geerke schreef:Pablo loopt goed,voor hem werkt het goed.En dat is het belangrijkste denk ik

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Vandaar dat ik me enorm in de materie hoefstanden en dus HB heb verdiept
nombrado schreef:Vandaar dat ik me enorm in de materie hoefstanden en dus HB heb verdiept, alle ins en outs gelezen en ervaren heb en nu mijn eigen ideeen en toepassingen heb
nombrado schreef:Ik heb nu 1 paard door hem laten bekappen, die nu niet goed loopt, en heb hem gebeld. Hij komt deze week terug om te kijken, te zien en een oplossing te overleggen.
nombrado schreef:Ik ga niet meer (met wat voor hoefsmid dan ook ) over 1 nacht ijs. Ik wil gewoon dat mijn paarden goed op de voeten staan. Dus niet cms verschil, te lage hielen, gebroken assen, ijzers voor met dubbele lippen.
te krap gelegde ijzers enz enz.
Helaas zijn er maar weinig smeden, die de juiste hoefstand behouden bij de spaanse paarden.
nombrado schreef:Oké, maar als dus het hoefbeen verplaatst is bij hoefbevangen paarden, ga je dan de voetstand daarop aanpassen? of, ga je de hoefstand hetzelfde houden als altijd, om zo het hoefbeen weer naar de juiste plaats te krijgen.
bij HB paarden, kan er na herstel nl niets meer van te zien zijn op de foto.
dus hierin de vraag, ga je de hoef aan passen aan de nieuwe stand vh hoefbeen? of begeleid je het hoefbeen weer naar de originele stand?
nombrado schreef:Vandaar dat ik me enorm in de materie hoefstanden en dus HB heb verdiept, alle ins en outs gelezen en ervaren heb en nu mijn eigen ideeen en toepassingen heb, met een hoefsmid die open staat voor mijn ervaringen.
Mijn hoefsmid weigert een ijzer onder een net HB paard te slaan, omdat het veel te gevoelig is.
daarbij bekapt hij wel op een manier, die de teen iets ontlast.
We hebben het er destijds lang en breed over gehad, heb geluisterd naar zijn argumenten , leg daarnaast mijn argument en dan kom je tot een oplossing.
Ik heb nu 1 paard door hem laten bekappen, die nu niet goed loopt, en heb hem gebeld. Hij komt deze week terug om te kijken, te zien en een oplossing te overleggen.
Ik weet daarin al wat ik wil (want ik ken het paard en weet hoe hij bewegen kan) en daarin komen we samen in een oplossing. (dit is overigens geen HB paard)
Ik ken iemand, die zich zo heeft laten overrulen door omstanders op stal met haar HB paard, dat ze (doordat ze als dierenkweller werd neergezet) haar paard heeft laten inslapen.
Ze heeft daar nog spijt van.
Ik ga niet meer (met wat voor hoefsmid dan ook ) over 1 nacht ijs. Ik wil gewoon dat mijn paarden goed op de voeten staan. Dus niet cms verschil, te lage hielen, gebroken assen, ijzers voor met dubbele lippen.
te krap gelegde ijzers enz enz.
Helaas zijn er maar weinig smeden, die de juiste hoefstand behouden bij de spaanse paarden.
EstherHegt schreef:@Nombrado ik ben het echt eens met de vorige sprekers en ik begrijp echt niets meer van je. Een aantal pagina s terug schrijf je nog dat een natuurlijk bekapper de hoeven van je paard heeft verprutst.
In al deze discussie over HB paarden is er al zoveel kennis en ontwikkeling en wordt er informatie uitgewisseld en geen vaststaande mening opgelegd.
Mensen nemen de moeite om je dingen uit te leggen, geven literatuur door, webseminars etc.
Je moet altijd door zien te leren en nooit aan een methode of dogma vasthouden en vooral niet te lui zijn om te lezen.
Jij gaat zo vaak lijnrecht tegen al deze zorgvuldig vergaarde kennis in dat het op een gegeven moment echt trollen wordt. Mensen leggen leggen keurig wat uit en de reactie is dan een oneliner zoals is dat jouw paard of is dat jouw smid. Dat draag niets bij aan dit topic.
geerke schreef:ik heb de indruk dat op het moment de nieuwelingen....die dit topic zoooo hard nodig hebben....gewoon wegblijven.
En dan streeft dit topic jammergenoeg zijn doel voorbij....
EstherHegt schreef:@Nombrado ik ben het echt eens met de vorige sprekers en ik begrijp echt niets meer van je. Een aantal pagina s terug schrijf je nog dat een natuurlijk bekapper de hoeven van je paard heeft verprutst.
In al deze discussie over HB paarden is er al zoveel kennis en ontwikkeling en wordt er informatie uitgewisseld en geen vaststaande mening opgelegd.
Mensen nemen de moeite om je dingen uit te leggen, geven literatuur door, webseminars etc.
Je moet altijd door zien te leren en nooit aan een methode of dogma vasthouden en vooral niet te lui zijn om te lezen.
Jij gaat zo vaak lijnrecht tegen al deze zorgvuldig vergaarde kennis in dat het op een gegeven moment echt trollen wordt. Mensen leggen leggen keurig wat uit en de reactie is dan een oneliner zoals is dat jouw paard of is dat jouw smid. Dat draag niets bij aan dit topic.
geerke schreef:Heb je je ook weleens verdiept in de natuurlijk stand van een hoef?
ElCamino schreef:Nombrado: JUIST correct beslag kan een hoefbevangen paard het leven redden !!! Dan red je het niet met alleen maar bekappen. NATUURLIJK zijn ze dan gevoelig maar correct beslag neemt een deel van de pijn juist weg. Ronald Aalders heeft mijn paard de eerste keer het leven gered door acuut iom de dierenarts actioe te ondernemen. Ik vind het heel kort door de bocht om te zeggen dat HB paarden niet beslagen mogen worden.
Ik zet serieus mijn twijfels bij de kennis van jouw smid wanneer hij dat roept !! En het getuigt ook weer van jouw niet zo grote kennis dat je dit aanneemt van hem. En dan ook nog de jongens van van Nassau erbij betrekken terwijl die denk ik toch echt anders daarover denken klopt ook niet helemaal.
Dus alsjeblieft: als jij blij bent met jouw smid, zeg dat dat gewoon en laat ook andere mensen met hun smeden in hun waarde.
Daarbij, iedereen is hier door schade en schande wijs geworden en we willen elkaar helpen en meningen uitwisselen.
Brainless schreef:@Nobrado
Het is fijn dat jouw HB het gered heeft zonder allerlei "standaard" middelen.
Maar, zoals bij vele andere HB paarden, kon mijn paardje absoluut niet zonder pijnstilling.
Zij wilde niet meer staan (en eten). Beide veroorzaken ook weer veel stress wat de HB weer kan verergeren.
ElCamino schreef:Natuurlijk trek je wel indirect de kennis van andere smeden in twijfel door zoveel commentaar te hebben op voetjes en foto's..."ondergeschoven verzenen" en zo...weet je nog ?
Laurie schreef:Allereerst sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, maar ik vroeg me af of iemand misschien heeft meegemaakt dat er vocht uit de hoeven komt?