[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:00

Story schreef:
@ Javayo: Pas heel erg op hoor met springen en artrose! Als je weet dat je paard artrose heeft zou het mijn keus niet zijn om nog te gaan springen maar zeker goed rekening houden met de belasting van de gewrichten. Je maakt het er sneller kapot mee door de extra belasting (Om je paard zo lang mogelijk mee te laten gaan).

Mee eens hoor Story, maar de DA zag voor mijn paard gezien het minimale stadium van artrose nog geen enkele belemmering voor de belasting van de benen. Ik denk dat de meeste mensen hier nog gewoon doorheen zouden rijden, en dat had ook nog een poos goed gegaan voordat hij echt kreupel zou hebben gelopen (hij voelde alleen maar stijver, al maanden lang, en minder ruim in zijn bewegingen).

Dus op ons niveau te blijven springen en crossen zou geen probleem moeten zijn, meestal maar 1x per week op BB niveau, meer ambities heb ik ook eigenlijk niet (met die artrose sowieso niet meer).
En als blijkt dat hij toch weer stijver wordt door het springen dan doen we dat niet meer, want het is puur voor het plezier van ons beiden dat we het als afwisseling doen, geen must. Ik hou het goed in de gaten hoe hij voelt en hoe hij het aanpakt :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:15

casanova schreef:
Mandyke schreef:
Het is plots een stuk kouder als de dagen voorheen en het heeft vanacht gevroren. Hebben jullie artrose paardjes nu plots meer last? Het viel me daarstraks op dat mijn paard tijdens het rusten steeds het ene voorbeen een beetje naar voor zet (en ze wisselt dan van voorbeen) Ze heeft verbening van hoefkraakbeen in beide voorhoeven, zou de 'rare' ruststand door het koudere weer kunnen komen? Zou ze nu meer pijn voelen dan normaal? Dit is de eerste keer dat dit me opviel bij haar.

paarden rusten inderdaad met hun zere voorbenen door ze tijdelijk te ontlasten met naar voren zetten.. :o

Ja, ik denk dat ze maandag wat last had. Of het echt door de koude kwam ... Gisteren was er praktisch niets meer aan te merken, heb ze ook eens goed gelongeerd en ze liep niet onregelmatig of kort ofzo. Zal wel weer overgaan zeker?! Ze blijft ook gewoon uit zichzelf bewegen (ze staat in paddock paradise) en zolang ze dat doet ben ik er toch gerust in.

Ik was er nog over aan het denken. Ik had zondag een les horse agility gehad en één van de oefeningen was over een balkje springen, dit doet ze niet echt graag, dus heb ik het wel een aantal keren moeten herhalen totdat ze het goed deed. Het balkje lag echt niet hoog (max 40cm als het dat al was) Maar het zal hier toch niet van kunnen zijn zeker?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:24

een sprongetje van 40 cm zal toch qua impact op het beenwerk vergelijkbaar zijn met een galopsprong, zeker omdat je het onbelast hebt laten doen. Denk dat het wel mee valt, maar kan best dat ze stijver is omdat je haar tijdens je les meer aan het 'werk' hebt gezet dan je wellicht gebruikelijk doet?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:18

Javayo schreef:
Een vriendin voerde bij haar paard devils relief in de laatste maanden dat ze hem nog heeft laten lopen toen hij artrose in de hals had ontwikkeld. Hij werd ook atactisch uiteindelijk, dus toen was het helaas einde verhaal. zij was wel ontzettend tevreden over de werking van devils relief, maar in mijn optiek is het echt beetje laatste redmiddel om je paard pijnvrij te kunnen laten lopen.

Mijn paard heeft niet echt pijn, dat kan ik echt wel aan haar zien. Daar is ze ook nog te goed voor.
Maar het schijnt ook goed te zijn voor de strammigheid.
Ik zie dit zeker niet als laatste redmiddel.

casanova

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:36

devils relief is een sterke pijnstiller!!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:03

(duivelsklauw) Het gewrichtsmiddel! Duivelsklauw is een fytotherapeutisch middel met een gunstige uitwerking op gewrichten, werkt bloedzuiverend en ontstekingswerend.

Duivelsklauw, kruidenpreparaat voor gewrichten en bij pijn

Duivelsklauw is een natuurlijk voedersupplement voor paarden, honden en katten op basis van Harpagophytum procumbens. De klauwachtige wortels van Duivelsklauw zijn rijk aan glucokinine, die de wortels een pijnstillende en ontstekingsremmende werking geven. De werking van Duivelsklauw is vooral gericht op spieren en gewrichten, waardoor het de beweeglijkheid van gewrichten verbetert. Preventief voorkomt Duivelsklauw gewrichtspijnen die ontstaan door overbelasting. Duivelsklauw is vrij van (pharma)chemische stoffen, waardoor het geen nadelige bijwerkingen op de maag heeft.

Toepassing:
Te gebruiken bij gewrichtsproblemen (artrose, dysplasie) en bij alle vormen van pijn (spieren en gewrichten).

effe gesnord, maar vind dit toch geen slecht middel als ik dit zo lees.

Dus zeker niet alleen een sterke pijnstiller, heeft ook ontstekingsremmende werking.
Het is een natuurlijke basis.
En al zou er wat pijnstilling inzitten, dan is dat toch geen ramp? Mensen hebben ook last van arthrose/arthritis en gebruiken daar ook ontstekingsremmers voor.

Ik hou gewoon mn paardje goed in de gaten.
Zeker niet overbelasten, maar wel lekker vrij laten lopen. Rust roest, beweging blijft belangrijk.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:15

dat valt dan inderdaad mee, als jij je er goed bij voelt en je paard doet het goed, lekker bij blijven voeren.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:06

Kan duivelsklauw gegeven worden naast gluc.?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:11

maaikiemike schreef:
Kan duivelsklauw gegeven worden naast gluc.?

ja, geen probleem. :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:05

er zijn zelfs preparaten waar het beide in zit. Maar het blijft de vraag of het slim is een pijnstiller te geven als je nog redelijk actief rijd ( zonder dat je dan de kans hebt op overbelasting omdat paard door zijn pijn die hij/zij niet meer voelt heel loopt ).

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:42

Als je actief rijd, dan weet ik niet of ik hiervoor zou kiezen.
In die situatie zit ik niet. Ik rij 1-2 keer in de week een stapritje, dat vind ze geweldig. Ze geeft ook zelf aan wat ze kan.
soms draaf ik een klein stukje, maar dat is alles.
Ik bescherm haar ook tegen het niet teveel doen, want met of zonder gluco of devil heeft mw alle wil om nog af en toe eens een sprintje te trekken.
Dit mag, maar dan in de wei en niet meer met mij erop.

Maar ik betwijfel in hoeverre dit een dusdanige pijnstiller is dat ze nix meer voelen. Dat geloof ik niet helemaal.
T zal minder heftig aanwezig zijn, maar echt pijnvrij, dan zal je toch met het grovere geschut moeten gaan gooien, denk ik.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 12:53

ik denk dat je je daar best op kan verkijken, al zal het per paard anders zijn wellicht... bij het paard van een vriendin was het wel heel duidelijk dat het als sterke pijnstiller werkte. Die knapte er ontzettend van op, terwijl hij zonder dat spul weer een dood vogeltje was. Bij hem was de artrose ook dusdanig ernstig dat rijden niet meer mogelijk was, hij stond alleen maar op de wei, maar waar hij zich zonder die pijnstiller liet terroriseren door andere paarden was hij mét dat spul weer meer het mannetje dat hij voorheen was geweest. Vandaar dat ik het als laatste redmiddel zie.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:02

Tis idd net wat je zegt, elk paard is anders.
Iertje is zonder dat spul ook nog zeer actief, loopt altijd heen en weer. Is absoluut geen dood vogeltje.
Ik geef het trouwens net 2 wkn, dus moet toch nog effe wachten wat voor effect t op haar heeft. We zullen t zien.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 15:44

duivelsklauw schijnt sterker te werken als b.v. naproxen !

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:24

Wil het ook niet gebruiken als laatste redmiddel. Dan ben ik wel van mening dat het einde verhaal is.
Ik rij niet (meer) actief. Maar gezien zijn gedrag ga ik er vanmiddag toch weer op. Hij loopt minimaal kreupel in draf en voer nu een dikke maand Motion JMT. Nog niet veel verbetering...
Dacht erover om duivelsklauw een korte periode te gebruiken om ervoor te zorgen dat hij wel zijn beweging krijgt maar met minimale pijn, ook in de hoop dat wat extra beweging bevordelijk is.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:35

Maris, schijnt... Hoezo schijnt, vind dat altijd zo'n vaag woord. ;)
Hoe weet men dat nu? Vind suks altijd dubieus. ;) Naproxen is een chemisch produkt en duivelsklauw is iets natuurlijks.

Maargoed, gelukkig ieder zijn mening. :j
Ik gebruik het dus niet als laatste redmiddel, want dat is niet nodig bij mijn paardje.
Ik geef het ter ondersteuning ivm ontstekingswerend effect van de arthrose/arthritis. En dus gericht op de spieren, waardoor de beweeglijkheid verbetert.
Dus niet als pijnstiller.

Als ze in beweging blijven, zonder te overbelasten is dat zoiezo beter.
Wat ik al eerder zei, rust roest.

Ik zie een laatste redmiddel, zware pijnstilling van de DA.

Maar dit is dus mijn mening ;)

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 11:28

Wat doen jullie met de paarden tijdens de vorst? Met paardje is nu heel erg stijf en loopt heel voorzichtig. Best sneu. Zou graag wat tips krijgen, zodat ik het voor haar wat makkelijker kan maken.
's Nachts staat ze op stal (soort potstal). Over dag komt ze een 4 à 5 uur buiten (langer wil ze echt niet).

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:34

zijn het alleen de benen? of ook de rug waar ze stijf is, wand dan kan je lekker warm inpakken, lekker warm dekentje erop. En blijven lopen. Wandelen. Rust roest, dus als ze kan blijven lopen, toch lopen laten.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:48

Ze is nu ook warm ingepakt. De gewrichten/spieren in haar benen zijn zijn behoorlijk stijf. Buiten loopt ze veel, maar na een 4 à 5 uur wil ze echt weer naar binnen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:49

Geven jullie allemaal ook lijnzaad voor de gewrichten ? Ik lees op met name engelse sites dat dat heel goed is !?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:50

ok, mmm ff denken. Zal altijd moeilijk blijven met dit soort weer.
Geef je haar wel al iets aan poedertjes ofzo?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:55

Mijn paard krijgt glucosamine van Dr. Horse.

Lijnzaad voor de gewrichten heb ik nog nooit van gehoord, maar dat wil niets zeggen. Bij mijn paard is eind november artrose vastgesteld en ben nu vooral flink aan het bij lezen naar mogelijkheden.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:58

Maris schreef:
Geven jullie allemaal ook lijnzaad voor de gewrichten ? Ik lees op met name engelse sites dat dat heel goed is !?

nope geef ik niet.
Nog nooit van gehoord......

Geef elke dag een eetlepel zonnebloemolie, goed voor het vachie, maar lijnzaad ben ik toen mee gestopt, omdat ik dat te duur vond voor het vachie.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:00

JoannevZ schreef:
Mijn paard krijgt glucosamine van Dr. Horse.

Lijnzaad voor de gewrichten heb ik nog nooit van gehoord, maar dat wil niets zeggen. Bij mijn paard is eind november artrose vastgesteld en ben nu vooral flink aan het bij lezen naar mogelijkheden.

blijft altijd moeilijk suks.
net wat ik eerder zeg, ik geef devils relief, maar daar zijn de meningen hierover verdeeld op het topic.
Ik vind het zo voor in de wintermaanden helemaal een goede optie en zeker met die kou en dan zie ik in de zomer wel of ik ermee door ga.
Waarom zou ik het haar moeilijk maken, terwijl ik het haar ook wat comfortabeler kan maken.
doen wij mensen toch ook?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:01

lijnzaad bevat veel omega 3 en is daarom alleen al veel gezonder als zonnebloemolie ( omega 6 ( teveel omega 6 veroorzaakt ontstekingen in het lichaam )).

Ik kwam op tegen op engels forum dat boswelia beter is als duivelsklauw op de langere termijn ( oa omdat duivelsklauw soms niet goed is voor de maag ).