natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:59

Fransje, welk bandje bedoel je?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 00:05

Djilan schreef:
Fransje, welk bandje bedoel je?

Dat nylon-achtige bandje dat je in de hoefschoen zie liggen. (weet even niet hoe ik het duidelijker uit moet leggen)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 00:17

Ah, ik weet welke je bedoelt. Die gebruik je om dat andere bandje over de hoefballen te trekken. Die zorgt er nl voor dat de schoen aanblijft. Maar zonder dat trektouwtje krijg je dat riempje dus met geen mogelijkheid om die ballen heen Clown

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 00:29

Djilan schreef:
Ah, ik weet welke je bedoelt. Die gebruik je om dat andere bandje over de hoefballen te trekken. Die zorgt er nl voor dat de schoen aanblijft. Maar zonder dat trektouwtje krijg je dat riempje dus met geen mogelijkheid om die ballen heen Clown

En hieruit maak ik op dat er dus wel degelijk wat om de hoefballen heen zit. Ze zien er in mijn ogen niet comfortabel uit. Dan zien die van Marquis er beter uit.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:52

Dit plaatje staat op de site van HH
Afbeelding

Het lijkt mij niks, maar ik heb er geen ervaring mee

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 09:52

Dit lijkt me zo ontzettend gaan schuren als je door het terrein rijdt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:15

nog even en we hebben straks paarse kaplaarzen voor paarden Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:17

Haha, de kleur is goed, maar kaplaarzen voor een paard lijkt me nou echt niet staan en ook totaal niet handig Clown

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:03

Ik heb zelf marquisen gehad.

In het begin was ik erg enthousiast maar na 2 x rijden en daarbij 4x afstappen om afgetrapte schoenen te zoeken schiet ook niet op.

Nog eens later heb ik ze weer geprobeerd maar ze zijn best wel lomp die dingen.

Ik heb ze uiteindelijk verkocht, nu rijd ik gewoon zonder en dat gaat goed.
Heb net een weekend achterhoek gehad waarbij we redelijk veel over asfalt liepen en de voeten zijn amper gesleten.
Gaat dus nog steeds goed/ steeds beter eigenlijk. Maar dat heeft wel bijna 2,5 jaar geduurt!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:53

Cowgirl schreef:
Ik heb zelf marquisen gehad.

In het begin was ik erg enthousiast maar na 2 x rijden en daarbij 4x afstappen om afgetrapte schoenen te zoeken schiet ook niet op.

Nog eens later heb ik ze weer geprobeerd maar ze zijn best wel lomp die dingen.

Dat zijn dus precies die dingen die ik ook gehoord heb over hoefschoenen. Daarom laat ik er, als het nodig is, liever kunststofbeslag onderslaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:26

promptertje schreef:
Ik kan het me prima voorstellen Djilan, iets vergelijkbaars heb je denk ik bij dravers. Wij beginnen met de jonge paarden altijd zonder ijzers, je traint altijd op die verharde baan dus de hoeven zouden daar aan moeten wennen, zou je zeggen. Dat dóen ze ook, maar op een gegeven moment ga je zó veel kilometers maken en bij zulke snelheden, dat de hoeven het gewoon niet meer bijhouden qua groeien. Na zo'n anderhalf jaar na het begin van de training moeten er echt ijzers onder, je zit dan op een punt dat je meer afslijt dan de groei aan kan.

De omstandigheden zijn er ook totaal niet naar. Ik ben zowieso verbaasd dat ze het nog anderhalf jaar volhouden zonder ijzers. Een half uur draven en verder vooral op stal is niet echt gunstig.
Het leek mij een heel leuk om nb een keer met dravers uit te proberen, maar t'is alleen veel te duur. Ik ben heel benieuwd of het een groot verschil zou maken op de belasting van de gewrichten.
trouwens, niet alleen de straal, maar ook de stand van de hoef zelf is belangrijk voor het afslijten. Als een paard hoog op de hielen staat, zal er veel meer van de teen afslijten dan van de hiel. Dan wordt de hoef ook kort, maar alleen aan de voorkant.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:25

Djilan schreef:
Lenneke_ schreef:
Te korte hoeven worden vaak veroorzaakt door een straal waar in gesneden is.
Zodra de straal geen of bijna geen contact meer maakt met de grond krijgt geeft de straal een seintje dat de hoef te lang is. Daardoor gaat hij tijdelijk minder hard groeien zodat hij meer kan slijten dan groeien.
Als de hoefsmid de straal inkort tot net boven de grond gaat de hoef gewoon heel langzaam groeien terwijl hij niet te lang is.
Dan krijg je een te korte hoef.

Dus als je wil dat de hoeven niet zo snel slijten, blijf van de straal af

Ik vind dit echt kort door de bocht..
Het zal best vaak voorkomen dat hoeven hard slijten om bovenstaande reden, maar zeker niet altijd. Hoeven kunnen ook harder slijten dan aangroeien als er heel intensief gereden wordt, intensiever dan de hoef in 1e instantie aankan. Dan slijt de straal net zo hard mee...

Precies. Ik ga natuurlijk nog weer ff zeiken over dat straal verhaal hoor Haha! !
De groei en de hardheid van de hoef gaat altijd gepaard met de conditie van het paard zelf (heeft te maken met voeding en nog veel meer andere dingen, zoals of hij zich happy voelt) en de doorbloeding. Hoe meer doorbloeding (hoefmechanisme), hoe harder de hoef groeit. Dus...... Als de straal de grond raakt heeft het paard (ook volgens jullie eigen woorden) een beter hoefmechanisme.. Dan zou de hoef toch juist harder moeten groeien? Heee Pling
Spreekt paardnatuurlijk zichzelf niet een beetje tegen dan? (ik doe dit om de discussie weer een beetje aan te wakkeren, voor mezelf ben ik er al uit)
Groetjes Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:42

Djilan schreef:

dit zijn de nieuwe Easyboot Bare's. het laatste nieuwtje van Easyboot.

ik, of beter gezegd mijn vriendin heeft de Epic's voor haar paard. gisteren hebben we nog een buitenrit gemaakt met die dingen aan. geen schuurplekken of andere problemen. ik heb de hoeven opgemeten en de hoefschoenen besteld. vorig jaar was ik in Engeland op een clinic van Pete Ramey en heb daar gezien hoe hij de hoefschoenen veranderd om ze beter passend te maken. heb ik gedaan en het paard van mijn vriendin loopt er prima mee, vanaf de eerste keer dat hij ze aan had.

het is gewoon een handigheidje om ze aan te trekken. als je het bijvoorbeeld elke dag doet ben je met 5 minuten klaar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 21:44

jackie schreef:
Djilan schreef:

dit zijn de nieuwe Easyboot Bare's. het laatste nieuwtje van Easyboot.

ik, of beter gezegd mijn vriendin heeft de Epic's voor haar paard. gisteren hebben we nog een buitenrit gemaakt met die dingen aan. geen schuurplekken of andere problemen. ik heb de hoeven opgemeten en de hoefschoenen besteld. vorig jaar was ik in Engeland op een clinic van Pete Ramey en heb daar gezien hoe hij de hoefschoenen veranderd om ze beter passend te maken. heb ik gedaan en het paard van mijn vriendin loopt er prima mee, vanaf de eerste keer dat hij ze aan had.

het is gewoon een handigheidje om ze aan te trekken. als je het bijvoorbeeld elke dag doet ben je met 5 minuten klaar.

Verkoopt Harry's Horse schoenen van Easyboot?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:57

Zit ik gvd een heel verhaal over die stralen te typen,weer weg! of ik maar Boos! Boos! weer voor de 789663 maal wil inloggen Boos! Boos!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:24

Heb er inmiddels een gewoonte van gemaakt om altijd eerst ctrl a en ctrl c te doen voordat ik op plaatsen druk Haha!

Maar die ene keer dat je het vergeet gaat het natuurlijk mis...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:03

Lenneke_ schreef:

Verkoopt Harry's Horse schoenen van Easyboot?

dat blijkt. er staat duidelijk Easyboot op de schoenen.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:44

CherokeeChum schreef:
Zit ik gvd een heel verhaal over die stralen te typen,weer weg! of ik maar Boos! Boos! weer voor de 789663 maal wil inloggen Boos! Boos!

Haha. Heb ik ook al heel vaak gehad, krijg je moordneigingen van en op een gegeven moment wordt je verhaaltje steeds korter en bozer Cool

Maar ben ik nog wat vergeten te zeggen over de stralen dan? Paardnatuurlijk heeft er een heel mooi verhaaltje van gemaakt hoor maar ik word er eerlijk gezegd een beetje lacherig van elke keer dat ik het lees.. Dat heeft met zóveel meer factoren te maken. Cherokee Chum, ik wil graag weten wat je erover te zeggen hebt, typ je je verhaal nog een keer? Clown

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:21

ik word ook een beetje moe van het PN verhaal en wat de hobby NBers dan van maken. groeisensor, mijn achterwerk, er zitten PROPRIOCEPTOREN in de hoef, zodat het paard voelt waar hij zijn voeten neerzet. als de straal goed ontwikkelt is en het hoefmechanisme goed functioneerd groeit de hoef goed. slijtage is verder afhankelijk van gebruik/frequentie van gebruik, hoornkwaliteit en de ondergrond waar het paard op gebruikt word.

ben ook wel benieuwd naar je verhaal, CC.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 13:54

Maar de groei van de hoef lijkt mij inderdaad ook afhankelijk van de conditie en voeding van het paard. Tenminste, ik kan me voorstellen dat bij een ziek paard de hoeven ook langzamer gaan groeien.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:09

op de site van hoefnatuurlijk zeggen ze toch ook niet dat alleen de straal daar aan mee werkt? het enige dat ze beweren is dat de straal wel meewerkt aan de regeling, maar er zijn vast nog wel meer factoren die mee spelen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:48

Voeding speelt een duidelijke rol. Iig bij Anouar. Sinds hij geen krachtvoer meer krijgt groeien z'n hoeven als een speer.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:17

Jazeker. En wat denk je van de verdere conditie van het paard zelf, zoals bespiering en uithoudingsvermogen? Draagt allemaal bij aan een goede hoornkwaliteit! De hoef is het 'dagboek' van het paard; als je goed kijkt zie je precies wanneer hij veel/weinig voeding, goede/slechte periodes qua ziekte, veel/weinig beweging heeft gehad.. De straal bepaalt niet, maar draagt bij aan de hoefgroei en -kwaliteit doordat hij een belangrijke doorbloedingsfunctie heeft.
Knolliepower heeft ook gelijk hoor, dat ze niet zeggen dat alleen de straal dat regelt, maar toch vind ik wel dat er hele vage dingen worden geïnsinueerd op de PN site.. Clown daar gaat het mij nu om.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:30

@ Jackie; mee eens, wil er nog aan toe voegen dat ik een quarter met zeer kleine stralen heb waarvan de straal bij lange na de grond niet raakt en toch super groeiende hoeven heeft.
Als ik deze op zijn stralen zou laten lopen zou ik de versenen 3cm moeten laten zakken.Het paard is 12 en staat zeer correct, en heeft prachtige sterke voeten en ook niet zo klein als je vaak ziet ,en dat houden we dus zo!Voorts bekap ik een aantal andalusieers,same story, elke maand een centimeter er af!
En ze lopen overal.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:33

SpikyBlue schreef:
Jazeker. En wat denk je van de verdere conditie van het paard zelf, zoals bespiering en uithoudingsvermogen? Draagt allemaal bij aan een goede hoornkwaliteit! De hoef is het 'dagboek' van het paard; als je goed kijkt zie je precies wanneer hij veel/weinig voeding, goede/slechte periodes qua ziekte, veel/weinig beweging heeft gehad.. De straal bepaalt niet, maar draagt bij aan de hoefgroei en -kwaliteit doordat hij een belangrijke doorbloedingsfunctie heeft.
Knolliepower heeft ook gelijk hoor, dat ze niet zeggen dat alleen de straal dat regelt, maar toch vind ik wel dat er hele vage dingen worden geïnsinueerd op de PN site.. Clown daar gaat het mij nu om.

JUIST!