Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:25

dat gaat dan nog even spannend worden dan.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:48

Ja, Ze moet deze week nog op medicatie, langzaam afbouwend.

Nog een week in spanning haha

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:12

Spannend Rideltje..

Wij gaan donderdag weer naar de dierenarts. Vocht is wel grotendeels uit de peesschede, galbult zit er nog wel maar nog steeds niet kreupel. Bij de dierenarts donderdag ook maar checken of ze niet nog steeds op de buigproef kreupel is. Maar wil eigenlijk sowieso een echo laten maken, als ze niet kreupel is wil ik wel zeker weten dat het goed zit voordat we weer gaan opbouwen. Gelukkig kunnen we hier op het moment toch weinig, er ligt nog steeds veel sneeuw. Koelen zit er hier niet meer bij, vraag me ook sterk af of dat wel goed zal zijn met -7?? Al het water is hier verder afgesloten dus anders had het toch niet gekund.. Been blijft wel weer mooi dun met die kou.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:34

Mag ik mij hier ook melden, wou dat ik het niet hoefde te doen.

Precies een jaar geleden liet ik mijn paard inslapen met een ernstige pees schede ontsteking.
NU jaar later, heb ik een nieuwe toffe vriend. En lijkt het met hem ook mis. Om te huilen
Heb een 6 jarige fjord, echt een toffe teddy bear, hij loopt al heel erg lang op ijzers.
Vlak voor hij bij mij kwam waren deze eronder weg, rampzalig pootjes en zelf natuurlijk bekapt.
INtussens staat hij er prachtig op;.

Maar 2e kerstdag tijdens wandelen(aan de hand) liep hij plots onregelmatig.
Dierenarts geweest (in eerste instantie voor diarree) maar ze kon niks bijzonders vinden.
Mocht 5 dagen op novacam.
paar dagen later liep hij weer goed..

Daarna wilde ik rijden weer oppakken en volgende dag stond hij weer niet lekker.
Toen ontdekte ik een licht gevuld pees.. RV.
Koelen en rustig stappen, en hij was weer goed.

Tot afgelopen zondag, in de wei waren ze behoorlijk gek rennen, en ik wilde hoefschoenen testen.(stappend aan de hand)
Meneer helemaal blij wat zaten ze geweldig.
Maar maandag kom ik bij ze, en staat hij met zijn been omhoog.
Ben gelijk begonnen met koelen, dat wel helpt, maar hij blijft slecht lopen..

tussen NU en 5 u komt de dierenarts weer,
Afbeelding

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:26

Marjo89 schreef:
Mag ik mij hier ook melden, wou dat ik het niet hoefde te doen.

Precies een jaar geleden liet ik mijn paard inslapen met een ernstige pees schede ontsteking.
NU jaar later, heb ik een nieuwe toffe vriend. En lijkt het met hem ook mis. Om te huilen
Heb een 6 jarige fjord, echt een toffe teddy bear, hij loopt al heel erg lang op ijzers.
Vlak voor hij bij mij kwam waren deze eronder weg, rampzalig pootjes en zelf natuurlijk bekapt.
INtussens staat hij er prachtig op;.

Maar 2e kerstdag tijdens wandelen(aan de hand) liep hij plots onregelmatig.
Dierenarts geweest (in eerste instantie voor diarree) maar ze kon niks bijzonders vinden.
Mocht 5 dagen op novacam.
paar dagen later liep hij weer goed..

Daarna wilde ik rijden weer oppakken en volgende dag stond hij weer niet lekker.
Toen ontdekte ik een licht gevuld pees.. RV.
Koelen en rustig stappen, en hij was weer goed.

Tot afgelopen zondag, in de wei waren ze behoorlijk gek rennen, en ik wilde hoefschoenen testen.(stappend aan de hand)
Meneer helemaal blij wat zaten ze geweldig.
Maar maandag kom ik bij ze, en staat hij met zijn been omhoog.
Ben gelijk begonnen met koelen, dat wel helpt, maar hij blijft slecht lopen..

tussen NU en 5 u komt de dierenarts weer,
[ Afbeelding ]

sterkte Marjo89 hopelijk valt het mee

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 17:32

Naath86: Hopelijk valt het mee. Volgens mij kan je gewoon koelen met deze temperaturen.

Marjo89: Sterkte hopelijk valt het mee.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 18:49

Ohhhh ik ben ZOOOOO opgelucht.
Meneer bleek een hele flinke hardnekkig hoefzweer, die flink opgelopen is.
Verwachting is dat alles binnen enkele dagen weer beter moet zijn..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:05

Rideltje1992 schreef:
Naath86: Hopelijk valt het mee. Volgens mij kan je gewoon koelen met deze temperaturen.

Marjo89: Sterkte hopelijk valt het mee.

Zou je denken? Het was hier gisteravond min 8, dan kan ik toch niet met koud water 15 minuten stilstaand koelen?? Water is hier trouwens ook overal afgesloten dus gaat gewoon even niet lukken.

Fijn dat het meevalt met je paard Marjo89!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:34

je kan gewoon wat koud water opt been doen. dan koelt het nou vanzelf :p

@marjo 89 gelukkig valt het mee

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:02

Marjo89 schreef:
Ohhhh ik ben ZOOOOO opgelucht.
Meneer bleek een hele flinke hardnekkig hoefzweer, die flink opgelopen is.
Verwachting is dat alles binnen enkele dagen weer beter moet zijn..

Dat is haast een luxe en een opluchting tegelijk ..... ondanks dat hij natuurlijk behoorlijk pijn heeft maar zal nu wel snel herstellen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:40

idd dit zal sneller en beter herstellen

@rideltje hoe staat het ermee?

hirr al paard wat al 2 dagen braaf meeliep. ook al 2 x paar passen draf meegepakt. en overdag staat ze op groter stuk stenen met mn andere vanwege de vorst.
been was vanavond weer redelijk dun

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:47

Ik ben in december weer gaan opbouwen met stappen en na drie weken weer draven. Dat ging goed, tot begin vorige week. Toen vond ik dat ze af en toe niet regelmatig liep. Gisteren en vandaag ging het rijden helemaal niet meer goed. In stap niks te merken, maar als ik aandraaf en mijn teugels iets op maat maak begint ze te kreupelen.
Begin februari ben ik een week vrij en ik wil dan een echo laten maken om te weten waar ik nou aan toe ben.
Een stalgenoot wil rijden, ik heb zelf geen vervoer.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 19:56

Fijn Ikke20

Supervixen Lijkt me slim ja. Hopelijk valt het mee.

Hier nog aan het afbouwen met medicatie. Moest heel langzaam afbouwen. Nu op 200 van de 500. Loopt nog goed. Maandag weer bellen voor overleg met Emmeloord. Merkte alleen vandaag dat haar andere voorbeen erg warm was. Maar even in de gaten houden. Toch gaan vrij snel hier de alarm bellen rikkelen nu haha

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:48

Ik lees hier nog steeds mee. Wat een pech voor sommigen :(:) Ik hoop echt van harte dat jullie pechvogeltjes snel zich beter voelen. Voor de paardjes die inmiddels wat beter gaan, top! :j

Ik wil jullie toch nog een hart onder de riem steken. Het kan soms heel lang duren met ups en downs maar er zijn ook veel positieve verhalen.

Wij hebben er bijna anderhalf jaar over gedaan (en zijn nog niet helemaal 100% aan het werk, maar het kan zijn dat dit door mijn paranoia komt :o ). Ik klop het nog steeds elke dag af en voel ook nog steeds of haar pees niet warm wordt. Zal wel even duren voordat ik dat los kan laten. Gisteren hebben we een buitenritje gemaakt en wat heb ik intens genoten.

Noor <3
Afbeelding

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:50

Mooi bericht! En leuke foto!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 10:08

Nathalie wat een fijn nieuws van jullie!

Rideltje heb je al gebeld met Emmeloord?

Hier goed nieuws!

Vorige week bij de dierenarts geweest en niet meer kreupel op de buigproef. Ik wilde toch voor de zekerheid een echo laten maken en hierop was niks bijzonders te zien! Waarschijnlijk toch gewoon een verstapping geweest. We mogen nu weer rustig opbouwen, dus van het weekend direct een half uurtje buiten gestapt op de verharde weg. Ik vind het nog wel heel spannend hoor, de bult zit er nog wel maar dat kan nog wel een tijdje duren voordat die weg trekt. Toen we zaterdag gingen stappen was ze eerst super braaf, totdat we weer terug naar stal gingen... Ik kreeg haar niet meer rustig, dribbelen, stukje galop over de weg... En ik dacht alleen maar aan dat been!! In de avond was ie wel iets dikker, maar zondag was het gelukkig weer weg getrokken. Gisteren was ze gelukkig een stuk relaxter en zijn we gewoon iets meer in de buurt gebleven zodat ze haar vriendjes op stal zou blijven zien en toen bleef ze gewoon rustig gelukkig!!

We moeten eerst nog twee weken blijven stappen en dat weer opbouwen met draf erbij. In de avond kan ik hier lastig over het harde stappen, want ze staat aan een best drukke weg. Op maandag heb ik normaal manege les, dus denk dat ik daar vanavond maar gewoon naar toe ga en dan gewoon half uurtje in de bak stappen..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:38

oef gelukkig maar dat het gewoon een stomme verstapping is.

ben gister voor de 4de keer naar de loonse en drunese duinen geweest met fries. heerlijk. nog steeds denk k elke keer ow nee die pees stress maar alles houd het gewoon. dit x niet voluit gegaan. zadel lag niet echt lekker en hij vond het zand toch iets te zwaar. dus op rustig drafje achter de rest aangegaan die wel even vol gas gingen.

andere is weinig verbetering. ben aan het twijfelen of ik been ga laten inspuiten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:09

Ik vind het nog wel spannend hoor Ikke! Ben bang dat het toch weer dik gaat worden ofzo, maar even goed in de gaten houden dus.. Vorig jaar had ze een knieblessure, zelfde da zei dat ik erg voorzichtig moest blijven en waarschijnlijk niet meer endurance kon doen en ook niet meer springen.. Heeft dus ook een tijd geduurd voordat je gewoon lekker gaat rijden, zonder alsmaar te denken aan wat je onder je voelt... Uiteindelijk heeft ze de da laten verbazen waar we daarna gekomen zijn, maar ja nu hebben we dit weer. We bouwen het gewoon lekker rustig op, pony is 19 dus geen doelen meer. Maar aangezien het voor kerst zo lekker ging, hadden we net besloten om over te gaan naar de M2...

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:09

Naath86 Wat fijn nieuws. Gewoon rustig aan doen en naar je gevoel luisteren dan komt het vast goed :)

Ikke20 fijn, inspuiten kan geen kwaad toch?

Hier nog aan het wachten tot Emmeloord me terug belt. Wisten niet zeker of dat vandaag nog gaat lukken.
Merk wel dat het been vol vocht zit en voel de bult weer en wat harder is, na een rondje stappen zakt het wel wat af en is het indrukbaar en de bult weer bijna weg. Nog wel warm.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 16:18

Lastig Rideltje.. Hoelang ben je nu al bezig?

Heeft iemand hier trouwens ook ervaring met de stalbeschermers van Back on track?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 17:07

Ik heb 12 feb een afspraak om een echo te laten maken. Spannend..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:43

@naath dat blijf ik dus ook nog steeds doen. elke keer als ik op stal kom controleer ik eerst bij allebei de benen en na het rijden is eerst wat ik doe naar het been kijken.
tegen mij is ook gezegt dat springen echt een no go is maarja als ik hem zelf af en toe zie rondspringen denk ik wel eens dat een klein hupsje niet erg is.
en nee daar heb ik geen ervaring mee.
@rideltje schijnbaar zorgt het inspuitspul er weer voor dat de pees minder snel geneest.
en al teruggebeld?
balen dat been weer terug vol loopt.

@supervixen owww spannneendd. ga duimen voor je

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:25

Oja dat is wel zo ja.

Ja ze heeft me net terug gebeld.
Het is een goed teken dat het vocht met lopen wel weer afzakt.
Daarom mag ze nu 2 rondjes lopen. En verder morgen nog op 200 van metacam en dan tot maandag 150.
Het gaat vooral om de pijn. Zolang dat goed blijft gaan kunnen we doorgaan. Als ze van medicatie afkomt en loopt net zo hard weer kreupel met een dik been, dan moeten we gaan na denken of dit nog te doen is voor het paard om door te zetten, ze moet een keer van de metacam af blijven.

Iemand trouwens die het herkent dat het been in dikte afneemt met lopen?
En dat het warm is steeds?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:45

Warm was het bij mijn paard ook steeds in het begin.

Op de trailer naar de kliniek wordt ook wel een ding, ze heeft maar een paar keer in haar leven in een trailer gestaan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:30

Morgen weer echo maken. Spannend. We zitten nu op drie maanden.
het gaat rechts was de vorige keer dicht en links zag er buiten gewoon goed uit. Blessure was daar te verwaarlozen.
Ik heb vandaag voor het eerst 5 x 3 min gedraaft. Dit begon vier weken gelden met 1e week 5x 1 min draf. 2e week 7 x1 min draf. 3e week 5 x 2 min draf en vandaag dus 5 x 3. De beentjes lijken het goed te houden. Avonds op stal loopt rechts voor wel iets vol. Word dan ook iets warmer maar met beweging word het weer dun en koel.
na de vorige echo heb ik de ijzers er onderuit gehaald. Dus ben benieuwd hoe de pezen daar op hebben gereageerd. Spannend morgen