Hoi, hier ben ik dan. Maar dames voordat jullie verder lezen; ik raad jullie aan om eerst te gaan zitten!
Zitten jullie? Oke. Het is geen goed nieuws en ook geen slecht nieuws, maar wel raar nieuws. Ik ben niet de enige in dit topic, maar het blijft appart!
Twister heeft geen spat
Nee hoor ik blijf nog even als het mag. Oke het verhaal. Twister heeft dus botwoekering aan de rand van de onderste gewrichtsspleet. Een half jaar geleden zei dezelfde dierenarts dat het een gewone schieffel kon zijn of botwoekering vanuit het gewricht. Door een echo kon hij zien dat het vocht om de bult doorliep in het gewricht. Een schieffel/arthrose in het spronggewricht heet spat er buiten niet dan heet het 'gewoon' arthrose. En dat heeft Twis. Toen zei de veearts dat het wel onder de noemer spat viel (zie begin topic), nu niet. Ook gebaseerd op het feit dat de gewrichtspleet in het spronggewricht nog steeds helemaal schoon was, geen botverval en geen botwoekering. Het goede nieuws is dat het geen spat is, het slecht nieuws is dat in Twister zijn geval het de spleet niet kan dichtgroeien zodat hij van de pijn af is.
Wat heeft Twissie dan wel? Nou ze noemen het 'een irritatie van het gewrichtskapsel met botwoekering bij de aanhechting van het capsel aan het onderbeen'. Eigenlijk hetzelfde als bij spat, alleen zit zijn botwoekering dus buiten het gewricht! Hij komt aan die irritatie doordat hij een instabiel spronggewricht heeft die hij makkelijk verdraait (net als je vaak door een zwakke enkel kan zakken). Hoe hij aan een instabiel spronggewricht komt, is niet bekend. Misschien toch door het vastliggen de eerste nacht in stal of aangeboren of verkeerde beenstand (slechte voeding?). Omdat er ook vocht zit in het spronggewricht van zijn 'goede' been, heeft hij het waarschijnlijk ook daar, maar dan in minder erstige mate.
Aan het instabiele gewricht is niks te doen, behalve spieren/banden/pezen versterken dmv trainen en hopen dat dat afdoende helpt. Vorige keer niet, maar hij is nog niet zo lang onder het zadel. En dan moet dus wel die irritatie eerst weg zijn, zodat hij niet meer kreupel loopt. De adequan injectie heeft de kreupelheid wel wat weggenomen. Dus hij heeft nog zo'n spuit gekregen en hopelijk helpt dat afdoende. Zo niet, dan is er niks meer aan te doen. Zo wel, dan proberen te trainen, maar hij kan over een paar maanden zich weer verdraaien of niet..is onbekend. Gebeurd het wel voor de 3e keer dan is de prognose ook slecht, want dan kunnen we het dus niet met trainen of adequan voorkomen.
Kwee nie of ik nu blij of niet blij moet zijn eigenlijk
Toch voel ik me wel opgelucht, omdat het doek in ieder geval nu nog niet is gevallen. Behalve misschien voor ons aandeel in dit topic
omdat de botwoekering 2 mm 'te laag' zit.