Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 11:34

Eleonoor schreef:
Even een vraag aan jullie hier (ga dus ff off-topic). Die van mij staat voor nu 3,5 week zonder ijzers, maar het brokkelen gaat een stuk beroerder dan paar maanden geleden achter. Voor biotine ben ik nu te laat, wat zouden jullie doen? Achter wordt het ook al wat minder en gaat wat op brokkelvoeten lijken. Heb in verleden nooit problemen gehad met hoeven.

Stro of zaagsel? Zaagsel wordt door vele hoefsmeden verafschuwt omdat ze denken dat bovenstaand veroorzaakt kan worden door zaagsel.
Betreft het brokkelen in de gehele breedte van de hoefwand of enkel het "glazuur"-laagje?

En inderdaad Arabesk is jarig! Gefeliciteerd! Hoe oud ben je geworden hihi Knipoog... mag ik toch wel vragen Bloos ...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:34

merrieveulen schreef:
nou... ik vrees toch dat er mensen zijn voor wie dit geldt. er zijn er zelfs die hun paard liever een paar maanden gevoelig hebben zodat de hoef kan wennen dan dat ze er een ijzer onder laten zetten (al is het maar tijdelijk). ik bedoel, de strasser methode heeft ook aanhangers genoeg die voor lief nemen dat het paard een periode kreupel is na het rigoreus bekappen.

bovendien zie je het meer, niet alleen als het gaat om ijzerloos door het leven, maar ook bij boomloos en bitloos. er wordt dan uitgegaan van een eigen principe ipv van het fysieke van het paard, en wat dit aangeeft.

punt is, dat niet alleen in de paardensportwereld mensen zijn die doorslaan om hun doel te bereiken, maar ook in de natuurlijke wereld.

zelf heb ik dat van dichtbij mogen meemaken, hoe heftig dat af en toe kan gaan en het is duidelijk dat er wel degelijk mensen zijn die kiezen voor 'een bepaald iets' uit principe, en niet omdat dat het paard an sich ten goede komt.

Dat is dus ook het hele probleem dat ik er mee heb. Als je zo vast zit in je overtuigingen dat je de hele realiteit kwijt bent...en dus niet meer in staat bent om te kijken naar wat het beste is voor je paard. En ik denk dus net als merrieveulen dat er een hoop mensen zijn waarvoor die laatste zin van Fransje geldt. Die hobbelen gewoon achter de laatste trend aan zonder te kijken naar de behoeften van hun paard.

Kijk, ik kom ook mensen tegen die ijzers hebben vanwege het makkelijk uitkrabben van de hoeven Hamer Dat soort mensen moet geen paard hebben... Maar anderen, zoals een Scoxxx, Griebels en Franca (pak voor het gemak de endurancers er maar even uit Haha! ) Dat zijn toch mensen die anders kijken naar hoef- en paardmanagement. Doen wat nodig is, en de rest laten!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:37

mee eens,ik blijf zeggen...bekijk ieder paard individueel...
Gefeliciteerd arabesk!!!
ik ben ook nieuwsgierig hoe oud je bent...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:40

Ik wil graag even vertellen dat ik de laatste tijd in real life voorbeelden heb gezien van hoeven waarvan de tranen me in de ogen schoten. Ik ben namelijk verhuist naar Basel en blijkbaar is de opleiding in die omgeving niet echt wat het zou moeten wezen. Alles staat op van die nauwe torentjes en zijn meteen stokkreupel als het ijzer eraf gaat. Ik kan me nu helemaal voorstellen dat als je vaker met dit soort prutswerk in aanraking komt je ontzettend anti-ijzer wordt. Echter ben ik blijkbaar altijd erg verwend geweest en heb het geluk gehad van zeer goede smeden die beroerd bekapte voeten weer keurig maakten, met of zonder ijzers. Nu staat mijn dier sinds ruim een jaar zonder vanwege een langduring herstel van een blessure. Met de huidige ervaring van de hoefsmeden in mijn omgeving staat het zweet me al op het voorhoofd als ik bedenk dat ze misschien voor wedstrijden over een jaartje weer een ijzer zou kunnen gebruiken. Totdat ik iemand gevonden heb die het wel normaal kan durf ik het niet meer aan. Wat een armoede!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:41

opala schreef:
Alsof je je paard onbeslagen houdt omdat het een trend is Gestoord .... helemaal geen mooie zin Boos!

Heb je het stukje wel helemaal goed gelezen? Lachen

Ik verwijs overigens liever naar mijn onderschrift Haha!

Arabesk, gefeliciteerd en misschien tot straks! Ik heb geen taart en kado's voor je maar als het weer mee zit kunnen we misschien wel filmen. Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:56

scoxxx schreef:
Eleonoor schreef:
Even een vraag aan jullie hier (ga dus ff off-topic). Die van mij staat voor nu 3,5 week zonder ijzers, maar het brokkelen gaat een stuk beroerder dan paar maanden geleden achter. Voor biotine ben ik nu te laat, wat zouden jullie doen? Achter wordt het ook al wat minder en gaat wat op brokkelvoeten lijken. Heb in verleden nooit problemen gehad met hoeven.

Stro of zaagsel? Zaagsel wordt door vele hoefsmeden verafschuwt omdat ze denken dat bovenstaand veroorzaakt kan worden door zaagsel.
Betreft het brokkelen in de gehele breedte van de hoefwand of enkel het "glazuur"-laagje?

Hij staat op stro. Verder is hij vrij onrustig op stal omdat hij druk in de weer is met zijn vriendjes en buurvrouwtje. Hij schopt alles naar achteren, maar sinds kort is hij zo slim om dan ook achter te plassen ivm voor want hij houdt echt niet van natte voeten. Dus nu staat hij op droge rubberen matten met wat stro.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-08 12:05

Sizzle schreef:
Met de huidige ervaring van de hoefsmeden in mijn omgeving staat het zweet me al op het voorhoofd als ik bedenk dat ze misschien voor wedstrijden over een jaartje weer een ijzer zou kunnen gebruiken. Totdat ik iemand gevonden heb die het wel normaal kan durf ik het niet meer aan. Wat een armoede!!!

Ach gut

En @ Eleanoor: mmm, dan weet ik er zo 1-2-3 geen oorzaak. Kan door zoveel (overige) factoren komen.
Netjes op- c.q. bijvijlen/laten bijvijlen om verdere scheuringen te voorkomen...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:14

een te droge hoef zal ook gemakkelijker brokkelen, omdat de elasticiteit vermindert. staat het paard ook regelmatig op natte ondergrond?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:41

Elke dag drie uur in een paddock die met dit weer echt niet kurk droog is Knipoog

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:45

merrieveulen schreef:
...
punt is, dat niet alleen in de paardensportwereld mensen zijn die doorslaan om hun doel te bereiken, maar ook in de natuurlijke wereld.

zelf heb ik dat van dichtbij mogen meemaken, hoe heftig dat af en toe kan gaan en het is duidelijk dat er wel degelijk mensen zijn die kiezen voor 'een bepaald iets' uit principe, en niet omdat dat het paard an sich ten goede komt.

Daar kan ik me helaas helemaal bij aansluiten Verdrietig
Ik heb al een aantal gevallen meegemaakt die zowel qua voeding, als hoefonderhoud als bitloos helemaal voor het principe gingen en daarbij het welzijn en de veiligheid van en met hun paard uit het oog verloren.
Met diverse trieste toestanden in het nadeel van het paard ten spijt Boos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:36

leuk voorbeeld is een aantal filmpjes op youtube, beetje offtopic maar om aan te geven hoe mensen ermee om kunnen gaan...

filmpjes betreffen een meisje op een Welsje, meisje is er A: veel te groot én te zwaar voor, B: bonkt op de rug omdat ze zonder zadel rijdt, en C: gebruikt een dun touwhalster waar ze enorm aan loopt te hangen.

alledrie deze zaken vallen bij mij onder dierenmishandeling. bitloos vriendelijker? niet als je met zo'n neusriem rijdt en er ook nog eens aan gaat zitten hijsen. en echt, zo iemand is ervan overtuigd dat ze goed bezig is, en het welzijn van het paardje helemaal in de peiling heeft.

en dat is dan maar één voorbeeld... zo zijn er velen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:17

Eleonoor schreef:
Elke dag drie uur in een paddock die met dit weer echt niet kurk droog is Knipoog

Mijn smid zegt, een voet moet bewegen, hij kan meteen zien aan de kwaliteit van de hoef hoeveel beweging een paard dagelijks krijgt. Misschien moet je elke dag meer je paard laten bewegen. Mijn DA bv die vind weidegang geen beweging, beweging is minimaal 15 aan de longeerlijn links en rechtsom laten draven en galopperen als je die dag niet hebt gereden. Dus Elke dag beweging met het minimum van die 15 min. OOK als ze op de wei hebben gestaan die hele dag.

Wij denken dat we onze paarden genoeg beweging geven, elke dag een uurtje in de bak rijden en daarna nog een paar uur in de paddock, op de wei is dus ruim voldoende. Eigenlijk, dus niet......, het is maar heel minimaal voor een paard en die mag nog blij zijn dat hij dat minimale krijgt.

Ik zou jouw paard dus elke dag veel meer gaan laten lopen, bewegen, die voet in gebruik laten zijn en dat is niet een stapwandelingetje...aan de hand.., dat is fun.

Succes!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:22

Haha! Wist niet dat jullie alles wilde weten Knipoog . Maar ik longeer hem elke dag ongeveer 10 tot 15 min in draf/galop en eens in de week zit ik erop. Dit door mijn en zijn blessure. Hij doet dus meer dan alleen paddock.
Ben maar begonnen met Biotine en heb de randen weer goed rond gevijld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:29

Misschien toch te weinig? Ik reed dagelijks door de bossen en duinen en was minimaal 2 uur weg, soms wel langer, dat doe ik dus niet meer omdat ik verhuisd ben. Als ik nu die 15 longeren zal gaan doen, is het niets maar dan ook niets vergeleken bij wat hij eerst had..Conditioneel merk ik dat ook heel erg goed aan hem.

Niet voor niets dat de endurance paarden zulke sterke, harde en goede hoeven hebben. Die voeten krijgen de gezonde beweging die ze nodig hebben..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:47

Ik ben gister 29 geworden Afbeelding

Weer even ontopic. Inderdaad hebben endurance paarden vaak de beste hoeven en benen en komen hoefziektes als HKO veel minder voor dan bij andere takken van sport.

In een paddock bewegen paarden soms helemaal niet. Ik reed gister langs een stal waar ze buiten paddockjes hebben die ongeveer 4 bij 4 meter waren, alle paardjes apart en geen eten. Ja dan kan je ze misschien beter op stal laten staan, dan hebben ze in elk geval nog stro te eten.

Bewegen doen ze in elk geval niet in zo'n paddock.

Onze paarden staan in een hele grote paddock, ongeveer 20 x 50 met nog een looppad naar de inloopstal en een stuk beton van 8 x 8. Er zijn meer voerpunten dan paarden, en omdat het voerbakje van een ander paard altijd lekkerder is, lopen ze steeds naar een ander voerpunt. Want stel je voor dat je collega lekkerder hooi heeft dan jij, dat kan natuurlijk niet Clown

Verder hebben we alle voorzieningen ver uitelkaar geplaatst. Eten en drinken staan uit elkaar en de inloopstal is dus ook nog een stukje wandelen. Ze kunnen óf eten óf schuilen.

Alleen de liksteen ligt wel in de inloopstal, om te voorkomen dat ie wegregent Clown

We hebben een keer opgemeten hoeveel onze paarden bewegen per 24 uur. Dat ligt tussen de 10 en 15 km. Op een weiland leggen ze met hapje stapje ook ongever 12 km af. In de natuur bewegen paarden zo'n 20 tot 80 km per dag. In een box beweegt een paard 0,8 km per dag. De paddock komt dus al een heel eind in de richting van de natuurlijke bewegingshoeveelheid, de rest rijden we bij, of we fietsen aan de hand met ze. Rijden heeft dus ook wel een functie, behalve ons eigen plezier, maak je met rijden ook nog extra kilometers.

Bewegen is bij paarden hét sleutelwoord om gezond te blijven. Ja

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:13

Ja, beweging is heel belangrijk. Ik weet eigenlijk niet hoe groot onze paddocks zijn, maar ze kunnen wel voldoende rondlopen. Er zijn verharde stukken en ze kunnen in de bak.

Afbeelding

De ruif staat op een verhard stuk, de waterbakken op een andere paddock en de liksteen ook in de schuilstallen.

Met deze stalling voel ik me ook niet bezwaard als ik een dag niet kan rijden, hij krijgt genoeg beweging. In de ochtend hebben de paarden altijd hun speeluurtje. Dan gaan ze dus als stuiterballetjes door de bak, achter elkaar aan en even lekker bokken.

Helaas zie ik het niet vaak (alleen in het weekend), want ja, er moet gewerkt worden ook Boos!

Ik was laatst bij een manege (voor een wedstrijd) waar de tranen me in de ogen schoten van hoe de dieren er bij stonden. Lekker binnen in het donker. Op de weide kan hier immers niet meer, alles is klei. Naast de stallen (aan de buitenkant) lag de buitenbak. Iedere stal had een houten schot aan de buitenkant, dat leek alsof er een deur gezeten had. Waarom is dat niet open vraag ik me dan af.
Of nog beter: schuif de buitenbak op, en maak aan iedere stal een paddockje, zodat de paarden lekker naar binnen en naar buiten kunnen. Zo'n oplossing is niet zo heel duur lijkt me.

Maar goed, ik zal het wel niet goed snappen denk ik Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:50

bij ons hebben ze voor iedere groep paarden een GROOT stuk land. de grond is relatief hard omdat het niet nat wordt en hoog ligt. water en voer staan ver uit elkaar, ruimte om te rennen is er zat. ze rennen en spelen ook vrij veel, de meeste dan. alleen Faram momenteel niet omdat die dus niet lang buiten kan/ mag vanwege de koliek. hij staat nu dus vrij veel op stal, elke dag zo'n 6 uur buiten maar, en dan wil hij ook amper rennen. maar dat is als het goed is maar tijdelijk, als hij helemaal goed hersteld is kan hij gewoon weer de weide op.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:24

De beurt aan de (luie) zwarte hengst:

Afbeelding

Flare:

Afbeelding

Van onder ook goed te zien:

Afbeelding

Slechte foto,sorry...

Afbeelding

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 13:35

russel schreef:
Mijn DA bv die vind weidegang geen beweging, beweging is minimaal 15 aan de longeerlijn links en rechtsom laten draven en galopperen als je die dag niet hebt gereden. Dus Elke dag beweging met het minimum van die 15 min. OOK als ze op de wei hebben gestaan die hele dag.

Oei, dat vind ik wel erg veel hoor... elke dag 15 min hard werken (aan de longe) per dag, minimaal. Daarbij ben ik wat huiverig voor "rondjes" lopen, maar wellicht is dat te persoonlijk Knipoog
Paard in de kudde a 24/7 op een redelijk oppervlakte heeft in principe genoeg beweging voor zijn hoeven: ze scharrelen altijd naar ruwvoer en er is veel onderlinge communicatie hetgeen ook veel beweging oplevert.

Cenny heeft na haar 1e 95 km-wedstrijd 2,5 maanden helemaal niks gedaan dan gewoon 24/7 in de wei. Rust om eventueel micro-trauma te laten genezen.
Maar ook om haar mentaal gezond te houden. Zou ik met haar elke dag werken, vermoed ik dat ze het zowel mentaal als fysiek niet zou redden om zoveel km-ers te maken.

Hengst van Jodi: leuk! Ik zie overeenkomsten tussen zijn hoeven en de hoeven van je overige paardjes Jodi.
En de binnenhiel + binnenkwartieren (flare-zijde) liggen hoger dan de buiten-hiel + buitenkwartieren... zo lijkt het op de foto.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:44

Duidelijk dat de binnenkant te hard gaat!Snap het natuurlijk weer niet Clown
Hij heeft de hele zomer in sappige bergweides doorgebracht en is terug sinds 5 weken,vers en te kort bekapt.Hij heeft me tot nu toe nog nooit zo'n éénzijdige flare gemaakt... Huilen

Tijd dat hij weer aan het werk gaat,hij sloft nu alleen maar van berg hooi naar drinkbak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:50

Scoxx aan de longeerlijn rondjes lopen is hard werken??? Je bedoelt vast flink ingesnoerd. Dan nog is 15 min niet veel en op een ruime cirkel kan elk gezond paard dat hoor.

24/7 op een ruime vlakte, die hebben we hier niet meer, ken geen mensen die minimaal 10 hectares hebben als weitje achter hun huis en dan nog, als het alleen koeiengras is, dan blijven ze op een klein stukje, immers genoeg te eten.

Het hoofdstukje weidegang is al heel lang achterhaald als genoeg beweging door de meerderheid van de DA's. Ik zal niet zeggen dat het ongezond is, maar de meeste paarden komen maar 2 - 3 uur per etmaal hun box uit en worden op een stukje gezet, alleen of met meerderen. Men noemt dat dan weidegang, en weidegang is beweging. Het is echter maar een klein stukje noodzakelijkheid van het totaalplaatje wat een paard nodig heeft.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 13:57

Gezien mijn eigen blessure kan ik helaas niet veel meer. Daarnaast is Pablo nog herstellende van een zware peesblessure en wil hem niet veel zwaarder belasten daardoor. Hoop na mijn operatie straks snel wat meer te kunnen doen en ook meer rijden.
Paddock is een lang pad van 40 meter bij ongeveer 8 meter. Longeerbak is ruim genoeg.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-08 14:07

@ Jodi: binnenkant is dunner qua hoefwand dan de buitenkant... en dus zwakker. Ik kan me voorstellen dat dat op Franse ondergrond inderdaad sneller slijt.
Rolt ie ook buitenlangs af? Lijkt erop...

@ Russel; ik geloof dat de algemene Welzijnsnorm in NL nu ligt op 4 paarden per hectare gras-weiland (of was dat nu de Belgische Welzijnsnorm?)
Je krijgt je paard niet getraind nee door weidegang a 24/7. Maar zou ie echt te weinig beweging krijgen in zo'n 24/7-situatie? Ik hoorde bij Eddy Modde ook al zoiets, over te weinig ja. Ik twijfel... Knipoog
Heeft iemand wellicht een linkje naar eventueel wetenschappelijk onderzoek hieromtrent?

Ik merk wel aan mijn 5 paarden dat ze alle-vijf 15 min. los (ik doe niet aan vastzet-praktijken, veels te bang dat ik iets verknoei bij hen Bloos ) rondlopen in de longeerbak zwaarder vinden dan 15 min in het bos op flink tempo a 20 km/u.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:13

4 paarden per hectare is een kwart per paard toch? Ik heb een halve hectare voor 1 paard en shet, maar dat is echt te weinig, als ik zie als hij zijn gekke 5 minuten krijgt, toch wel elke dag in de zomer, dan hou ik mijn hart vast en dan is het echt te klein, als ik hem daar 24/7 op zou laten staan, dan zijn de eerste maand beiden bevangen en na 2 maanden heb ik geen gras meer.

Overigens lopen er hier in Nederland meer op minder grond. De meeste pensions hebben vaak niet eens zo veel grond is mijn ervaring, maar dat is provincie bepalend. Op mijn vorige stal hadden ze 13! paarden op ik denk zo te schatten 1/2 hectare.

Ik heb begrepen dat alleen op stukken die van natuurbeheer zijn dat er maar 4 per hectare mogen lopen, maar dat is omdat anders de grond te zwaar wordt belast.

Overigens ben ik het wel met je eens dat een ruim stuk met een kleine kudde voor 24/7 ideaal is, zeker als ze ook verschillende grassoorten en kruiden kunnen zoeken.

Over dat te weinig beweging, ik weet nog hoe mijn DA in Bodegraven reageerde toen ik zei, mijn paard staat vanwege mijn ziekzijn al een half jaar stil. Boos keek hij en meteen voegde ik toe, ja maar hij staat hele dagen op de wei, hij krijgt genoeg beweging. Toen legde hij de misvatting van beweging uit. Grazen is stapje, stapje hapje, hapje, stapje. Dat kunnen ze uren volhouden, sommige paarden gaan op een paar meter staan en staan daar aan het eind van de dag nog. Dat klopt ik ken een merrie die zo is. Mijn ruin begint achter en loopt een baan naar voren en gaat van voren weer naar achter, die trekt banen als een perfecte grasmaaier Haha! In een sneltreinvaart, want hij denkt steeds dat het een eetwedstrijd is. Gelukkig kan dat maar een week of 2 per jaar en dan is het op...

Volgens mij DA is beweging dus alleen beweging als de ademhaling mee doet, dus een draf van minimaal 5 minuten, waarin het hele lijf gebruikt wordt. Het spelen is sociaal gedrag, dat is vaak een beetje klimmen tegen elkaar op, even weg schieten, soms een klein rondje, maar dat is vaak maar even. En de meesten doen dat nog niet eens. Merries bv die spelen nooit, ruinen wel hun hele leven lang. Shets die kunnen echt rennen en rennen die spelen echt veel. Haha! Juist omdat mijn paard nu een shet heeft, doet hij spelen en krijgt hij zijn gekke 5 minuten die altijd ontaard in een weggeslingerd ijzer of een aantik-wond, een vernielde wei en ik bang voor verrekte pezen of nare valpartijen of een knal tegen een boom....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-08 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:17

Met goede vastknoop technieken kan je veel verbeteren hoor Knipoog . Maar ik doe het rustig aan aan de longeerlijn, ook ivm pees problemen. Door mijn eigen handicapje nu kan ik niet rechtuit trainen buiten.