Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:54

ik heb veel gelezen overde breakover en vandaar dat ik wat meer intresse heb in breakover dan in gewone ijzers.
Mijn hoefsmid zei me ook dat hij van de breakover dus een egbaar kon maken geen probleem!!
Hij heeft ze al veel opzet gegeven aan het ijzer,maar breakover staat me net iets meer aan.
Vandaar.
Ik heb een super smid,en daar is best mee te praten ,en hij staat ook open voor andere vormen van beslag,en hij kent de breakovers goed,maar wou eerst zien of ze het met de gewone zou kunnen redden.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:08

Merrie, bijna 6 jaar heeft ruim een jaar kreupel geweest. Op de foto's een 2 en een 3.
Na een paar maandjes stappen werd ze niet beter, toen een maand of 8/9 op de wei, nog niet goed. Weer naar stal, elke dag wat los en op het harde stappen. Toch maar wat aan de longeerlijn, niet helemaal goed maar ook niet superslecht. Ging daarna eigenlijk steeds beter lopen.
Is nu helemaal rad en rijdt 4x in de week wat in de bak.

Is het aan te raden deze merrie van de zomer een paar weken vakantie op de wei te geven of kan ze beter doorgereden worden?

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:42

misschien gewoon een combi? Het belangrijkste bij hoefkatrol is in ieder geval beweging!! maar als het nu goed gaat zou ik er lekker van genieten voor zolang als het gaat Lachen Niet overvragen natuurlijk.

Ik had nog en vraagje eigenlijk aan jullie. Is het beter of juist slechter of maakt het niet uit om bij een hoefkatrolpaardje peesbeschermers om te doen? .. Heeft iemand een idee?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:03

Als het paard zichzelf niet aantikt, zou ik geen peesbeschermers omdoen. Daarvan worden de pezen alleen maar oververhit van en daardoor kunnen ze juist eerder beschadigen.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:43

ze tikt zich niet aan ... maar ze loopt zoals in het bos wel in enorm mul zand dus daarom twijfelde ik..
bedankt voor je reactie Lachen

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:01

Wanneer struikelen jullie paarden trouwens? Die van mij echt nóoit op de harde ondergrond, maar in de berm vaak wel.. vreemd eigenlijk!? Verward

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:17

Die van mij struikelde vaak in de bak.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:38

Udella het is logisch dat ze op harde ondergrond niet struikelen. Er is zeg maar niks om achter te blijven hangen...
Op zachte ondergrond zoals in de berm zitten hobbels en kuilen. En zeker onder het gras in een berm zijn die moeilijk te zien.
Wij struikelen ook niet zo snel op straat als op een keien pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 08:46

Precies, mijn merrie struikelt in de bak of op harde ondergrond niet, in de berm daarentegen wel, maar ja...dat krijg je als je graag sloft én heel veel om je heen kijkt ipv voor je uit. Clown

love_chris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:29

Hallo allemaal,

Een maand geleden kwamen we erachter dat mijn pony (Chris) hoefkatrol heeft.
Het begon allemaal 6 weken geleden.
Onze pony had al de hele winter kreupel gelopen!
Dus toen vroegen we het aan de hoefsmid.
Toen kwam de hoefsmid bij ons en zei dat onze pony vermoedelijk hoefkatrol heeft.
Hij zei als je het zeker wilt weten, moet je even foto's laten maken.
Dus gingen we die maandag daarna foto's laten maken van de hoeven, en ja,
hij had hoefkartol.
Bij het linkervoorbeen had hij stadia 4, bij het rechtervoorbeen had hij stadia 3.
Dus best wel ernstig!
Twee weken later kreeg hij speciaal beslag ( voor paarden met hoefkatrol).
Daar loopt hij nu een stuk beter op dan eerst!
Afgelopen zaterdag heb ik weer voor het eerst ( sinds 5 maanden!) weer gereden!
Dat ging heel goed.
Chris pakte het heel goed op

Groetjes Rochell

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 09:56

Ok, ik maakte me dus onnodig zorgen? Clown Omdat ik dacht dat het struikelen iets te maken had met zijn HKO, aangezien mijn haflinger minder struikelt.. (maar die is dan ook veel steviger)

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 10:34

tis wel zo dat hoefkatrolpaarden vaker struikelen.. maar volgens mij is dat vooral op zachte ondergrond... maar tis zeker wel een kenmerk hoor

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 17:29

wie in dit topic heeft al een zenuwsnede laten uitvoeren?
Mag ook per pb.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:01

Nee ik niet. Wil ik eigenlijk ook niet. Ja misschien als echt laatste redmiddel maar het lijkt me eigenlijk niks.
Heb wel een paard gekend die het had....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:05

Een zenuwsnede zou voor mij echt een laatste redmiddel betekenen... Ik vind t maar niets. De achterste helft van de hoef wordt ongevoelig met alle gevolgen van dien...een nageltred in dat gebied voelen ze dan niet meer... Dan moet je echt heel erg regelmatig de hoeven controleren!

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:09

Ik zou het ook absoluut als laatste redmiddel gebruiken, de dierenarts raadde me het integendeel meteen al aan.. Verward Maar ik weet niet of ik het zal gaan doen, moet natuurlijk ook aan het paard denken en niet te egoistisch worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:12

Vreemd Udella! Veel DA zijn er juist niet voor om t gelijk te doen!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:52

De mijne zei ook dat het een optie was. Maarja tis dan ook al een 4 links....

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:05

Ook ik zit er nu mee in mijn hoofd. Nou is het nog niet het laatste redmiddel want ik ga nu eerst maar weer ander beslag proberen. Hij heeft een 4 op rechts maar nu loopt hij op links al zeker 2 weken niet goed.
Zelfs de stap is slecht en zoals hij nu is zo was hij in het begin ook met rechts en toen wist ik niet dat het HKO was.

Maar ik zit wel te twijfelen of ik een zenuwsnede moet doen of niet als ik geen optie meer heb.
Hij word 19 over 2 maanden maar doe je zoiets omdat je zelf nog wilt rijden met hem of doe je het paard er ook een plezier mee??
Buiten rijden is wat hij het liefst doet (en ik ook) en dan is hij nog heel aktief en vrolijk.
Dus doe ik hem er dan juist wel een plezier mee?? Ik vind het toch heel moeilijk hoor.
Gelukkig is het nog niet zover maar ben er toch wel vast aan over aan het nadenken.
De meningen hier op bokt zijn toch ook best wel verdeeld over wel of niet laten doen.
Mijn hoefsmid zegt dat ik het moet doen en dat het ook paardvriendelijk is. Nou ik weet het nog niet eerst maar ander beslag afwachten

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:36

Ik heb nu enkel maar speciaal beslag.
Daarna kan ik nog insuiten en infiltreren,en dan pas de zenuwsnede.
De dierenarts zei dat bij haar een zenuwsnede een beste oplossing zou zijn als ze pijn bleef houden omdat haar botje wel gaaf is,maar omdat ze een cyste heeft.
en ze is alleen rechts dus slecht,links volledig zuiver!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:44

Savath: Hier iets om over na te denken: Stel je doet een zenuwsnede, je paard heeft een cyste in het straalbeen, en stel dat door een ongelukje het straalbeen door tweeen breekt, dan merk je dus niet dat je paard een botje gebroken heeft. Dat lijkt mij een eng idee! Het is niet zo dat ik tegen zenuwsnede ben, hoor! Maar in het geval van een cyste lijkt mij dat risicovoller dan met een wat ravelig botje.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 21:39

zweetvos schreef:
Merrie, bijna 6 jaar heeft ruim een jaar kreupel geweest. Op de foto's een 2 en een 3.
Na een paar maandjes stappen werd ze niet beter, toen een maand of 8/9 op de wei, nog niet goed. Weer naar stal, elke dag wat los en op het harde stappen. Toch maar wat aan de longeerlijn, niet helemaal goed maar ook niet superslecht. Ging daarna eigenlijk steeds beter lopen.
Is nu helemaal rad en rijdt 4x in de week wat in de bak.

Is het aan te raden deze merrie van de zomer een paar weken vakantie op de wei te geven of kan ze beter doorgereden worden?

llittlellady schreef:
misschien gewoon een combi? Het belangrijkste bij hoefkatrol is in ieder geval beweging!! maar als het nu goed gaat zou ik er lekker van genieten voor zolang als het gaat Lachen Niet overvragen natuurlijk.

Ik ga die merrie waarschijnlijk kopen..
Als het doorgaat, gaat ze of begin van de zomervakantie mee, dan gaat ze bij mij op de wei en rijden we door. Of ze gaat nog 6 weken op vakantie met alle manegepaarden en pony's en ik koop haar daarna pas.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:00

Mijn dierenarts vond het bij dat cystje net niet zul kprobleem,omdat het in het midden zit en niet zo groot is,maar het zit wel net in het midden van het bot waar alles langs loopt zal ik zeggen langs de onderkant.
Ik hoop dat ik de beslissing niet moet maken voor een zenuwsnede,maar als ik die moet maken ga ik zeker de snede doen,omdat ik volledig vertouwen heb in
mijn da.
het is niet zo dat we hier gaan breken met de merrie ,maar recreatief stap ritje met een drafje en klein galopje kan ze nu ook nog goed af,zonder pikkelen.

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:50

Ik ben zelf enkele jaren geleden met een paard dat door 3 klinieken was afgekeurd bij Antoine de Bodt terecht gekomen. Daar aangekomen moest ik eerst zelf het dier berijden (liep dus niet goed) en vervolgens heeft een ruiter die voor Antoine werkt het paard bereden. Resultaat; binnen een kwartier een correct zuiver bewegend paard. Er zijn ook wel paarden die niet gelijk de 1e training weer zuiver worden, maar een groot aantal wel.
Ik was zo razend enthousiast over deze methode geworden dat ik niets liever wilde als een bijdrage mogen leveren aan het uitdragen ervan. En dat doe ik nu in het dagelijks leven. Ik heb een opleiding bij Antoine gevolgd en geef nu les en train paarden volgens zijn systeem.
Zo is er afgelopen zaterdag nog een paardje in training gekomen die ook afgekeurd was en zelfs uitbetaald door de verzekering. Zijn eigenaresse heeft hem terug gekocht en bij mij in training gezet. Hij heeft hier nog geen pas kreupel gelopen!
Je kunt zijn ontwikkelingen volgen op mijn site www.paardrechtrichten.nl
Het is zo mooi en dankbaar werk! Het paard krijgt er weer plezier in en je maakt een eigenaar dolgelukkig!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:49

Dan kan jij mij misschien uitleggen waar ik zo mijn vraagtekens bij zet.

Hoe kan je een ontsteking of bot woekering wegrijden? Als het dier hier last van heeft kan hij het ontlasten of er doorheen gaan maar het lijkt mij dat je het niet kan laten verdwijnen?

Daarnaast helpt het voor alle paarden? Mijn paard wordt namelijk gereden volgens de klassieke rijkunst en loopt echt niet scheef of op de voorhand. Ja er zitten vast wel momenten tussen dat hij dat wel doet maar hijs niet scheef om het zo te zeggen.