Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EdithHartog

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:14

SpikyBlue schreef:
Natuurlijk ben ik, en met mij zo'n 90% van alle andere goed nadenkende smeden Knipoog , het met je eens dat veel paarden onnodig op ijzers staan. Ik adviseer mijn klanten die graag ijzers willen daar ook negatief over, als ik het niet nodig acht. Maar het is nog steeds ieders vrije keus natuurlijk, net als dat het je eigen vrije keus is om je paard ijzerloos, bitloos of wat dan ook te laten!

Maar dan moet je wel die keus hebben, daarom zijn discussies als deze heel goed.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:18

hns schreef:
Of ik er ijzers onder zou slaan?
Daar zou ik nog wel eens 2 keer over nadenken lijkt me.

Hoefschoenen zijn ook nog altijd een goede (tussen)oplossing.
Ik rij er met tijd en wijlen nog altijd mee voor de kar, zeker op langere ritten over de weg. Ideaal Haha!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:18

SpikyBlue schreef:
Ja, EdithHartog daarin ga ik wel mee. Want hns; wat nu als ik een jaarling heb met een bokhoef of een steltvoet? Ook niets aan doen? Is dat dan ook onze schuld? Jij suggereert dat alle paarden zonder ijzers kunnen en dat de meeste hoefproblemen door het gebruik van ijzers komen. Ja, als je Beun de Haas als smid hebt natuurlijk wel, ja.

Tuurlijk kun je er wat aan doen maar daarvoor heb je geen ijzers nodig Knipoog
Over Beun het haasje ach laat maar...
Is NAS dan ook een haasje dat beun heet?
Dacht het niet hé terwijl hij althans een paard naar de slacht stuurt wat in no time opgeknapt was en nu blootvoets vrolijk rondhuppelt.

Salinicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:19

Mag ik even inbreken tussen het gequote over en weer, met een vraag over natuurlijk bakappen? Haha!

Toen ik mijn pony kocht stond ze zonder ijzers en dit wilde ik graag zo houden. Maar ze staat bij mijn pensionstal elke dag een uur in de stapmolen op de betonnen grond. (dit is gewoon een feit zonder discussie en wil ik graag zo houden) Hierdoor sleten haar hoeven zo hard dat ze te kort werden. Ik heb haar in overleg met de hoefsmid tijdenlijk rondom beslagen. Hier heeft ze 14 weken mee kunnen doen. Haar hoeven groeien zo langzaam. Toen de hoeven weer aangegroeid waren heb ik ze er onderuit gehaald, maar ze sleten wederom zo hard dat ik haar weer rondom beslagen heb. Eerst nog alleen voor geprobeerd, maar al vrij snel liep ze op de straal.
In de zomer staat ze in de wei en niet in de stapmolen, maar om niet te veel te wisselen heb ik ze er onder gehouden.

Het liefst zou ik haar helemaal zonder ijzers laten lopen, maar omdat haar hoeven zo snel slijten en ze wel dagelijks in de stapmolen gaat zie ik niet echt andere mogelijkheden.

Wat vinden jullie??

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:22

Salinicky schreef:
Mag ik even inbreken tussen het gequote over en weer, met een vraag over natuurlijk bakappen? Haha!

Toen ik mijn pony kocht stond ze zonder ijzers en dit wilde ik graag zo houden. Maar ze staat bij mijn pensionstal elke dag een uur in de stapmolen op de betonnen grond. (dit is gewoon een feit zonder discussie en wil ik graag zo houden) Hierdoor sleten haar hoeven zo hard dat ze te kort werden. Ik heb haar in overleg met de hoefsmid tijdenlijk rondom beslagen. Hier heeft ze 14 weken mee kunnen doen. Haar hoeven groeien zo langzaam. Toen de hoeven weer aangegroeid waren heb ik ze er onderuit gehaald, maar ze sleten wederom zo hard dat ik haar weer rondom beslagen heb. Eerst nog alleen voor geprobeerd, maar al vrij snel liep ze op de straal.
In de zomer staat ze in de wei en niet in de stapmolen, maar om niet te veel te wisselen heb ik ze er onder gehouden.

Het liefst zou ik haar helemaal zonder ijzers laten lopen, maar omdat haar hoeven zo snel slijten en ze wel dagelijks in de stapmolen gaat zie ik niet echt andere mogelijkheden.

Wat vinden jullie??

Stond ze ernaast nog op stal of gewoon in de wei?
En hoelang duurde het proces totdat je over bent gegaan naar hoefijzers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:26

pjotrg schreef:
Er zullen altijd paarden zijn die, om zo comfortabel mogelijk te kunnen lopen (en dan heb ik het nog niet eens over bereden of aangespannen worden) beslag nodig hebben, soms met de nodige aanpassingen.
Een andere keuze is natuurlijk al deze dieren in te laten slapen, maar dat wil volgens mij niemand, toch?

Mee eens. Maar zeg nou zelf, het lijkt bijna mode te worden dat mensen zeggen "Mijn hoefsmid ziet ook liever paarden op blote voeten, maar ja, mijn paard kan niet zonder ijzers". Hoeveel "uitzonderingsgevallen" zijn er nou feitelijk? Als we al die mensen die z'n paard op ijzers hebben, moeten geloven, dan is hun paard die ene uitzondering. Terwijl, wanneer je naar een willekeurige pensionstal gaat, vrijwel altijd blootvoets paarden een uitzondering blijken te zijn.

pjotrg schreef:
Een paard dat alleen in de wei staat en geen gebreken heeft kan denk ik prima zonder ijzers.

Ja, dat denk ik ook Knipoog. Maar niet alleen diè paarden. En dat is vaak het twistpunt. Wanneer anti-ijzer-mensen of NB-ers of voorstanders van blootvoets of hoe je ze maar noemen wilt, aangeven dat de meeste paarden prima zonder ijzers kunnen, ook wanneer ze veel buitenritten maken en op de verharde weg lopen, dan wordt dit niet geloofd of als "extreem", "aanvallend", "bekerend" en weet ik wat al niet meer ervaren en betiteld.

pjotrg schreef:
En voor de rest is het de keuze aan de eigenaar tesamen met diens hoefsmid om te bepalen of ijzers gewenst of noodzakelijk zijn. Ik ben het met NB'ers eens dat sommigen dit te onnadenkend of vanzelfsprekend doen, maar ik ga er vanuit dat zeker de meeste goed opgeleide hoefsmeden weten waar ze mee bezig zijn. Als de paardeneigenaren daarnaar luisteren is het paard nog niet zo slecht af lijkt me.

Het is helaas nog steeds vaak zo dat een hoefsmid er een ijzer onder legt wanneer de eigenaar dat wil. En ook dat hij een ijzer adviseert en er onder legt bij een "probleem" in/met de hoef, i.p.v. het op te lossen met bekappen.

pjotrg schreef:
Ik weet dat de NB'ers het met het dit bovenstaande hartgrondig oneens zijn, maar ik denk dat je niet zoveel bereikt door de absolute toon die sommige NB'ers hanteren. Dat stoot alleen maar af. Je krijgt denk ik pas echt succes als een heel bekende topruiter zich "bekeert" tot het NB en dat ook uitdraagt. Dan wil ineens iedereen. Kijk maar hoeveel mensen er zijn gaan paardrijden geinspireerd door Anky en hoeveel mensen er geen dwarsfluit zijn gaan spelen, geinspireerd door Berdien Stenberg...
Overigens, dan moet je pas echt gaan uitkijken want dan komen er ineens allerlei beunhazen die geld ruiken en of onze paardjes daar beter mee af zijn??

Was dat maar waar..... Haha! Aangezien dit in andere topics vaker aangehaald is, is er ook met bekende voorbeelden gekomen. Waarna dit voorbeeld weer onmiddellijk onderuit gehaald werd met "Ja maar....., één voorbeeld, wat moeten we daarmee?! Wat zegt dat nou?!". Echt hoor!
Maar ik heb een voorbeeld voor je: ALLE paarden van David de Wispelaere lopen blootsvoets en worden natuurlijk bekapt. Pling
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-06 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:26

weet je, sterke hoeven is training...
dus als je paard niet gewoon is van zoveel op de harde grond te lopen is elke dag een uur ook wel wat veel om mee te beginnen...ik kijk steeds naar de paarden hun hoeven en ga zo veel op de harde grond als hun hoeven toelaten. Hierdoor worden ze dus nooit echt TE kort, maar ze worden wel kort gehouden zodat er sterker hoorn aangemaakt wordt.

Je kan trouwens geen hoorn sparen Lachen je kan hem bv niet een enkele weken op de zachte grond houden omdat je een lange uitstap gepland hebt... omdat ze enkel op zachte grond lopen, word er hoorn aangemaakt dat makkelijk slijt en ze gaan trager groeien(zodat wilde paarden die enkel op zachte grond lopen geen meterslange hoeven zouden krijgen). Omgekeerd geldt ook dat wanneer paarden over gevarieerde ondergrond lopen hun hoorn steeds sterker wordt en vaak ook sneller groeit (ik moet tegenwoordig al elke 2 weken bijvijlen! En ik wandel regelmatig op de verharde weg ook).

edit: dit is ff gereageerd op de vraag enkele posts hierboven...
Laatst bijgewerkt door kynshiri op 19-12-06 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Salinicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:28

Nu staat ze op stal en maart t/m nov een paar uur tot de hele dag in de wei (afh van het weer) en de rest op stal. Ik rij haar vooral in de bak en eens in de paar weken op de weg.

oei, ik weet niet meer precies hoe lang het duurden, maar volgens mij vrij snel, na 4 weken al nadat ik haar gekocht heb en ze in de stapmolen ging.

Salinicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:32

kynshiri schreef:
weet je, sterke hoeven is training...
dus als je paard niet gewoon is van zoveel op de harde grond te lopen is elke dag een uur ook wel wat veel om mee te beginnen...ik kijk steeds naar de paarden hun hoeven en ga zo veel op de harde grond als hun hoeven toelaten. Hierdoor worden ze dus nooit echt TE kort, maar ze worden wel kort gehouden zodat er sterker hoorn aangemaakt wordt.

Dus eigenlijk ben ik er te snel mee begonnen. Als ik nu de ijzers er af zou halen en dan langzaam de stapmolen zou opbouwen (hoe langzaam zou jij denken, hoeven groeien dus erg langzaam), dan zouden de hoeven er aan wennen en kan ze uiteindelijk zonder ijzers een uur in de molen?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:33

hns schreef:
SpikyBlue schreef:
Ja, EdithHartog daarin ga ik wel mee. Want hns; wat nu als ik een jaarling heb met een bokhoef of een steltvoet? Ook niets aan doen? Is dat dan ook onze schuld? Jij suggereert dat alle paarden zonder ijzers kunnen en dat de meeste hoefproblemen door het gebruik van ijzers komen. Ja, als je Beun de Haas als smid hebt natuurlijk wel, ja.

Tuurlijk kun je er wat aan doen maar daarvoor heb je geen ijzers nodig Knipoog
Over Beun het haasje ach laat maar...
Is NAS dan ook een haasje dat beun heet?
Dacht het niet hé terwijl hij althans een paard naar de slacht stuurt wat in no time opgeknapt was en nu blootvoets vrolijk rondhuppelt.

Heee dat heb ik niet gezegd.. Ik bedoel ermee te zeggen: beter geen smid dan een slechte! Ik doelde niet specifiek op jouw smid. (he.. dat verdraaide internet).
En NAS zijn ook maar mensen, de beste arts stelt soms nog wel een foute diagnose! Niet dat dat ongestraft mag blijven, zeker niet!!
Voor sommige gevallen heb je wel ijzers nodig, hns. Echt. Anders waren ze er al lang niet meer geweest, m.i.
Nu ga ik stoppen, morgenochtend vroeg weer een zielig pony'tje op therapeutisch beslag zetten, op aanraden van de dierenarts. Haha! Haha!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:38

sja het nieuwe hoorn groeit vanboven aan hè Knipoog allebei mijn pony's waren al heel hun leven ijzerloos, dus die hadden relatief goede hoeven toen ik ze kocht... mijn paard zijn hoeven zijn pas echt sterk en minder gevoelig geworden (en zijn platvoet is hol getrokken) na ongeveer een jaar...maar het kan ook wel sneller denk ik... gewoon goed kijken naar je paard en zijn hoeven...
mss zie je de gevoeligheid minderen (dat wil zeggen dat zijn zool wat harder is geworden. met ijzers is die zachter omdat hij nooit de grond raakt).

je paard hoeft trouwens niet noodzakelijk een echt randje te hebben om op te lopen trouwens... de mijnen hun draagrand is altijd gelijk met de zool en zij lopen er absoluut niet gevoeliger om...

mss moet je hem voorlopig maar 2 of 3 keer per week in de stapmolen laten om gewoon zijn hoeven voldoende te laten slijten en verder proberen te longeren of rijden?

ik weet natuurlijk niet of dit mogelijk is voor jou...

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:40

Salinicky schreef:
Nu staat ze op stal en maart t/m nov een paar uur tot de hele dag in de wei (afh van het weer) en de rest op stal. Ik rij haar vooral in de bak en eens in de paar weken op de weg.

oei, ik weet niet meer precies hoe lang het duurden, maar volgens mij vrij snel, na 4 weken al nadat ik haar gekocht heb en ze in de stapmolen ging.

Het lijkt mij meer op hoeven die nog niet sterk genoeg waren voor dat ene uur op het beton.
Maar goed je zegt dat dit geen discussie meer is dus daar ga ik niet op in.
Had je nou de mogelijkheid om de hoeven beter te trainen voor hardere ondergrond dan was de slijtage geen probleem.
Als je echt geen andere mogelijkheid hebt om de hoeven van je paard langzaam aan de harde ondergrond te laten wennen maar je toch blootvoets wilt doorgaan dan zou je eventueel hoefschoenen kunnen gebruiken.
Je kunt ze gebruiken als die in de stapmolen staat en als je plant om een buitenrit te maken bijvoorbeeld.
Als die later gewoon weer in de wei of in de stal staat dan kun je ze gewoon weer uit doen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:43

Salinicky schreef:

Dus eigenlijk ben ik er te snel mee begonnen. Als ik nu de ijzers er af zou halen en dan langzaam de stapmolen zou opbouwen (hoe langzaam zou jij denken, hoeven groeien dus erg langzaam), dan zouden de hoeven er aan wennen en kan ze uiteindelijk zonder ijzers een uur in de molen?

Dat ligt eraan.
De hoeven kunnen zichzelf corrigeren wanneer ze langzamer of sneller moeten groeien.
Dit hangt af van hoe snel de hoeven slijten.
Máár!! hier is wel opbouw tijd voor nodig en dat kan niet zomaar van vandaag op morgen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:50

hns schreef:
hoefschoenen ...Je kunt ze gebruiken als die in de stapmolen staat en als je plant om een buitenrit te maken bijvoorbeeld.
Als die later gewoon weer in de wei of in de stal staat dan kun je ze gewoon weer uit doen.
Ik vrees alleen dat de stalhouder niet die schoenen aan en uit gaat doen.

Salinicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:46

hihi, nee dat vrees ik ook. Haha!

Maar ik kan wel in het voorjaar, als ze weer de wei ingaan, haar ijzers er af halen en dan langzaam de stapmolen opbouwen tot een uur. (of 2x half uur) Daar gaat dan wel een tijdje inzitten denk ik!!
Dat kan ik dan wel zien. Vooralsnog staat ze deze winter toch elke dag in de stapmolen en laat ik de ijzers er dus toch nog maar even onder denk ik.
Bedankt voor jullie reacties. En meer reacties/ideeën zijn nog altijd welkom!

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:51

JoviBan schreef:
pink_unicorn schreef:
ik ben tegen NB omdat een voetas gebroken word(bij de oorspronkelijke theorie)
heb ik nu al zo vaak gezegt en al zo vaak uitgelegt

Ja, je hebt het idd héél vaak gezegd ja. En nee, je hebt nog helemaal nièts uitgelegd. Je roept alleen maar. En je leest niet eens. Als je wèl had gelezen (en je had verdiept), dan bleef je dit niet steeds roepen.

En de rest van je post... laat maar.

ik heb het wel al uitgelegt al 2 keer maar voor jou komt ie nog een keer...

en paard zijn hoef word naar achter gezet (op zijn verzennen) die worden weg gesneden en daar
door word de voetas gebroken...paard loopt in feiten op zijn hielen en nee dat is niet bij elk
NB paard maar de theorie gaat hier wel van uit.

arno8 schreef:

En er is ook al zo vaak gezegd dat die voetas uiteindelijk weer goed komt en dat het belangrijker is dat het hoefbeen parallel aan de grond staat.... maar daar leezzzzzzz jij weer overheen.

en doordat het hoefbeen parallel gezet word breekt de voetas pfffffffffffff

vind wel dat een paard bloodvoets moet kunnen lopen er zijn gevallen waar dit miss niet kan door
beegebreken.Elk paard moet je als een individu behandelen en niet alle paarden over 1 kam scheren.
voor de 1 zal NB wel werken voor de ander niet en andersom.
we hebben al eeuwen de hand in de manier van houden en fokken van onze paarden en daarom kunnen we ze niet vergleijken met de ouwe ouden rassen die in het wild leefden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 23:55

DubbelDun schreef:
hns schreef:
hoefschoenen ...Je kunt ze gebruiken als die in de stapmolen staat en als je plant om een buitenrit te maken bijvoorbeeld.
Ik vrees alleen dat de stalhouder niet die schoenen aan en uit gaat doen.

Ja kom hé, gaan we practisch wezen........
Maar ik geloof toch echt nog steeds niet dat dit topic een reclame is voor NB en wat daaraan gerelateerd is. Sjonge, de potten en ketels vliegen me hier om de oren, dat het me moeite kost om ze te ontwijken.
Mijn paard is 29 geworden, heeft haar hele leven op ijzers gelopen, onze huidige paarden lopen probleemloos blootsvoets, we slaan er ijzers onder als we dat nodig achten, halen ze er onderuit als dat zinvol is en nooit hebben ze er een stap kreupel om gelopen.
Ik ken bosjes paarden die zeer nette hoeven hebben, altijd op ijzers staan en nergens problemen mee hebben. Ik ken ook bosjes paarden die het probleemloos zonder ijzers doen en ze zeer waarschijnlijk ook nooit nodig zullen hebben.
IJzers slecht? Bullsh*t. IJzers noodzaak? net zo goed Bullsh*t.
De enige noodzaak: EEN GOEDE SMID!!!!!!

Bedenk dat de hele NB-beweging pak weg 15 jaar geleden nooit had kunnen ontstaan, domweg omdat hoefsmid/hoefverzorger een beschermd beroep was!!! Dat vroeger als argument en iedereen deed het is dus gewoon flauwekul, zonder opleiding jezelf hoefsmid noemen was strafbaar en daarmee was de kous af. Dat de vrijgave van het beroep dit soort ontwikkelingen zou oproepen is toen al gelijk geroepen en niet onterecht. Extremisme is gevaarlijk en heeft nog nooit ergens toe geleid. Dat zal dus in het paardenwereldje wel net zo aflopen, zoals er al wel hypes zijn gekomen en gegaan. Wat overblijft zijn de goeden en de rest verdwijnt vanzelf, ook hier..............

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:00

Salinicky schreef:

Wat vinden jullie??

Ik zal hier ook een FAQ van schrijven, even geduld Vork (dit gaat me wéér mijn nachtrust kosten Clown )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:02

ikke schreef:
Bedenk dat de hele NB-beweging pak weg 15 jaar geleden nooit had kunnen ontstaan, domweg omdat hoefsmid/hoefverzorger een beschermd beroep was!!! Dat vroeger als argument en iedereen deed het is dus gewoon flauwekul, zonder opleiding jezelf hoefsmid noemen was strafbaar en daarmee was de kous af. Dat de vrijgave van het beroep dit soort ontwikkelingen zou oproepen is toen al gelijk geroepen en niet onterecht. Extremisme is gevaarlijk en heeft nog nooit ergens toe geleid. Dat zal dus in het paardenwereldje wel net zo aflopen, zoals er al wel hypes zijn gekomen en gegaan. Wat overblijft zijn de goeden en de rest verdwijnt vanzelf, ook hier..............

Natuurlijk bekappen rage van deze eeuw?

Nee, rond 1800 maakte Bracy Clark een veearts ook al melding van de schadelijke effecten van hoefijzers. Echter hij had alleen de vaktijdschriften om in te publiceren. Om te bewijzen dat paarden makkelijk onbeslagen voor werk gebruikt konden worden reed hij in drie dagen 88 mijl. Iets wat in die tijd voor volstrekt onmogelijk werd gehouden. Hij maakte tekeningen van hoeven en volgde deze paarden door de jaren heen. Op zijn tekeningen is te zien dat beslagen hoeven in de loop van de jaren steeds meer samengeknepen werden en vervormden. Vaak al binnen enkele jaren, binnen drie jaar kan een hoef geheel misvormd raken door een ijzer. Hij merkte in zijn papers ook op dat de levensverwachting van een paard wel 50 was en op zijn minst toch eigenlijk wel 32-40 in de tijden dat paarden beslaan nog niet frequent werd toegepast. In zijn vele bezoeken aan het abbetoir merkte hij op dat veel paarden niet ouder werden dan 14 jaar en afgemaakt moesten worden vanwege been en hoefproblemen. Hij wordt steeds feller en schrijft: 'horses by the thousands are annually destroyed with circumstances of shamefull barbarity, by errors induced upon error and which custom has rendered too familiar for us to see in its true enormity: and whole centuries have blindly passed away in whies these errors have not been perceived in an ignorant an thoughtless acquiescence with them" "This cruel art of ironing horses' feet, under the name of shoeing has been for very many ages cruelly conducted in a state of the greates obscurity and barbarity, from the want of its true principles being understood, and without much regard to the obvious sufferings of the poor animal: glossing the matter over, and accounting for it in every way but the true one: and leading also to the most unjustifiable measures in biting him with iron levers and whips, which instead of being instruments of guidance as they pretend and ought to be, have been made into instruments of torture and which are now all the fashion; nor would such be alt all necessary of their feet were in right order and not suffering."

In 1831 schrijft hij: He who first began the practice (shoeing), whoever he may have been, little suspected he was laying the foundation of more animal suffering than ever it fell to the lot of one man to originate.

Dr. Strasser voegt hier aan toe: 'and yet such was, and still is, the case, two hundred years after the information was first written down. Shoeing is still an accepted practice, and countless horses still needlessly suffer and die due to preventalbe and curable lamenes. It is this author's fondest hope that now, in this present 'age of information' the knowledge of how to give a horse al lifetime of soundness will reach those who wish to apply it.

Dus hype? Nee ik denk het niet Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:17

pjotrg schreef:
Hoe kan het toch dat we nog steeds middeleeuwse praktijken loslaten op onze paarden? Hallo! We leven in 2006. Op het gebied van paardenhoeven en ijzers is er schrikbarend weinig veranderd.
Dat zou ook kunnen betekenen dat het werken met ijzers al heel lang goed bevalt Knipoog

Hoezo gaat het prima? Het gaat helemaal niet goed! De hoofdreden waarom paarden vroegtijdig bij de slager terechtkomen is dat ze ernstige hoef- en beenproblemen hebben, zoals hoefkatrolontsteking, rotstraal, pees- en gewrichtsschade veroorzaakt door te weinig schokdemping, etc. Bij paarden die op een natuurlijke manier worden bekapt komen deze aandoeningen minder of geheel niet voor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:20

Arabesk schreef:
ikke schreef:

Natuurlijk bekappen rage van deze eeuw?

Nee, rond 1800 maakte Bracy Clark een veearts ook al melding van de schadelijke effecten van hoefijzers. Echter hij had alleen de vaktijdschriften om in te publiceren. Om te bewijzen dat paarden makkelijk onbeslagen voor werk gebruikt konden worden reed hij in drie dagen 88 mijl.
<knip>
Dus hype? Nee ik denk het niet Vork

Ja en? In die tijd was het paard gewoon een werktuig, zoals nu een auto of trekker. Paarden die van zon op tot zon onder (en langer) door de binnenstad van Londen moesten met een zware koets eraan, die hadden niet zo heel veel keuze. Dat uitgangspunt was ietsepietsie anders dan waarom we nu zonder ijzers kunnen.

Ik kan me een zuinigheidsrace met auto's herinneren door de TU in Eindhoven. Wie er won? Wel twee studenten in een 15 jaar oude eend!!!! Vooruitgang is goed, maar behoud het betere.

Ruim honderd jaar geleden waren er niet zo heel erg veel harde wegen, dat je dus 45km per dag kunt afleggen zonder ijzers, is niet zo vreemd. Immers, in die tijd aten ze slechte paarden op, daar fokten ze niet mee. Waarom had men vroeger nooit zomerexeem? Juist, die paarden gingen naar de slacht.

Als ijzers werkelijk zo schadelijk zijn (lijkt op een lastercampgne) waarom ken ik dan tientallen paarden die probleemloos 25+ zijn, hun hele leven op ijzers hebben gelopen en gewoon goede hoeven hebben, gewoon van de ijzers af kunnen als dat gewenst is, maar ook weer gewoon erop?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:24

Arabesk schreef:
pjotrg schreef:
Hoe kan het toch dat we nog steeds middeleeuwse praktijken loslaten op onze paarden? Hallo! We leven in 2006. Op het gebied van paardenhoeven en ijzers is er schrikbarend weinig veranderd.
Dat zou ook kunnen betekenen dat het werken met ijzers al heel lang goed bevalt Knipoog

Hoezo gaat het prima? Het gaat helemaal niet goed! De hoofdreden waarom paarden vroegtijdig bij de slager terechtkomen is dat ze ernstige hoef- en beenproblemen hebben, zoals hoefkatrolontsteking, rotstraal, pees- en gewrichtsschade veroorzaakt door te weinig schokdemping, etc. Bij paarden die op een natuurlijke manier worden bekapt komen deze aandoeningen minder of geheel niet voor.

Je kunt natuurlijk wel ALLES gaan ophangen aan een ijzer. Je sleept het er nu toch echt wel aan de haren bij. Dit heeft niks meer met realiteitszin te maken.
Het grote gros van de paarden dat bij de slager beland komt daar vanwege slecht fokbeleid, hetzij in erfelijkheid hetzij in domheid van de fokker en soms zelfs met opzet van de fokker.
Als de hoefproblemen werkelijk zo ernstig zijn als je wilt doen geloven, dan snap ik niet dat hele volksstammen paarden zo probleemloos zo oud kunnen worden. Zijn IJslanders dan die uitzondering?? Ga toch fietsen, je weet echt wel beter (zou tenminste wel moeten....).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:45

hns schreef:
De wet gewoon nieuw omsmijten, nieuwe regeling over het houden van paarden en vooral wie een paard mag houden (iedere groentje kan zomaar een paard kopen), nieuwe wedstrijdregels (ieder paard is anders dus eigen keus om spoor of bit te gebruiken).
Regels die zich richtten op het paard en niet die naar het gemak van de mens.

Heb je enig idee hoeveel paarden er dan bij de slager terecht komen omdat er geen "geschikte" eigenaren voor zijn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 00:56

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 01:44

ikke schreef:
ikke schreef:

Je kunt natuurlijk wel ALLES gaan ophangen aan een ijzer. Je sleept het er nu toch echt wel aan de haren bij. Dit heeft niks meer met realiteitszin te maken.
Het grote gros van de paarden dat bij de slager beland komt daar vanwege slecht fokbeleid, hetzij in erfelijkheid hetzij in domheid van de fokker en soms zelfs met opzet van de fokker.
Als de hoefproblemen werkelijk zo ernstig zijn als je wilt doen geloven, dan snap ik niet dat hele volksstammen paarden zo probleemloos zo oud kunnen worden. Zijn IJslanders dan die uitzondering?? Ga toch fietsen, je weet echt wel beter (zou tenminste wel moeten....).

ja idd wij fokken onze paarden met domheid...we willen mooiere en betere prestatie paarden de
paarden in het wild worden niet bij elkaar gezet omdat ze mooi zijn of lief moeten zijn.wie kan het
wat schelen hoe mooi ze uit zien.ze zijn sterk en de zwakere sterven waardoor sterk met sterk met
elkaar vermedigvuldigen.en niet de zwakere met de sterke .
wij doen dit wel we laten de zwakere leven en we gebruiken ze soms ook nog in de fok en als
we dan een zwak veulen krijgen dan helpen we hem we laten hem niet doodgaan.
daardoor krijgen we paarden die je niet door een NBer kan laten doen omdat die daar niet
beter van word maar slechter.