pjotrg schreef:Er zullen altijd paarden zijn die, om zo comfortabel mogelijk te kunnen lopen (en dan heb ik het nog niet eens over bereden of aangespannen worden) beslag nodig hebben, soms met de nodige aanpassingen.
Een andere keuze is natuurlijk al deze dieren in te laten slapen, maar dat wil volgens mij niemand, toch?
Mee eens. Maar zeg nou zelf, het lijkt bijna mode te worden dat mensen zeggen "Mijn hoefsmid ziet ook liever paarden op blote voeten, maar ja, mijn paard kan niet zonder ijzers". Hoeveel "uitzonderingsgevallen" zijn er nou feitelijk? Als we al die mensen die z'n paard op ijzers hebben, moeten geloven, dan is hun paard die ene uitzondering. Terwijl, wanneer je naar een willekeurige pensionstal gaat, vrijwel altijd blootvoets paarden een uitzondering blijken te zijn.
pjotrg schreef:Een paard dat alleen in de wei staat en geen gebreken heeft kan denk ik prima zonder ijzers.
Ja, dat denk ik ook
. Maar niet alleen diè paarden. En dat is vaak het twistpunt. Wanneer anti-ijzer-mensen of NB-ers of voorstanders van blootvoets of hoe je ze maar noemen wilt, aangeven dat de meeste paarden prima zonder ijzers kunnen, ook wanneer ze veel buitenritten maken en op de verharde weg lopen, dan wordt dit niet geloofd of als "extreem", "aanvallend", "bekerend" en weet ik wat al niet meer ervaren en betiteld.
pjotrg schreef:En voor de rest is het de keuze aan de eigenaar tesamen met diens hoefsmid om te bepalen of ijzers gewenst of noodzakelijk zijn. Ik ben het met NB'ers eens dat sommigen dit te onnadenkend of vanzelfsprekend doen, maar ik ga er vanuit dat zeker de meeste goed opgeleide hoefsmeden weten waar ze mee bezig zijn. Als de paardeneigenaren daarnaar luisteren is het paard nog niet zo slecht af lijkt me.
Het is helaas nog steeds vaak zo dat een hoefsmid er een ijzer onder legt wanneer de eigenaar dat wil. En ook dat hij een ijzer adviseert en er onder legt bij een "probleem" in/met de hoef, i.p.v. het op te lossen met bekappen.
pjotrg schreef:Ik weet dat de NB'ers het met het dit bovenstaande hartgrondig oneens zijn, maar ik denk dat je niet zoveel bereikt door de absolute toon die sommige NB'ers hanteren. Dat stoot alleen maar af. Je krijgt denk ik pas echt succes als een heel bekende topruiter zich "bekeert" tot het NB en dat ook uitdraagt. Dan wil ineens iedereen. Kijk maar hoeveel mensen er zijn gaan paardrijden geinspireerd door Anky en hoeveel mensen er geen dwarsfluit zijn gaan spelen, geinspireerd door Berdien Stenberg...
Overigens, dan moet je pas echt gaan uitkijken want dan komen er ineens allerlei beunhazen die geld ruiken en of onze paardjes daar beter mee af zijn??
Was dat maar waar.....
Aangezien dit in andere topics vaker aangehaald is, is er ook met bekende voorbeelden gekomen. Waarna dit voorbeeld weer onmiddellijk onderuit gehaald werd met "Ja maar....., één voorbeeld, wat moeten we daarmee?! Wat zegt dat nou?!". Echt hoor!
Maar ik heb een voorbeeld voor je: ALLE paarden van David de Wispelaere lopen blootsvoets en worden natuurlijk bekapt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-06 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt