Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
suleilitha schreef:Eén blik op foto's van hun paarden zegt mij meer dan genoeg.
janderegelaa schreef:Ik denk dat Arno en Arabesk er goed aan doen om hun bezigheden een beetje voor zichzelf te houden ipv als een stelletje dolle Jehova's overal hun voet tussen de deur te willen zetten en hun geloof op te willen dringen. Dáár zit namelijk hun probleem, niet in hun kap methode.
JoviBan schreef:Kymalin & janderegelaa: overdrijven is ook een vak hoor.
janderegelaa schreef:JoviBan schreef:Kymalin & janderegelaa: overdrijven is ook een vak hoor.
Je ogen sluiten voor de waarheid ook
suleilitha schreef:Citaat:Dat is waar maar volgens mij staat dat ook niet ter discussie, de vraag is; hoe goed kan iemand bekappen na een 1 daagse cursus?
Daar heb ik wel een antwoord op:
NIET
JoviBan schreef:Kymalin & janderegelaa: overdrijven is ook een vak hoor.
Citaat:..........in het begin hulp ingeroepen moet worden van een "prof".
Yinari schreef:Niet persè. Mijn paarden worden bekapt door een traditionele hoefsmid volgens de methode van NB. Omdat ik dat graag zo wil en het voor hem een eitje is om dat toe te passen.
Yinari schreef:Ik heb ook een tang hoor, voor als het eens wat langer geduurd heeft. Ik denk dat je niet alles zwart-wit moet bekijken. Ook NB kun je in gradaties 'aanhangen', je kunt er toch van gebruiken wat je nuttig vindt?
Hoeftniet schreef:Volgens veel NBérs zouden de Traditionele Hoefsmeden veelal tegen Natuurlijk Bekappen zijn, niets is minder waar. Alleen zijn de traditionele smeden bekend met het feit dat natuurlijk bekappen maar voor een handje vol paarden geschikt is (gezien de manier waarop zij gehuisvest worden, gebruikt worden, de beenstanden enz). De overige paarden worden in principe aleen bekapt en waar nodig is voorzien van hoefijzers.. Overigens lopen traditioneel bekapte paarden tegen exact dezelfde voor en nadelen aan als natuurlijk bekapte paarden.
De situatie die er heerst dat Natuurlijk en Traditioneel momenteel erg botst is te wijten aan het feit dat NB fel op Traditioneel tegen is en niet omgekeerd. Veel Traditionelen zijn wel fel tegen de manier waarop veel NBers zich menen te moeten profileren in Nederland.
Een misvertand is het feit dat de meeste paarden welke bij de slager belanden kreupel zijn, dit is absoluut niet waar. Zelfs is het zo dat alle hoefbevangen shetlandertjes, fjorden en dergelijke welke in o.a. Zeeland in het wild leven door Natuurbeheer naar de slager gebracht worden! Overigens heb ik ook diepvriezers vol kadaver voeten gezien, er lagen net zoveel beslagen voeten in als onbeslagen. Wat wel opviel is dat de meeste kadaver voeten veel achterstallig onderhoud vertoonden (hier is ook een verklaring voor te geven). Ik kan mij voorstellen dat men voor de NB cursussen het liefst de beslagen voeten selecteren.
Na het volgen van de diverse forums vind ik het volgende het meest frapant: aan de cursisten van NB wordt verteld dat de cursus voornamelijk bedoelt is voor het kappen van eigen paarden en dat in het begin hulp ingeroepen moet worden van een "prof". Vreemd als je nagaat dat de cursus leiders (op 1 uitzondering na) zelf niet meer opleiding hebben genoten als de cursus welke zij zelf geven, dit geld ook voor de meeste profs die je dient in te schakelen in het begin.
Dus: Kan men bekappen leren in 1 dag van iemand die het ook in 1 dag geleerd heeft? Nee. Kan men bekappen leren in 1 dag? Nee, met 15 jaar fulltime smids ervaring leer ik nog steeds iedere dag bij!
SpikyBlue schreef:Overigens wil ik er zelf wel even aan toevoegen dat veel traditioneel opgeleide hoefsmeden sommige klanten een 'oude' (voor de smid niet scherp genoeg meer, maar scherp genoeg voor de klant) vijl geven om kleine brokkeltjes zelf weg te kunnen vijlen.
Hier hoef je dus geen dagcursus voor te volgen.
Als er echt flink gevijld moet worden is het gewoon tijd om je paard weer te laten bekappen!
Maar dan heb je NB niet goed begrepen. Het is juist de bedoeling om het regelmatig bij te houden om een natuurlijke slijtage na te bootsen, waardoor de hoefgroei gestimuleerd wordt. Door de hoef niet lang te laten worden is er ook veel minder kans op scheuren.
Een cursus moet je puur en alleen volgen als je wat meer over hoeven wil weten, en een keer onder begeleiding een dode voet wil bekappen. Hartstikke leuk. Maar niet om te 'leren' bekappen.
Bekappen leer je idd niet op de cursus, maar een dag uittrekken om het bijvijlen wat beter te leren is toch ook nuttig?
Vervolgens is het een grote fabel (terug naar het stuk wat Arabesk een paar pagina's terug schreef) dat hoefsmeden alleen maar als een stel hersenlozen op een staaf ijzer staan te beuken op de opleiding, en tijdens de stage alleen maar het paard vast mogen houden.
De stage is erg belangrijk, je doet onwijs veel ervaring op in de praktijk onder de paarden, en dan de opleiding erachteraan waar alles bijgeschaafd wordt en je de fijne kneepjes en een hele hoop beenstanden, anatomie etc. voor je kiezen krijgt. Na een tijdje krijg je ook ineens een timmermansoog.
Helemaal met je eens
Yinari schreef:SpikyBlue schreef:Overigens wil ik er zelf wel even aan toevoegen dat veel traditioneel opgeleide hoefsmeden sommige klanten een 'oude' (voor de smid niet scherp genoeg meer, maar scherp genoeg voor de klant) vijl geven om kleine brokkeltjes zelf weg te kunnen vijlen.
Hier hoef je dus geen dagcursus voor te volgen.
Als er echt flink gevijld moet worden is het gewoon tijd om je paard weer te laten bekappen!
Maar dan heb je NB niet goed begrepen. Het is juist de bedoeling om het regelmatig bij te houden om een natuurlijke slijtage na te bootsen, waardoor de hoefgroei gestimuleerd wordt. Door de hoef niet lang te laten worden is er ook veel minder kans op scheuren.
Een cursus moet je puur en alleen volgen als je wat meer over hoeven wil weten, en een keer onder begeleiding een dode voet wil bekappen. Hartstikke leuk. Maar niet om te 'leren' bekappen.
Bekappen leer je idd niet op de cursus, maar een dag uittrekken om het bijvijlen wat beter te leren is toch ook nuttig?
Vervolgens is het een grote fabel (terug naar het stuk wat Arabesk een paar pagina's terug schreef) dat hoefsmeden alleen maar als een stel hersenlozen op een staaf ijzer staan te beuken op de opleiding, en tijdens de stage alleen maar het paard vast mogen houden.
De stage is erg belangrijk, je doet onwijs veel ervaring op in de praktijk onder de paarden, en dan de opleiding erachteraan waar alles bijgeschaafd wordt en je de fijne kneepjes en een hele hoop beenstanden, anatomie etc. voor je kiezen krijgt. Na een tijdje krijg je ook ineens een timmermansoog.
Helemaal met je eens