merrieveulen schreef:nou... ik vrees toch dat er mensen zijn voor wie dit geldt. er zijn er zelfs die hun paard liever een paar maanden gevoelig hebben zodat de hoef kan wennen dan dat ze er een ijzer onder laten zetten (al is het maar tijdelijk). ik bedoel, de strasser methode heeft ook aanhangers genoeg die voor lief nemen dat het paard een periode kreupel is na het rigoreus bekappen.
bovendien zie je het meer, niet alleen als het gaat om ijzerloos door het leven, maar ook bij boomloos en bitloos. er wordt dan uitgegaan van een eigen principe ipv van het fysieke van het paard, en wat dit aangeeft.
punt is, dat niet alleen in de paardensportwereld mensen zijn die doorslaan om hun doel te bereiken, maar ook in de natuurlijke wereld.
zelf heb ik dat van dichtbij mogen meemaken, hoe heftig dat af en toe kan gaan en het is duidelijk dat er wel degelijk mensen zijn die kiezen voor 'een bepaald iets' uit principe, en niet omdat dat het paard an sich ten goede komt.
Dat is dus ook het hele probleem dat ik er mee heb. Als je zo vast zit in je overtuigingen dat je de hele realiteit kwijt bent...en dus niet meer in staat bent om te kijken naar wat het beste is voor je paard. En ik denk dus net als merrieveulen dat er een hoop mensen zijn waarvoor die laatste zin van Fransje geldt. Die hobbelen gewoon achter de laatste trend aan zonder te kijken naar de behoeften van hun paard.
Kijk, ik kom ook mensen tegen die ijzers hebben vanwege het makkelijk uitkrabben van de hoeven
Dat soort mensen moet geen paard hebben... Maar anderen, zoals een Scoxxx, Griebels en Franca (pak voor het gemak de endurancers er maar even uit
) Dat zijn toch mensen die anders kijken naar hoef- en paardmanagement. Doen wat nodig is, en de rest laten!