[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alani

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 18:00

Lieve Jenn,
Heel veel sterkte met het verlies van Sam.
Soms heb je geen andere keus dat je lieveling te laten gaan.

Hoe gaat het met Twis?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:31

Hoi allemaal, bedankt voor jullie lieve berichtjes! Ach gut Ik zal mij weer proberen in het land der levenden te bevinden..

Met Twister gaat het eigenlijk hetzelfde. Het is nu 3 weken geleden dat hij adequan in zijn hals gespoten heeft gekregen om de gewrichtsvloeistof te verbeteren. Hij loopt inderdaad gelukkig minder kreupel, maar hij blijft een rest-kreupelheid houden. Morgen gaan we naar de kliniek en krijgt hij ieder geval nog een Adequan injectie. Daarna kan hij er pas weer eentje over een half jaar krijgen. Dus hopelijk helpt deze injectie wel afdoende... Dan kan Twister welliswaar geen wedstrijden rijden, maar kan hij wel zo'n paardje als van Joyce B worden of in ieder geval grasmaaier worden.

We gaan morgen ook rontgenfoto's maken. Van zijn goede been, om te kijken of die vochtbult er op duidt dat ook daar nu spat zit.. En van zijn spat been. Volgens de veearts is de kans mega klein, maar we hopen toch dit keer botverval te zien of botwoekering in het gewricht. Dan kan Twis ook Tildren krijgen en gaan we voor het aan elkaar groeien. Die kans is mega klein, omdat vorige keer het gewricht nog helemaal schoon was en de botwoekering alleen aan de buitenkant zat. Maar ik wil het toch graag zeker weten..

Duimen jullie voor een wonder?!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:14

Jenny, je maakt veel mee op deze manier, het beste voor je.

Mijn paard heeft de botwoekerende vorm. Het gaat wisselend. We kijken even aan hoe de komende 6 maanden verlopen en maak mezelf geen illusies meer dat het allemaal wel goed zal komen. Als ik op een gegeven moment denk dat het voor hem niet meer fijn leven is dan maak ik een afspraak met de kliniek om hem in te laten slapen. Ik ga er ook niet meer proberen er zo tegen te vechten. Het is zo en ik moet het accepteren. Hij loopt beter met de homeopathie maar verwacht daar geen wonderen van w.b. genezing.

Kortom ik geniet van hem van alles wat hij is en doet en probeer weer naar mijn paard te kijken i.p.v. het spatpaard. Want hij is toch echt meer dan dat.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:40

Hoi Less, heeft jouw paard ook geen behandelmogelijkheden meer, omdat hij botwoekering aan de randen/buiten heeft en de gewrichtsspleet schoon is? Dus ook geen operatie, shockwave, Tildren ed. Hetzelfde als Twister dus eigenlijk...

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 19:56

He Dames, wat vervelend allemaal. Jennyxx hopenlijk krijg je goed nieuws. Dat heb je echt wel verdiend *LOL*.

Mijn pony is sinds vorige week woensdag weer opstal na een lange vakantie van 2.5 maanden. Ik laat het lekkere maar weg, want ze heeft een hoop water moeten opvangen Knipoog . De arme schat..... Vingers aflikken . Heb de afgelopen tijd goed nagedacht wat ik nou wil met haar. En jammer genoeg ben ik toch tot de conclusie gekomen dat ik het paardrijden ontzettend mis en ook echt nodig heb om de rest van mijn dagelijkse dingen in perspectief te blijven zien. Heb dus besloten om met haar aan de gang te gaan alsof er niets aan de hand is met haar. Gewoon rijden en kijken of ze het aankan. Zodra ze weer kreupel gaat lopen ga ik met de va overleggen of een tildrenkuur zou kunnen helpen. Als dat het niet is of ze wordt er niet beter van, dan ga ik een ander goed baasje voor haar zoeken. Want echt puur recreatief werk kan ze zeker nog aan, en ze is er ook levendig genoeg voor. Dus inslapen zou echt een zonde zijn. Ik ben best een beetje teleurgesteld in me zelf dat ik dit besluit heb genomen, maar hier wordt ik zelf ook niet gelukkiger van.

Gelukkig loopt ze op dit moment heel goed al staat ze nog wel steeds op rust met haar spat beentje als we klaar zijn. Jennyxx jij zei dat een vochtbult in het gewricht duidt op spat?? Want het viel me op dat mijn pony dat ook heeft bij haar goede beentje.... Wil ook nog eens foto's laten nemen. Weet iemand misschien of er ook een arts is met mobiele rontgenapperatuur in de omgeving Beverwijk (nabij Haarlem). Heb namenlijk zelf geen vervoer en heb al eens zelf met een trailer gereden zonder E, maar dat doe ik niet nog eens. Het ging wel goed, maar vind het risico toch te groot.

Nou een heel verhaal weer, maar moest het even kwijt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:11

Hoi Pollewops, fijn dat je pony op het moment goed loopt! Ben benieuwd of dat zo blijft. Ik snap je gedachtengang heel goed en denk zelf ook zo Bloos Ik heb het er wel nog moeilijk mee, omdat Twister het vriendje van mijn overleden pony was en ik hem dus eigenlijk zou willen houden...
Ik zou in jouw geval nog wel goed naar Tildren informeren. Want volgens mij werkt het bij de botoplossende vorm erg goed. En als het gewricht wel aan elkaar groeit, kan je weer gewoon wedstrijden rijden, springen etc!
Ik woon redelijk bij je in de buurt, maar ken helaas geen mobiele rontgenoloog..

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 07:49

Ja ben ook erg benieuwd. So far so good Pling . Het idee om een ander baasje te zoeken klonk ook beter toen ze nog op het land stond. Heb toen toch wat meer afstand genomen. Nu ze weer op stal staat is die gedachte toch wat moeilijker te verteren. Ze is ook zo leuk en lief. Nou ja, voorlopig hoef ik nog even geen besluit te nemen.

Veel succes vandaag bij het maken van de foto's. Hopenlijk ziet het andere beentje er goed uit. Zal zelf zeker nog mijn va bellen ivm Tildren.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 08:36

pollewops, ediget die komt ook in haarlem. Die zijn bij mij geweest. En anders dierenkliniek gooiland, dat is mijn da, zijn ook erg goed. Hier even wat fototjes van jessie, ben weer evenetjes over mijn dipje heen, en erg dankbaar dat ze er nog is.
viewtopic.php?f=53&t=818079

Jenny veel succes met de fotos vandaag, ik hoop echt dat je dit keer geluk hebt, ik duim voor je

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:26

Jenny, veel succes vandaag!! Ik hoop dat er wat positiefs uit komt!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:37

Haf_jessie, wat een mooie foto's, zo zou je toch niet zeggen dat er van alles mis is. Ze ziet er zo goed uit en kijkt errug vrolijk.

Bedankt voor je tips, zal eerst eens informeren bij mijn eigen da (voor de netheid), misschien dat zij nog met iemand samenwerken hiervoor. Kan je me ook vertellen waar ik aan moet denken qua kosten. Ben zelf voor foto's in Utrecht geweest, maar volgens mij is die heel erg goedkoop.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:40

Jenny heel veel succes vandaag en we hopen op een wonder Knipoog

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 13:58

polleowops om hoeveel fotos gaat het? van 2 achtersprongen? groetjes eline

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 14:07

YEP Ja

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 14:10

ik weet niet met spronggewricht, maar met mijn draver is e diget toen geweest, voor fotos van de kogel. Ook beide benen, dacht iets van 8 fotos in totaal. Was toen bij elkaar 220 euro kwijt bij ediget, en dan krijg je de fotos op een cd tje. Geloof toen gooiland kwam, 140 euro voor hetzelfde

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 20:10

Ik heb ook contact gehad met E-digit voor het maken van foto's aan huis. Wat ze toen zei aan de telefoon was dat ze 20 euro per foto rekenen, een consult met 1 foto was dacht ik 120 euro en de voorrijkosten (naar Delft) 60 euro. De precieze bedragen weet ik niet meer, het was redelijk veel in ieder geval, op de kliniek betaalde ik minder. (Achteraf ben ik blij dat ik naar de kliniek ben gegaan, want ze hebben er 5 dagen over gedaan om te vinden wat Evita allemaal mankeerde).
Maar als je Edigit belt sturen ze je zo een prijslijstje op per email.

Bodegraven heeft volgensmij ook een mobiel rontgenapparaat.

Ik heb Evita vandaag weer een paar pasjes laten draven (was toch erg benieuwd hoe ze liep Bloos ) en ze loopt uiteraard stijf, maar nog steeds niet kreupel!!
Best bizar eigenlijk, dat ze na een periode van absolute boxrust goed is gaan lopen. Ik had verwacht dat ze juist meer last van haar spat zou krijgen! Of het komt door haar beslag, dat er een week voordat ze het scheurtje in haar pijpbeen kreeg onder ging.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 20:11

jenny weet je al meer? Ben erg benieuwd

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:18

Hoi, hier ben ik dan. Maar dames voordat jullie verder lezen; ik raad jullie aan om eerst te gaan zitten!

Zitten jullie? Oke. Het is geen goed nieuws en ook geen slecht nieuws, maar wel raar nieuws. Ik ben niet de enige in dit topic, maar het blijft appart!

Twister heeft geen spat Doei, doei Nee hoor ik blijf nog even als het mag. Oke het verhaal. Twister heeft dus botwoekering aan de rand van de onderste gewrichtsspleet. Een half jaar geleden zei dezelfde dierenarts dat het een gewone schieffel kon zijn of botwoekering vanuit het gewricht. Door een echo kon hij zien dat het vocht om de bult doorliep in het gewricht. Een schieffel/arthrose in het spronggewricht heet spat er buiten niet dan heet het 'gewoon' arthrose. En dat heeft Twis. Toen zei de veearts dat het wel onder de noemer spat viel (zie begin topic), nu niet. Ook gebaseerd op het feit dat de gewrichtspleet in het spronggewricht nog steeds helemaal schoon was, geen botverval en geen botwoekering. Het goede nieuws is dat het geen spat is, het slecht nieuws is dat in Twister zijn geval het de spleet niet kan dichtgroeien zodat hij van de pijn af is.

Wat heeft Twissie dan wel? Nou ze noemen het 'een irritatie van het gewrichtskapsel met botwoekering bij de aanhechting van het capsel aan het onderbeen'. Eigenlijk hetzelfde als bij spat, alleen zit zijn botwoekering dus buiten het gewricht! Hij komt aan die irritatie doordat hij een instabiel spronggewricht heeft die hij makkelijk verdraait (net als je vaak door een zwakke enkel kan zakken). Hoe hij aan een instabiel spronggewricht komt, is niet bekend. Misschien toch door het vastliggen de eerste nacht in stal of aangeboren of verkeerde beenstand (slechte voeding?). Omdat er ook vocht zit in het spronggewricht van zijn 'goede' been, heeft hij het waarschijnlijk ook daar, maar dan in minder erstige mate.

Aan het instabiele gewricht is niks te doen, behalve spieren/banden/pezen versterken dmv trainen en hopen dat dat afdoende helpt. Vorige keer niet, maar hij is nog niet zo lang onder het zadel. En dan moet dus wel die irritatie eerst weg zijn, zodat hij niet meer kreupel loopt. De adequan injectie heeft de kreupelheid wel wat weggenomen. Dus hij heeft nog zo'n spuit gekregen en hopelijk helpt dat afdoende. Zo niet, dan is er niks meer aan te doen. Zo wel, dan proberen te trainen, maar hij kan over een paar maanden zich weer verdraaien of niet..is onbekend. Gebeurd het wel voor de 3e keer dan is de prognose ook slecht, want dan kunnen we het dus niet met trainen of adequan voorkomen.

Kwee nie of ik nu blij of niet blij moet zijn eigenlijk Ziek Toch voel ik me wel opgelucht, omdat het doek in ieder geval nu nog niet is gevallen. Behalve misschien voor ons aandeel in dit topic Knipoog omdat de botwoekering 2 mm 'te laag' zit.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:23

Ireentjuh, fijn dat Evita nog goed loopt! Mijn veearts zegt overigens dat spatbeslag inderdaad erg goed kan helpen.

Haf_Jessie: mooie foto's! Komt er ook nog zo'n fotosessie van je veulentje Haha! Loopt Jessie op het moment wel weer goed?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 21:24

Jeetje wat maf ook, wij horen hier niet meer jenny. Ik hoop voor je dat het allemaal weer een beetje goed komt met hem, tis iig niet heel slecht nieuws meteen. Moet je nu meteen wat met hem gaan doen?

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 21:27

ehh ja hier zijn fotos van het veulen, heeft degene gister gemaakt waar ze nog staat:
viewtopic.php?f=175&t=817973

Jessie loopt in draf niet goed, na een paar rondjes zie je het. Ik kan niet zeggen of het nou kreupelheid is of stijfheid. Begin sept komt da voor veulen, en laat ik er nogmaals naar kijken. ZE moet wel een waardig bestaan op de wei hebben. Ik vind wel dat ze happy oogt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 21:40

He apart, dus toch geen spat! Ik vraag me af of het bij Evita dan ook wel officieel spat te noemen is, haar gewrichtsspleten zijn ook nog helemaal goed.
Zijn er uiteindelijk ook nog foto's gemaakt van zijn goede been, of niet?

Wat is Aishlyn gegroeid zeg haf_jessie! Haha! Jessie ziet er ook goed uit!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 21:44

Dank je ireentjuh, het gaat nu hard, 31 aug wordt ze gebracht. Even weer wat positiefs kan ik wel gebruiken. Toch raar dat er vaak spat is geconstateerd en het niet blijkt te zijn

meisje106

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 09:11

Ik had een 4 jarige fries en na wat reupelheid onderzoeken bleek dat ze acute spat had. De veeartsen in utrecht zeiden dat er nu maar twee mogelijk heden waren 1. 9 mnd echte box rust en dan maar afwachten of het goed komt (de dierenarts dacht zelf al van niet) met een infus. en daaarna 6 weken alleemaal medicijnen en onderzoeken of 2. Inlaten slapen. Helaas hebben wij toen de beslissing genomen om der in te laten slapen ze had erg veel pijn ook al stond ze stil. IK hoop niet voor anderen dat ze voor de zelfde beslissing stonden als wij!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 21:40

Haf_Jessie: wat heeft jouw veulentje toch een sprekend hoofdje. Mooi! Je vroeg nog of ik al met Twister kon gaan trainen. Maar dat kan helaas niet. Hij heeft nog steeds een restkreupelheid. Ze hopen dat die nog weggaat met die Adequan injectie, maar dat is niet zeker. Dus het is nog niet zeker of ik uberhaupt met hem kan gaan trainen. Het goede nieuws is wel dat hij wel met deze mate van kreupelheid een gelukkig leven op de wei kan hebben, volgens de veearts. Maar dan moet hij natuurlijk niet elke paar maanden zijn sprongen verdraaien, want dan heeft hij wel te veel pijn. Ze weten ook nog niet of hij het trainen aan kan.

Ireentjuh: Ze hadden inderdaad ook zijn goede been gefotografeerd. Daar is geen botwoekering op te zien. Wel zag hij ook dat vocht aan de buitenkant. En hij vond Twister op dat been ook onregelmatig (snif) liep. Waarschijnlijk heeft hij twee instabiele spronggewrichten, maar dan links (zijn oude spatbeen) erger en met botwoekering.

Hoe gaat het met Evita?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:47

Fijn dat er nog geen botwoekering is te zien aan zijn andere been! Dat is dan toch iets positiefs..

Met Evita lijkt het goed te gaan! Ik mag natuurlijk alleen nog maar stappen vanwege het breukje, dus ik weet niet hoe ze verder loopt, maar ze stapt in elk geval goed. Ze gaat inmiddels ook weer gewoon met rechts op rust staan en ze stapt ruim over met haar linker achtervoet, dat deed ze allebei niet in de periode voor het botbreukje toen ze zo'n last had van de spat!
Begin deze week heb ik even gekeken hoe ze draafde en die paar pasjes liep ze zuiver Lachen
7 september moet ze weer terug voor controlefoto's van het pijpbeen.. Dan zullen er ook wel weer buigproeven enzo gedaan worden.
Vandaag is de hoefsmid weer geweest en die heeft haar weer een heel klein beetje gecorrigeerd achter. Ik denk zelf dat het beslag voor heel veel verbetering heeft gezorgd wat betreft haar spat, ookal is het enige wat hij gedaan heeft het rechter zetten. Evita stond heel erg scheef zonder ijzers, hij legde uit dat een paard in die stand veel meer speling heeft in de spatgewrichten dan wanneer ze binnendoor staan.. dan fixeer je het juist. Voorlopig wordt ze elke keer een heel klein beetje gecorrigeerd, als ze recht staat kunnen we eventueel nog een leertje of dun wigje proberen, maar hij dacht dat dat misschien niet eens nodig is, omdat ze nu al zo veel lijkt te verbeteren Lachen Ik hoop het!