[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:39

Ik ga me niet in de discussie mengen. Ik ben wel van mening dat er best eens een kritische vraag gesteld mag worden, als het maar op een niet aanvallende manier gebeurd. Dat leidt wellicht tot nieuwe inzichten. Maar nu is het wel erg jammer dat de sfeer achteruit gaat. Laten we vanaf nu weer gewoon proberen er een leerzaam en leuk topic van te maken.

Even over de lange teen: Mijn smid en Rob maken de teen juist wel kort, om idd het afrollen te bevorderen. Ben wel benieuwt wat de beweegredenen zijn om de teen lang te laten. Had Ronald daar niet eens uitleg aan besteed? Eigenlijk zouden we zijn reacties gebundeld ergens terug moeten kunnen lezen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:45

nombrado schreef:
Stel dat ik een foto zou zien van de hoeven van een paard, waarvan ik vind, dat ie niet goed staat?
en ik zou zeggen , "die staat er goed op"....., dan ben ik aan het liegen!!! en spreek dus niet mijn waarheid uit.

Je zegt het zelf ... jouw waarheid ... wat je bedoeld is jouw MENING.
Tuurlijk mag je jouw mening uitspreken, maar je moet in je achterhoofd houden dat dat niet gelijk is aan de waarheid.
Daarbij kun je vanaf 1 enkele foto van een hoef, nooit bepalen of het paard goed erop staat of niet.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:48

capopjekop schreef:
Had Ronald daar niet eens uitleg aan besteed? Eigenlijk zouden we zijn reacties gebundeld ergens terug moeten kunnen lezen.

hierbij de link naar al zijn posten op bokt ;)

search.php?author_id=70362&sr=posts

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:51

weer heel wat bijgeleerd over deze aandoening, gelukkig laat ik heel regelmatig DA komen voor een APK check... en natuurlijk houd ik zelf dagelijks het hele wel en wee goed in de gaten. Toch, ik wil maar zeggen: ik ben voorstander van mijn DA, die mag elke week wel komen :-)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:59

geerke schreef:
ik heb de indruk dat op het moment de nieuwelingen....die dit topic zoooo hard nodig hebben....gewoon wegblijven.
En dan streeft dit topic jammergenoeg zijn doel voorbij....

Jup, ik zit hier nog altijd met een acute HB'er maar op de moment is die continue terugkerende discussies, die altijd gestart worden door dezelfde persoon hier echt de reden waarom ik hier niet post.

ElCamino

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:13

Gewoon wél doen Liene !!! Les met name de posts van Ronald bv en de "oude garde" kan je veel vertellen !!! Beter voor jou en je paardje om dat gewoon wel te doen!!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:15

nombrado schreef:
nombrado schreef:
Oké, maar als dus het hoefbeen verplaatst is bij hoefbevangen paarden, ga je dan de voetstand daarop aanpassen? of, ga je de hoefstand hetzelfde houden als altijd, om zo het hoefbeen weer naar de juiste plaats te krijgen.
bij HB paarden, kan er na herstel nl niets meer van te zien zijn op de foto.
dus hierin de vraag, ga je de hoef aan passen aan de nieuwe stand vh hoefbeen? of begeleid je het hoefbeen weer naar de originele stand?

vandaar ook mijn eerdere vraag?

nogmaals deze vraag?
weet iemand hier een antwoord op?

nombrado

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:16

Misschien een idee, dit topic een huiskamertopic te laten maken?
daar is nl geen ruimte voor discussie en kan gehuiskamerd worden over dit onderwerp

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:19

capopjekop schreef:
Even over de lange teen: Mijn smid en Rob maken de teen juist wel kort, om idd het afrollen te bevorderen. Ben wel benieuwt wat de beweegredenen zijn om de teen lang te laten. Had Ronald daar niet eens uitleg aan besteed? Eigenlijk zouden we zijn reacties gebundeld ergens terug moeten kunnen lezen.

dit is mijn idee ook, tenen kort voor het afrollen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:19

nombrado schreef:
nogmaals deze vraag?

Die vraag heb ik net al beantwoord..

nombrado schreef:
daar is nl geen ruimte voor discussie en kan gehuiskamerd worden over dit onderwerp

Een beter voorstel is dat jij een nieuw huiskamer topic opent en dat wij hier blijven...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:20

Je kunt het hoefbeen niet begeleiden naar nieuwe stand, zoals je het ook niet 'terug kunt duwen' door tegendruk te geven van onderaf.

En ik kan me niet indenken dat het hier nog nooit omschreven is, maar komt hij nog een keer voor de duidelijkheid:
Wat er wel gebeurd is dat de hoefwand vanuit de kroonrand (mits de ontsteking over is, dus niet meer acuut geval van HB), de 'nieuwe stand' van het hoefbeen zal gaan volgen. Vandaar vaak een knik in de hoefwand.
In die afgroeifase, die ongeveer 1 tot 1,5 jaar duurt, is het zaak de hoefwand te 'begeleiden' in de nieuwe stand, zodat het mooi kan uitgroeien, alles tot uiteindelijk weer goed geheel.

En Nombrado ... dit is juist een topic voor vragen over HB en niet bedoeld als huiskamer topic.
Dat maak jij er van met je kwisvragen en je door-denk-dingen.
Als dat graag is wat je wilt, open dan inderdaad zelf een topic, maar laat ons hier verder gaan met zoals het altijd ging ... !!!! Informatief en steunbiedend voor mensen met HB paarden.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 17-02-11 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:22

In dit geval heb ik het idee dat deze persoon het er gewoon om doet... Iedereen geeft aan dat de sfeer in dit topic veranderd... Ik vind dat persoonlijk ook echt jammer! Ik leer zoveel in dit topic, de laatste tijd zijn het alleen maar discussies... En niet bepaald leerzame discussies! Ik hoop dat het weer gaat worden zoals het was en iedereen weer veel kan leren van dat wat hier geplaatst word!!!
Daarom ga ik mee met dat wat hier al veel vaker genoemd is, open je eigen topic en ga daar discussies voeren!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:26

Ik heb hier al heel wat gepost hoor, ongeveer eergisteren nog een heel verslagje met wat ik hem nu voer, er mee doe en hoe zijn hoeven hier nu staan. Of er iemand was die nog wat tips had :)
Maar door die discussies is het nu al naar heel wat pagina's terug verhuist wat dus ook betekent minder tips voor mij :)

Nombrado, kan jij ALSJEBLIEFT eens een keer normale zinnen typen, met hoofdletters en leestekens. En als je op meerdere posts commentaar wil geven, doe dat dan eens in 1 bericht aub.
En HK topic ? :n Ik denk niet dat er hier iemand is die met jou in een HK topic wil kletsen..

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:30

nombrado schreef:
nogmaals deze vraag?

Het klinkt meer als een overhoring van algemene kennis dan dat het echt een vraag is. Je wist het toch allemaal al?
Zo niet: lees de posten van dhr. Aalders, mijzelf en meerderen in dit topic maar eens terug vanuit de tijd net voordat je hier ging posten.

@Laurie: als je paard zijn voeten neerzet en een tijdje later weer optilt zie je wel eens een vochtige afdruk op de grond. Ik neem aan dat je dat bedoelt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:32

nombrado schreef:

mijn broek zakt af.... :(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:35

Liene schreef:
Ik geef de F4F nu 14 dagen en merk wel al een verschil. Zijn vacht blinkt vele beter, oogjes niet meer zo dof,.. Hij stapt ook redelijk goed en gisteren sloeg hij er in om tegen de stal deur te duwen en naar buiten te lopen achter zijn vriendinnetje aan :oo Hij draafde een stukje maar was dan toch zo slim om te stappen.
Toch de pijnstilling weer wat verminderen denk ik :D

Heb je de pijnstilling al wat verminderd?
Hopelijk blijft het dan net zo goed gaan. Is positief wat je schrijft.
Ook dat de F4F zo snel aanslaat, is goed nieuws. Had hij toch wat nodig lijkt wel.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:42

Pfff, meld mij ook maar weer eens: pony was vorige week opeens flink kreupel. Precies aan de kant waar gekanteld hoefbeentje zit. Hij heeft een week op metacam gestaan, verbeterde aanzienlijk. DA heeft daarna buigproeven gedaan en door de metacam toch weer niet rad. Onderkant verdooft, aanzienlijke verbetering. Morgen naar de kliniek voor foto's: verdenking katrolgewricht of straalbeentje... klinkt niet heel fijn. Kan iemand mij alvast wijzer maken waar ik mij op voor moet bereiden?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:43

@Nombrado ik sluit me bij de rest aan open alsjeblieft zelf een huiskamertopic, er zijn inmiddels al zo veel mensen die aangeven ondergesneeuwd te worden door jouw overhoringen en het inmiddels echt zat te zijn.

@ Liene ik heb helaas door dit gedoe ook je vraag gemist, zie dat Isapaardje hem gelukkig weer naar boven heeft gehaald.

je kunt proberen iets minder pijnstilling te geven en dan even aankijken of dat goed gaat. Als je paard dan weer meer pijn krijgt weer de dosis die je nu geeft. Maar het is een goed teken dat je paard wil gaan lopen en er zelfs een drafje uit haalde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:47

Embe schreef:
Pfff, meld mij ook maar weer eens: pony was vorige week opeens flink kreupel. Precies aan de kant waar gekanteld hoefbeentje zit. Hij heeft een week op metacam gestaan, verbeterde aanzienlijk. DA heeft daarna buigproeven gedaan en door de metacam toch weer niet rad. Onderkant verdooft, aanzienlijke verbetering. Morgen naar de kliniek voor foto's: verdenking katrolgewricht of straalbeentje... klinkt niet heel fijn. Kan iemand mij alvast wijzer maken waar ik mij op voor moet bereiden?

Wat vervelend!
Ik zou even wachten tot er foto's zijn gemaakt.
Heb je de vorige foto's nog?Dan kun je eventueel vergelijken.
Denken ze niet aan een hoefzweer?Maar dat ga je dan wel zien op de foto.
Wil je ze hier plaatsen?Lolclub weet er aardig wat van :j Zelfs zoveel dat haar dierenarts haar om raad vraagt :D

(vreemd eigelijk dat degene die recht hebben om verwaand te zijn dat dus juist niet zijn ;) )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:50

ik overhoor niet (dat is jullie interpretatie)
ik vraag (er staat dan een ? bij, en heb ik serieus interesse erin)
echter denk ik dat ik beter even naar Ronald kan pb en met deze vraag!
daar krijg ik vermoedelijk normaal antwoord op.
Wel leuk trouwens, zat al zijn posts eens te lezen en kwam heel wat posts tegen, ook van mensen van hier, waar duidelijke uitleg door hem aan jullie gegeven is.
Wordt me het één en ander duidelijk wat betreft sommige die hier al zo lang posten

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:51

Er werd in eerste instantie gedacht aan een hoefzweer, maar pony reageerde totaal niet op geklop en visiteertang. Goed idee van die vorige foto's, die zal ik zeker meenemen. Als ik de foto's hier heb zal ik ze plaatsen. Tja... en ik moet idd afwachten wat er uit die foto's komt. Het spookt alleen in m'n hoofd, blij dat ik morgen kan en niet na het weekend! Vind het ook zeer rot voor mijn dochter (het is haar poown).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:54

nombrado schreef:
ik overhoor niet (dat is jullie interpretatie)
ik vraag (er staat dan een ? bij, en heb ik serieus interesse erin)
echter denk ik dat ik beter even naar Ronald kan pb en met deze vraag!
daar krijg ik vermoedelijk normaal antwoord op.
Wel leuk trouwens, zat al zijn posts eens te lezen en kwam heel wat posts tegen, ook van mensen van hier, waar duidelijke uitleg door hem aan jullie gegeven is.
Wordt me het één en ander duidelijk wat betreft sommige die hier al zo lang posten

verklaar je nader?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:59

capopjekop

lolclub schreef:
capopjekop schreef:
Had Ronald daar niet eens uitleg aan besteed? Eigenlijk zouden we zijn reacties gebundeld ergens terug moeten kunnen lezen.

hierbij de link naar al zijn posten op bokt ;)

search.php?author_id=70362&sr=posts

Thx, dat ik daar zelf niet opgekomen ben :o?

Embe, ik zou even de foto's afwachten, dan weet je waar je aan toe bent en kun je gerichter gaan behandelen. Succes morgen.

Isapaardje

Paar jaar geleden liep Isa heel raar met 1 voorbeen (in spaanse pas).
Toch maar naar kliniek voor foto's, maar eerst meerdere dierenartsen om haar heen die allemaal een andere mening hadden. Eentje zei hoefbevangen, andere hoefzweer en derde dat het iets neurologisch was.
De eerste twee kregen beiden gelijk toen de foto was ontwikkeld (zowel gekanteld hoefbeen als hoefzweer te zien) en de derde heeft nu eigenlijk ook wel beetje gelijk gekregen na onderzoek van mijn fysio.

Maar op foto's is een hoefzweer inderdaad ook te zien als een zwarte vlek(je).

Oh en voor de rest ... doe me een lol en negeer Nombrado even echt.
Misschien zijn haar vragen serieus bedoeld vanuit haar opinie, maar ik begin echt beetje moe te worden van die discussies en de reacties over en weer ;(