[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:05

mysa schreef:
Citaat:
Het meeste fructaan zit in het zaad(graan)bij graszaad is dat zaadje gedorst.

Ja, dat zeg ik nou, cold induced, maar ik had dus wel net een week voor ik symptomen zag, een nieuwe (andere leverancier) baal voordroog, die heel veel bloeihalmen bevat. En vorig jaar had ik ook zo'n baal met zaad vlak voor 't mis ging.

@Geerke: is het puur fructaan, wat in de zaden zit, of ook zetmeel?

Graszaad is gewoon graan eigenlijk.Vandaar dat te veel hooi ook fout kan gaan.
In granen(graszaadjes) zitten niet structurele koolhydraten....zetmeel,suikers en fructanen.
En overal hebben ze het alleen maar over het blad en de stengel van gras.....dat begrijp ik dus niet.

Het is ook daarom dat een paard met IR weinig hooi mag hebben,zeker niet onbeperkt.
Graszaadhooi verdragen ze iets beter vanwege het ontbreken van het 'graan'.
Maar in het zaad zitten ook waardevolle voedingsstoffen.
Vaak zie je ook een tekort bij paarden die voornamelijk op graszaadhooi staan.
Moeilijk dus.
Met Pablo kies ik voor gewoon hooi maar kleine porties....ook omdat ze hier geen graszaadhooi kennen.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:14

@jp zo verdrietig om Pauli zo te zien :(:) Het lijkt of ze linksvoor beter wil belasten dan rechtsvoor. Voel je verschil in pulsatie lv en rv? Zou het niet zo kunnen zijn dat de zool flink gekneusd is door de harde grond? Konden ze maar praten. Ik hoop dat de pijnstillers snel hun werk doen en Pauli zich vandaag weer fijner voelt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 11:09

Onder invloed van de pijnstillers (ProDynam) gaat het vanmorgen wel iets beter. Ze kwam zowaar de schuilstal uit, langzaam weliswaar, om te kijken waar haar hooi bleef. Maar toen ik de hooinetten in de stal ophing en ze schrok van Jilske, schoot ze wat achteruit en kreunde ze van de pijn. Da's helemaal niet fijn om te horen. :(

Naast PD moet ze ook Ascal krijgen en vandaag komt de DA nog langs om wat Tranquigel of Acepromazine te brengen. Ik gaf haar gisteren de startdosis Ascal ( 11 zakjes) maar ze weigerde het voer en kon ik dat halverwege de avond weggooien om te voorkomen dat Vuilnisbakkie Fries het zou opeten. Vandaag opnieuw proberen.

Het is echt de linkervoet , haar andere hoefje is in goede staat. Vandaag komt ook m'n smid nog even langs hobbelen, wilde haar toch even zien - sprak hem gisteravond en hij was verbaasd over dit nieuws.. het ging nl zo goed, hoeven waren echt weer perfect. Anderzijds was hij niet verbaasd want hij heeft in zijn praktijk nu meerdere bevangen paarden en wijt dat ook aan de extreme kou, juist van die paarden die 24/7 buiten zijn. Kennelijk is het toch moeilijk voor paarden om die extreme veranderingen in temperatuur te handelen - van bijna voorjaar naar min 20 is ook nogal wat.
Mijn dames komen dan ook nauwelijks de schuilstal uit - daar is het goed van temperatuur: bij min 15 was het water in de drinkbak niet bevroren. Pas toen het nóg kouder werd, kwam er een vliesje ijs op. Ik had toen al vier pakken stro op de bodem van de schuilstal gelegd, dus echte koude voeten heeft ze niet gehad lijkt me.. raadsel hoor.

De grond van de rijbak is grotendeels vrij van sneeuw ( lang leve de poedersneeuw en een goede bladblazer!) dus ze hoeft niet in de koude sneeuw te staan. Daarbij is de grond mooi zacht, dankzij het feit dat we net voor de kouperiode de grond hebben laten keren en er drainage in gegaan is ( zie de website in m'n onderschriftje)..
Toch ga ik vandaag misschien wel beenbeschermers halen ( gevoerde transportbeschermers) om de benen warm te houden. Zal voor de hoeven niet veel helpen maar houdt door de warmte wellicht wel de bloedsomloop op gang.

Een andere zaak wat mogelijk aan de huidige ellende heeft bijgedragen is dat ik van die hele grote hooinetten gekocht had om de paarden continu hooi te geven. De DA vertelde me gisteren dat het 'Veluwe hooi' dit jaar door Wageningen extreem hoog in suikers getest is ( ze hebben een gemiddelde genomen van de onderzoeken die ze voor hooi-leveranciers vanuit de Gelderse regio genomen hebben). Met die grote netten vrat Pauli meer dan ooit ( een vervelend bijverschijnsel van IR: ze blijven een eet-impuls houden door een hongergevoel, veroorzaakt door de hormonenonbalans..) Stom, had ik dus kunnen weten. Grote netten exit dus, we hebben de kleine netten maar weer in gebruik genomen.

En zo modderen we maar voort... straks GZH halen en proberen de medicamenten erin te krijgen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:28

JP vraag Jan Willem om een grote dosseer spuit, dat gebruikte ik ook mengde dan appelmoes met de poeders en spoot het dan in haar mond naar binnen.
Ik heb het ook een keer gedaan met grove appelmoes had niks meer in huis dat was geen aanrader, alles zat onder en kwam er niet uit :D

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:35

Spuit werkt idd handig.

Ik ben benieuwt wat je smid ervan zegt vandaag. Grietje liep 2 maanden terug ook zo als Pauli, ik dacht ook meteen aan bevangenheid, maar bij haar lag het echt aan gevoelige zolen in combinatie met een steentje oid. We hebben toen voor de zekerheid fotos gemaakt en die bevestigden het vermoeden van Rob. Bij een chronisch bevangenheid worden de zolen nooit meer zo dik als bij een gezond paard is me verteld.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:37

JP, sterkte!

Capopjekop, heb je er nu zooltjes tussen tegen die gevoelige zolen ? Ik ga dinsdag weer, misschien is dat voor Nado ook een idee. Die loopt niet zo slecht als Pauli, maar ook absoluut niet goed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 11:45

Het rare is dat Pauli in het geheel niet gevoelig is op de zool - gisteren hard in geknepen met de tang en op "getimmerd".. geen reactie.. ik zal de smid wel vragen er nog even goed naar te kijken straks...

Jan Willem had mij uit voorzorg al een grote spuit gegeven maar omdat ze normaal gesproken zonder probleem haar meds door het voor accepteert, had ik die nog niet gebruikt. Het enige dat 'nieuw' was, is het Vitamine E preparaat. Ik gebruikte altijd Equistro Excell E, maar die hebben ze niet meer. Ik kreeg een frans product met een sterke caramel geur. Ik denk dat ze daarom haar voer niet wilde eten. Balen, in een keer 11 zakjes Ascal en twee bute in de vuilnisbak. Heb vanmorgen dus maar Equistro via Dochorse besteld - ze moet E hebben!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 12:41

@ Nado: Nee, Grietje heeft maar 10 weken op ijzers gestaan en loopt nu al ruim een jaar weer op blote voeten. Ze heeft er nu eigenlijk geen last meer van (even afkloppen), ze loopt gewoon rustig over de hobbelige wei.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 13:09

Even een vraagje: voerde hier iemand van jullie Coolstance Copra? ( Cocos olie)?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:23

Had Geerke het daar niet eens over gehad?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:27

Jannepauli schreef:
Even een vraagje: voerde hier iemand van jullie Coolstance Copra? ( Cocos olie)?

yep...dat voer ik :j

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:37

Sterkte JP.
Pauli kijkt er ook zo zielig bij. Klopt het dat ze ook een tranend oog heeft rechts?
Wel valt me op dat ze niet staat te wiebelen op de voeten als ze stilstaat.

Trouwens hier loopt Isa ook niet zonder hoefschoenen hoor.
Ze heeft ze nu 24 uur per dag aan, maar omdat ze toch minder loopt, merk ik dat ze wel stijver aan het worden is weer, tot soms heel erg stijf in de achterhand.
Hoop dus dat de dooi heel snel invalt. Is voor al onze gevoelige paardjes beter.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:54

Jeetje JP, gisteravond laat je filmpjes van Pauli bekeken, kreeg er tranen van in mn ogen, hoop echt dat het snel beter gaat met haar.

Mysa ook sterkte, ik lees dat het bij jou ook mis is?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:10

Ach.....die arme Pauli (en JP)..... Wat is dat klote om te zien! Op het eerste filmpje meen ik te zien dat de hals ook flink dik is. Het is en blijft een wankel evenwicht, die paarden van ons.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:42

geerke schreef:
Jannepauli schreef:

yep...dat voer ik :j

Koop jij dat in Frankrijk of laat je het uit de UK komen..?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:05

Iemand bestelt het voor mij in Engeland,zij is Engelse en het komt per vrachtwagen andere bestellingen paardenvoer.
Ik betaal 27 euro voor 20 kilo.
Het is speciaal voer voor paarden die energie nodig hebben maar dit niet binnen kunnen krijgen door middel van krachtvoer.Ook is het goed om paarden op gewicht te houden,er vlees op te houden.
Het is erg calorierijk.
Pablo krijgt ook maar weinig en Geerke helemaal....die heeft het absoluut niet nodig ;)
Het is poeder wat je met drie delen heet water moet aanlengen,je kunt het ook gewoon voeren(zeggen ze)
Er zit onder andere ook lysine in,heel goed voor hormonale storingen :D (zeggen ze)Er zitten geen vitamines in volgens mij.
Het geeft de vacht wel een hele mooie diepe glans,die ik nieteens met gekookt lijnzaad voor elkaar krijg ;)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:32

Dań heb je denk ik het supplement, er is ook voer, begrijp ik. Op de site van Am. Producent. Staat ook al: check that there are no seedheads in the hay! Dat kom ik zo vaak tegen op Engelstalige sites, en niet op Nederlandse. Lopen we achter?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:46

mysa schreef:
Dań heb je denk ik het supplement, er is ook voer, begrijp ik. Op de site van Am. Producent. Staat ook al: check that there are no seedheads in the hay! Dat kom ik zo vaak tegen op Engelstalige sites, en niet op Nederlandse. Lopen we achter?

klopt....de seedheads is niet veredelt graan,geen idee of we hier achterlopen.
Ik begreep 7 jaar geleden al niet waarom mijn paard bevangen werd van overjarig hooi....nu wel. :D

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:20

Weet iemand iets over voedingsstoffen in hooi van nieuw ingezaaid grasland?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:46

Waarmee ingezaaid, wanneer geoogst?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:47

JP hoe is het vandaag? Heb je de medicijnen erin gekregen? Wat zei Jan Willem? Is je hooi oke? Veel vragen maar jullie 'are on my mind'....

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:19

Wuswa, waarmee ingezaaid, dat weet ik nog niet. Ingezaaid in het voorjaar, en geoogst in oktober.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 23:50

Ondanks de medicijnen gaat het nog niet veel beter. Ze heeft veel pijn met lopen en daarom blijft ze (uit zichzelf) praktisch de hele dag in de schuilstal staan. Het is triest.
Ik zie morgen nog even aan maar als er geen spoor van verbetering is, dan laat ik maandag foto's maken. En dan niet alleen van de voorhoeven maar ook van het stuk tussen kroonrand en kogel want die warme plek die ze daar heeft bevalt me voor geen meter.

Ik moet wel uitwijken naar een Nijkerkse kliniek want daar hebben ze mobiele r.-apparatuur en haar nu op een trailer zetten om naar van Nassau te gaan, is volslagen onmogelijk. Maar met r.foto's kan ik z wel aan hem doorzenden en wellicht kan hij dan mijn eigen smid adviseren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:19

verdorie....wat rot dat ze niet op de medicijnen reageert....dat vind ik geen goed teken |(

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:29

capopjekop schreef:
Spuit werkt idd handig.

Ik ben benieuwt wat je smid ervan zegt vandaag. Grietje liep 2 maanden terug ook zo als Pauli, ik dacht ook meteen aan bevangenheid, maar bij haar lag het echt aan gevoelige zolen in combinatie met een steentje oid. We hebben toen voor de zekerheid fotos gemaakt en die bevestigden het vermoeden van Rob. Bij een chronisch bevangenheid worden de zolen nooit meer zo dik als bij een gezond paard is me verteld.

Ja, volgens mij klopt dat wel. Thermografie bevestigde ook warme hoeven/dunne zolen.
Trouwens met een tang ook geen reactie.

JP, het blijft wel verschrikkelijk een paard zo te zien. :(:)