Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:01

Maar als de hoef naar voren getrokken wordt, zal er dus niets meer aan de onder kant gedaan worden. Dus blijf ik er bij, hoefwand te lang en onregelmatig.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:07

zodra je de zool bijsnijdt komt de hoefwand toch automatisch te lang?
eerst werd de hoefwand ingekort, en dan een deel van de zool en stralen bijgesneden, dan komt de hoefwand er toch automatisch terug langer?

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:09

dit is de hoef van men ander paard, ziet er dan ook "te lang" uit?
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:34

Duhelo schreef:
zodra je de zool bijsnijdt komt de hoefwand toch automatisch te lang?
eerst werd de hoefwand ingekort, en dan een deel van de zool en stralen bijgesneden, dan komt de hoefwand er toch automatisch terug langer?

Niet als je van de hoefwand en de straal evenveel af haalt. Ze horen gelijk te zijn. Van de zool zou je alleen eventuele losse stukjes af moeten halen... Maar zo denk ik erover. Wie weet heeft jouw smid wel heel andere opvattingen.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:53

nu vat ik het niet meer
de straal van het jongste paard is ongeveer gelijk met de hoefwand, maar bij de zool is wat bijgesneden (holler gemaakt zeg maar)
de oudste heeft een zool die na een tijd niet bekapt te zijn, ongeveer gelijk is met de hoefwand, en de straal is ook gelijk of zelfs langer (was vandaag duidelijk te zien dat de straal "platgetrapt" was)
ook hier is de zool ietwat uitgehold, maar niet zo heel erg veel.
ik heb een gewone traditionele smid

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:03

Wat snap je niet?

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:30

De hoefwand zou moeten gelijk zijn met de straal, anders is die te lang.
De smid heeft de wand en de straal gelijk gemaakt, maar wel de zool een beetje uitgehold, dan is de wand toch in principe niet te lang?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:38

Nee naar mijn idee niet.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:45

dus dan zou je de hoefwand nog verder inkorten, met het gevolg dat het paard te kort bekapt is en nog amper kan stappen over het verharde?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:50

Nee natuurlijk niet. Uiteindelijk moeten de hoefwand en straal even lang zijn. Dat is zeg maar het eindresultaat. Naar mijn idee en ik denk ook het jouwe? Maar daarover verschillen ook de meningen.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:03

hestejente schreef:
Nee natuurlijk niet. Uiteindelijk moeten de hoefwand en straal even lang zijn. Dat is zeg maar het eindresultaat. Naar mijn idee en ik denk ook het jouwe? Maar daarover verschillen ook de meningen.

als ik eerlijk ben weet ik niet zoveel over hoeven af, wat ik idd wel wil is dat de straal min of meer de grond raakt voor dat hoefmechanischme te houden enzo.
maar ik snap niet zo goed dat iedereen uit die foto afleid dat de hoefwand te lang is, terwijl de hoefwand al zo kort mogelijk gesneden is, de straal gelijk is met de hoefwand, maar wel de zool een stuk uitgehold is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:09

Op de eerste foto's zie je de hakkels in de hoefwand zitten, het is zeg maar niet zo netjes geknipt. Dus als daar hakkels in passen heb je bij de uitstekende stukken dus lengte over. Maar ik begrijp dat wat we op de foto zien niet het eindresultaat is.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:13

oh, oke, nu snap ik het.
er is na deze foto nog geveild geweest, en ik denk nog eens bijgeknipt, maar dat ben ik niet 100 % zeker van (bij drie paarden na elkaar te doen verwissel je wel eens de voeten :D )

ik zal proberen deze week nog eens een foto te nemen als het wat bijgetrokken is :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:14

flavlip schreef:
Begin vorig jaar, dec2010/jan2011. Dat is ook de reden dat hij ijzers heeft gekregen. Eerst cyteck en later gewone ijzers, maar dan iets meer naar achteren gelegd.

Is er al iets veranderd in de witte lijn? Want de hoeven zouden nu toch al wel helemaal 'vernieuwd' moeten zijn.

Je paard heeft een dunne hoefwand. Dat veroorzaakt ook eerder brokkels en die nagelgaten zijn dan de druppel. Daar moet je gewoon even doorheen/ er uit laten groeien.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 08:16

Duhelo, ik schrik er van dat jouw smid die zool zo heeft 'uitgelepeld'! En die zool hebben ze juist zo hard nodig om op te lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 09:37

Zo te zien is de hoef bewerkt met een kapmes?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:32

@ Singasong Er is zeker al een heleboel veranderd bij de witte lijn. Door de hoefijzers kon ik dit natuurlijk niet goed zien, maar als de hoefsmid er was liet ze dit wel zien.

Dit een foto van ruim een jaar geleden (april 2011)
Afbeelding

Het kan ook zijn dat de witte lijn altijd iets verbreed blijft. Dit had hij namelijk al, hij is voor het eerst bevangen geweest als 2 jarige en elke zomer was het opletten. Deze keer was hij in de winter echt heel erg bevangen, aan alle 4 zijn hoeven en voor een kanteling. Het is een lange weg, maar we gaan nog steeds de goede kant uit. De hoefsmid komt nu ook wat eerder, zodat het goed bijgehouden wordt. Zijn hoeven slijten ook vrij scheef af. Ik geef het even tijd zonder hoefijzers :) is erg wennen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:44

Zijn die rode plekken aan de voorkant van de hoef kenmerkend voor (ex) hoefbevangen paarden? (de onderkant dan he)
Mijn haf is vorig jaar en misschien ook al een keer daarvoor hoefbevangen geweest. Sinds aug '11 ben ik overgestapt op NB en de afgelopen 2 weken heb ik een dubbele zool verwijderd, deze liet los en daaronder zat een mooie gave zool. tevens heb ik de laatste 4 maanden zeer fanatiek aan zijn rotstraal gewerkt en ook hier een metamorfose op dit moment. Stralen aan de voorvoeten zijn bijna weer nieuw en achter zal binnen niet al te lange tijd het oude weefsel los gaan laten.
Alleen blijft het herstel van de witte lijn blijft wat achter, het is best breed en wat brozig.

Bij het loslaten van de dubbele zool bleek alleen het puntje nog wat vaster te zitten en daaronder zaten ook bloeduitstortingen net zoals op de foto hierboven.(alleen niet zo groot). Zijn die plekken kenmerkend voor (ex)hoefbevangen paarden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:47

hmm..kan me niet herinneren dat ik die ooit bij Kinke heb gezien. Nou had die ook donkere hoeven dus dan valt het natuurlijk minder op.
Conclusie....aan mij heb je eigenlijk niks ;) :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:59

Mijn paard was door slecht bekappen & beslaan onregelmatig (foto's zijn al vaker voorbijgekomen hier) en toen hij herstellende was kwam ik in de witte lijn ook bloeduitstortinkjes tegen.
Hij was niet bevangen, maar heeft wel slecht gelopen door onbalans in de voeten, dunne zool etc.
De witte lijn is nooit echt verbreed geweest, maar vertoonde dus wel bloeduitstortingen van daarvoor, zal eens kijken of ik daar nog foto's van heb.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:19

flavlip schreef:
@ Singasong Er is zeker al een heleboel veranderd bij de witte lijn. Door de hoefijzers kon ik dit natuurlijk niet goed zien, maar als de hoefsmid er was liet ze dit wel zien.

Dit een foto van ruim een jaar geleden (april 2011)
[ Afbeelding ]

Het kan ook zijn dat de witte lijn altijd iets verbreed blijft. Dit had hij namelijk al, hij is voor het eerst bevangen geweest als 2 jarige en elke zomer was het opletten. Deze keer was hij in de winter echt heel erg bevangen, aan alle 4 zijn hoeven en voor een kanteling. Het is een lange weg, maar we gaan nog steeds de goede kant uit. De hoefsmid komt nu ook wat eerder, zodat het goed bijgehouden wordt. Zijn hoeven slijten ook vrij scheef af. Ik geef het even tijd zonder hoefijzers :) is erg wennen.

Ja, het zal wss nooit meer zo worden als dat het was met de witte lijn.

Die rode plek (kneuzing) herken ik niet. Niek heeft het niet gehad. Heb het wel 2x bij zijn straal gezien.
Wat ik wel herken is die 'vervorming' in de witte lijn bij de teen. Dat heeft Niek ook aan één voet. Weet jij wat dat is en of dat iets met de kanteling of verzakking te maken heeft?
Of zou het kunnen komen van de lip van het ijzer? Ik heb wel eens een hoefbeen gezien wat een soort deuk had omdat daar jarenlang een te strakke lip had gezeten. Kan me voorstellen dat dat dan terug te zien is aan de buitenkant dmv een vervorming in de witte lijn.

Op deze foto zie ik wel weer een dikke/brede hoefwand.

Loopt je paard wel goed op blote voeten?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:29

Schiet me opeens te binnen.....paar weken geleden was ik ff in Andalusie....en op die stal waar ik was arriveerde net de hoefsmid, die ging een paard bekappen.....heb nog nooit zoiets gezien, hoogteverschil in alle hoeven. Bijvoorbeeld linksvoor stond ie ondergeschoven en rechtsachter op hoge hakken. Tussenpersoon heeft dat maar ff voorzichtig aangekaart bij meneer de 'smid'.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:13

Ben wel heel benieuwd wat jullie van de hoeven hier vinden!

Achter staat ze al weer geruime tijd bloot (ongeveer een jaar), voor staat ze nu een week bloot na 5 jaar orthopedische ijzers.
Mijn smid is Raymond Both van Hoofcare (van Naussau).

Rechts achter (straal is even "hoog" als laatste centimers zool en wand), deze ligt dus meer "op " de zool:
Afbeelding

Links achter
Afbeelding

Rechts voor (ziet er minder mooi uit ivm het eraf trekken van haar ijzers, wand is rafelig)
Straal is veeeeel dieper, loopt ze niet op denk ik zo diep, zool is wel weer veel "hoger", de straal ligt meer 'in de zool'
Afbeelding

Links voor (net in een poepie gestaan dus ziet er een beetje viezig uit :+ )
Afbeelding

De volgende keer dat hij er is zal ik eens vragen hoezo ze achter wel op de straal staat en voor niet (wellicht omdat ze daar nu net een week van de ijzers af is? En ze langzaam steeds meer op de straal gaat lopen ?)

Achter draagt ze namelijk zowel op de wand, als zool al straal. Voor voor een deel op de zool en voor de rest wand.

Paprika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:19

Dit vind ik een zalig topic! Het hoefmechanisme lijkt me bijzonder interessant. Waar leren jullie dit allemaal, zijn er daar cursussen voor?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:15

Focussed, mijn idee is dat ze voor niet draagt op de straal omdat ze te 'hoog' op de verzenen staat. Achter staat lager. Voor lijkt eigenlijk ook ondergeschoven maar kan het niet heel goed zien? Heb je een foto van de zijkanten van de hoeven.