Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jackie

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:01

de dubbele zool is niet je grootste probleem. je paard heeft een samengeknepen achterste hoefhelft en rotstraal.
de dubbele zool is overgroeid steunselmateriaal

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:06

Nou, even een update van mijn kant over deze straal

Afbeelding

Ik ben nu ongeveer 3 weken NT-dry aan het gebruiken en voorzichtig aan het 'pellen' zoals CC dat zo mooi uitdrukte.
Vorige week haalde ik 'm uit het land en was het resterend materiaal, dat ik langzaam aan het wegsnijden was, er vanzelf uitgevallen.
Ik ben nog steeds iedere dag NT-dry aan het gebruiken en ben tevreden met het resultaat tot nu toe.

Op de foto is de straal nat dus ziet het geheel er wat donker en nattig uit, maargoed, het verschil is duidelijk.
Geen stank, de middelste straalgroeve is mooi dicht aan het trekken en de straal kan zich nu weer langzaam ontwikkelen.

Afbeelding

Afbeelding

Zal morgen even een foto maken als de hoef droog is, dan is het beter te zien, het ziet er nu vreselijk nat en rommelig uit.
Zoals jullie zien is het voorste gedeelte van de straal nog volledig intact en heb ik hier ook niks aan gedaan, ik ben benieuwd wat er gebeurt als het achterste gedeelte zich straks weer volledig ontwikkelt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:21

Afbeelding

Die van mij haar hoeven brokkelen heel erg en scheuren in.. dacht dat het van het uitgroeien was maar achter brokkelt nu ook (iets)..

Ben inmiddels licht aan het weken en hoefolie eroverheen omdat het ook wel eens droogheid zou kunnen zijn.. maar vind het een beetje eng ze te nat te maken.. -O-

Voor beginnen ze iets uiteen te staan naar binnen en buiten en de voorkant blijft vrij kort terwijl de zijkanten me te lang lijken. Ze staat er wel recht op en sleept niet..

Ben bang dat ik er toch weer ijzers onder laat zetten.. ben niet zo gerust :( (en zelf prutsen durf ik niet)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:24

Is de hoefwand niet gewoon te lang? Dan brokkelen de kwartieren vaak :j
Olie helpt niet dat sluit de hoef alleen af voor vochtopname

Ik zou niet te bang zijn voor het brokkelen gewoon de wand niet te lang laten worden en probleem is opgelost :j

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:26

O je hebt er nog wat bijgezet :D wat bedoel je met uiteen staan? De stand?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:28

Richting flaren maar dan niet eenzijdig maar 2 kanten uit. Voorkant oogt nog net zo kort als toen ze bekapt was. (is wel iets langer natuurlijk) :j

Maar als ze bekapt is zie je dit bijna niet meer.. had vdweek al gevraagd wanneer hij weer kon komen maar heb nog niets gehoord.. morgen even bellen denk ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:41

Een hoef hoort droog te zijn :o We leven in bijna het zompigste landje van de wereld, en toch maken mensen zich nog zorgen om droge hoeven...
Heb je ook wat gedetailleerder foto's van de hoeven? Het is een mooi paard maar op de foto kunnen we er denk ik weinig van zien. Het klinkt in elk geval alsof 't paard weer eens bekapt moet worden.

Gimli, dat is goed opgeknapt al! Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als de straal weer aangroeit.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 22:43

Hestejente juist.. daarom wil ik ze ook weer niet te week maken.. kan ook nooit goed zijn)

Zal kijken of ik vdweek wat foto's kan maken. En ga morgen de hoefsmid nog een keertje bellen

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 23:46

Ik herken het, die brokkelige hoeven nadat paarden ijzers hebben gehad. Bij een pony die ik train zijn een paar maanden terug de ijzers eraf gegaan en die hoeven zagen er de eerste 2 maanden ook niet uit (onwijs brokkelen, scheuren, breed) terwijl de smid hem toch echt elke 4 weken bijhield. Inmiddels heeft hij trouwens weer nette hoeven.

Ik zou er echt niet weer ijzers onder laten slaan! Snap dat het verleidelijk is maar het is alleen maar symptoombestrijding, de hoeven zullen eerst nog een periode moeten herstellen voordat ze er weer netjes uit komen te zien. Nat maken maakt inderdaad niet zo veel uit, je kunt er veel beter zelf regelmatig een vijltje over heen halen. :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 06:44

Nou ik spuit toch echt met het droge weer elke dag de voeten nat hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:08

Ik niet want hier heeft het de afgelopen dagen geregend. Maar ik heb dan ook geen stalpaard ;) In Nederland is het ook hooguit een paar weken warm en droog. Gezonde hoeven kunnen daar best tegen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 08:23

S_en_Z schreef:
Die van mij haar hoeven brokkelen heel erg en scheuren in.. dacht dat het van het uitgroeien was maar achter brokkelt nu ook (iets)..

Ben inmiddels licht aan het weken en hoefolie eroverheen omdat het ook wel eens droogheid zou kunnen zijn.. maar vind het een beetje eng ze te nat te maken.. -O-

Voor beginnen ze iets uiteen te staan naar binnen en buiten en de voorkant blijft vrij kort terwijl de zijkanten me te lang lijken. Ze staat er wel recht op en sleept niet..

Ben bang dat ik er toch weer ijzers onder laat zetten.. ben niet zo gerust :( (en zelf prutsen durf ik niet)

Met 99% zekerheid zeg ik dat de hoefwand dan te lang is. Bij de teen zal ze het zelf afslijten (kort houden).
Koop een vijl en vijl die zijkanten rond af. Je zult zien dat het brokkelen steeds minder wordt.

Hieronder wat foto's van jaren geleden toen die van mij voor het eerst van de ijzers ging. Zo erg kan het er dus uitzien.
http://www.mijnalbum.nl/Album=3SHOSUKN
Na 16 dagen weer gevijld:
http://www.mijnalbum.nl/Album=BIU6C68S

Toen hij vorig jaar weer van de ijzers ging is er bijna niets gaan brokkelen van de hoeven omdat ik ze zelf goed heb bijgehouden met vijlen. Dit is de enige manier om
'brokkels' te voorkomen. Dus niet een paar weken wachten maar tenminste iedere 2 wk. vijlen. En zolang ze zelf aangeeft dat ze er goed op kan lopen zou ik zeggen 'geen ijzers' meer.

Heb je een foto van de hoeven van hoe ze er nu uitzien?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:55

@ S_en_Z Hoelang heeft jouw paard nu geen ijzers meer? Van wat ik er van zie lijkt het wel mee te vallen. Mijn pony is net 2-3 weekjes van zijn ijzers af, zal zo even foto's plaatsen.

Ik maakte me er ook erg druk om, maar door Singasong gerustgesteld :) Lijkt me ook dat de hoefwand minder stevig is door de nagelgaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:41

Flavlip, wanneer is je paard HB geworden?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 13:42

Begin vorig jaar, dec2010/jan2011. Dat is ook de reden dat hij ijzers heeft gekregen. Eerst cyteck en later gewone ijzers, maar dan iets meer naar achteren gelegd.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:59

Uhm.. 3 maanden ofzo? Eind februari zijn ze er af gegaan geloof ik en ze is sindsdien twee x bekapt.

Heb de hoefsmid gebeld. Hij wil er geen ijzers onder slaan tenzij ik er echt op sta. Vorige keer vielen de scheuren ook wel mee vond hij. Hij komt vrijdag.

Waar kun je een fijne vijl bestellen?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:39

S_en_Z schreef:
Uhm.. 3 maanden ofzo? Eind februari zijn ze er af gegaan geloof ik en ze is sindsdien twee x bekapt.

Heb de hoefsmid gebeld. Hij wil er geen ijzers onder slaan tenzij ik er echt op sta. Vorige keer vielen de scheuren ook wel mee vond hij. Hij komt vrijdag.

Waar kun je een fijne vijl bestellen?

Hier bijvoorbeeld; http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... egorie/122

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:16

Gewoon aan je sid een oude vijl vragen. Die kopen zo vaak een nieuwe en voor het eigen onderhoud is zo een voor ons nog gewoon goed bruikbaar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:31

Gewoon aan je smid vragen. Als je niet zo handig ben haal je je handen helemaal open aan een nieuwe veil. Met een veil waar de smid niet heel fijn meer mee kan werken kan jij nog prima uit de voeten. Liever een paar halen extra moeten maken dan je handen open of alles scheef geveild :).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:09

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:35

Heb foto's gemaakt gister met m'n telefoon zal kijken of ik ze vdweek online krijg.

Ik heb een oude vijl dies al 14 jaar oud, verroest en maakt niet meer glad maar enkel haperig. We gebruikten m ook zelden. Alleen als vorig paard weer eens z'n ijzer afgetrapt had vijlden we de brokkels weg.

Om het brokkelen maak ik me niet zon zorgen over de scheuren wel maar das vooral omdat ik niet kan zien hoe diep t gaat. Zal vrijdag ff aan de hoefsmid vragen hoe of wat

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:44

Duhelo schreef:
maargoed, terug naar de hoeven. ik begrijp dus dat beide (?) paarden erg goede en mooie hoeven hebben (ondanks de nodige bekapbeurt?)
heeft er iemand een idee wat ik kan doen met dat linkerbeen dat ze naar binnen laat hangen in rust, of is dat niks om me zorgen over te maken (in beweging amper te zien, ontlast het been niet, ook niet na hun speelmoment/op het harde/ in zware grond)

zoals beloofd:
een foto van de onderkant van de hoef na het bekappen:
Afbeelding

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:53

Is deze hoef al helemaal "klaar"?
Vind de heofwand nog steeds te lang en errug onregelmatig. De wittelijn (verbinding zool hoefwand) moet eigenlijk een vaste verbinding zijn, daar is hier geen sprake van.

Zou hier eerlijk gezegd niet zo over te spreken zijn eigenlijk. Vind het slordig en afgeraffeld ogen.

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:59

daar ga ik in mee..

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 18:59

hierna werd de hoefrand nog bijgevijld uiteraard, maar in de travaille wordt het voorbeen dan naar voren getrokken, en kon ik er geen foto's meer van maken :D