[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:32

Wij zijn twee maand onderweg ongeveer.
Nog steeds twee zakjes bute per dag.
Geen warme voeten en geen pols maar wel gewiebel.
Als hij eenmaal in beweging is loopt hij best oke, maar in stil staan dus nog wel shiften van been.

Phrono

Berichten: 8943
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:48

:knuffel: dan maar op pijnstillers idd.

Ohja over het gras, bij ons gaan ze er sowieso pas laat op. Maar nadeel is dan wel dat het hoog staat. En mijn merrie heeft geen rem. Ik heb besloten dat ik haar pas op de weide wil als het eerste gras is opgegeten en de andere weilanden gemaaid. Ze gaat al jaren met graasmasker het gras op. Liefst had ik haar er helemaal niet op maar dan word ze diep ongelukkig denk ik zonder haar vrienden. Met graasmasker ging de afgelopen jaren top en viel ze ook wat af zelfs.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:51

Ohja wat betreft gras, mijn stond al niet meer op gras..
Ik vermoed dat hij ir is en ik ben dus ook radicaal in z’n dieet gaan schrappen. Voerde veel grasmixen/ kruiden mengsels… leuk, maar sommigen daarvan zijn ook echt hoog in suikers of in ijzer..

Olympia96

Berichten: 3306
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:29

Phrono schreef:
:knuffel: dan maar op pijnstillers idd.

Ohja over het gras, bij ons gaan ze er sowieso pas laat op. Maar nadeel is dan wel dat het hoog staat. En mijn merrie heeft geen rem. Ik heb besloten dat ik haar pas op de weide wil als het eerste gras is opgegeten en de andere weilanden gemaaid. Ze gaat al jaren met graasmasker het gras op. Liefst had ik haar er helemaal niet op maar dan word ze diep ongelukkig denk ik zonder haar vrienden. Met graasmasker ging de afgelopen jaren top en viel ze ook wat af zelfs.


Nou heb ik altijd geleerd dat hoog gras beter is dan kort(er) gras?

Ik gooi ze als de indexen goed zijn af en toe kort in de voortuin. Mijn weides wil ik om die reden juist laten groeien voordat ze erin gaan.

Mijn Haf loopt niet meer op zooltjes en siliconen, maar nog wel op zo’n speciaal ijzer met twee lippen voor. Gaat gelukkig goed. Dankzij het nieuwe hooi is hij al 70 kilo kwijt (volgens het meetlint dat ik puur ter indicatie gebruik). Pak hem ook langzaam weer op nu. Volgende ronde misschien weer zonder ijzers (en met hoefschoenen eventueel).

De angst die jullie hebben, voel ik ook nog steeds. Het voelt als een heel wankel evenwicht. Sterkte voor iedereen die het nodig heeft.

Iemand trouwens ervaring met magnesium chelaat? Ik voerde die van paard natuurlijk. Maar dat is zoooo stoffig en behoorlijk duur. Ben nu geswitcht naar de vloeibare van Heltie Horse. Maar merk dat ik dat wel spannend vind, of die wel ‘goed genoeg’ is.

Phrono

Berichten: 8943
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:40

Ja hoog gras is ook beter qua fructaan, maar ze kunnen in hoog tempo heel wat meer gras weg werken. En daar gaat het bij mijn paard mis. Zij heeft EMS en doet het al jaren beter op korter gras. Niet te kort natuurlijk maar dat hele lange overvreet ze zich gewoon..

Ik voer magnesiumcitaat van Jacob Hooy. Heltie Horse heeft fijne producten!

NadiaM

Berichten: 1129
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:12

Nou precies dat.
Ik heb 3 paarden aan huis en kan haar moeilijk alleen binnen houden.

Ik ga ook even kijken voor graasmasker.

Phrono schreef:
:knuffel: dan maar op pijnstillers idd.

Ohja over het gras, bij ons gaan ze er sowieso pas laat op. Maar nadeel is dan wel dat het hoog staat. En mijn merrie heeft geen rem. Ik heb besloten dat ik haar pas op de weide wil als het eerste gras is opgegeten en de andere weilanden gemaaid. Ze gaat al jaren met graasmasker het gras op. Liefst had ik haar er helemaal niet op maar dan word ze diep ongelukkig denk ik zonder haar vrienden. Met graasmasker ging de afgelopen jaren top en viel ze ook wat af zelfs.

NadiaM

Berichten: 1129
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:22

Rechtsvoor is toch ook nog gekanteld?
Dat hoefbeen moet toch veel horizontaler komen aan de achterkant?

Mijn paard is bevangen geweest aan 1 been en had daar flinke hoefkanteling.
Onlangs foto's gemaakt en het is ook verbeterd aan de voorkant maar de achterkant moet nog meer omlaag zodat hoefbeen weer horizontaal komt gaf mijn DA aan.

Ik mag nog niet draven, wel meer gaan bewegen idd, maar vooral stappen en beste rechtuit.
Als ik met haar in de bak loop zie ik ook niet veel, alleen wat stijf ook.

Zie je maar dat iedere DA weer ander advies geeft.
Is ook wel beetje eigen gevoel volgen.


Phrono schreef:
Wij zijn inmiddels van de pijnstillers af al een kleine week. 6 zakjes equipalazone gehad totaal. Laatste dagen kwart zakje. We mochten van de hoefsmid al wel wandelen en voorzichtig longeren. Ze gaat echt mega snel vooruit, we zijn nog maar 2,5 week onderweg. Maar ik doe het wel heel voorzichtig allemaal. Hoefbeen bleek uit de röntgen wel iets verder gekanteld nog (2 weken geleden in vergelijking tot begin januari) dus vind het spannend allemaal. Ze loopt wel heel goed, ook in draf. Wel voorzichtig en stijf, maar ze heeft de hele winter ook niks gedaan en dat merk je dan gelijk bij haar helaas..

Linksvoor, gekanteld
[ [url=m/8Ms027.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rechtsvoor, goed
[ [url=m/8hwNuW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Phrono

Berichten: 8943
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 16:30

Deze röntgen zijn niet met de voeten op een blok gemaakt. Maar staand met gewicht op de benen. Ze stond met beide benen op een tegel. Daardoor is de hoek van de foto anders. Ik vond het ook lastig om te zien op deze manier, het ziet er ook serieus flink gekanteld uit zo. Maar rechts heeft geen kanteling verzekerde hij. Je ziet namelijk wel dat het hoefbeen paralel loopt met de hoef zoals het hoort.

NadiaM

Berichten: 1129
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:22

Oké duidelijk!
Is soms ook moeilijk te zien hoor vind ik

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:44

Goeiemiddag

Lees sinds 2 dagen af en toe beetje mee
Dacht dat ik me niet hoefde te melden hier
Maar wil graag ook mee lessen en mis ook wat meningen en adviezen
1 van mijn 3 shetten staat sinds deze week bevangen
Dierenarts geweest heeft buut gehad en ontstekings remmers
En we zijn weer terug gegaan op ons oude overschema hellemaal aangepast en gecontroleerd zo ver kan
Staan op zo arm mogelijk hooi van eigen land wat we ook geregeld laten testen op alles
Vroeg me af of ik hem veder straks nog ergens mee kan ondersteunen helpen

Skessa_
Berichten: 10731
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:05

snoopydogy schreef:
Goeiemiddag

Lees sinds 2 dagen af en toe beetje mee
Dacht dat ik me niet hoefde te melden hier
Maar wil graag ook mee lessen en mis ook wat meningen en adviezen
1 van mijn 3 shetten staat sinds deze week bevangen
Dierenarts geweest heeft buut gehad en ontstekings remmers
En we zijn weer terug gegaan op ons oude overschema hellemaal aangepast en gecontroleerd zo ver kan
Staan op zo arm mogelijk hooi van eigen land wat we ook geregeld laten testen op alles
Vroeg me af of ik hem veder straks nog ergens mee kan ondersteunen helpen



Sterkte met je shet! Voetjes koelen kan ook verlichting geven!

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 16:35

Skessa_ schreef:
snoopydogy schreef:
Goeiemiddag

Lees sinds 2 dagen af en toe beetje mee
Dacht dat ik me niet hoefde te melden hier
Maar wil graag ook mee lessen en mis ook wat meningen en adviezen
1 van mijn 3 shetten staat sinds deze week bevangen
Dierenarts geweest heeft buut gehad en ontstekings remmers
En we zijn weer terug gegaan op ons oude overschema hellemaal aangepast en gecontroleerd zo ver kan
Staan op zo arm mogelijk hooi van eigen land wat we ook geregeld laten testen op alles
Vroeg me af of ik hem veder straks nog ergens mee kan ondersteunen helpen



Sterkte met je shet! Voetjes koelen kan ook verlichting geven!
ja doen we al 2 keer daags

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 09:23

Hier weer een forse terugslag.
Donderdag vond ik m al meer wiebelen, vrijdag was ie ronduit beroerd..
Toch weer vroeger op stal ( waar hij heel veel ligt), en geen minimale stukjes meer wandelen.
Wat een ontzettende klote ziekte dit

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 21:06

Ik hier vandaag ook weer overleg gehad met dierenarts na lichte afbouw van medicatie zag ik hem weet enorm hard achter uit gaan
Medicatie weer wat verhoogt voor 4 dagen

Phrono

Berichten: 8943
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 23:43

Oh jakkie, veel sterkte voor jullie en jullie paardjes. Hebben zij ook speciaal beslag?

Mijn paard loopt weer als een tierelier. Ik ben zo dankbaar hoe snel zij opknapt. Ik kan ook echt iedereen de glu shu's (plakijzers) aanraden. Ze loopt er heel fijn mee direct toen ze ze eronder kreeg.

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 07:47

Hier nog niet op speciaal beslag de hoefsmid durfde hem nog niet te bekappen omdat i nog echt met 2 zeren voeten staat maar eigenlijk moet i wel bekakt worden

capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:47

Kun je niet naar de kliniek om hem daar te laten bekappen? Of je dierenarts laten komen om z'n hoeven uit te verdoven? Bekappen kan zoveel verlichting geven is mijn ervaring.

Ik ben zo blij dat ik hans in december op de trailer gegooid heb. Gevoelsmatig voelde dat niet oké omdat hij zo'n pijn had. Maar mn dierenarts zei ook van niks doen wordt ie sowieso niet beter. Geef maar eenmalig een hogere dosis buut.

Op de kliniek hebben ze z'n hoeven verdoofd en hij is toen zonder problemen beslagen. Sindsdien gaat het super. Hij heeft echt z'n clownsstreken weer terug :')

M'n eigen smid blijkt toch niet zo geweldig werk gelevert te hebben. Ik heb altijd gedacht dat ze platvoeten had. Maar ze gaat nu mee naar de kliniek om bekapt te worden en volgens de smid daar heeft mijn smid haar teen te lang gelaten en teveel van haar verzenen gehaald. Ze heeft juist hele goeie hoeven en het is nog wel te verhelpen. Hij heeft iig haar teen ingekort. Dus ik ben benieuwd.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:57

Snoopydogy, hoe lang staat die van jou nu op pijnstillers? Want ik lees een week bevangen en nu al rustig afgebouwd? En dan nu weer 4 dagen wat meer en dan al weer afbouwen?

HB is van de lange adem. Pas afbouwen als ze goed lopen op volledige medicatie en geen warme hoeven en/of pulsaties meer hebben.

Geen gedwongen beweging, suikerarm voeren, koelen ter verlichting en medicatie tegen de pijn.

Bekappen als ze goed op de medicatie staan is wel aan te raden idd. Maar goed, dat dit niet dag 1 gebeurd dat is niet gek natuurlijk.

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:59

Mijne staat op Duplo’s. Maar heb ergens een intuïtief gevoel dat er wat moet veranderen, misschien vulling eronder ofzo…
Ben in afwachting van een antwoord van de dierenarts die me eigenlijk graag in de kliniek wil zien samen met hun smid. Wat ik ook prima vind. Wellicht ander beslag..

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:27

MarliesV schreef:
Snoopydogy, hoe lang staat die van jou nu op pijnstillers? Want ik lees een week bevangen en nu al rustig afgebouwd? En dan nu weer 4 dagen wat meer en dan al weer afbouwen?

HB is van de lange adem. Pas afbouwen als ze goed lopen op volledige medicatie en geen warme hoeven en/of pulsaties meer hebben.

Geen gedwongen beweging, suikerarm voeren, koelen ter verlichting en medicatie tegen de pijn.

Bekappen als ze goed op de medicatie staan is wel aan te raden idd. Maar goed, dat dit niet dag 1 gebeurd dat is niet gek natuurlijk.



Hey

Staat sinds vorige week dinsdag bevang en moest van de dierenarts na 3 dagen rustig afbouwen met zijn medicatie heb ze maandag weer gebeld dat i enorm slecht weer liep tot bijna niet nu krijgt hij meer weer meer buut maar zou volgens de dierenarts al weer na 4 dagen moeten afbouwen en twijfel of ik een andere dierenarts om raad moet gaan vragen want vorige week zij ze nog ja is licht bevangen en nu hoorde ik haar door de tel zegen tegen de assistente nee jo hij is zwaar bevangen
Hij word nu 2 keer daags al 20 min gekoeld maar hij moet echt bekapt gaan worden
Zou de kliniek is kunnen bellen of ze kunnen bekappen
En hard op zoek naar andere hoefsmid
Mijn huidige smid geen ervaring met hoefbevangen paarden maar hier in de regio weinig hoefsmeden die shetten willen bekappen

capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:37

Ik had even gemist dat hij nog maar relatief kort bevangen staat. Bijzonder dat je dierenarts je het advies geeft zo snel af te bouwen. Ik heb zelf in eerste instantie voor metacam gekregen. Toen hij slechter ging lopen kreeg ik voor een week buut. Maar ze zei erbij als hij niet opgeknapt is bel dan vooral voor meer.

In welke regio zit je?

Phrono

Berichten: 8943
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:41

Ik kreeg ook het advies na 3 dagen afbouwen. Heel snel is dat. Nu ging mijn merrie na 3 dagen op speciaal beslag en toen was ze bijna pijnvrij. 6 zakjes equipalazone gegeven totaal. Laatste dagen een kwart per dag. Zou toch wel kijken naar een goede hoefsmid die de pijn kan verlichten. Dat scheelt enorm. In het noorden kan ik hoefsmid Friesland (peter) aanraden, hij komt ook wel in Drenthe/Groningen denk ik.

snoopydogy

Berichten: 2224
Geregistreerd: 20-11-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 14:52

Pony staat in overberg

Muze
Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 18:30

Overigens heeft de mijne links een hoedenrandje.
Ook lichte sinkers. En lichte kantelingen. En 5 millimeter zool..
Heb momenteel meer het idee dat dit hem vooral pijn doet, zijn hier bokkers met die ervaringen?
Ook qua beslag en/ of schoenen?

capopjekop

Berichten: 30731
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 19:07

Hans heeft een hoedenrand en dunne zool. Grietje had dat in het verleden ook. Beide hebben ze op breakover beslag gestaan en daar gingen ze allebei goed op.

Bij Grietje ging op een gegeven moment dat puntje afbrokkelen. Toen heb ik haar laten inslapen.