Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:58

opala schreef:
En ik ben het er niet mee eens.

Een docent van een hoefsmedenopleiding is de laatste waaraan je vraagt of een eigenaar zelf bekappen kan Clown

Ik snap je opmerking niet helemaal eerlijk gezegd.
Als je iets dergelijks aan een NB'er vraagt zal hij/zij altijd voor eigen parochie preken.

Deze TB hoefsmid geeft notabene aan dat iedereen op een 1 dagscursus kan leren vijlen, raspen en dardoor het lichte onderhoud van het paard doen.
Dat is toch wat Arabesk en jij ook Opala aldoor benoemen en ons 'andersdenkenden' van willen overtuigen?
Als zelfs een docent hoefsmidopleiding dit aangeeft zouden jullie gevleid mogen zijn Knipoog

Dat hij daarnaast een bemerking over de stand heeft is toch terecht maar voor jullie totaal niet relevant omdat jullie dat maar een wazig verhaal vinden.
Idem voor PN, want die willen zich daar ook niet in verdiepen.
Ik snap het probleem daarom ook niet geheel.
Ik vond het gewoon een hele eerlijke mening van deze Chris Oomen en ik ageerde alleen maar op het feit dat Arabesk deze hoefsmid nmm. onnodig zat af te kraken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:11

henny_w schreef:
Ik snap je opmerking niet helemaal eerlijk gezegd.
Als je iets dergelijks aan een NB'er vraagt zal hij/zij altijd voor eigen parochie preken.

Deze TB hoefsmid geeft notabene aan dat iedereen op een 1 dagscursus kan leren vijlen, raspen en dardoor het lichte onderhoud van het paard doen.
Dat is toch wat Arabesk en jij ook Opala aldoor benoemen en ons 'andersdenkenden' van willen overtuigen?
Als zelfs een docent hoefsmidopleiding dit aangeeft zouden jullie gevleid mogen zijn Knipoog

Dat hij daarnaast een bemerking over de stand heeft is toch terecht maar voor jullie totaal niet relevant omdat jullie dat maar een wazig verhaal vinden.
Idem voor PN, want die willen zich daar ook niet in verdiepen.
Ik snap het probleem daarom ook niet geheel.
Ik vond het gewoon een hele eerlijke mening van deze Chris Oomen en ik ageerde alleen maar op het feit dat Arabesk deze hoefsmid nmm. onnodig zat af te kraken.

Oké, ik geef toe, ben iets te enthousiast geweest Bloos . SORRY!!!

Het is zo dat ik slechts bij het bekappen naar de zool kijk en niet naar de stand. De hoef geeft zelf aan hoe en wat het wil.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:38

Maar ondertussen is Frans toch wel beroepshalve bezig? Ik denk dat juist hij als cursusleider en "bedenker" van het geheel er meer vanaf moet weten als de gewone gebruiker. En juist omdat ze pretenderen allerlei probleemgevallen te kunnen oplossen.

Maar een stukje anatomie /bewegingsleer is toch heel belangrijk bij het goed houden van de beweging? Hoe houden de dieren en bij intensieve belasting? Hebben ze daar ervaring mee? Doen ze meer als af en toe een rondje door de wei hobbelen? Kijk dan is er geen moelijkheid aan. Probelem ontstaan pas echt bij intensieve belasting.

En kom dan niet aan met die "nep" gevallen van de site, want die dame die endurance rijdt op de site komt helemaal niet in de database van de DER voor met een klasse 3. Voor zover ik kan zien heeft ze een schamele 1 keer een klasse 2 gereden en is daarna nooit meer wat van haar vernomen Verward

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:12

Esperanza schreef:
Maar ondertussen is Frans toch wel beroepshalve bezig? Ik denk dat juist hij als cursusleider en "bedenker" van het geheel er meer vanaf moet weten als de gewone gebruiker. En juist omdat ze pretenderen allerlei probleemgevallen te kunnen oplossen.

Maar een stukje anatomie /bewegingsleer is toch heel belangrijk bij het goed houden van de beweging? Hoe houden de dieren en bij intensieve belasting? Hebben ze daar ervaring mee? Doen ze meer als af en toe een rondje door de wei hobbelen? Kijk dan is er geen moelijkheid aan. Probelem ontstaan pas echt bij intensieve belasting.

En kom dan niet aan met die "nep" gevallen van de site, want die dame die endurance rijdt op de site komt helemaal niet in de database van de DER voor met een klasse 3. Voor zover ik kan zien heeft ze een schamele 1 keer een klasse 2 gereden en is daarna nooit meer wat van haar vernomen Verward

Hij is natuurlijk geen bedenker, maar wel degene welke de materie voor de gewone Clown mens makkelijker toegankelijk heeft gemaakt. Wanneer bij toepassing ontdekt wordt dat je paard met NB niet geholpen is, zul je als eigenaar verder moeten gaan met een andere methode.

Hij biedt een kant en klare methode aan, wanneer dat niet werkt, dan houdt het op. Je kunt ook niet verwachten dat wanneer het niet werkt dat hij pasklare oplossingen heeft.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:10

opala schreef:
Hij biedt een kant en klare methode aan, wanneer dat niet werkt, dan houdt het op. Je kunt ook niet verwachten dat wanneer het niet werkt dat hij pasklare oplossingen heeft.

Dat kan ik me voorstellen wat je daar benoemd maar eerder was Frans altijd zeer stellig in zijn argument dat als de hoeven maar NB gedaan werden dan verdwenen allerlei andere klachten ook vanzelf.
Rug- en schouderproblemen, hoefbevangenheid, HKO en ga zo maar door.
Je kon het niet zo gek bedenken of het lag aan het NIET Natuurlijk bekappen.
Dat vond ik toendertijd maar een merkwaardige uitspraak voor iemand die met bekappen niet verder dan de hoef wil kijken. Alles wat daarboven zat werd als wazig afgedaan.

Ik lees niet meer op zijn site mee maar wellicht is hij nu in die stelling van gedachten veranderd ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:13

Hehe, zo kennen we er nog wel meer........ vandaar ook mijn eeuwige twijfel aan NB, omdat men niet verder pleegt te kijken dan de hoef lang is, so to speak.
Stel een paard heeft, door geweld van buitenaf, een rugblessure, dat los je echt niet op met natuurlijk bekappen maar je zult dan toch andere hulptroepen moeten inschakelen....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:25

Ik zie het maar zo. Ik had ook een traditionele bekapcursus kunnen volgen, dat deed ik dus niet, want dan had ik een paar keer heen en weer moeten reizen, wel veel kortere afstand maar ja, ik wilde een cursus makkelijk en snel Bloos . Wanneer ik problemen had ondervonden, had ik ook niet aangeklopt bij die cursusleider. Je maakt gebruik van een cursus. Welke cursusgevers doen aan nazorg? Ik zou het niet weten.

De eigenaar is te allen tijde verantwoordelijk.

En wanneer je paard wat mankeert, is het toch de DA die eerst de diagnose zal moeten stellen, pas daarna kan er een behandelplan opgesteld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:57

De heren van Nassau doen aan nazorg en herscholing, Opala.
En wie zegt dat jij geen problemen hebt met je paard? Je hebt zelf al meerdere malen aangegeven dat Jij vind dat je paard goed loopt, maar wie weet is je kennis ontoereikend om allerlei afwijkingen in het bewegingsapparaat te onderkennen.
Eerlijk gezegd kom je op de menigte niet over als iemand met verstand van paarden, dus wie zal zeggen dat jij, als eigenaar, de verantwoording aankan?
Met je laatste zin spreek je je eigen parochie tegen. Jullie plegen normaliter te beweren dat met name béénproblemen vrijwel altijd te verhelpen zijn met NB, tot en met hoefkatrolontsteking en artrose. Dus vanwaar nu opeens je kreet over het feit dat men eerst een dierenarts een diagnose moet laten stellen, of heb je dan toch nog het licht gezien? Frusty

Dan nog dit, de eigenaar is, zoals je stelt, te allen tijde verantwoordelijk voor het paard. Wel erg tegenstrijdig dat je dan kiest voor makkelijk en snel, niet dan, en niet kijkt naar kwaliteit??
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 30-09-08 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd, in het vervolg graag de editknop gebruiken.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:15

opala schreef:
Esperanza schreef:
Hoe moet zo´n man het dan vertellen als het hem echt onverstandig lijkt?

Dan zou die man het NB eerst zelf een periode hebben moeten toepassen

Dan heeft 'ie nog steeds geen recht van spreken... Want:

opala schreef:
Wanneer je voorgaande posts had gelezen, had je geleerd dat elk paard een eigen bekapping nodig heeft.
Diepte in de zool kun je snijden, maar wie snijdt, kan ook gevoeligheid veroorzaken. Waarom zou je niet meer hoefwand laten staan, wanneer je daardoor je paard goedlopend houdt. Het paard gaat voor de methode. Dat zal zelfs een hoefsmid inzien of zou dat moeten inzien.

Dit was het commentaar op Zahlina's smid.

Je hebt gelijk met wat je hierboven zegt hoor, Opala. Maar ookal dóet een smid ervaring op met de methode NB, en het werkt niet en de smid komt erop terug, dan "zal hij het wel niet op de goede manier gedaan hebben".
Of het ligt aan de eigenaar, die het paard niet natuurlijk genoeg houdt.

En degenen waarbij de methode niet werkt hoeft niet te roepen dat de methode niet deugt, maar zal moeten inzien dat de methode niet bij hun paard en de manier waarop die gehouden en gebruikt wordt past.

Geen één methode is voor alle paarden goed, daar is iedereen het toch over eens?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 16:44

opala schreef:
maar ja, ik wilde een cursus makkelijk en snel Bloos . Wanneer ik problemen had ondervonden, had ik ook niet aangeklopt bij die cursusleider. Je maakt gebruik van een cursus. Welke cursusgevers doen aan nazorg? Ik zou het niet weten.

De eigenaar is te allen tijde verantwoordelijk.

En wanneer je paard wat mankeert, is het toch de DA die eerst de diagnose zal moeten stellen, pas daarna kan er een behandelplan opgesteld worden.

Ik denk dat je niet alle problemen over 1 kam kunt scheren.
Als jij problemen had ondervonden die je tegenkwam door de NB methode en hetzelf bekappen, lijkt het mij logisch dat je even extra doorvraagt bij PN waar je de cursus gedaan hebt over het hoe en wat.
Dat ze niet altijd antwoord geven dat is een ander item Boos!
Als een cursusleider een specifieke methode wil uitdragen die niet erg algemeen in den lande is vind ik dat hij net zo goed verantwoordelijk is mochten er problemen komen.

Vooral omdat er zo stellig beweringen worden gedaan over onze lievelingsdieren die je maken of breken kunt met bekappen.

Van een andere kant bezien zullen cursisten het mogelijke al snel als falen zien als ze er niet uitkomen met hetzelf bekappen en daarom liever niet doorvragen aan de cursusleider maar dan, of hun paard verkl*ten of liever een andere methode gaan zoeken.
Zeker na het verhaal van Ivanhoe die compleet belachelijk gemaakt is omdat ze er zelf niet uitkwam zal menigeen zich nog wel 's achter de oren krabben om hun probleem kenbaar te maken.

Er wordt toch ook vanuit PN aangeraden dat het slim is om geregeld tussendoor door een professioneel bekapper te laten controleren en zelfs te vragen of hij/zij jou willen helpen zodat je het onderhoud tussendoor goed in de vingers krijgt.
Als je dan problemen tegen zou komen ga jij dan niet aan die bekapper vragen of je het wel goed doet en in plaats daarvan de DA laten komen ?

Zijn er andere problemen die niet direct bij de hoeven lijken weg te komen ja dan zou ik NATUURLIJK ook een DA laten komen Knipoog

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 17:15

Mmmm, ik blijf bij mijn mening dat er weinig verschil is tussen goed bekapt en goed bekapt. NB danwel TB.
Ik moet er, na al die jaren, nog steeds achterkomen wat het verschil is tussen een goed bekapt NB-hoefje en een goed bekapt TB-hoefje eerlijk gezegd.

Laten controleren door een NB-er. Mmm, volgens mij is een goede hoefsmid veiliger. Knipoog Deze mannen (en vrouwen) zijn over het algemeen wat objectiever en sturen je niet met een kluitje in het riet a la: "Maar ja, hij staat 's nachts natuurlijk wel op stal. Daarom zie je een ietwat afwijkende hoefgroei".

Natuurlijk zijn er ook goede NB-ers. Maar ik persoonlijk zou er toch heel huiverig voor zijn.
Te vaak rare uitspraken door hen horen doen... of werk gezien van professionele NB-ers wat niet zo joepi-de-poepi was.

BTW, de hoefjes van paarden van particulieren die zelf-vijl-mijn-paard-iedere-2-weken, zal er altijd pico bello uit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:45

opala schreef:
Het is zo dat ik slechts bij het bekappen naar de zool kijk en niet naar de stand. De hoef geeft zelf aan hoe en wat het wil.

Niet mee eens. Er zijn tal van problemen hoger in het paardenbeen, die een andere stand van de hoef vragen, oa hogere hielen.
Hoefkraakbeenverbening of artrose in de kogel, waardoor een steilere stand noodzakelijk is, kunnen hier voorbeelden van zijn. Dan kun je wel leuk de zool volgen, maar verrekt je paard van de pijn bij het lopen. Als je de hoef vervolgens met rust laat, zul je ook zien dat de hielen megahard gaan groeien en als de hoef voor het paard weer de juiste stand heeft bereikt, je paard ook beter gaat lopen.
Volgens methode NB, moet je dan echter weer hard nodig aan het vijlen gaan ... en die pijn ... tja die hoort er (soms) bij (zeggen ze dan) Bloos

henny_w schreef:
Rug- en schouderproblemen, hoefbevangenheid, HKO en ga zo maar door.
Je kon het niet zo gek bedenken of het lag aan het NIET Natuurlijk bekappen.

Jaha, maar dat was een paar jaar geleden ook wel een redelijk veilige uitspraak ... er deed bijna niemand aan natuurlijk bekappen, dus met die opmerking zat je vaak wel goed.
Die enkeling die NB al 'kende' of zo zijn paard al bekapte, was op 1 hand te tellen en die wimpelde je zo weg.
Maar nu veel meer mensen het NB kennen, 'er aan doen', komen ook gevallen aan het licht waarbij het dus niet helpt in geval van hoefproblemen.

Zelf heb ik hier ook een exemplaar rondlopen. NB kan wel bij haar, maar wel op een aangepaste manier; en die gaat een beetje richting traditioneel Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 30-09-08 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:06

Isapaardje schreef:
Zelf heb ik hier ook een exemplaar rondlopen. NB kan wel bij haar, maar wel op een aangepaste manier; en die gaat een beetje richting traditioneel Tong uitsteken

Hoe/wat is het verschil met jouw exemplaar Haha! tussen NB en TB bekapt?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:49

Isapaardje schreef:
Niet mee eens. Er zijn tal van problemen hoger in het paardenbeen, die een andere stand van de hoef vragen, oa hogere hielen.
Hoefkraakbeenverbening of artrose in de kogel, waardoor een steilere stand noodzakelijk is, kunnen hier voorbeelden van zijn. Dan kun je wel leuk de zool volgen, maar verrekt je paard van de pijn bij het lopen. Als je de hoef vervolgens met rust laat, zul je ook zien dat de hielen megahard gaan groeien en als de hoef voor het paard weer de juiste stand heeft bereikt, je paard ook beter gaat lopen.

Dat ben ik helemaal met je eens. Er kunnen hoger in het been problemen zitten waardoor het paard hardstikke gevoelig gaat lopen als je de zool volgt.
Ik ken een paard van een kennis wiens pezen van de voorbenen dan gaan opspelen.
Iets hoger in de hielen laten, dus niet geheel de zool volgen en het paard loopt prima.
Maar zo zijn er ook paarden die problemen in de schouder krijgen als je zool volgt ala NB.

Isapaardje schreef:
Jaha, maar dat was een paar jaar geleden ook wel een redelijk veilige uitspraak ... er deed bijna niemand aan natuurlijk bekappen, dus met die opmerking zat je vaak wel goed.
Die enkeling die NB al 'kende' of zo zijn paard al bekapte, was op 1 hand te tellen en die wimpelde je zo weg.
Maar nu veel meer mensen het NB kennen, 'er aan doen', komen ook gevallen aan het licht waarbij het dus niet helpt in geval van hoefproblemen.

Jahaaa ... maar als je een paar jaar geleden problemen had ,mocht je niet meepraten omdat je de cursus niet gevolgd had.
Nu zijn er gelukkig meer mensen met verstand van zaken zonder dat ze perse de PN cursus gevolgd hebben Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:18

scoxxx schreef:

Achter heeft ze NB hoefjes ... draagrand gelijk aan zool, concave zool, brede straal, lage hielen.
Voor heeft ze TB hoefjes ... draagrand steekt mm uit tov zool, zool niet geheel concaaf (maar komt ook door bevangenheid vorig jaar), brede straal die de grond wel raakt, ondanks iets hogere hielen.

Als ik de voorhoeven NB ... dus draagrand kort aan zool en hielen plat als achter, loopt ze voor geen meter. Staat de hielen te ontlasten, pijn op de zolen. Ik heb het nu zo vaak geprobeerd dat ik zeker weet dat het gewoon niet werkt en dat ze een 'aanpassing' nodig heeft en die is dus heel simpel .. hielen wat hoger en wand wat langer. En dat is als ik NB-ers mag geloven een TB mening/werkwijze Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:17

Mijn paard wordt ook nb bekapt, de hoefwand is gelijk met de zool en hij heeft een brede straal. Maar geen lage hielen, paard was net 4 geweest toen ik met nb begon en dus te oud voor zulke drastische standveranderingen. Maar goed dat is denk ik net het verschil tussen het feit dat ik gewoon een smid er naar laat kijken en geen nber.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 07:35

Visconti schreef:
Mijn paard wordt ook nb bekapt, de hoefwand is gelijk met de zool en hij heeft een brede straal. Maar geen lage hielen, paard was net 4 geweest toen ik met nb begon en dus te oud voor zulke drastische standveranderingen. Maar goed dat is denk ik net het verschil tussen het feit dat ik gewoon een smid er naar laat kijken en geen nber.

Hoe bedoel je"gewoon een smid"?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:25

Een NB-er zou die hielen er wel afhakken en zeggen dat het paard even door de pijn heen moet voor zijn eigen bestwil en gezondheid ROFL Huilen van het lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:33

suleilitha schreef:
De heren van Nassau doen aan nazorg en herscholing, Opala.
En wie zegt dat jij geen problemen hebt met je paard? Je hebt zelf al meerdere malen aangegeven dat Jij vind dat je paard goed loopt, maar wie weet is je kennis ontoereikend om allerlei afwijkingen in het bewegingsapparaat te onderkennen.
Eerlijk gezegd kom je op de menigte niet over als iemand met verstand van paarden, dus wie zal zeggen dat jij, als eigenaar, de verantwoording aankan?
Met je laatste zin spreek je je eigen parochie tegen. Jullie plegen normaliter te beweren dat met name béénproblemen vrijwel altijd te verhelpen zijn met NB, tot en met hoefkatrolontsteking en artrose. Dus vanwaar nu opeens je kreet over het feit dat men eerst een dierenarts een diagnose moet laten stellen, of heb je dan toch nog het licht gezien? Frusty

Dan nog dit, de eigenaar is, zoals je stelt, te allen tijde verantwoordelijk voor het paard. Wel erg tegenstrijdig dat je dan kiest voor makkelijk en snel, niet dan, en niet kijkt naar kwaliteit??

Altijd even vriendelijk die Suleilitha Ach gut .

Mijn kennis is vrijwel nihil, daarom verbaast het mij des te meer dat IK vind dat mijn paard zo heerlijk loopt. Ik zie nog steeds geen reden om aan mijzelf te twijfelen, misschien helpt het wanneer je het blijft herhalen.
Spreek jij nu al als zijnde de menigte?
Laat dat jullie maar weg, want ik ben een individueel persoon.
Tegenstrijdig .... ik heb kwaliteit gevonden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:37

SpikyBlue schreef:
Dit was het commentaar op Zahlina's smid.

Je hebt gelijk met wat je hierboven zegt hoor, Opala. Maar ookal dóet een smid ervaring op met de methode NB, en het werkt niet en de smid komt erop terug, dan "zal hij het wel niet op de goede manier gedaan hebben".
Of het ligt aan de eigenaar, die het paard niet natuurlijk genoeg houdt.

En degenen waarbij de methode niet werkt hoeft niet te roepen dat de methode niet deugt, maar zal moeten inzien dat de methode niet bij hun paard en de manier waarop die gehouden en gebruikt wordt past.

Geen één methode is voor alle paarden goed, daar is iedereen het toch over eens?

Ik kan je niet anders dan gelijk geven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:45

Wat is nu eigenlijk het doel nog van dit topic? met modder gooien?..

Overtuigen lukt niet.

Is dit soms kwestie van verveling?
Zijn wel steeds dezelfden..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:55

Isapaardje schreef:
Een NB-er zou die hielen er wel afhakken en zeggen dat het paard even door de pijn heen moet voor zijn eigen bestwil en gezondheid ROFL Huilen van het lachen

De eigenaar is verantwoordelijk voor wie erbij het paard wordt geroepen Pling
Constateer je pijn, die terug te voeren is naar een bekapping van een bepaald persoon, dan laat je die persoon de volgende keer niet meer komen.
Of laat je steeds weer die persoon komen en blijf je klagen hoe vreselijk het wel allemaal is. Dan snap ik de frustratie wel namelijk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:54

opala schreef:
Altijd even vriendelijk die Suleilitha Ach gut .

Mijn kennis is vrijwel nihil, daarom verbaast het mij des te meer dat IK vind dat mijn paard zo heerlijk loopt. Ik zie nog steeds geen reden om aan mijzelf te twijfelen, misschien helpt het wanneer je het blijft herhalen.
Spreek jij nu al als zijnde de menigte?
Laat dat jullie maar weg, want ik ben een individueel persoon.
Tegenstrijdig .... ik heb kwaliteit gevonden.

Daar heb je nou zo'n tegenstrijdig punt.

Er zijn wel meer paardeneigenaren die vinden dat hun paarden prima lopen terwijl ze er 0,0 % verstand van hebben.
Ik ken er sowieso al 2 die notabene zelfs een NB 1 dagscursus gedaan en vervolgens de hoefwand laten groeien tot 2 á 3 cm. en dan zeggen "och volgende week of zo bekap ik het spul wel weer want het is alweer dik 3 maanden terug maar ze lopen er nog prima op hoor"

Wat is de juiste kennis hebben en wat is kwaliteit waar de paarden op moeten lopen ???

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:55

Isapaardje schreef:
scoxxx schreef:

Achter heeft ze NB hoefjes ... draagrand gelijk aan zool, concave zool, brede straal, lage hielen.
Voor heeft ze TB hoefjes ... draagrand steekt mm uit tov zool, zool niet geheel concaaf (maar komt ook door bevangenheid vorig jaar), brede straal die de grond wel raakt, ondanks iets hogere hielen.

Als ik de voorhoeven NB ... dus draagrand kort aan zool en hielen plat als achter, loopt ze voor geen meter. Staat de hielen te ontlasten, pijn op de zolen. Ik heb het nu zo vaak geprobeerd dat ik zeker weet dat het gewoon niet werkt en dat ze een 'aanpassing' nodig heeft en die is dus heel simpel .. hielen wat hoger en wand wat langer. En dat is als ik NB-ers mag geloven een TB mening/werkwijze Haha!

Kijk dat is interessant!
Daar leer ik van Knipoog Dit topic heeft best wel een doel hoor haha.... behalve modder gooien.
Maaruh... NB staat niet (altijd) gelijk aan hielen laag hoor.

Wat ik geleerd heb van de methode van Pete Ramey, maar ook de bekapmethode's van (Belgische) hoefsmeden, is dat je de aanwijzingen volgt van het flakey material in de hoef.
Ik heb 3 arabieren die ik via bovenstaande methode's bekap (en besla), die staan op "lage" hielen. Maar pak ik mijn twee halve dravers, dan staan zij vrij hoog op de hielen.
Op vele foto's gemaakt door Pete Ramey himself over zijn eigen werk, zie ik ook vaak genoeg hoge hielen. En soms ook een mm-tje langere hoefwand die inderdaad een mm-tje uitsteekt boven de hoefzool. Afhankelijk vaak, van het diepste punt van de hoef.

Echter, ga je er een ijzertje onderleggen, dan dient de hoefwand gelijk bekapt te worden aan de hoefzool, omdat alle ijzers altijd een stukje zool "meepakt", zal maar zeggen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:19

scoxxx schreef:
Kijk dat is interessant!
Daar leer ik van Knipoog Dit topic heeft best wel een doel hoor haha.... behalve modder gooien.
Maaruh... NB staat niet (altijd) gelijk aan hielen laag hoor.

Wat ik geleerd heb van de methode van Pete Ramey, maar ook de bekapmethode's van (Belgische) hoefsmeden, is dat je de aanwijzingen volgt van het flakey material in de hoef.
Ik heb 3 arabieren die ik via bovenstaande methode's bekap (en besla), die staan op "lage" hielen. Maar pak ik mijn twee halve dravers, dan staan zij vrij hoog op de hielen.
Op vele foto's gemaakt door Pete Ramey himself over zijn eigen werk, zie ik ook vaak genoeg hoge hielen. En soms ook een mm-tje langere hoefwand die inderdaad een mm-tje uitsteekt boven de hoefzool. Afhankelijk vaak, van het diepste punt van de hoef.

Echter, ga je er een ijzertje onderleggen, dan dient de hoefwand gelijk bekapt te worden aan de hoefzool, omdat alle ijzers altijd een stukje zool "meepakt", zal maar zeggen.

Klopt Scoxxx, NB staat niet altijd gelijk aan lage hielen.
Maar wel het NB van de PN methode.
Daar zit nl. een groot verschil.
Ik ben fan van Pete Ramey en vind dat hij heel onderbouwd met zijn werk bezig is omdat hij veel individueler bezig is met de paarden en indien nodig ook de hielen wat hoger laat staan.