[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:30

Maar als hij nu komt dan hoeft dat volgende week toch niet meer? En je kunt altijd vrijblijvend bellen voor advies. Ik zou zelf iig nooit bezuinigen op zorg. Ik bel liever een keer te vaak, dan ben ik iig gerustgesteld.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 15:38

Volgende week komt hij toch al voor drie mensen op stal, dus kunnen we de voorrijkosten delen :). Ik heb vrijdag gebeld, maar ze zeiden dat ze dat toch heel slecht via de telefoon konden zien en dat ik, als ik het zeker wilde weten, ze moest laten langskomen. Vandaag ging het wel weer beter trouwens, ze wisselde minder gewicht. Dus ik denk dat ik het nog even aankijk. Werkeloos momenteel, dus geen geld te over helaas :(

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:20

Na twijfelen toch een vraag hier op bokt. De reden van twijfel is dat ik zoveel verschillende verhalen en adviezen krijg. Ik ben vooral op zoek naar ervaringen uit de praktijk. Afgelopen dinsdagavond was mijn paard ernstig kreupel, ze strompelde na enug aandringen haar box uit. Meteen dierenarts, diagnose ernstig acuut bevangen op 4 benen, ergst linksvoor. Meteen op metacam en neutradex. Boxrust water en hooi. Vrijdag geen enkele verbetering, nog steeds strompelen. Wederom da erbij. Metacam opgehoogd, ascal erbij en vaatverwijder. Vanwege ernstige pijn kon hoefsmid en rontgen nog niet.paard verplaatst naar ruime inloop met zandpaddock. Vandaag zette ze ietsje meer stapjes, maar nog minimaal en strompelend. Morgenochtend gaat de hoefsmid kijken of de ijzers eraf kunnen. Pfff vreselijk dat ze nig ziveel pijn heeft.Ik maak me enorme zorgen. Vrijdag waren de achterbenen wel duidelijk verbeterd. Heeft iemand eerder meegemaakt dat het paard na 5 dagen nagenoeg niet opknapt?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 23:16

@Daatje:

Ieder paard met hb is anders laat ik dat voorop stellen.
Ik schets daarom ook alleen mijn ervaring met een pony die ernstig hb was.
Mijn pony dus...

Die knapte in eerste instantie niet op met bute (een sterkere pijnstiller dan metacam) en na ruim een week werd er alleen nog over inslapen gesproken door de da en hs.
Pas na 2 wk kreeg ik een verbetering te zien..... In de zin van iets minder pijn en niet meer stokkreupel op een zachte ondergrond.
Het niet kreupelen op een hardere ondergrond heeft ruim een half jaar geduurd.

Niet echt opbeurend maar om aan te geven hoelang het kan duren.
We zijn nu een jaar verder en ze staat nog steeds op pijnstillers, wel eindelijk aan het afbouwen.
Ik heb 'the worst case scenario' altijd in mn achterhoofd gehouden omdat ik me stelling had voorgenomen dat het geen lijdensweg moest worden voor mn pony.
Moet eerlijk bekennen dat het met name in het begin en in het half jaar daarna toch wel diverse keren een lijdensweg voor dr is geweest...... Je hart breekt als je je pony met zoveel pijn ziet staan en amper vooruit kan komen die worsteling gaat door merg en been.
Nachten heb ik ervan wakker gelegen zal ik ermee stoppen? dit gaat zo toch niet meer.... Het heeft diverse keren door mn hoofd heen gespeeld.
Met de telefoon in mn hand om de da te bellen om dr uit dr lijden te verlossen.

Houden van is ook loslaten heeft mn moeder een paardenvrouw in hart en nieren me altijd op het hart gedrukt.
Laat je paard geen slachtoffer worden van je eigen emotie en drang naar verbetering zei ze een half jaar geleden nog....

Maar een heel klein stemmetje in me zei dat ik niet op mocht mocht geven. Een hele uitdaging om daar aan vast te houden als iedereen om je heen zegt dat het niks is en niks wordt.
Enkele mede pensionklanten lieten zelfs duidelijk doorschemeren dat ze dit niet paardwaardig vonden en of ik er ajb mee wilde stoppen, dat bepaal ik zelf wel schoot gelijk door mn hoofd.

Daar heb ik aan vast gehouden en inmiddels een jaar verder ben ik eerlijk gezegt best trots op mijn meisje.
Ze heeft zich er kranig doorheen geslagen en ik ben van mening dat mijn steun daar een bijdrage in heeft geleverd (zonder arrogant te willen zijn).

Daarmee wil ik aangeven dat het in enkele gevallen lang kan duren voordat er verbetering is in een prangende situatie zoals hb.
Luister naar je da en hs en bovenal naar je gevoel......
Ook als dat betekent dat je aanvoelt dat de situatie uitzichtloos is.

Sterkte en wijsheid!!!

Als je een klein advies mag geven, probeer een foto te laten maken als de situatie zich daarvoor leent dat geeft een beter inzicht in de ernst van de situatie.
Desnoods met een hoge dosering metacam of bute.
Laat behalve de da ook de hs de hb beoordelen en een inschatting maken indien mogelijk.
Een kundig hs kan zeer verhelderd zijn bij hb.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 05:07

Als je paard zo'n pijn heeft zou ik de ijzers er niet onder vandaan halen dit kan nog meer pijn geven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 07:15

Daatje
Ik heb nog nooit een zwaar hoefbevangen paard gezien, dat binnen een paar dagen opknapte.
Helaas is het een hele heftige nare langdurige ziekte, en afhankelijk van de schade in de hoeven kan het lang duren voor je verbetering hebt. :(:)
Het verhaal van mijn paard staat op de voorpagina van dit topic.

overleg goed met je veearts en hoefsmid en bekijk hetbvan dag tot dag. Dit is echt teamwerk.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:36

Dankjulliewel! Hoe naar ook, ik ben blij te horen dat het niet ongebruikelijk is dat er nog zo weinig verbetering te zien is. Vandaag is er weer overleg met hoefsmid en da

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:51

Sterkte Daatje.. bij mijn paard duurde het ook zeker 3 weken totdat hij weer enigszins normaal stapte, hij stond ook chronisch bevangen op 4 benen. De eerste week was zelfs zo slecht dat de DA al sprak over in laten slapen omdat we de ontsteking niet onder controle leken te krijgen.

Maar net als bij Cissie zei iets in mij dat ik nog even door moest zetten en wonder boven wonder ga ik zo mijn eerste stap buitenritje maken (paard stond begin september bevangen). Na maanden van kwakkelen, voerschema's, dieetvoer, metacam, bute, hoefzweren en luis lijkt het nu wel de goede kant op te gaan. Stef wordt steeds meer zichzelf.

Het kost tijd, overleg (DA en HS zijn mijn beste matties ;')), geduld, liefde en heel veel hoop. Sterkte!!

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:42

Dankje Mieke, dit geeft hoop. Wat een ellende om je paardje zo te zien.

Geniet van je stapritje!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:13

ik kan mij ook aanmelden... *ween*

arme pony. Vrijdag ernstig hoefbevangen pony van het land gehaald, ziet er helemaal niet goed uit op dit moment. Hopelijk zie ik einde deze week toch een klein beetje verbetering. DA was daarnet niet happy, had al minder pulsatie gewild maar helaas.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:22

Jokari, ik weet hoe je je voelt. Da was bij mij na 3 dagen geen vooruitgang ook niet positief. Extra medicatie gekregen. Nu op dag 5 zie ik pas minimale verbetering. Mijn hoefsmid was vandaag mibder pessimistisch dan dierenarts. Hij gaf aan dat het vaak lang duurt voor er verbetering is. Hij verwacht dat die van mij in de loop van deze week pas echt verbetering laat zien. Wel zal het gehele herstel een lange weg worden.

Hou vol, ik hoop dat je paardje snel iets van verbetering laat zien

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:47

Daatje schreef:
Na twijfelen toch een vraag hier op bokt. De reden van twijfel is dat ik zoveel verschillende verhalen en adviezen krijg. Ik ben vooral op zoek naar ervaringen uit de praktijk. Afgelopen dinsdagavond was mijn paard ernstig kreupel, ze strompelde na enug aandringen haar box uit. Meteen dierenarts, diagnose ernstig acuut bevangen op 4 benen, ergst linksvoor. Meteen op metacam en neutradex. Boxrust water en hooi. Vrijdag geen enkele verbetering, nog steeds strompelen. Wederom da erbij. Metacam opgehoogd, ascal erbij en vaatverwijder. Vanwege ernstige pijn kon hoefsmid en rontgen nog niet.paard verplaatst naar ruime inloop met zandpaddock. Vandaag zette ze ietsje meer stapjes, maar nog minimaal en strompelend. Morgenochtend gaat de hoefsmid kijken of de ijzers eraf kunnen. Pfff vreselijk dat ze nig ziveel pijn heeft.Ik maak me enorme zorgen. Vrijdag waren de achterbenen wel duidelijk verbeterd. Heeft iemand eerder meegemaakt dat het paard na 5 dagen nagenoeg niet opknapt?

mijn paard heeft in het verleden drie weken op een plek gestaan |( intraveneus pijnstiller daarna hoge dosering but....niets hielp echt.Tenminste,ik weet niet hoe het er uit had gezien als hij geen medicatie had gehad.
Het kan best wel lang duren voordat je paard weer opknapt.Ligt er ook aan hoe acuut de HB is en hoe snel je er bij bent.

Mijn paard had hoefbeenkantelingen aan vier hoeven.Is weer goed gekomen,in de zin van gebruik voor recreatie.(hij kreeg 20 jaar daarna wel IR en cushing....is in febr. ingeslapen op 28 jarige leeftijd)

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:38

Op ir en cushing gaan we wel testen. Het was heel acuut... ze is bijna 20 en nooit eerder bevangen geweest. Net weer bij haar geweest en ze lijkt ietsjes te verbeteren....

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 14:32

Ook vandaag iets beter. Ze zet af en toe een paar moeilijke stapjes. Hopen dat dit doorzet en ze minder pijn zal hebben. Op ppid testen heeft nu geen zin, ze zal minder pijn moeten hebben

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 17:59

Super dat het iets beter gaat !

Pluisje lag deze morgen neer maar kwam redelijk "vlot" recht, pulsatie was minder dan gisterenavond. Maar heb de voorbije dagen gemerkt dat dat in de loop van de dag weer heviger wordt, dus hou beetje mijn hart vast voor straks.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:04

Oh erg is dat he, met je hart in je keel de stal inlopen om te zien hoe je je paard aantreft. Bah, ik duim voor je. Ik ga ook zo weer naar stal

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:35

Hoe gaat het met je paard Daatje ?

Gisterenavond en deze morgen leek de mijne wat minder pulsatie te hebben, nu maar hopen dat het zo verder gaat. Het is nu bijna een week, als ik aan dit tempo die hoge dosissen buut moet blijven geven, zit ik maandag zonder (dat was niet het plan). "Gelukkig" moet ik straks sowieso de DA bellen.

Vraag mij af of ik haar op ir zou moeten laten testen, als ze hersteld is ? Meningen ?

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:03

Met da lijkt het kleine beetjes te verbeteren. Ik ben ook al aan de tweede grote fles metacam bezig en deze gaat nog wel even door. Ik wil wel graag op ppid testen. Ik wil graag de oorzaak achterhalen zodat als uit de rontgen blijkt dat de kanteling niet te ernstig is, we het juiste beleid kunnen inzetten. Ik duim voor je paardje.... ik ben nu 9 dagen op weg...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:17

Ik heb ook een tijd Metacam gevoerd, werkte bij mijn paard een stuk beter dan de zakjes Buut. Inmiddels alweer een tijd geleden dat hij zo ziek was, maar alert blijf je toch, wij zijn nu weer aan het opbouwen op de wei maar ik blijf het eng vinden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:18

Als je het zelf graag wil weten zou ik laten testen op IR, waarom zou je het niet doen?

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 16:22

Ik ga ook op ir en ppid testen. Kan me voorstellen dat op de wei zetten spannend blijft.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 17:50

Fijn dat het beter lijkt te gaan Daatje :)

Metacam werkt in mijn beleving ook beter om relatief snel de pijn en ontsteking te bestrijden.

Zelf pin ik mij niet vast op de uitslag van foto's, die geven een beeld. maar waar het ene paard met een lichte kanteling niet verder kan, kan een ander met een zwaardere kanteling prima pijnloos functioneren.

Bij Stef kwam de bevangenheid voort uit overgewicht icm IR. Dat hebben we aangepakt en het gaat nu goed. Al heeft hij 'levenslang' qua dieet.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:14

Blij met je bericht Marieke....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:31

Even ego post tussendoor,

Ondanks dat mijn hafje steeds beter gaat lopen maken de hs en hs zich zorgen.
Net een check up gehad en opnieuw beslagen.
Maar dr zool laat nog veel actieve ontstekingen zien.
Veel rode bloedvlekken die aardig vers zijn.

De hs stelde voor om prednison en of metacam te geven maar de da was daar niet zo'n voorstander van.

Het is weer aankijken de komende tijd.
We kunnen het niet rijmen met haar gesteldheid, ze gaat zienderogen vooruit maar de zool laat een ander beeld zien.

Zucht en dat na bijna een jaar ploeteren en hard werken.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:50

Jee cissie, wat een naar berichtje. Gek dat ze er zelf op vooruit gaat maar dat haar zolen er slecht uitzien. Hebben ze een idee hoe dat kan komen ?

Ik heb tot nu toe de hoeven nog niet durven opnemen omdat ze amper op haar benen kon staan. Ze lijkt nu beter dus dit weekend maar eens bekijken. En hs bellen.