Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fleurbartels

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:00

Zack schreef:
Als hij in de buurt van die van mij komt schiet ik hem letterlijk neer.

Verder wil ik je nog even op attenderen dat bijna alle mensen in dit topic aan cytek beslag heeft gedaan.
Dus denk dat jij nog maar even het hele topic moet lezen voordat je zulke uitspraken doet.

beste zack,
voordat jij op dit topic kwam, werden niet dit soort uitspraken gedaan. we konden allemaal onze mening zeggen en het was een leuke intressante discussie.

jij kaffert iedereen af! iedereen heeft het beste met zn paard voor en je kan echt je mening op een andere manier geven.

bedankt alvast. fleur

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:04

Ik ga niet liegen hoor, ik kaffer haar smid af.
Wat zij doet moet ze verder zelf weten.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:24

Needje schreef:
Kijk eens naar de rij met nagelgaten.
En vergelijk dat met deze
AfbeeldingAfbeelding
Gaten lopen hetzelfde, alleen ligt de Cytek een cm meer naar achter.
Waar ben je dan aan het nagelen?

Zie je dat er 5 nagelgaten zijn die dan de wanden (die er dan nietmeer zijn) vasthoudt en zo alles tegenhoudt.
Die gewone ijzers nagelen stukke verder naar voren zodat de rest van de hoef als hij ruim genoeg op de ijzers staat nog enigsinds kan werken.
Blootvoets is natuurlijk ideaal maar niet voor elk paard haalbaar.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:37

Het is de bedoeling dat je van Cytec ijzers een maat kleiner dan normaal gebruikt, en dan de draagwand WEGVIJLT omdat het paard op de zool zou moeten lopen........................... dat is hetzelfde als die arme Chineese vrouwen vroeger in die idiote kleine schoentjes................... met als resultaat vergroeide voeten.
Bovendien heeft de wand echt wel een dragende funktie!
Toen ik het Cytec verhaal voor het eerst las, over de opzet en over de toon rollen e.d. kon ik me daar wel in vinden maar als je verder doorleest, en die widia puntjes ziet die het hele toon rollen weer teniet doen............ nee, voor mijn paarden nooit Cytec ijzers.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:30

Zack schreef:
Ik ga niet liegen hoor, ik kaffer haar smid af.
Wat zij doet moet ze verder zelf weten.

Zack hou nou toch eens op met die sensatie en stemming makerij.
Dit beslag wordt over de hele wereld al 12 jaar gebruikt en als het echt zo slecht was, dan was het allang van de markt verdwenen.
Wees zuinig op je Fjord en jij bent niet verplicht om Cytek te gebruiken.
Denk je nu werkelijk dat de hoefsmid dit ijzer gebruikt, omdat dit een slecht ijzer is en om het paard te blesseren.
Dat hoefsmeden die traditioneel beslaan nog aan het cytek ijzer moeten wennen, dat gebeurt elke keer als er een nieuw hoefijzer op de markt komt.
Dit is ook bij het Natural Balance en Equilibrium gebeurd.

Ga je eerst eens verdiepen in hoefbeslag voordat je een oordeel geeft.
Alle eigenaren zijn verantwoordelijk voor de gezondheid van hun paard, niet de stalhouder, hoefsmid of dierenarts.
Een paard wordt gezond geboren en alle mankementen ontstaan door toedoen van mensen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 00:37

dit topic loopt echt op niets uit zo...
Jammer hoor...
Iedereen heeft zn mening geven en dat weten we nu van elkaar...
somiige blijven wel erg doorzagen...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:42

Chevano schreef:
jammer dat ik alleen veel negatieve dingen lees over het cytec. Die van mij heeft er ook op gelopen maar gaf niet het gewenste resultaat waar ik op hoopte. Niet dat hij kreupel liep maar nog steeds onwennig na 3 maanden. Nou moet ik zeggen dat hij al 20 is en al jaren zonder ijzers loopt goede hoeven en normale hebt alleen met mennen slijten de gewone te snel vandaar ander beslag geprobeerd.Achter had ie al normaal beslag gekregen. Nu staat ie op normaal beslag wat ik heel jammer vind. Maar mijn oude smid, wel erkend hoefsmid (zegt volgens mij niks omdat ik erkende ken die paarden mishandelen dmv slaan) vind de cytec wel goede ijzers juist omdat de hoef aangepast word aan het ijzer. Volgens hem hebben de meeste paarden zeer ronde hoeven en geen ovale , die ze moeten hebben. Komt door normale beslag en verkeerde bekapping..En de zeer ronde hoeven is belastend voor de gewrichten, hoefbeen en pezen en spieren. Door ze juist weer ovaler te maken en de cytec er onder te doen kan dit weer worden opgelost. Gaat wel maanden over heen omdat je een paard met ronde hoeven niet in 1 keer terug kan zetten. Dit kan natuurlijk ook dmv goed bekappen maar als je paard dus veel over de weg moet, tuigpaard, of veel ment heb je geen keus. Ik denk dat als je paard niet meer lekker loopt op gewoon beslag of gewoon niet lekker loopt dat je nu in ieder geval een keuze hebt op meerdere hoef/zoolbeslagen. Je moet het toch uitproberen wat voor welk paard het beste is. Zelf kan ik ook niet op slippers en manshoge hoge hakken lopen. En ander mensen weer wel kwestie van proberen. Dus cytec is geen slecht beslag alleen nieuw en mensen zijn vaak sceptics en niet voor elke paard zou dit beslag goed zijn en werken.

Ik heb zelden zo'n blijk van onkunde en gebrek aan inzicht in paardevoeten
gelezen...... No Cheer

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:09

CherokeeChum schreef:
Chevano schreef:
jammer dat ik alleen veel negatieve dingen lees over het cytec. Die van mij heeft er ook op gelopen maar gaf niet het gewenste resultaat waar ik op hoopte. Niet dat hij kreupel liep maar nog steeds onwennig na 3 maanden. Nou moet ik zeggen dat hij al 20 is en al jaren zonder ijzers loopt goede hoeven en normale hebt alleen met mennen slijten de gewone te snel vandaar ander beslag geprobeerd.Achter had ie al normaal beslag gekregen. Nu staat ie op normaal beslag wat ik heel jammer vind. Maar mijn oude smid, wel erkend hoefsmid (zegt volgens mij niks omdat ik erkende ken die paarden mishandelen dmv slaan) vind de cytec wel goede ijzers juist omdat de hoef aangepast word aan het ijzer. Volgens hem hebben de meeste paarden zeer ronde hoeven en geen ovale , die ze moeten hebben. Komt door normale beslag en verkeerde bekapping..En de zeer ronde hoeven is belastend voor de gewrichten, hoefbeen en pezen en spieren. Door ze juist weer ovaler te maken en de cytec er onder te doen kan dit weer worden opgelost. Gaat wel maanden over heen omdat je een paard met ronde hoeven niet in 1 keer terug kan zetten. Dit kan natuurlijk ook dmv goed bekappen maar als je paard dus veel over de weg moet, tuigpaard, of veel ment heb je geen keus. Ik denk dat als je paard niet meer lekker loopt op gewoon beslag of gewoon niet lekker loopt dat je nu in ieder geval een keuze hebt op meerdere hoef/zoolbeslagen. Je moet het toch uitproberen wat voor welk paard het beste is. Zelf kan ik ook niet op slippers en manshoge hoge hakken lopen. En ander mensen weer wel kwestie van proberen. Dus cytec is geen slecht beslag alleen nieuw en mensen zijn vaak sceptics en niet voor elke paard zou dit beslag goed zijn en werken.

Ik heb zelden zo'n blijk van onkunde en gebrek aan inzicht in paardevoeten
gelezen...... No Cheer

CherokeeChum,

Wel makkelijk om ze weer even vlug een stelling neer te zetten en een iemand die wel tevreden is negatief neer te zetten.
Dit vind ik jammer van dit topiic.
Heb je een tevreden gebruiker, dan wordt deze gelijk onderuit gehaald negatief berichten.
Cytek is geen oplossing voor alle problemen bij paarden en het ene paard loopt er goed op en het andere paard kan er niet op vooruit.
De klant bepaaldt samen met hoefsmid of het beslag goed of niet goed is voor je paard.
Cytek zou de hoef vervormen.
Maar eigenlijk is alleen maar de platte voorkant anders als een traditioneel beslag.
De laatste vernieuwingen in hoefbeslag is juist het terug gelegde afrol punt.
Alle nieuwe merken hebben dit, denk maar eens aan Cytek, equlibrium, Natural Balance, classic rollover, breakover, etc
Dit nieuwe beslag wordt steeds meer toegepast, omdat de wetenschappelijk is aangetoond dat het ideale afrolpunt net voor de punt van het hoefbeen ligt.

Zelfs Natuurlijk bekappers brengen het afrolpunt terug door een mustangrol in de toon van de hoef te vijlen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 04:08

Ik ben maar een simpel mens maar wat mij tegen de borst stuit is dat men gewoon paardenvoeten gaat aanpassen aan het ijzer. Omgekeerde volgorde, lijkt mij.
Voorts zit ik al jaren tussen de paarden, zowel onder het zadel als aangespannen. Ik ben niet voor beslaan maar als de slijtage groter is dan de hoefgroei, zoals met mennen langs de weg moet je je paard beschermen en daarvoor heb je dan weer een goeie smid. en dan ook nog eentje die warm beslaat en het ijzer aanpast aan de hoef.
Momenteel heeft mijn knol geen ijzers, hij wordt wel gereden zowel voor de kar als onder zadel. Vanwege werk en dat het in de avond vroeg donker is komen we niet verder dan een paar keer in de week naar de manege. In zo'n periode kan hij gemakkelijk zonder beslag.
Tegen die tijd dat we er weer voluit tegen aan gaan krijgt hij weer ijzers maar dan wel ijzers die op hem worden aangepast en niet andersom.
Verder zie ik vaak dat mensen uit zuinigheidsoverwegingen (slijtage) snel geneigd zijn om (te) zware ijzers te laten plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 04:19

linky schreef:
Waarom zijn voorijzers rond, en achterijzers ovaal denk je? Ach gut
Onze rijpaarden staan altijd op "gewone" ijzers, hebben nooit wat, en voor ronde, en achter ovale hoeven........................
Een smid past het ijzer aan aan de hoef, en NIET andersom. Knipoog
Zodra dat gebeurt moet je een andere smid nemen. Ja

Haha, de vorm van de ijzers heeft toch zeker te maken met de vorm van de hoef en erg slim als men het verschil niet ziet tussen een voor-en achterijzer!!! Lijst

Iemand die bezig is met hoef aanpassen naar ijzer mag je toch geen smid noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:18

Citaat:
Mijn merrie slijt haar hoeven ook aan de voorkant af als ze te lang zijn en zo bekap ik haar dus ook.

Vooral lekker zelf doen!!!!!Allees beter dan er een rijksgediplomeerde hoefsmid bijhalen. Wat je leert in een paar dagen is altijd beter dan waar menigeen 4 jaar voor naar school moet en ga zo door.

ga vooral zo door, voor dekomende excusrsie naar de slachterij zijn bokt paarden vast welkom.
In de landelijke dressuursport zie ik genoeg paarden zonder ijzer en dat kan ook makkelijk maar ik heb nog nooit een sportpaard gezien op Cytek. En voor die zelfkappers, ga even naar school.TEgen die tijd dat je afgestudeerd vakbekwaam bent dan piepen wel wel ff anders.

Het is wel raar dat de meeste paarden in de landelijke kringen tradtioneel worden bekapt en in het wedstrijdseizoen op ijzers staan van een rijksgediplomeerd smid. Met die behandeling lopen ze ok nog goeie punten bij elkaar. Ik ken veel succesvlle menpaaarden die onder zadel L 2 zijn en voor de wagen goed zijn voor het erepodium. En hoe zielig ook, ze lopen de sterren van de hemel, ondanks dat ze tradtioneel worden bekapt en beslagen

Sterler nog, er zitten paarden bij van meer dan 18 jaar en nog steeds goed voor een dagkampieonschap. Aan de ijzers en hoeven ligt het niet want die worden bij bijna iedereen bijgehouden door een traditionele smid. .

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:34

suleilitha schreef:
Citaat:
Mijn merrie slijt haar hoeven ook aan de voorkant af als ze te lang zijn en zo bekap ik haar dus ook.

Vooral lekker zelf doen!!!!!Allees beter dan er een rijksgediplomeerde hoefsmid bijhalen. Wat je leert in een paar dagen is altijd beter dan waar menigeen 4 jaar voor naar school moet en ga zo door.

1.) als je een quote gebruikt laat de naam erbij staan.
2.) vraag eerst eens hoe diegene erop is gekomen zelf te bekappen voordat je een conclussie trekt.

Ik heb 5 jaar lang met een smid meegelopen en heb de opleiding helaas niet kunnen doen door een zwakke rug.
Dus niet 4 dagen cursus aangezien ik die dus niet heb gedaan omdat ik idd vindt dat die veel te kort zijn om te leren bekappen.
Toen ik mijn eigen merrie begon te bekappen bijna 5 jaar geleden deed ik dit onder toezicht van de smid waarbij ik heb meegelopen.
Zelfs nu nog vraag ik af en toe eens aan een smid om er een oogje op te werpen en krijg dan alleen maar complimenten.

Na 5 jaar zelf kappen en langzaam corrigeren heeft mijn merrie nog nauwelijks scheve hoeven. Die had ze door haar beenstand en achterstallig onderhoudt gekregen.
1 hoef slijt zelfs helemaal nietmeer scheef af.
Mijn merrie heeft snel een lange teen omdat ze een toonlander is, die groeit dus door de stimulatie harder dan de rest van de voet.
Deze hou ik dus kort om zo de hoef de juiste afrolling te kunnen maken, doe je dat niet dan struikeld ze vaak of sleept met de voeten tot de punt eraf is.

Waarom ik tegen cytec's ben is dat het te veel aanpassen van de hoef is, die wand groeit er niet voor niks
Ook is de afrolling veel te groot als je al vanaf dat punt en die hoogte eronder gaat afrollen.

Tuurlijk zijn er paarden bij die er goed op lopen maar zou daar niet een ander probleem bij zitten waarom ze die hulp nodig hebben?

Ik ga me nu terug trekken uit deze discussie omdat ik geen zin heb om met een aantal niet nadenkende mensen te praten, succes allemaal

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:10

Moderatoropmerking:
Voor de allerlaatste keer, laat elkaar hier in zijn/haar waarde, doe niet aan stemmingmakerij en stop met het afzeiken van elkaar!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:18

bart6699 schreef:
De laatste vernieuwingen in hoefbeslag is juist het terug gelegde afrol punt.
Alle nieuwe merken hebben dit, denk maar eens aan Cytek, equlibrium, Natural Balance, classic rollover, breakover, etc
Dit nieuwe beslag wordt steeds meer toegepast, omdat de wetenschappelijk is aangetoond dat het ideale afrolpunt net voor de punt van het hoefbeen ligt.

Zelfs Natuurlijk bekappers brengen het afrolpunt terug door een mustangrol in de toon van de hoef te vijlen.

Maar er is imo een verschil tussen de voorkant helemaal weghalen, en een opzet in het ijzer. Je haalt dan imo een stuk draagkracht weg bij een paard. Een paard heeft in verhouding al kleine voeten die veel gewicht moeten dragen. Waarom deze dan nog kleiner maken?

Ik heb zelf trouwens laarzen waar de punt van omhoog loopt. Als ik gewoon op m'n voeten sta worden m'n tenen gewoon ondersteund. (ik rol alleen beter af. Haha! Haha!) Ik vraag me af hoe die zouden lopen als ik dat stuk wat omhoog loopt weg zou halen...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 11:39

Kris Er is nog geen enkele moderator zichtbaar in dit topic geweest. Voor de allerlaatste keeer waarschuwen is an wat overdreven.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:12

Achter de schermen zijn er inmiddels al verschillende mensen gewaarschuwd. Inmiddels al een dik aantal tems op dit topic weg gewerkt en men gaat maar door, dan kan er best een laatste waarschuwing in het topic zelf geplaatst worden.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:40

Kris schreef:
Achter de schermen zijn er inmiddels al verschillende mensen gewaarschuwd. Inmiddels al een dik aantal tems op dit topic weg gewerkt en men gaat maar door, dan kan er best een laatste waarschuwing in het topic zelf geplaatst worden.

aan het begin van het topic was dit een hele leuke discussie. met elkaar kennis overdragen en elkaars meningen aanhoren en over nadenken. ik heb veel aan dit topic gehad. tot er bepaalde iemanden bij kwamen. jammer dat daarom mensen stoppen met meepraten, terwijl die ook heel wat te vertellen hebben....
iemand die cyteks heeft durft dat hier meer te zeggen. jammer want daar gaat het nou juist om, om hun ervaring te horen en ze niet af te fluiten. IEDEREEN wil het beste voor zijn paard en niet naar de slacht brengen voor practicum (zoals iemand beweerde).

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:19

ik vind het een beetje raar dat je afgezeikt word door mensen, die denken dat ze weten wat ze zeggen, en zelf al bevooroodeeld zijn. ER zijn gelukkig ook mensen hier die de cytec geprobeerd hebben of nog gebruiken die wel tevreden zijn. Daar ging dit topic denk ik ook over. Helaas voor mijn paardje werkte het niet maar daarom vind ik die ijzers nog niet slecht omdat die van mij zeer goede hoeven hebt en gewoon normaal zijn ging er niks af en is er geen maatje kleiner onder gegaan. Maar vergeet niet doordat wij onze paarden anders zijn gaan gebruiken zijn de standen van de hoeven ook anders geworden. Ronder en platter en dat is ook niet echt beter. En sommige proberen om hun paardje weer in een goede stand te krijgen met wat voor soort ijzer dan ook (of bekappen)zodat het paard beter let wel beter gaat lopen. Je moet geen cytec of ander vorm gaan gebruiken als je paard er slechter van gaat lopen. De een doet het er wel goed op en de ander niet en zack als je niet weet waarover je hebt bemoei je er dan niet mee. Ik ben tevreden met mijn hoefsmid en ik ga jouw toch ook niet neerschieten omdat je er toevallig anders over denkt. Beetje rare opmerking laat mensen lekker in hun eigen waarde. Je hoeft heus niet ergens mee eens te zijn maar kan ook op een andere manier gezegt worden. als ik hier sommige dingen lees denk ik wel eens aan een kleuterklas .

Ga er van uit dat iedereen doet wat hij/zei denkt wat het beste is voor zijn/haar paard en dit topic is om van elkaar te leren en onderlinge ervaringen uit te wisselen meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:00

Kris schreef:

Beetje jammer dat je nu zo bezig gaat Kris, het is nu niet duidelijk tegen wie je het hebt.

Terug naar topic dan maar weer Knipoog
Wie weet heeft het Kruidvat of de Lidl binnenkort doe het zelf setjes voor hoefbeslag in de aanbieding Haha!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:45

oef iedereen is wel erg pissig geworden zeg:
@bartje
Zoals ik al eerder zei en jij waarschijnlijk lezen erg moeilijk vind.
Ik verdiep me al een tijdje in cytek.
Een vriendin van mij haar paardje is daarom bijna bij de slacht beland.
Dus denk niet dat jij enigsinds het recht heb om te zeggen dat ik me er nog meer in moet verdiepen.

@suleilitha
Denk dat de mensen het achter de schermen wel weten? Knipoog

@chevano
iedereen verteld zijn mening over het cytek ijzer en daar komen nou eenmaal heel veel discussies over uit.
En zoals ik al tegen onze geliefde bartje zei, lezen erg moeilijk?
Heb meer dan zat ervaring met cytek (helaas kan ik jullie melden)

Alleen is er nog geen 1 persoon geweest die mij duidelijk kan uitleggen waarom cytek zo een goed ijzer zou zijn.
Iedereen heeft het over het afrollen..
Hoe kan het afrollen bevorderd worden door de widia punten?
De paarden staan achterover geheld en het lijkt alsof het afrollen veel beter gaat omdat ze op een gegeven moment op de widia punt staan en dan simpel voorover gegooit worden.
Het enige wat je doet is de hoef/beenstand veranderen waardoor je overmatige slijtage krijgt (in de botten e.d) waardoor de kans op athrose veel groter word en andere gebreken.

Waardoor krijgen alle paarden die cytek beslag hebben klomphoeven? ook niet erg gezond.
Er zijn gewoon onwijs veel dingen die niet kloppen aan cytek.

En als de cytek smeden op een bijeenkomst zijn en niet eens de vragen van de andere smeden kunnen beantwoorden, zegt dat imo ook al genoeg.

Edit-
Vond je stukje over de vorm van de hoeven ook wel erg intressant, vandaar deze vraag.
Waarom is de vorm van de hoeven veranderd? (en dan doel ik op het wilde paard en het paard dat 'gehouden' word)

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:53

Zack,
Nogmaals wees zuinig op je fjordje.
Kijk een op www.penny.nl
Ik denk dat dit niveau voor jou begrijpelijker is.

groetjes,
Bartje

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:06

Zullen we het maar even gezellig houden.
Voordat er weer ow's, pb's, tems en slotjes in de rondte vliegen Knipoog
Meningen hoeven niet verpakt te worden in fluwelen zakjes
maar een klein beetje rekening houden met elkaar, of een andere
bewoording maakt de discussie denk ik al snel weer een beetje
van kwalitatief goed niveau Haha!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:20

Het grootste nadeel van de Cytecs vind ik dat de dragende wand weggeraspt wordt, en het paard geacht wordt op zijn zolen te lopen. Daarom zijn de ijzers een maat kleiner dan normaal, en zo breed. De zool draagt nu dus i.p.v. de wand.
En eerlijk gezegd lijkt me dat niet echt gezond voor het betreffende dier. Die beschermende, harde wand zal er toch niet voor niets zitten?
Zoek maar eens een plaatje op van een doorsnede van een paardenhoef; het hoefbeen "hangt" daar als het ware in, en rust op de zool, de punt wat naar beneden. Het gewicht van een paard (en in galop komt het HELE gewicht op 1 voorbeen!) komt daar op te rusten...................... zonder de bescherming van de harde wand? Alle traditionele ijzers gaan wel uit van een steundende wand.
Kijk anders eens op de site van de Gebr. Nassau, ook heel verhelderend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:08

linky schreef:
Het grootste nadeel van de Cytecs vind ik dat de dragende wand weggeraspt wordt, en het paard geacht wordt op zijn zolen te lopen. Daarom zijn de ijzers een maat kleiner dan normaal, en zo breed. De zool draagt nu dus i.p.v. de wand.
En eerlijk gezegd lijkt me dat niet echt gezond voor het betreffende dier. Die beschermende, harde wand zal er toch niet voor niets zitten?
Zoek maar eens een plaatje op van een doorsnede van een paardenhoef; het hoefbeen "hangt" daar als het ware in, en rust op de zool, de punt wat naar beneden. Het gewicht van een paard (en in galop komt het HELE gewicht op 1 voorbeen!) komt daar op te rusten...................... zonder de bescherming van de harde wand? Alle traditionele ijzers gaan wel uit van een steundende wand.

In deze context wil ik je dan even ter extra info meegeven dat mijn paard een wand van enkele mm kan hebben, zonder dat het zijn lopen beïnvloed. Op dat moment steunt het hele paardengewicht op de wand en pas secundair op de zool. Als die wand niet zou mogen dragen, dan zou ik dat toch op één of andere manier moeten merken aan mijn paard? Iemand?

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 00:59

linky schreef:

Waarom moet een hoefsmid de zool altijd wegsnijden na 8 a 10 weken tijdens het bekappen en de zool groeit gewoon weer aan.
Waarom moeten de steunsels weggesneden worden tijdens het bekappen, terwijl ze na 8 weken weer gewoon zijn aangegroeid.
Als ik foto's zie van veulens en jonge paarden, dan zie je dat de zool het grootste gedeelte is dat grondcontact maakt en dat de wand een klein gedeelte van de hoef draagt.
Waarom gaat een hoefwand wijken onder het gewicht van het paard als deze tever doorgroeit.

Deze informatie ziet elke hoefsmid of bekapper en dat zou je tot denken aan moeten zetten.
De "natuur" laat zich niet vormen en waarom doen wij dat wel met de hoeven van onze paarden.

Als een paard van de ijzers af gaat om verder op blote voeten te lopen, dan zie je een verandering ontstaan in de uitgroei van de hoeven / kroonrand.
Dit heeft te maken met een verandering van druk op de hoefwand en kroonrand.
Als een paard een ijzer verliest, dan lopen ze vaak kreupel.
Dit komt doordat de zool door langdurig ijzer gebruik zijn dikte gaat verliezen en gevoelig wordt als hij de zool weer moet gaan belasten.
Scheuren in de toon van een hoef ontstaan door overdruk, omdat de toon te lang is.

Bij een Cytek ijzer wordt niet wand weggevijld maar afgerond en het ijzer ligt gewoon nog voor de helft op de hoefwand.
In het Cytek ijzer zit een soort holling, dat zich gaat vullen met zand en dat gaat de zool ondersteunen.
Het voordeel hiervan is dat de zool weer geprikkeld wordt om dikker te worden en beter zijn functie als gewichts dragend onderdeel van de hoef kan dienen.
Tevens is er minder druk op de wand en kroonrand. Hierdoor wordt de doorbloeding van de hoef verbeterd en verkrijg je een betere hoefgroei.
Uit onderzoek is gebleken dat het ideale afrolpunt van een hoef net voor de punt van het hoefbeen ligt.
Dit is onderzocht in Utrecht bij het onderzoek naar het Equlibrium, in 1986/1987 voor het Natural Balance ijzer en in het gegin van de negentiger jaren voor het Cytek ijzer.
Doordat gedomestiseerde paarden niet de "natuurlijke" beweging krijgen als in het "wild" en omdat ze gebruikt worden als rijdier of trekdier, krijg je "onnatuurlijke" groei van de hoef.
Als de toon te lang groeit, dan geeft dit ook extra drukt op pezen en gewrichten. immers het afrollen van een hoef is ter vergelijken met een hefboomwerking.
Dus door het in te korten van de toon, verkrijg je een beter afrol punt t.o.v. het hoefbeen en verminder je de overdruk op pezen en gewrichten.