[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:19

geerke schreef:
Als ze cushing hebben zijn de insuline waardes dan ook niet verhoogd?

Yep mijn idee.......De DA zei dat we de cortisol waarde maar moesten afwachten voordat we eventueel met Permax zouden beginnen.
Ze had dezelfde dag een hb ezeltje bloedgeprikt en die had glucosewaarde 15 geloof ik en insulinewaarde 7......

@Jannepauli doormeten....tja wat voor toegevoegde waarde zou dat kunnen hebben.....ik heb geen idee eigenlijk dat zal dinsdag blijken. Ik hoop dat dat wat kan brengen, heb daar in het verleden toch wel gave dingen van gezien en zelf kan ik het bij Es niet omdat ik er te dicht op sta. Het ziektebeeld is zo raar dat ik mijn vertrouwen daar maar even in gelegd heb.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:13

We duimen voort voor jou en Ester.. Ach gut

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:38

Ik wil jullie deze niet onthouden (Suplementen versus natuurlijk):
eerste versie Engels, daarna vertaald door Bokker Xxtesss:

Abstract of German text:
Case study:
Adverse effects on health by long-time feeding of supplemented horse-feed.
The investigation deals with long-time feeding of trace element and vitamin supplemented horse-feed to horses. Seven horses of different age and breed were observed over a period of about 4 ½ years. Depending on the horse and its individual sensitivities, the development or deterioration of symptoms of different disorders or diseases was observed, but there was a characteristic chronology in the development of the symptoms. After half a year of feeding all horses seemed to feel better in most respects. After about a year first minor negative changes were perceptible only by the owners, knowing their horses well (especially increase or development of sweet-itch or/and head-shaking). After two years of feeding supplemented horse-feed the symptoms had become apparent for everyone. After about two and a half years the feeding of supplemented horse-feed was stopped and feeding changed to pure oats, hay, grass, straw, carrots and fruits. With all seven horses the first signs of improvement in health were perceptible after 1 to 5 months, characteristically 3-4 months and improvement continued thereafter as compared to the same time of the year before. After about a year of feeding only natural feedstuff, the symptoms of disease in every horse had either disappeared or strongly improved. The investigation clearly shows long-time damaging effects on the health of horses by feeding supplemented horse-feed of the described composition. But reliable reports from other sides seem to show this as being a very general phenomenon.
Minimum requirements of trace elements and vitamins for horses commonly cited in literature seem to be in excess. Furthermore the chemical compositions in the supplements seem to be unsuited for the horses‘ digestion. It is proposed to establish new maximal requirements for horses by analyzing the feed in a long-time successful racing-stable and to establish minimum requirements by averaging the contents in natural feedstuff, on which horses have been bred and selected over centuries.
Dr. Stefan Brosig

Gevallenanalyse:
Ongunstige gevolgen voor gezondheid door een lange tijd een paard onnatuurlijk voer te voeren.
Het onderzoek behandelt het langdurige tijd voeden van spoorelement en vitamine aangevuld paardenvoer aan paarden. Zeven paarden van verschillend leeftijd en ras werden waargenomen over een periode van ongeveer 4 jaren. Afhankelijk van het paard en zijn individuele gevoeligheden, werd de ontwikkeling of de verslechtering van symptomen van verschillende wanorde of ziekten waargenomen, maar er was een kenmerkende chronologie in de ontwikkeling van de symptomen. Na een half jaar van het voeden schenen alle paarden zich beter in de meeste opzichten te voelen. Na een ongeveer jaar waren de eerste minder belangrijke negatieve veranderingen waarneembaar slechts door de eigenaars, die hun paarden goed kennen (vooral verhoging of ontwikkeling van jeuk of/en hoofd-schudden). Na twee jaar van het voeden van aangevuld paardenvoer waren de symptomen duidelijk voor iedereen geworden. Na ongeveer twee en een half jaren werd het voeden van aangevuld paardenvoer tegengehouden en het voeden veranderd in zuivere haver, hooi, gras, stro, wortelen en vruchten. Bij alle zeven paarden waren de eerste waarnemingen van verbetering van gezondheid ondertekent na 1 tot 5 maanden, karakteristiek 3-4 maanden en verbetering daarna voortdurend in vergelijking tot de zelfde tijd van het voordien jaar. Na ongeveer een jaar van het voeden van slechts natuurlijk voedsel, waren de symptomen van ziekte in elk paard of verdwenen of sterk verbeterd. Het onderzoek toont duidelijk langtijdige schadelijke gevolgen voor de gezondheid van paarden door aangevuld paardenvoer van de beschreven samenstelling te voeden. De chemische samenstellingen in de supplementen schijnen ongeschikt voor de paarden hun spijsvertering te zijn. Dr. Stefan Brosig

(verkort)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:46

Interessant - case in point zogezeid.
Waar komt dit stuk vanaan?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:02

Op internet gevonden, op zoek naar informatie .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:18

Heb je toevallig de link nog?
Ik heb even gegoogled op de naam van de schrijver van het stuk en kwam een paar interessante dingen tegen, met name zijn pleidooi voor het gebruik van GEMBER voor paarden.
http://www.kraeuterei.ch/BrosigIngwer02-05.doc - ook in verband met hoefbevangenheid genoemd

(Ingwer = duits voor gember)

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:06

Jannepauli schreef:
Heb je toevallig de link nog?
Ik heb even gegoogled op de naam van de schrijver van het stuk en kwam een paar interessante dingen tegen, met name zijn pleidooi voor het gebruik van GEMBER voor paarden.
http://www.kraeuterei.ch/BrosigIngwer02-05.doc - ook in verband met hoefbevangenheid genoemd

(Ingwer = duits voor gember)

Ik kan helaas Duits niet lezen.
Het artikeltje heb ik gevonden al jaren geleden; toen ik op zoek was naar informatie over de insuline resistentie voor pony Zaza -zie mijn eerdere berichten. Maar toen was ik nog niet klaar voor, nog niet zo ver Bloos , voor een natuurlijk dieet.
Pas na jaren, na het lezen van het boek van Nikolette Hebing, heb ik- niet alleen mijn eigen paard - maar ook mijn eigen dieet - totaal omgegooid. Inclusief de celzouten en Mayr dieet.
En dan werd me belang van deze informatie duidelijk.
In samengestelde voer zitten kunstmatig geproduceerde vitaminen. Deze hebben een andere chemische structuur dan hun natuurlijke variant, dus zij zijn lichaamsvreemd. (Bovendien moet het lang houdbaar en smakelijk zijn voor het liefst alle paarden ..)
Onderzoek is dus al lang bekend maar het is niet in het belang van de veevoer producenten .

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:14

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 11:13

Da's inderdaad ook een interessante link, dank je!
Tja - die chemisch geproduceerde vitamines - goedkoop voor de voerfabrikant, niet zo goed voor het paard... eigenlijk ken ik maar één voerfabrikant die biologisch goed opneembare vitaminen en mineralen in het voer stopt en gecontroleerde grondstoffen gebruikt die dan ook niet overmatig verhit worden en dat is St. Hippolyt.. het is dan ook in verhouding veel duurder dan de 'gewone' voertjes..

Als ik tijd heb zal ik een korte vertaling (samenvatting) van het gember-artikel maken - gaat me vandaag niet lukken maar volgt z.s.m.

Edit: lees je wel engels? Op The Horse.com staat ook heel veel informatie over o.a. EMS - je moet je wel even gratis registreren voordat je toegang krijgt tot de bibliotheek.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:57

zwartepaerd schreef:
Het is mij in al die jaren in ieder geval wel duidelijk geworden dat als er na het weken het water goed bruin is, er meer fructaan in het hooi zit.

Ah. Als ik mijn hooi week is het water gewoon schoon en helder.
Dat zou dus betekenen dat er nauwelijks fructaan in zit?
Zou best kunnen eigenlijk.
Het is heel grof hard stengelig hooi, met nauwelijks blad en hier en daar een uitgebloeide aar.
Komt van onbemest land ook.

Edit:
Het artikel over EMS vanuit het Duits (site Hippolyt) heb ik eens vertaald gevonden en weergegeven op:
www.home.versatel.nl/remcodo/bevangenems.html

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:15

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:24

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:55

Super interessant weer Ingrid, dank!!

Trouwens, iedere keer als ik het fructaan-gebeuren voorbij zie komen denk ik terug aan een jaar of 4, 5 geleden.. volgens mij was jij één van de eersten die het 'suiker-probleem' signaleerde, destijds nog op PN. Toen was het nog een volstrekt onbekend gegeven en werd er alleen nog maar in termin van 'gras vs eiwit' gedacht.
Tegenwoordig weet iedereen er wel wat van.. maar destijds trok zelfs onze toenmalige DA z'n wenkbrauwen op bij het horen over fructaan!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:27

Cortisol gehalte bij Es is ook keurig.......
Doormeten heb ik afgebeld. Ik ben me bij Es aan het afvragen of het lijf niet gewoon op is en of het misschien beter is om haar te laten gaan. 22 jaar is nog niet heel oud, maar er zijn er genoeg die het niet halen.

Dit weekeinde dus bedenken of ik foto's ga laten maken of dat ik maar eens een knoop door moet hakken en haar haar vrijheid moet gaan teruggeven. Zwaar en hard maar misschien wel het meest humaan in Es d'r geval.

Haar lijf is in de laatste paar weken zo achteruit gegaan dat ik me ook afvraag of ze een revalidatie periode nog aankan........

Dit wordt weer een zwaar weekeinde Verdrietig

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:33

zo dat wordt een zware beslissing Timbers! maar zoals je het beschrijf (ik weet natuurlijk niet jullie geschiedenis enz) denk ik dat je goed aan het denken ben. Het klinkt onwijs hard maar soms is het gewoon beter! helaas helaas...
Sterkte met je beslissing!!!!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:37

trouwens, ik heb contact opgenomen met iemand over het marstall voer en dan met name Fortissimo. Dit kreeg ik in een mailtje van haar : Fortissimo is een hoefverbeteraar. Nu is het natuurlijk zo dat bevangenheid een verteringsprobleem is, maar Fortissimo verbetert de doorbloeding in de hoeven en herstelt de beschadigingen.
Hier zijn al hele goede resultaten mee behaald.
Fortissimo is een kleine biks . Ze vinden het over het algemeen zo lekker dat het uit de hand gegeven kan worden.

Nu is mijn vraag nogmaals of iemand hier ervaring mee heeft en hoe jullie hier over denken? morgen overleg ik met de hoefsmid hoe hij er over denkt maar jullie mening zou me ontzettend helpen!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:20

fancylover, een voerfabrikant zal altijd van die juichverhalen doen over het eigen voer. mbt de doorbloeding kun je je paard ook gewoon lekker buiten laten lopen, dat lijkt me de beste doorbloeding Knipoog
De beschadigingen herstellen door zeer regelmatig bekappen en veel doorbloeding Lachen

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:49

oke bedankt voor je mening hierover!
misschien meerdere die hier iets over kunnen zeggen?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:02

jawel daar ben ik weer en nu een vraag over hartog gras-mix. wat zijn jullie ervaringen daar mee?
Ruw eiwit 10,7 %
EWpa 0,56

Ruw vet 2,4 %
VREp 78 g

Ruw celstof 27,5 %

Ruw as 8,2 %

Vitaminen Sporenelementen

Vitamine A (β-caroteen) 30.432 I.E.
IJzer 473 mg

Vitamine D2 910 I.E.
Koper 4 mg

Vitamine E 20,2 mg
Mangaan 26 mg

Biotine (Vit.H) 0,2 mg
Zink 15 mg

Selenium
0,04 mg

Mineralen
Zwavel 1700 mg

Calcium 4,9 g
Molybdeen 1,1 mg

Fosfor 2,2 g
Kobalt 0,2 mg

Magnesium 1,1 g

Natrium
0,5 g

Kalium 21 g

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:10

In Fortissimo zit Biotine, daarom die claim van de "hoefverbeteraar".
Dan kun je misschien biotine appart voeren?
De volgende vraag is of de biotine de hoeven echt kan verbeteren.. Cool
Hier de pagina over Marstal Fortissimo in Duits:
http://www.pferdefuttershop.at/index.ph ... rt=00225MS

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:21

Even geheel off topic Schijnheilig

Ik wil jullie allemaal hele prettige feestdagen wensen en een heel gelukkig 2009 en dat onze paardjes vrij worden en blijven van hoefbevangenheid volgend jaar.

Verder wil ik jullie onwijs bedanken voor jullie opbeurende woorden, meedenken, brainstormen, lachen en huilen met Image en mij. Bedankt.

daarom deze kaart van Janouk (gewoon omdat ik het zo'n mooie foto vind. Eigenlijk had ik een foto van Image moeten plaatsen, maar ja, die heeft hier al genoeg gestaan Haha! en die hoop ik nooit meer hier te hoeven posten in het topic Pling )

Afbeelding

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:38

ik heb besloten om niet over te gaan op fortissimo maar om de raad van de hoefsmid te volgen waar hij zelf goede ervaringen mee heeft. namelijk Arnica en ledum, dit zijn druppels die pijnstillend en stress verminderend zijn. dan bedoel ik de stress in de hoef zelf.
verder heb ik nu luzerne-mix en gras-mix van hartog. Dit schijnt ook heel goed te zijn door de weinig suikers en zetmeel.
de hoefsmid was trouwens positief over marco. Het ziet er steeds een beetje beter uit en als hij geen pijn meer heeft en goed loopt mag ik gewoon weer rijden.
dus we maken eerst de pijnstiller en ontstekingremmers af en dan wie weet kan ik er dan begin volgend jaar weer op Lachen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:56

dank je Janouk!!!
jij natuurlijk ook de beste wensen alvast!
wat een mooie foto!!!wauw!!!
inderdaad een hoefbevangenvrij 2009....zou niet gek zijn toch?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:06

Wat ik niet begrijp: over de glucose-waarde, paard van m'n vriendin was vrijwel voortdurend hoefbevangen. Toen hebben ze hem getest op insulineresistentie. Daarvoor moest het bloed opgestuurd worden naar Duitsland, op ijs, en na een week kreeg ze de uitslag. Paard had iets van 80. De uitslag liet trouwens zo lang op zich wachten dat ze het paard eerder die week heeft laten inslapen, zowel paard als eigenaresse was aan het eind van zijn/haar latijn.

Van iemand anders die glucose heeft laten bepalen hoorde ik dat het niet in 1x kan, paard moet eerst aantal uren nuchter zijn en vervolgens wordt er om het uur of zo bloed afgenomen.

Wie weet hoe dat zit.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 18:14

mysa schreef:
Van iemand anders die glucose heeft laten bepalen hoorde ik dat het niet in 1x kan, paard moet eerst aantal uren nuchter zijn en vervolgens wordt er om het uur of zo bloed afgenomen.

Mijn DA gaf ook aan dat Es nuchter moest zijn dus daar heb ik me aan gehouden.

Jongens ik geloof dat wij de strijd moe zijn.....Es is echt op. De pijn die ze heeft kan niet meer het is niet om aan te zien.
Ze heeft altijd veel voor mij gedaan en nu rest mij nog een ding voor haar te doen vrees ik Verdrietig

Misschien geef ik het te vroeg op, misschien ook niet...ik zie mijn paard met een sterke geest maar haar lijf gaat het steeds meer af laten weten. Na het weekeinde ga ik de DA bellen Huilen Ook mijn stalgenootjes zijn het met me eens.....dit kan niet veel langer zo en wonderen blijven deze keer uit vrees ik.