Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:53

chiropractors willen ook graag alles zien, dat vult de portomonnee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:54

Okee Knipoog
Bedankt voor je uitleg Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:55

Daar zit wat in Pipo, maar helaas heb je ook bij chiropractors kaf en koren. Gelukkig is het niet alleen kaf wat de pot schaft.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:59

Ik wil ook graag alles zien, niets niets met m'n portemonnee te maken.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:07

Aimee schreef:
Als een chiropractor er wat aan kan zien, was er heus ook wel wat anders te merken dan wat zuur bij het aansingelen.

Ben ik niet met je eens.
Dit paard is kwalitatief een ontzettend goed paard met veel energie.
Kan prachtig en ruim bewegen als ze eenmaal los is.
Ze heeft echter een eigenaar die nog niet zo ervaren is en op een flutmanege heeft leren rijden hier in de buurt.

Jij kent vast ook wel dat je zo'n angstsituatie krijgt. Paard energiek, ruiter alsmaar teugels vasthoudend want het paard gaat te hard voor haar gevoel. Paard wordt nog drukker, ruiter nog angstiger, paard begint schrikkerig te worden, ruiter knalt er geregeld af.
Toen ik daar voor het eerst kwam stond het paard te koop op internet omdat ze er niets meer mee kon.
Prioriteit was om te zorgen dat zij het paard ging vertrouwen en omgekeerd.
Die rust kwam er weer in en zo kan je stap voor stap verder gaan opbouwen.

Ik geef dik 25 jaar les maar zie zoveel ruiters die hun paarden in eerste instantie onder hun eigenlijke tempo laten lopen. Zelfs Z ruiters.
Zodoende werkt een achterhand niet voldoende en zie ik vaak een niet goed ondertredend of lui achterbeen en een paard wat teveel op de voorhand hangt.
Soms sleept de toon van de achterhoeven zelfs over de grond !!!
Dat hoeft dus lang niet altijd een lichamelijk probleem te zijn maar kan ook een rijkunstig probleem zijn.

Afijn, bij dit paard was een blijvend singelprobleem en ik vond dat, zoals ze het laatste half jaar liep niet de bespiering kreeg die ze eigenlijk had moeten krijgen.
Bovendien kreeg ze het paard in het begin niet mooi rond maar dat was ook haar eigen onervarenheid want een paard aan het been rijden bijv. had ze nog nooit van gehoord.
Onwetendheid, angst zijn meestal de oorzaak van onder het tempo lopen.

Zelfs bijv. bij een jog (western) wat er zo softie uitziet moet je goed weten hoe het paard dient te lopen want anders rij je je paard wel naar z'n grootje.

Deze eigenaresse heeft een zadel laten maken wat ook prima paste maar volgens de chiro ( die trouwens ook dierenarts is) heeft dit paard zeer waarschijnlijk hiervoor al jaren met een slecht passend zadel gelopen.

En ja .. de meeste paarden zijn spijkerhard.
Laatst bijgewerkt door henny_w op 24-10-08 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:15

Lovely schreef:
Heel toevallig weet ik uit de eerste hand dat het keuren op endurancewedstrijden door studenten wordt gedaan. Ze moeten inderdaad wel klinische diagnostiek gehaald hebben om het te mogen doen. De wedstrijdorganisatie is allang blij dat er mensen zijn die er aan mee willen werken, als het afhing van echte gediplomeerde paardenartsen, dan werd er op geen een endurancewedstrijd meer gekeurd.

Het keuren op locomotie op endurancewedstrijden wordt ten alle tijde door gediplomeerde DA's gedaan. De HF opnemen en controleren van darmgeluiden/drukkingen e.d wordt door de studenten gedaan. en dat is ook echt niet te moeilijk voor ze!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:36

Keuren op locomotie op endurancewedstrijden wordt inderdaad ten alle tijde door gediplomeerde DA's gedaan!!! HF openemen en darmgeluiden, slijmvliezen controleren e.d. wordt door de studenten gedaan, maar mocht er maar enigszins twijfel zijn dan wordt meteen de Vet erbij gehaald!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:51

Ik heb er grote moeite mee dat studenten dit doen. De hartslag meten is niet zo moeilijk maar darmgeluiden kunnen gemakkelijk verkeerd worden geinterpreteerd en controle van de slijmvliezen zou ook werk van de dierenarts moeten zijn. Mag zeker weer niks kosten?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:03

suleilitha schreef:
Nee, zo leuk vinden ze het geld, want ze worden vet vet betaald en genieten van alle Bobo-faciliteiten Haha!

Woehahahahaahahaha ik kom hier gewoon echt niet meer bij zeg ROFL Huilen van het lachen Wat een vreselijke domme opmerking zeg. Ga je eerst eens even lekker verdiepen in de endurance voordat je dit soort dingen durft te beweren! Je weet gewoon echt totaal niet waar je het over hebt, en dat geldt voor meer opmerkingen van anderen ook die hier opmerkingen over de veterinaire keuringen van de endurance maken. De veterinairen die er rondlopen zijn gediplomeerde PAARDEN veterinairen! En deze paarden veterinairen zijn de enigen die de locomotie mogen doen, de locomotie is erg streng en bij een minimale twijfel dan krijg je gewoon een dikke C (afgekeurd dus) en mag je weer naar huis.

Veterinairen krijgen ook absoluut niet vet betaald want het is vrijwilligers werk!

Naast een aantal gediplomeerde paarden veterinairen loopt er ook een hoofd veterianair rond. Mocht er enigszins twijfel over een paard zijn dan krijgt deze een recheck, bij de gediplomeerde veterinair en een ridge way trot. Dan wordt locomotie opnieuw beoordeeld en hartslag om te kijken of die snel genoeg weer daalt. Endurance keuringen een eitje Verward *LOL* Ik daag jullie uit om eens een paar keer een wedstrijd te komen rijden Knipoog Tong uitsteken

Misschien moeten jullie eens een aantal keer komen kijken op een endurance wedstrijd bij de keuringen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:08

Anne Omie, het valt me meer en meer op hoe minachtend en vijandig er hier doorgaans wordt gereageerd op mensen die NIET NH minded zijn althans wat in de ogen van jullie voor NH moet doorgaan en nu weer de reactie over de keuringen bij endurance. Ze krijgen er wel degelijk voor betaald en genieten van alle bobofaciliteiten, waar onder bijv. vreten, zuipen etc.
En vanwaar je uitdaging? Ik wil mijn vierjarige niet naar de strontbult helpen, dus je zult mij de eerste jaren niet zien op zo'n wedstrijd. Miscchien dat ik er anders over denk als ik nog een keer per ongeluk tegen een kromme draver o.i.d aanloop, wie weet.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:20

Ik heb nog nergens een minachtende opmerking gemaakt over NH! Valt mij meer op dat er nu minachtend over de endurance wordt gepraat met name ook door jou en daar reageer ik op. Waar haal jij die wijsheid vandaan dat ze er vet voor betaald krijgen Verward Bobofaciliteiten... mens laat me niet lachen *LOL* die BOBOfaciliteiten waar jij het over zijn zijn dezelfde faciliteiten die de andere vrijwilligers ook krijgen! Ik heb verschillende keren gevrijwilligd en ook op de vetgate en p/a en de vetarianairen krijgen gewoon een lunchpakketje met broodjes als alle andere vrijwilligers en bij sommige wedstrijden krijg je consumptiebonnen. Nou nou wat een vetpot zeg en wat een BOBOfaciliteiten Nagelbijten / Gniffelen *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:23

Nee, je leest niet goed, het valt mij op hoe minachtend je bijvoorbeeld mij bejegent!
Ook ik ben al jaren, ook achter de schermen, bij paardenwedstrijden in meerdere disciplines en als je mij iets wijs wilt maken, kun je je tijd beter aan iets anders besteden, vrees ik.
Gut, dus je hebt ook al eens gevrijwilligd, dit woord hebben wij vroeger op school nog niet gehad en graag een beeeetje fatsoenlijk reageren, ja?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:26

Muziek! Muziek!

Volgens mij is het topic nu wel heel erg aan het verzanden! Ik geloof dat jij toch echt begon met minachtend bejegenen. Ik bejegen jou niet minachtend, ik reageer op wat jij hier zegt over de endurance. Wedstrijdsport? Bedoel je in de endurance??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:29

Zet het topic maar weer op poten voor het nog meer verzand...

Doei, doei

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:55

KiWiKo schreef:
en ik waar niet gediplomeerde locomotie ook keurde hoor Haha! Haha!

Oh, vertel??

Dit hele verhaal over endurancekeuringen gaat nogal offtopic dus dit topic hoort volgens mij nu eerder in de HK dan hier thuis, maar aangezien deze keurende mensen hier (over het algemeen) niet zelf komen wil ik even wat rechtzetten.
Ben trouwens wel erg benieuwd uit welke 1e hand Lovely haar kennis dan haalt Clown

Ik ben de coördinator voor de enduranceveterinairen dus ik weet PRECIES hoe het zit!
Op elke 30 deelnemers is 1 gediplomeerd dierenarts aanwezig. Altijd minimaal 2, dus bij 61 -> 3, bij 91->4 bij 121 -> 5 enz..
Voorheen waren dit inderdaad nog wel eens dierenartsen die in een gewone huisdierenpraktijk werkten, maar dat komt de afgelopen 2 jaar eigenlijk al niet meer voor en zijn het artsen met ervaring met paarden.
Deze artsen doen de locomotie en twijfelgevallen op metabool gebied.

Daarnaast zijn er per dierenarts 2 studenten diergeneeskunde die het metabole gedeelte keuren. Bij twijfel wordt de dierenarts erbij gehaald voor een extra controle.
Zowel studenten als de keurende dierenartsen krijgen een extra klinische avond als het om de endurance gaat.

Endurancepaarden worden op locomotie strenger gekeurd dan menig springpaard op GP niveau. Weet ik van FEI artsen. Dus ga mij niet vertellen dat de keuringen niets voorstellen!
Wel is het inderdaad zo dat in de laagste klasse (klasse I) iets milder gekeurd wordt op locomotie, maar kreupel is kreupel. En dan nog zijn er mensen die bij afkeuring zwaar in protest gaan omdat er volgens hun niets te zien is aan hun paard.

En ja, zowel veterinairen als de studenten krijgen een kleine dagvergoeding en kmvergoeding naast het lunchpakket van de organisatie. Maar zuippartijen??

Voor vragen ben ik beschikbaar, maar ga hier niet zo neerbuigend praten over de keuringen op een endurancewedstrijd en de dierenartsen plus studenten die deze uitvoeren. Dat hebben ze niet verdiend!
Lekker makkelijk om dat hier zo neer te gooien!
Bah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:03

Nou Djilan, uit een collegazaal waar de oproep werd gedaan om te komen keuren op de komende wedstrijd. Eerstere hand bestaat niet hoor.
Niet om het een of andere hoor, maar een sport waarbij paarden na de finish alsnog sterven aan overbelasting wordt niet goed genoeg gekeurd hoor .

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:17

Ja, joehoe, dat is voor studenten die als veterinair assistent optreden!
De locomotie en twijfelgevallen worden altijd door een gediplomeerd dierenarts of zelfs hoofdveterinair gedaan.

En die 2e opmerking slaat nergens op. Er zijn maatstaven en criteria vastgesteld waaraan een paard moet voldoen om te worden goedgekeurd. Als een paard tentijde van de keuringen geen afwijkende waardes laat zien en dus wordt goedgekeurd kan de dierenarts er niets aan doen als er later alsnog wat mis gaat! Dan is het eerder de eigenaar die blijkbaar geen beeld van zijn eigen paard heeft en dus niet ziet dat er wat mis is!

Een dierenarts ziet een paard 1, 2 of als ie geluk heeft 3x tijdens de wedstrijd. Dat zijn momenten. Als de vastgestelde normen dan gehaald worden kun je moeilijk zeggen dat het aan de dierenarts ligt! Nee, dat ligt dan aan de eigenaar!
En ik verbaas me er trouwens nog elke keer weer over dat sterfgevallen erbij gehaald worden. Hoeveel dressuur en springpaarden raken niet kreupel door die discipline en verdwijnen richting slager. maar dat zie je niet als toeschouwer, nee dus dan is het blijkbaar minder erg Scheve mond

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:18

suleilitha schreef:
Ik heb er grote moeite mee dat studenten dit doen. De hartslag meten is niet zo moeilijk maar darmgeluiden kunnen gemakkelijk verkeerd worden geinterpreteerd en controle van de slijmvliezen zou ook werk van de dierenarts moeten zijn. Mag zeker weer niks kosten?

Ook al is het offtopic, ik wil er toch op in gaan want dit is echt onzin.
Mag ik dit omdraaien? Hartslag is ook lang zo makkelijk niet. Slijmvliezen daarentegen wel! Iets simpelers (met achtergrondkennis dan wel!!) bestaat niet... Maar het is niet voor niks dat je klinische diagnostiek gehaald moet hebben, hier leer je exact hoe dit allemaal moet en hoe je het moet interpreteren. Tevens heb je dan al aardig wat geoefend. We meten namelijk niet alleen de hartslag maar je let nog op tig andere dingen. Het is duidelijk dat jij niet weet waar je over praat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:21

Djilan, er werd niet bij vermeld dat het alleen om assistentie ging, maar heel duidelijk om het keuren zelf.

Een paard dat na verloop van tijd kreupel raakt, lijkt mij een ander geval dan eentje die na de finish dood neervalt. Als dat neit door de checks voorkomen kan worden, waar zijn al die keuringen dan uberhaupt goed voor?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:28

Lov, om geheel off topic even door te gaan. Ik denk niet dat zelfs de allerbeste keuring op een wedstrijd altijd kan voorkomen dat een paard dood neervalt. Een gescheurde bloedvat of iets dergelijks als voorbeeld is niet te vinden met een keuring. Dus deze conclusie is lijkt mij een beetje te kort door de bocht.

Zelf weet ik niet hoe en wat met de keuringen daar. Ik ga vanuit mijn ervaringen met paarden op mijn stal die echt STEEN en STEEN kreupel liepen, ook op foto's en scan's bar slecht waren, bij een paarden kliniek twijfels over hadden of dit uberhaubt wel levensvatbaar was, en toch bij een endurance gewoon werden goedgekeurd voor de 100 km. Schiet mij dan maar lek hoor. Hoe kan een paard die zo kreupel liep, met een eigenaresse aan touwtje te lopen piepen, zo loopt hij altijd, en dan maar goedgekeurd de wedstrijd in mag? Bijzondere is wel, in Duitsland mocht ze niet eens meer starten. Tjonge, wat was ik opgelucht dat ze eindelijk uit de wedstrijd werd gehaald. Bewuste paard leeft niet meer...... En was in het verleden aantal keren afgekeurd voor de sport en toch in C kader zitten. Nee, ik geloof nooit meer dat die keuringen echt de kreupele paarden eruit halen om te voorkomen dat de schades die ze hebben niet erger worden. Toch van de zotte dat er dan gezegd wordt dat op lagere klasses met een knipoog wordt gekeken!!! Tjonge, we zijn hier met levende dieren bezig. In de endurance zit je zeker met de onervaren ruiters, met paarden die voor de sport zijn afgekeurd en denken dat 30 km peuleschil is voor een paard met zware peesblessure die niet is hersteld of kuis rotte staalbenen. Tja, lekker, en maar laten lopen. Resultaat is vaak de dagen daarna zichtbaar, die zie je niet op keuringen. Als de beesten daarna niet meer kunnen lopen van de spierpijn omdat ze al die kilometer gecompenseerd hebben gelopen om pijn te ontzien.

Maar ja, deze discussie is ontstaan omdat iemand niet ziet (of niet wilt zien) dat een paard kreupel is en daarna ging schermen met de keuringen op endurance die zo goed zouden zijn. Daarom is deze discussie los gekomen.

Op mijn vraag, die ik al paar keer heb herhaald hier, waarom hiellandig zo goed is, krijg ik nog steeds geen antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:33

Diep in de hiel landen is ook helemaal niet goed voor een paard.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:36

Eleonoor, je hebt PB Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:36

Mmmm.. Bloos Mijn paard is destijds ook door een studente gekeurd zonder een arts erbij tijdens een endurance wedstrijd maar had er geen problemen mee, meer dat ze van opwinding verder wilde tijdens de vetgate controle en ze haar afkeurde wegens een te hoge hartslag maar toegaven dat ze eerder fit en ongeduldig oogde dan moe.. Ach gut

Dat vond ik wel gemiep. Clown

TS, hoe gaat het eigenlijk met jullie onderzoeken? Hebben jullie al iets ontdekt wat toch baandoorbrekend zou kunnen zijn in hippisch Nederland mbt de hoevenverzorging?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:48

Djilan, las net de reactie , maar het is weer weg..
Kun je mbt je laatste opmerking (FEi, de ars die iets opmerkte mbt de spring- en dressuursport) beargumenteren waarom je daar meer van schrikt?..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:51

Ja, keuring op metabool gebied, niet locomotie... Als het wel locomotie was zou ik graag van je horen Lovely welke persoon die oproep heeft gedaan. ga ik het even navragen.

Op de p/a staan ook studenten die hartslag tellen. En een veterinair voor de twijfelgevallen en locomotie. Bij hartslag van hoger dan 60 na 10 minuten lig je eruit. Opwinding is dan naar en heb je gewoon pech.