgen maken. Gewoon blijven opletten op voeding en zo weinig mogelijk vers gras in deze voorjaarstijd. En blijven doen wat je deed: langzaam opbouwen met beweging.

Waarom geen stro... welnu, stro lijkt wel zo onschuldig maar het bevat toch echt nog wel voedingsstoffen en vooral suikers. Sommige strosoorten bevatten zelfs meer suikers dan hooi. Als een paard dan toch op stal moet ivm HB zou ik liever een bodembedekking nemen die ze niet kunnen eten. Nat zand is ideaal.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:37

Dank weer voor de fijne uitleg JP :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:14

Heb ik met MiniMe vorig najaar ook nog zo een stomme fout mee gemaakt: die vrat zich doodleuk een nieuwe terugval hb van het stro in haar stal, ging pas weer beter toen ik er zaagsel indeed, thanks aan tip van jp toen ook trouwens, is er ook nooit meer uitgegaan , dat zaagsel, better safe then weer so sorry ...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 16:19

Dank voor de uitleg JP, dat wist ik niet. Het hooi week ik, het stro niet. :\ Ik hoop haar snel naar huis te kunnen halen, mijn huidige stal is verre van ideaal voor hb-ers.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:30

capopjekop schreef:
Als je niet vertelt waarom anderen het voor jouw paard afraden wordt het een beetje lastig om te adviseren of het kwaad kan of niet ;) Normaal gezien zou het gewoon moeten kunnen

Heb ik net uitgelegd... ;) :o omdat ze 24/7 hooi krijgt...
Laatst bijgewerkt door Balou_lover op 09-05-15 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:33

Thanx voor de uitleg jannepauli

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 19:47

Ik had niet door dat je dat van het hooi als reden bedoelde. Ik ken namelijk heel veel mensen die zowel hooi als stro bijvoeren.

Heldere uitleg jp. Ik dacht dat stro juist arm was qua suiker en voedingstoffen. Ik lees regelmatig dat mensen het voeren aan dikke paarden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:36

@Jp :
Heb de hs en da hier nog na gevraagd, "kunnen dit uitgroeiplekken zijn van de laatste hb aanval? "
Nee zeggen ze allebei daar zijn ze te vers voor kreeg ik als antwoord en dan hadden ze donkerder gekleurd moeten zijn... Aldus hun antwoord.
De laatste keer dat ze een dergelijke verkleuring had kwam het volgens de hs wel door uitgroei van een eerdere hb aanval (deze waren wel donkerder).

Maar echt een bevredigend antwoord kreeg ik ook niet.... Had een beetje de indruk dat ze het ook niet zo goed wisten.
Rijmen met haar gestel konden ze het ook niet.
Toen ik vroeg waarom ze dan al langere tijd zo goed loopt en ik het niet opgemerkt had.
De hs gaf toe dat hij het eigenlijk ook maar vreemd vond en dat ze eigenlijk stokkreupel had moeten lopen.

Kortom we kwamen er niet uit, althans niet met een logische beredenering.

Jou verhaal wat wbt de luchtdichtheid klinkt logisch in mijn ogen maar dat hoort een kundig hs en da toch te weten denk ik dan.