Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:57

Wat ik bedoel janderegelaa: je geeft altijd zo enorm op hen af, dat ze er niets van weten en dat ze er niets van kunnen etc etc. Terwijl je ze nooit hebt gesproken of aan 't werk hebt gezien, noch het bekappen noch het lesgeven. Dan zeg ik op mijn beurt: ga eens naar ze toe of ga samen wat klanten bij langs.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:10

In het rijk der blinden is éénoog koning JoviBan. Het gegeven dat ze zelfs klanten hebben zegt meer over de onwetendheid/ onbezonnenheid/ naïeviteit etc. van hun klanten dan het iets zegt over de kunde van Arno en Arabesk.

Ik denk dat Arno en Arabesk er goed aan doen om hun bezigheden een beetje voor zichzelf te houden ipv als een stelletje dolle Jehova's overal hun voet tussen de deur te willen zetten en hun geloof op te willen dringen. Dáár zit namelijk hun probleem, niet in hun kap methode.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:23

suleilitha schreef:
Eén blik op foto's van hun paarden zegt mij meer dan genoeg.

Jeetje, wat kan jij toch persoonlijk worden en onvriendelijk zijn zeg.... Misselijk

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:38

janderegelaa schreef:
Ik denk dat Arno en Arabesk er goed aan doen om hun bezigheden een beetje voor zichzelf te houden ipv als een stelletje dolle Jehova's overal hun voet tussen de deur te willen zetten en hun geloof op te willen dringen. Dáár zit namelijk hun probleem, niet in hun kap methode.

Dat is ook de weerstand die het bij mij oproept, niet zozeer het bijhouden van de hoeven, maar wel dat opdringerige van hen, en de eeuwige hel en verdoemenis preken over mensen die een strip ijzer (hun bewoording) onder een paard meppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:44

Kymalin & janderegelaa: overdrijven is ook een vak hoor.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:46

JoviBan schreef:

Je ogen sluiten voor de waarheid ook Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:47

janderegelaa schreef:
JoviBan schreef:

Je ogen sluiten voor de waarheid ook Knipoog

Jouw waarheid hoeft niet de waarheid voor een ander te zijn. Knipoog

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:56

Precies! En daarom hoeft hun waarheid ook niet die van de ander te zijn maar dat dragen ze wel uit.

schaopli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:07

suleilitha schreef:
Citaat:
Dat is waar maar volgens mij staat dat ook niet ter discussie, de vraag is; hoe goed kan iemand bekappen na een 1 daagse cursus?

Daar heb ik wel een antwoord op:
NIET

Ik ben nog altijd een leek op dit gebied, maar als ik naar de foto's kijk van het begintopic zou ik antwoorden: goed Bloos

Nu heb ik zelf geen paard en daarom niet direct de behoefte zo'n cursus te doen, maar daarmee bracht het mij wel tot de volgende vraag ...

Wordt er van cursisten eigenlijk een bepaalde voorkennis (wat paarden betreft) verwacht?
(stel dat mensen als ik ... die dus geen EIGEN paard hebben ... na het zien van zo'n topic denken : he dat is leuk om te gaan doen (eventueel voor hun verzorgpaard oid) ; kunnen die zich ook laten inschrijven? )

Verder bedacht ik mij zo gaande dit topic dat het misschien beter is om het woord 'cursus' te vervangen door 'workshop'?
Workshops zijn vrijwel altijd hobbiesten die aan andere hobbiesten hun hobby uitleggen/laten beoefenen? (beetje bot gezegd .. in ieder geval zonder certificaat; iets wat een erkende cursus meestal wel heeft).

"Workshop hoeven vijlen" Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:56

JoviBan schreef:

Goedgelovig zijn ook.

Zolang je maar gedwee ja en amen knikt zullen ze inderdaad vriendelijk zijn.
Weet je waarom ik geblokt ben op PN ? ( Even offtopic)
Omdat ik het er niet mee eens was dat F.V. beweerde dat MCPP en MCPA een natuurlijk verdelgingsmiddel is.
Zelfs de afbeeldingen van de etiketten met doodskop en waarschuwingen vanwege de giftigheid waren niet voldoende bewijs. Die deden ze er zo maar op.
En de artikelen waar het Drentse AA (Waterschap) de problematiek uitte over deze gifstoffen waren ook maar nonsens.

Ja hoor Boos!

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:59

Volgens veel NBérs zouden de Traditionele Hoefsmeden veelal tegen Natuurlijk Bekappen zijn, niets is minder waar. Alleen zijn de traditionele smeden bekend met het feit dat natuurlijk bekappen maar voor een handje vol paarden geschikt is (gezien de manier waarop zij gehuisvest worden, gebruikt worden, de beenstanden enz). De overige paarden worden in principe aleen bekapt en waar nodig is voorzien van hoefijzers.. Overigens lopen traditioneel bekapte paarden tegen exact dezelfde voor en nadelen aan als natuurlijk bekapte paarden.

De situatie die er heerst dat Natuurlijk en Traditioneel momenteel erg botst is te wijten aan het feit dat NB fel op Traditioneel tegen is en niet omgekeerd. Veel Traditionelen zijn wel fel tegen de manier waarop veel NBers zich menen te moeten profileren in Nederland.

Een misvertand is het feit dat de meeste paarden welke bij de slager belanden kreupel zijn, dit is absoluut niet waar. Zelfs is het zo dat alle hoefbevangen shetlandertjes, fjorden en dergelijke welke in o.a. Zeeland in het wild leven door Natuurbeheer naar de slager gebracht worden! Overigens heb ik ook diepvriezers vol kadaver voeten gezien, er lagen net zoveel beslagen voeten in als onbeslagen. Wat wel opviel is dat de meeste kadaver voeten veel achterstallig onderhoud vertoonden (hier is ook een verklaring voor te geven). Ik kan mij voorstellen dat men voor de NB cursussen het liefst de beslagen voeten selecteren.

Na het volgen van de diverse forums vind ik het volgende het meest frapant: aan de cursisten van NB wordt verteld dat de cursus voornamelijk bedoelt is voor het kappen van eigen paarden en dat in het begin hulp ingeroepen moet worden van een "prof". Vreemd als je nagaat dat de cursus leiders (op 1 uitzondering na) zelf niet meer opleiding hebben genoten als de cursus welke zij zelf geven, dit geld ook voor de meeste profs die je dient in te schakelen in het begin.

Dus: Kan men bekappen leren in 1 dag van iemand die het ook in 1 dag geleerd heeft? Nee. Kan men bekappen leren in 1 dag? Nee, met 15 jaar fulltime smids ervaring leer ik nog steeds iedere dag bij!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:21

Citaat:
..........in het begin hulp ingeroepen moet worden van een "prof".

Eh... welke prof dan wel? De nb-er met amateur/hobby-status, die wellicht ook alleen maar geleerd heeft op dode poten en eigen paard, of de prof die een opleiding als traditioneel smid/bekapper heeft gehad. Spreekt NB dan in feite dan zichzelf niet tegen?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:27

Niet persè. Mijn paarden worden bekapt door een traditionele hoefsmid volgens de methode van NB. Omdat ik dat graag zo wil en het voor hem een eitje is om dat toe te passen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:36

Inderdaad. Mijn NB'er heeft ook een traditionele achtergrond, wat ik heel erg fijn vind.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:45

Er wordt alsmaar over bekappen gesproken maar als ik lees wat je dan werkelijk op zo'n 1 dagscursus leert heeft het niks met bekappen te maken.
Een cursusje raspen en vijlen is dan meer op z'n plaats.
Ik vind dat best wel een misleidend.

En ja dan moet je ook echt elke week aan het vijlen want sla je een week over dan ben je al zuur en rasp je je een ongeluk. Heel fijn als de hoeven knetterhard zijn door droog weer bijv.
Ik doe het dus niet wekelijks en heb gewoon een hoeftang waar ik event. mee kan knippen indien nodig en daarna pas bijvijlen.
Idem een kapmes en hamer, scheelt een bult werk Knipoog

Val ik nou ook onder de 'outlaws' die niet deugdelijk bekappen volgens de fanatieke NB aanhang ?

Mijn paarden gaan blootsvoets zonder problemen over elke bodem. Maakt niet uit in welke gang.
De hoeven blijven puntgaaf, geen brokkels of barstjes en nee ik heb geen puinpad in de wei aangelegd.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:48

Ik heb ook een tang hoor, voor als het eens wat langer geduurd heeft. Ik denk dat je niet alles zwart-wit moet bekijken. Ook NB kun je in gradaties 'aanhangen', je kunt er toch van gebruiken wat je nuttig vindt?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:48

Yinari schreef:
Niet persè. Mijn paarden worden bekapt door een traditionele hoefsmid volgens de methode van NB. Omdat ik dat graag zo wil en het voor hem een eitje is om dat toe te passen.

Dat kan ik me goed voorstellen.
Voor een traditioneel hoefsmid is de NB methode nog minder werk dan de traditionele methode.
Maar goed jij hebt een meewerkende hoefsmid. Super Knipoog
Want hij heeft toch een extra achtergrond door zijn TB zijn en kan de dingen mooi combineren.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:51

Precies Ja. Daar ben ik ook wel heel blij mee. En ik schroom er niet voor om als dat nodig is eens iets uit een 'andere hoek' te laten toepassen hoor. Als het (in overleg met smid) nuttig lijkt is dat prima. Ik merk alleen wel heel duidelijk verschil sinds we zijn overgestapt, zo'n 3,5 jaar terug. De hoeven scheuren en brokkelen minder.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:53

Yinari schreef:
Ik heb ook een tang hoor, voor als het eens wat langer geduurd heeft. Ik denk dat je niet alles zwart-wit moet bekijken. Ook NB kun je in gradaties 'aanhangen', je kunt er toch van gebruiken wat je nuttig vindt?

Euhmmm ... toen we eerder hier op Bokt een fikse discussie hebben gehad met een stel fanatieke NB'ers was ik helemaal fout toen ik vertelde dat ik een hoeftang, kapmes en hamer gebruikte.
Over zwart - wit gesproken.

Inderdaad NB heb je in meerdere gradaties en ik gebruik wat ik van toepassing vind op mijn paarden maar ik ga niemand overhalen het perse op mijn manier te moeten doen Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:53

Ik denk dat wij er dan hetzelfde over denken Haha!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:54

Heb veel meegelezen de laatste pagina's en ik denk dat het hier om verschillende dingen gaat.
De discussie wat beter is(om wat voor reden dan ook)NB of TB?
Het opdringen van NB volgens de TB aanhangers en het ontkennen hiervan door de NB aanhangers.
Het wel of niet kundig zijn na de cursus van TS.

IK denk dat er in NL véél paarden onnodig op ijzers worden gezet; omdat iedereen het doet; een (slechte?) hoefsmid het zegt of whatever.
Dat wil NIET zeggen dat hoefijzers slecht zijn maar waarom zou je iets doen wat niet hoeft?
Ik neem op een zonnige dag ook geen regenjas mee, toch?
Daarnaast gelooft NB-Bokt uiteraard in zijn eigen methodiek en valt heel TB-Bokt hierover.
De argumenten die worden aangevoerd worden door 80% van de mensen hier niet begrepen denk ik, incl de mensen die hier zélf mee komen.
Ik persoonlijk zou mijn paard niet NB laten bekappen omdat ik gezien heb wat voor schade het toebrengt bij véél paarden(té veel voor mij)maar als mensen hier wel voor kiezen; prima.

Verwacht alleen niet dat je met een foto van een dood been met daaraan een gigantisch vern**kte bokhoef(irl zou het paard in kwestie op 3 benen lopen)mensen positief over NB kan gaan laten denken.
Dát moeten de NB mensen toch ook in zien?

Ik snap dan ook niet dat de TS dit topic heeft gemaakt met een serieuze reden; ze zet zichzelf neer als een onkundig persoon en is imo uit op relschoppen; iets waar wij gretig gehoor aan geven.

Mijn vraag is dan ook: waar zijn we mee bezig?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:58

Hoeftniet schreef:
Volgens veel NBérs zouden de Traditionele Hoefsmeden veelal tegen Natuurlijk Bekappen zijn, niets is minder waar. Alleen zijn de traditionele smeden bekend met het feit dat natuurlijk bekappen maar voor een handje vol paarden geschikt is (gezien de manier waarop zij gehuisvest worden, gebruikt worden, de beenstanden enz). De overige paarden worden in principe aleen bekapt en waar nodig is voorzien van hoefijzers.. Overigens lopen traditioneel bekapte paarden tegen exact dezelfde voor en nadelen aan als natuurlijk bekapte paarden.

De situatie die er heerst dat Natuurlijk en Traditioneel momenteel erg botst is te wijten aan het feit dat NB fel op Traditioneel tegen is en niet omgekeerd. Veel Traditionelen zijn wel fel tegen de manier waarop veel NBers zich menen te moeten profileren in Nederland.

Een misvertand is het feit dat de meeste paarden welke bij de slager belanden kreupel zijn, dit is absoluut niet waar. Zelfs is het zo dat alle hoefbevangen shetlandertjes, fjorden en dergelijke welke in o.a. Zeeland in het wild leven door Natuurbeheer naar de slager gebracht worden! Overigens heb ik ook diepvriezers vol kadaver voeten gezien, er lagen net zoveel beslagen voeten in als onbeslagen. Wat wel opviel is dat de meeste kadaver voeten veel achterstallig onderhoud vertoonden (hier is ook een verklaring voor te geven). Ik kan mij voorstellen dat men voor de NB cursussen het liefst de beslagen voeten selecteren.

Na het volgen van de diverse forums vind ik het volgende het meest frapant: aan de cursisten van NB wordt verteld dat de cursus voornamelijk bedoelt is voor het kappen van eigen paarden en dat in het begin hulp ingeroepen moet worden van een "prof". Vreemd als je nagaat dat de cursus leiders (op 1 uitzondering na) zelf niet meer opleiding hebben genoten als de cursus welke zij zelf geven, dit geld ook voor de meeste profs die je dient in te schakelen in het begin.

Dus: Kan men bekappen leren in 1 dag van iemand die het ook in 1 dag geleerd heeft? Nee. Kan men bekappen leren in 1 dag? Nee, met 15 jaar fulltime smids ervaring leer ik nog steeds iedere dag bij!

AMEN!!!
(stille meelezer kan zich nu toch echt niet meer bedwingen Clown )

Overigens wil ik er zelf wel even aan toevoegen dat veel traditioneel opgeleide hoefsmeden sommige klanten een 'oude' (voor de smid niet scherp genoeg meer, maar scherp genoeg voor de klant) vijl geven om kleine brokkeltjes zelf weg te kunnen vijlen.
Hier hoef je dus geen dagcursus voor te volgen.
Als er echt flink gevijld moet worden is het gewoon tijd om je paard weer te laten bekappen!

Een cursus moet je puur en alleen volgen als je wat meer over hoeven wil weten, en een keer onder begeleiding een dode voet wil bekappen. Hartstikke leuk. Maar niet om te 'leren' bekappen.

Vervolgens is het een grote fabel (terug naar het stuk wat Arabesk een paar pagina's terug schreef) dat hoefsmeden alleen maar als een stel hersenlozen op een staaf ijzer staan te beuken op de opleiding, en tijdens de stage alleen maar het paard vast mogen houden.
De stage is erg belangrijk, je doet onwijs veel ervaring op in de praktijk onder de paarden, en dan de opleiding erachteraan waar alles bijgeschaafd wordt en je de fijne kneepjes en een hele hoop beenstanden, anatomie etc. voor je kiezen krijgt. Na een tijdje krijg je ook ineens een timmermansoog.

Dat leer je niet in één dag. Dat krijg je pas na tíg paarden gezien te hebben. Op de site van PN stond een tijdje terug inderdaad dat voetassen niet bestaan, de voetas is iets wat hoefsmeden verzonnen hebben om een beetje interessant te kunnen doen en 'iets zien wat niemand anders ziet'.
Ik vermoed dat de cursusleiders deze voetas zelf inderdaad niet goed kunnen (konden?) zien, en daarom denken dat het maar onzin is.. En jaaa, nu beginnen ze over voetassen en zooldiktes...
Clown

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:04

SpikyBlue schreef:
Overigens wil ik er zelf wel even aan toevoegen dat veel traditioneel opgeleide hoefsmeden sommige klanten een 'oude' (voor de smid niet scherp genoeg meer, maar scherp genoeg voor de klant) vijl geven om kleine brokkeltjes zelf weg te kunnen vijlen.
Als er echt flink gevijld moet worden is het gewoon tijd om je paard weer te laten bekappen!

Maar dan heb je NB niet goed begrepen. Het is juist de bedoeling om het regelmatig bij te houden om een natuurlijke slijtage na te bootsen, waardoor de hoefgroei gestimuleerd wordt. Door de hoef niet lang te laten worden is er ook veel minder kans op scheuren.

Een cursus moet je puur en alleen volgen als je wat meer over hoeven wil weten, en een keer onder begeleiding een dode voet wil bekappen. Hartstikke leuk. Maar niet om te 'leren' bekappen.

Bekappen leer je idd niet op de cursus, maar een dag uittrekken om het bijvijlen wat beter te leren is toch ook nuttig?

Vervolgens is het een grote fabel (terug naar het stuk wat Arabesk een paar pagina's terug schreef) dat hoefsmeden alleen maar als een stel hersenlozen op een staaf ijzer staan te beuken op de opleiding, en tijdens de stage alleen maar het paard vast mogen houden.
De stage is erg belangrijk, je doet onwijs veel ervaring op in de praktijk onder de paarden, en dan de opleiding erachteraan waar alles bijgeschaafd wordt en je de fijne kneepjes en een hele hoop beenstanden, anatomie etc. voor je kiezen krijgt. Na een tijdje krijg je ook ineens een timmermansoog.
Helemaal met je eens Haha!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:10

Yinari schreef:
SpikyBlue schreef:

Maar dan heb je NB niet goed begrepen. Het is juist de bedoeling om het regelmatig bij te houden om een natuurlijke slijtage na te bootsen, waardoor de hoefgroei gestimuleerd wordt. Door de hoef niet lang te laten worden is er ook veel minder kans op scheuren.

Bekappen leer je idd niet op de cursus, maar een dag uittrekken om het bijvijlen wat beter te leren is toch ook nuttig?

Helemaal met je eens Haha!

Oeh, er wordt echt zo vaak gezegd als er commentaar geleverd wordt: "Dan heb je NB niet goed begrepen" Knipoog

Ik heb 2 dagen NB 'gevolgd' bij 2 verschillende NBers en me er erg in verdiept voordat ik mijn mening vormde...Verder heb ik een paard staan die ik gelukkig zo natuurlijk kan houden dat hij nagenoeg nooit bekapt hoeft te worden, hij NB't zichzelf (dát is pas NB!) Knipoog
Als de slijtage en groei gelijk is, hoef je ook bijna niet te vijlen!
Echter... Als dat niet zo is en de slijtage groter is dan de groei... Wat dan?

Sommigen kiezen ervoor om het paard minder te 'gebruiken', anderen hebben liever een ijzer om de slijtage van de hoef te verminderen.

Bedankt voor je serieuze reactie Lachen
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 02-07-08 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 23:11

Hier meld zich nog iemand die een dag een curcus natuurlijk bekappen heeft gevolgt!
En wel bij http://www.biomentor.org...
Ik heb die dag ontzettend veel geleerd! En vond het een zeer interessante dag Knipoog
Ben in ieder geval een stuk wijzer over de paardenhoef geworden!

Sta helemaal achter het natuurlijk bekappen!
Maar ben ook super tevreden over mijn smid die mijn paard gewoon rondom beslaat!

De twee andere paarden staan op blote voeten!
Ik vijl ze zelf bij.. De eerste drie maanden met begeleiding van wim (zie site)
Ik laat iedere keer als ik iets zie waar ik aan twijfel alles even controleren!
Zowel door mijn hoefsmid als wim!

Ik ga me nergens aan wagen waar ik zelf geen 100% zeker van ben!

Ik ga voor de tussenweg en ben heel erg tevreden over hoe het nu gaat Haha!