Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Djilan schreef:Fransje, welk bandje bedoel je?
Djilan schreef:Ah, ik weet welke je bedoelt. Die gebruik je om dat andere bandje over de hoefballen te trekken. Die zorgt er nl voor dat de schoen aanblijft. Maar zonder dat trektouwtje krijg je dat riempje dus met geen mogelijkheid om die ballen heen
Cowgirl schreef:Ik heb zelf marquisen gehad.
In het begin was ik erg enthousiast maar na 2 x rijden en daarbij 4x afstappen om afgetrapte schoenen te zoeken schiet ook niet op.
Nog eens later heb ik ze weer geprobeerd maar ze zijn best wel lomp die dingen.
promptertje schreef:Ik kan het me prima voorstellen Djilan, iets vergelijkbaars heb je denk ik bij dravers. Wij beginnen met de jonge paarden altijd zonder ijzers, je traint altijd op die verharde baan dus de hoeven zouden daar aan moeten wennen, zou je zeggen. Dat dóen ze ook, maar op een gegeven moment ga je zó veel kilometers maken en bij zulke snelheden, dat de hoeven het gewoon niet meer bijhouden qua groeien. Na zo'n anderhalf jaar na het begin van de training moeten er echt ijzers onder, je zit dan op een punt dat je meer afslijt dan de groei aan kan.
Djilan schreef:Lenneke_ schreef:Te korte hoeven worden vaak veroorzaakt door een straal waar in gesneden is.
Zodra de straal geen of bijna geen contact meer maakt met de grond krijgt geeft de straal een seintje dat de hoef te lang is. Daardoor gaat hij tijdelijk minder hard groeien zodat hij meer kan slijten dan groeien.
Als de hoefsmid de straal inkort tot net boven de grond gaat de hoef gewoon heel langzaam groeien terwijl hij niet te lang is.
Dan krijg je een te korte hoef.
Dus als je wil dat de hoeven niet zo snel slijten, blijf van de straal af
Ik vind dit echt kort door de bocht..
Het zal best vaak voorkomen dat hoeven hard slijten om bovenstaande reden, maar zeker niet altijd. Hoeven kunnen ook harder slijten dan aangroeien als er heel intensief gereden wordt, intensiever dan de hoef in 1e instantie aankan. Dan slijt de straal net zo hard mee...
Djilan schreef:Dit lijkt me zo ontzettend gaan schuren als je door het terrein rijdt!
jackie schreef:Djilan schreef:Dit lijkt me zo ontzettend gaan schuren als je door het terrein rijdt!
dit zijn de nieuwe Easyboot Bare's. het laatste nieuwtje van Easyboot.
ik, of beter gezegd mijn vriendin heeft de Epic's voor haar paard. gisteren hebben we nog een buitenrit gemaakt met die dingen aan. geen schuurplekken of andere problemen. ik heb de hoeven opgemeten en de hoefschoenen besteld. vorig jaar was ik in Engeland op een clinic van Pete Ramey en heb daar gezien hoe hij de hoefschoenen veranderd om ze beter passend te maken. heb ik gedaan en het paard van mijn vriendin loopt er prima mee, vanaf de eerste keer dat hij ze aan had.
het is gewoon een handigheidje om ze aan te trekken. als je het bijvoorbeeld elke dag doet ben je met 5 minuten klaar.
Lenneke_ schreef:
Verkoopt Harry's Horse schoenen van Easyboot?
CherokeeChum schreef:Zit ik gvd een heel verhaal over die stralen te typen,weer weg! of ik maar![]()
weer voor de 789663 maal wil inloggen
![]()
SpikyBlue schreef:Jazeker. En wat denk je van de verdere conditie van het paard zelf, zoals bespiering en uithoudingsvermogen? Draagt allemaal bij aan een goede hoornkwaliteit! De hoef is het 'dagboek' van het paard; als je goed kijkt zie je precies wanneer hij veel/weinig voeding, goede/slechte periodes qua ziekte, veel/weinig beweging heeft gehad.. De straal bepaalt niet, maar draagt bij aan de hoefgroei en -kwaliteit doordat hij een belangrijke doorbloedingsfunctie heeft.
Knolliepower heeft ook gelijk hoor, dat ze niet zeggen dat alleen de straal dat regelt, maar toch vind ik wel dat er hele vage dingen worden geïnsinueerd op de PN site..daar gaat het mij nu om.