[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:15

geerke schreef:
Pablo loopt goed,voor hem werkt het goed.En dat is het belangrijkste denk ik :j

_/-\o_ Niks aan toe te voegen ;)

ElCamino

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:20

Dat is altijd zo, ik kreeg zoveel commentaar op Chico's voeten en ijzers dat ik onderhand ze wilde verstoppen met modieuze sokjes van de Hema.... nu ben ik zover dat ik maar zeg tegen die mensen dat ik mijn paard wat nogal stuk is toch maar aan de praat hou al 23 jaar.....en anderen zijn al aan hun 3e of 4e paard in die tijd, bovendien kunen ze een ontzettende grauw krijgen als ze zich ermee bemoeien....gewoon interesse leg ik 1000x uit maar betweters....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:53

Vandaar dat ik me enorm in de materie hoefstanden en dus HB heb verdiept, alle ins en outs gelezen en ervaren heb en nu mijn eigen ideeen en toepassingen heb, met een hoefsmid die open staat voor mijn ervaringen.
Mijn hoefsmid weigert een ijzer onder een net HB paard te slaan, omdat het veel te gevoelig is.
daarbij bekapt hij wel op een manier, die de teen iets ontlast.
We hebben het er destijds lang en breed over gehad, heb geluisterd naar zijn argumenten , leg daarnaast mijn argument en dan kom je tot een oplossing.
Ik heb nu 1 paard door hem laten bekappen, die nu niet goed loopt, en heb hem gebeld. Hij komt deze week terug om te kijken, te zien en een oplossing te overleggen.
Ik weet daarin al wat ik wil (want ik ken het paard en weet hoe hij bewegen kan) en daarin komen we samen in een oplossing. (dit is overigens geen HB paard)

Ik ken iemand, die zich zo heeft laten overrulen door omstanders op stal met haar HB paard, dat ze (doordat ze als dierenkweller werd neergezet) haar paard heeft laten inslapen.
Ze heeft daar nog spijt van.

Ik ga niet meer (met wat voor hoefsmid dan ook ) over 1 nacht ijs. Ik wil gewoon dat mijn paarden goed op de voeten staan. Dus niet cms verschil, te lage hielen, gebroken assen, ijzers voor met dubbele lippen.
te krap gelegde ijzers enz enz.
Helaas zijn er maar weinig smeden, die de juiste hoefstand behouden bij de spaanse paarden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 10:53

Citaat:
Vandaar dat ik me enorm in de materie hoefstanden en dus HB heb verdiept

Oh werkelijk?
Ik moet anders zeggen dat van die enorme verdieping en zorgvuldigheid tot nu toe dan maar bitter weinig gebleken is uit jouw posten.
Als je al met aanmatigende opmerkingen komt op basis van een foto, vervolgens met een foto-voorbeeld aankomt hoe het zou moeten zijn en dat een totaal ander ijzer blijkt te zijn (met lip bovendien) dan het vergelijkingsmateriaal, zou ik toch zeggen dat je je kennis toch naar een iets bescheidener niveau moet terug brengen. Als je dan vervolgens nog eens met een argument komt aanzetten dat hoefsmeden geen lange takken willen gebruiken "omdat ze geen zin hebben om telkens te moeten terugkomen als het paard z'n ijzer heeft afgetrapt', dan gaat bij mij het licht uit. Nog afgezien van het feit dat je het ene paard niet kunt vergelijken met het andere paard, is er naar mijn mening nog een wereld van verschil aan bouw, gangwerk en structuur boven de kogel die voor een goede hoefsmid even zovele redenen kan opleveren om voor een bepaalde wijze van bekappen, beslaan en ijzer te kiezen. Als je voor het gemak maar even vergeet om alle factoren, inclusief de uitkomsten van röntgenfoto's, mee te wegen, dan kriebelt bij mij toch wel het gevoel dat er maar wat gekakeld wordt.
Als je al commentaar wilt leveren, dan zou ik me eerst maar eens door 500-plus pagina's van deel 1+2 doorworstelen: dan kun je de ontwikkeling van sommige paardenhoeven die hier besproken worden heel aardig volgen. Misschien dat je dat ook wat terughoudender wordt met je commentaar als je eens geconcludeerd hebt dat er blijkbaar meer mogelijkheden zijn dan 'de wereld volgens Nombrado' . Vooralsnog wordt je zelfoverschatting door mij als irritant ervaren en wil ik je er op wijzen dat er vast topics zijn op dit forum waar je beter tot je recht zult komen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:38

nombrado schreef:
Vandaar dat ik me enorm in de materie hoefstanden en dus HB heb verdiept, alle ins en outs gelezen en ervaren heb en nu mijn eigen ideeen en toepassingen heb

Zet het op schrift, bied het aan bij een uitgever en wie weet kunnen we binnenkort jouw boek wel bestellen.
Maar zonder gekheid... JP verwoord het veel beter als dat ik dat kan, want er hapert nog wel het een en ander aan jouw kennis van het hoefbevangen paard,
het zou je sieren als je je wat bescheidener op zou stellen en de " ïk vind, ik weet en ik wil " vorm in je posten wat laat varen

nombrado schreef:
Ik heb nu 1 paard door hem laten bekappen, die nu niet goed loopt, en heb hem gebeld. Hij komt deze week terug om te kijken, te zien en een oplossing te overleggen.

Met jouw inzichten zou dit dan toch niet mogen gebeuren, als je van te voren al precies weet hoe je het wilt, hoe kan het dan dat je paard na het bekappen niet goed loopt.
In mijn ogen ben je dan aan het experimenteren geweest en houd je je helemaal niet aan de natuurlijke bouw en stand van het onderhavige paard.

nombrado schreef:
Ik ga niet meer (met wat voor hoefsmid dan ook ) over 1 nacht ijs. Ik wil gewoon dat mijn paarden goed op de voeten staan. Dus niet cms verschil, te lage hielen, gebroken assen, ijzers voor met dubbele lippen.
Helaas zijn er maar weinig smeden, die de juiste hoefstand behouden bij de spaanse paarden.

Het is aan de eigenaar zelf om de voor hem (binnen de mogelijkheden) best passende smid te vinden, er zijn mensen in dit topic die bereid zijn om daarvoor 200 km te reizen.
De smid of bekapper kan een paard maken en breken, dat ben ik met je eens, maar in het geval van een hoefbevangen paard dient een smid heel goed te weten wat er inwendig gaande is. ,
als daarvoor speciaal beslag of aparte bekap methodes nodig zijn om de genezing te bevorderen dan is dat maar zo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:51

@Nombrado
Dat is juist het aparte bij HB paarden.
Doordat het hoefbeen is gekanteld en is inwendig juist niet de as gebroken ook al lijkt dit uitwendig dan wel het geval te zijn.
Daarom willen de meeste hoefsmeden graag een foto van de kanteling zodat ze met de inwendige as rekening kunnen houden.
Mijn paardje heeft (helaas?) een ijzer nodig, zonder loopt ze niet pijnvrij.
In de acutefase (=veel pijn) heeft de mijne ook zonder ijzers gestaan, pas daarna heeft zij een ijzer onder gekregen.
Ik ben blij dat mijn HS en DA goed samenwerken en ze wilde beide ook in contact blijven.
Mijn HS heeft (vooral in het begin) regelmatig contact gehad met mijn DA en was er ook bij als er foto's gemaakt werden, zodat ze samen konden overleggen wat en hoe te handelen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:05

nombrado schreef:
Oké, maar als dus het hoefbeen verplaatst is bij hoefbevangen paarden, ga je dan de voetstand daarop aanpassen? of, ga je de hoefstand hetzelfde houden als altijd, om zo het hoefbeen weer naar de juiste plaats te krijgen.
bij HB paarden, kan er na herstel nl niets meer van te zien zijn op de foto.
dus hierin de vraag, ga je de hoef aan passen aan de nieuwe stand vh hoefbeen? of begeleid je het hoefbeen weer naar de originele stand?

vandaar ook mijn eerdere vraag?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:06

nombrado schreef:
Vandaar dat ik me enorm in de materie hoefstanden en dus HB heb verdiept, alle ins en outs gelezen en ervaren heb en nu mijn eigen ideeen en toepassingen heb, met een hoefsmid die open staat voor mijn ervaringen.
Mijn hoefsmid weigert een ijzer onder een net HB paard te slaan, omdat het veel te gevoelig is.
daarbij bekapt hij wel op een manier, die de teen iets ontlast.
We hebben het er destijds lang en breed over gehad, heb geluisterd naar zijn argumenten , leg daarnaast mijn argument en dan kom je tot een oplossing.
Ik weet daarin al wat ik wil (want ik ken het paard en weet hoe hij bewegen kan) en daarin komen we samen in een oplossing. (dit is overigens geen HB paard)

Ik ken iemand, die zich zo heeft laten overrulen door omstanders op stal met haar HB paard, dat ze (doordat ze als dierenkweller werd neergezet) haar paard heeft laten inslapen.
Ze heeft daar nog spijt van.

Heb je je ook weleens verdiept in de natuurlijk stand van een hoef?

En daarbij bedoel ik een gewoon gezond paard,geen hoefbevanger.
Als je dat hebt gedaan,dan kom je tot de conclusie dat haast nieteen paard echt recht staat op zijn hoeven.

Mijn fries wordt bekapt,iedere 7 weken...dan is de hoef uitzichzelf scheef gegroeit.Wordt gecorrigeerd en na 7 wkn is het weer hetzelfde.(geen mens loopt trouwens ook recht,kijk maar eens onder je schoenen)

Gebroken voetas,lage hielen,stijle hielen(soms ook rasgebonden)....ook daarin moet je respecteren hoe het paard in kwestie geboren is...en daar ook zeker het gebruiksdoel aan aanpassen.

En dan heb ik het over paarden zonder vreselijke gebreken,zoals de misvormde hoeven van mijn paard.

Corrigeren kan iets,maar een veulen wat weekgekoot ter wereld komt en na vier jaar nog ietwat weekgekoot is daar doe je weinig aan...ja,er gewoon recretief mee rijden en geen 1.60 mee spingen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:14

@Nombrado ik ben het echt eens met de vorige sprekers en ik begrijp echt niets meer van je. Een aantal pagina s terug schrijf je nog dat een natuurlijk bekapper de hoeven van je paard heeft verprutst.
In al deze discussie over HB paarden is er al zoveel kennis en ontwikkeling en wordt er informatie uitgewisseld en geen vaststaande mening opgelegd.
Mensen nemen de moeite om je dingen uit te leggen, geven literatuur door, webseminars etc.
Je moet altijd door zien te leren en nooit aan een methode of dogma vasthouden en vooral niet te lui zijn om te lezen.

Jij gaat zo vaak lijnrecht tegen al deze zorgvuldig vergaarde kennis in dat het op een gegeven moment echt trollen wordt. Mensen leggen leggen keurig wat uit en de reactie is dan een oneliner zoals is dat jouw paard of is dat jouw smid. Dat draag niets bij aan dit topic.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:24

EstherHegt schreef:
@Nombrado ik ben het echt eens met de vorige sprekers en ik begrijp echt niets meer van je. Een aantal pagina s terug schrijf je nog dat een natuurlijk bekapper de hoeven van je paard heeft verprutst.
In al deze discussie over HB paarden is er al zoveel kennis en ontwikkeling en wordt er informatie uitgewisseld en geen vaststaande mening opgelegd.
Mensen nemen de moeite om je dingen uit te leggen, geven literatuur door, webseminars etc.
Je moet altijd door zien te leren en nooit aan een methode of dogma vasthouden en vooral niet te lui zijn om te lezen.

Jij gaat zo vaak lijnrecht tegen al deze zorgvuldig vergaarde kennis in dat het op een gegeven moment echt trollen wordt. Mensen leggen leggen keurig wat uit en de reactie is dan een oneliner zoals is dat jouw paard of is dat jouw smid. Dat draag niets bij aan dit topic.

ik heb de indruk dat op het moment de nieuwelingen....die dit topic zoooo hard nodig hebben....gewoon wegblijven.
En dan streeft dit topic jammergenoeg zijn doel voorbij....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:30

geerke schreef:
ik heb de indruk dat op het moment de nieuwelingen....die dit topic zoooo hard nodig hebben....gewoon wegblijven.
En dan streeft dit topic jammergenoeg zijn doel voorbij....

Die indruk heb ik ook, en dat allemaal door die onnodige aannames en stellingen. Ik zou het ook heel erg fijn vinden als het topic weer zo werd als het was zonder dit gedoe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:48

EstherHegt schreef:

Je kan het vasthouden aan een dogma noemen, ik noem het , door ervaring , schade en schande wijzer geworden. Hetgeen ik hier schrijf is dus mijn ervaring, mijn mening en mijn gevoel.
en hoe ik het zie. Daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn.
Ik ventileer hier alles vanuit mijn zienswijze en ervaring.
Daar kan ieder hier boos over worden, maar het is toch echt hoe ik het zie /ervaar en voel.

Stel dat ik een foto zou zien van de hoeven van een paard, waarvan ik vind, dat ie niet goed staat?
en ik zou zeggen , "die staat er goed op"....., dan ben ik aan het liegen!!! en spreek dus niet mijn waarheid uit.

Overigens was het 1 van mijn paarden die ik door een NH bekapper heb laten "uitproberen"
Wijze les, leerzaam, en niet gebeurd, zoals het in de omschrijvingen zo keurig op internet staat.
Hoe kan dat? kan je je dan afvragen?
werkt deze methode dan niet voor elk paard?
Ik denk daarin simpel gezegd dat er in deze gevallen teveel naar 1 onderdeel alleen gekeken wordt.
dus de hoef alleen, niet het hele lijf, bouw, afrol, beweging, schouderlijn...dus het hele paard en diens balans.

klopt, was geen natuurlijk bekapper, maar natural balance.
daarin had ik me allereerst behoorlijk ingelezen in de materie op de amerikaanse sites.
met foto's bewijzen bladiebla
blijkt dus, al tijdens het bekappen, dat ze alleen naar de onderkant van de hoef kijken
en dus niet naar beenstand , hoek tov been .
met als gevolg, een paard die een zwaar gebroken voetas had, op eieren liep en zo kort liep alsof ie een shetlander was ipv een paard. Met daarbij de mededeling, dat ik het paard de "tijd" moest geven aan deze stand te wennen. Na 1 week kon ik het niet meer aanzien
inmiddels staat hij op ijzers (helaas in dit geval noodzakelijk) met wigjes om zijn voetstand enigszins weer goed te krijgen
verzenen zijn helemaal weg.

Ik leg hier niemand mijn mening op.., ik ventileer hier mijn ervaringen en hoe ik dingen zie.
( ik denk dat ik maar ga posten met bovenstaande zin standaard in mijn reacties)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:54

Nombrado: JUIST correct beslag kan een hoefbevangen paard het leven redden !!! Dan red je het niet met alleen maar bekappen. NATUURLIJK zijn ze dan gevoelig maar correct beslag neemt een deel van de pijn juist weg. Ronald Aalders heeft mijn paard de eerste keer het leven gered door acuut iom de dierenarts actioe te ondernemen. Ik vind het heel kort door de bocht om te zeggen dat HB paarden niet beslagen mogen worden.

Ik zet serieus mijn twijfels bij de kennis van jouw smid wanneer hij dat roept !! En het getuigt ook weer van jouw niet zo grote kennis dat je dit aanneemt van hem. En dan ook nog de jongens van van Nassau erbij betrekken terwijl die denk ik toch echt anders daarover denken klopt ook niet helemaal.

Dus alsjeblieft: als jij blij bent met jouw smid, zeg dat dat gewoon en laat ook andere mensen met hun smeden in hun waarde.
Daarbij, iedereen is hier door schade en schande wijs geworden en we willen elkaar helpen en meningen uitwisselen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:56

geerke schreef:
Heb je je ook weleens verdiept in de natuurlijk stand van een hoef?

jazeker
echter kan je daar niet meer van spreken of zien, als deze hoef door verkeerde hoefsmeden is bekapt.

Bij een jong paard kan je het zien.
heb 2 jonkies bij mij zien opgroeien
en toch is het nu bij de 1 fout gegaan..., door 1 keer "verkeerde" hoefsmid.
het is nu dus niet meer zijn natuurlijke stand.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:01

ElCamino schreef:
Nombrado: JUIST correct beslag kan een hoefbevangen paard het leven redden !!! Dan red je het niet met alleen maar bekappen. NATUURLIJK zijn ze dan gevoelig maar correct beslag neemt een deel van de pijn juist weg. Ronald Aalders heeft mijn paard de eerste keer het leven gered door acuut iom de dierenarts actioe te ondernemen. Ik vind het heel kort door de bocht om te zeggen dat HB paarden niet beslagen mogen worden.

Ik zet serieus mijn twijfels bij de kennis van jouw smid wanneer hij dat roept !! En het getuigt ook weer van jouw niet zo grote kennis dat je dit aanneemt van hem. En dan ook nog de jongens van van Nassau erbij betrekken terwijl die denk ik toch echt anders daarover denken klopt ook niet helemaal.

Dus alsjeblieft: als jij blij bent met jouw smid, zeg dat dat gewoon en laat ook andere mensen met hun smeden in hun waarde.
Daarbij, iedereen is hier door schade en schande wijs geworden en we willen elkaar helpen en meningen uitwisselen.

Ik zeg nergens dat hoefbevangen paarden niet beslagen mogen worden, die woorden heb ik nergens gebruikt
IK heb het NIET gedaan, in overleg met mijn hoefsmid!

en toch heeft mijn HB paard het prima gered, zonder ijzers, zonder pijnstillers of ontstekingremmers.
en loopt nu weer macho te rennen door de bak! met nog wel donald duck voeten die zich langzamerhand weer herstellen en netjes worden bijgehouden/bekapt door een traditionele gecertificeerde ervaren hoefsmid.

ik heb hier niemands smid persoonlijk aangevallen, dus ik begrijp jou onderstaande opmerking niet

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 13:04

Blijft het feit dat jouw posten over het algemeen geheel off-topic zijn - immers, jij hebt geen HB paard (meer) en duikt in discussies van anderen die daar juist wel mee te maken hebben. Afgezien van het feit dat discussies daardoor telkens op een zijspoor belanden, wek je daarmee de nodige irritatie en leidt je de aandacht af van mensen die werkelijk raad nodig hebben. Nogmaals, ik raad je aan om voor de meer algemene visies op beslaan en bekappen een eigen topic te openen.Aannemende dat je aanwezigheid in het 'paranormale topic' betekent dat je toch enige fijngevoeligheid beschikt en door die plaat voor je kop heen kunt kijken zou het eigenlijk niet nodig zijn dat ik het volgende schrijf: Hoe duidelijk wil je het hebben: ga alsjeblieft weg uit dit topic of pas je wijze van reageren aan.
Ik schiet niet vaak uit mijn slof, maar hier heb ik een OW voor over.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:22

Ik vind dit zo jammer .....
Ik heb me aangemeld op Bokt, speciaal voor dit topic omdat ik destijds met mn handen in mn haar zat en heb hier vreselijk veel steun en info gevonden toen Luus er heel slecht aan toe was, maar heb nu het gevoel dat als ik iets wil posten ik me aan alle kanten in moet dekken, en daar baal ik echt van...
Moet er niet aan denken dat ik op dit moment als "nieuweling' hier binnen zou willen stappen, zou het niet durven geloof ik, wat een gezeik zeg....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:34

@Nobrado
Het is fijn dat jouw HB het gered heeft zonder allerlei "standaard" middelen.
Maar, zoals bij vele andere HB paarden, kon mijn paardje absoluut niet zonder pijnstilling.
Zij wilde niet meer staan (en eten). Beide veroorzaken ook weer veel stress wat de HB weer kan verergeren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:42

Brainless schreef:
@Nobrado
Het is fijn dat jouw HB het gered heeft zonder allerlei "standaard" middelen.
Maar, zoals bij vele andere HB paarden, kon mijn paardje absoluut niet zonder pijnstilling.
Zij wilde niet meer staan (en eten). Beide veroorzaken ook weer veel stress wat de HB weer kan verergeren.

Zo ook dat het fijn is, dat jou paard het op jou manier gered heeft
Ik veroordeel hier niets, van niemand
het is altijd een eigen keuze...., van iedereen zelf daar zij hun eigen paard het beste kennen en een ander niet kan oordelen over diens keuze.

Er zal zeker een gradatie zijn in HB, en het geval van jou paard, dat ze door de pijn niet wil eten, en staan, dan moet je echt wat.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:55

Natuurlijk trek je wel indirect de kennis van andere smeden in twijfel door zoveel commentaar te hebben op voetjes en foto's..."ondergeschoven verzenen" en zo...weet je nog ?

Maar, ik begrijp dat het vechten tegen de bierkaai is met jou, ik hoop een gezelloig topic terug te krijgen waar veel mensen wat aan hebben... en besluit maar verder alles te negeren...ik ga met JP mee en hoop echt dat mensen als Lucyknol gewoon blijven vragen stellen !!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:02

ElCamino schreef:
Natuurlijk trek je wel indirect de kennis van andere smeden in twijfel door zoveel commentaar te hebben op voetjes en foto's..."ondergeschoven verzenen" en zo...weet je nog ?

ik heb geen idee wie die smid is, en het ging mij meer om de foto van de voet en de stand van de voet.
maar ook het onderbrengen van het ijzer.
een hoefsmid is ook maar een mens, net als wij allen, en die zullen gerust ook een keertje anders doen dan ze geleerd is. Misschien heeft hij daar wel een hele goede reden voor.
feit is, dat ik op de stand en op het ijzer eronder reageerde. Zo zie ik het op die foto.
En het kan, dat jullie het anders zien.
Dat is dan simpelweg een verschil in mening
daar hoef je je echt niet over op te winden

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:16

de eigenaar weet dat wél! en sommigen hier dan ook. En foto van de voet, stand van de voet, onderbrengen ijzer....dit is toch het werk van de smid dus gaat het wél over de hoefsmeden.

Ik wind me idd op, en met mij anderen....en wilde na herhaaldelijk me dood irriteren toch een keer reageren..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:26

@Nombrado

Het is toch te gek voor woorden dat mensen beginnen aan te geven dat ze geen foto's durven te plaatsen omdat ze bang zijn om compleet afgezeikt te worden op de kunde van hun smid ?
Dit topic is een centraal topic, dat betekend dat iedereen met vragen en ervaringen over hoefbevangenheid hier terecht moet kunnen, dat betekend niet dat 1 persoon hier vervolgens diezelfde mensen haar mening en visies moet gaan opdringen als zijnde de enige juiste.

Een foto van een hoef is een momentopname, afhankelijk vanuit welke hoek hij genomen is, net als de stand van het paard welke hij op dat moment aanneemt.
Hoe kun jij dan adhv een dergelijke foto van notabene alleen de hoef bepalen wat de werkelijke stand is van een paard, om vervolgens met een kreet te komen als "hij hangt in de pezen". en hij heeft ondergeschoven verzenen....
Ik plaats daarna foto's vanuit een andere hoek, zichtbaar een goed dragend ruimliggend ijzer met genoeg garnituur, waarom reageer je dan daar niet op ?

Wat iedere hoefsmid weet is dat de stand van het schouderblad overeen komt met de stand van de hoef tov de grond, blijkbaar heb je je toch laten overhalen om bij een Spaans gefokt paard met een ingefokte steile schouder toch de hielen dusdanig te laten verlagen dat de voet-as naar achteren is gebroken... gevolg een kreupel gaand paard wat met wiggen weer opgelapt moet worden.
Voor iemand met zoveel verstand van bouw en gang verbaast me het enorm dat je niet van te voren hebt kunnen weten dat dit gewoon niet kan.

Op je vraag over de correctie van een hoef met HB...
lees de posten van Ron Aalders en Spikeyblue maar na, dit zijn beiden prima hoefsmeden die het in dit topic al tot in de puntjes hebben uitgelegd.
Laatst bijgewerkt door lolclub op 17-02-11 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:34

Laurie schreef:
Allereerst sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, maar ik vroeg me af of iemand misschien heeft meegemaakt dat er vocht uit de hoeven komt? :)

kijk ....hier gaat het om in dit topic.Een nieuwkomer met een totaal niet onbelangrijke vraag....die totaal ondergesneeuwt wordt door het als maar weer off topic gezever van een bepaald persoon.

(Wiens naam ik natuurlijk niet mag noemen omdat ik dan persoonlijk word en het risico loop op een BAN.
Terwijl er geen sanctie staat op het telkens weer verzieken van een leuk lopend,leerzaam,hart onder de riem stekend topic.)

Geen goede zaak lijkt mij als er vocht komt uit de hoeven

Deze poster heeft waarschijnlijk even meegelezen en gedacht....'waar gaat het hier in vredesnaam over?'

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:35

_/-\o_ amen!