[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 19:43

ElCamino schreef:
Lolclub: Ron zet Chico ook zo op de ijzers, dus daqt ondergeschoven verzenen verhaal raakt kant nog wal.
Verder ziet het er prima uit hoor.

Dank je voor je steun, ik twijfel zelf ook absoluut niet aan de kennis en kunde van mijn hoefsmid ;)

Jannepauli schreef:
Nou LC... ze hangt ook hier wel heel erg in de peesjes hoor... Maar daar gebruik je toch die mooie oranje bandages voor? ~~}>
Afbeelding

Ik heb net nog even gekeken bij Hittie.... ze hangt er nog :D
en die Smilie.... die ga ik lenen van je de volgende keer....

Jannepauli schreef:
Ik vind de voeties van Hittie er weer keurig uitzien, fijn te horen dat de witte lijn ook weer beter gaat.
Bij Pauli zie ik het ook bij iedere bekapbeurt verbeteren.

Heeft Pauli nog een zichtbare verbreding of is de lijn alweer helemaal dun ?

Jannepauli schreef:
Update over de "zuil": mijn DA kwam weer terug na overleg met de klinieksmid, maar beiden bleven bij hetzelfde verhaal: beschadiging kroonrand. Zit me niet lekker, voelt niet goed. Dus vandaag toch maar een mailtje naar Rob van Nassau.

Wat zou de volgende stap dan zijn, het oude littekenweefsel wegsnijden ?
en wat zijn de gevolgen op langere duur voor de hoef als je er niks aan doet ?

Jannepauli schreef:
Pau had trouwens gisteren een aanval van "iets".. stond helemaal in het zweet toen ik haar binnen haalde, oogje weer kei-dik en heel veel pijn - heb twee zakken pro dynam gegeven, ze stond met haar arme koppie te zwaaien van de pijn. Vanmorgen zag 't er weer beter uit - ga dus door met zalven ( terra cortil) .

Wat akelig joh, sterkte ermee... :(:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:05

lolclub schreef:
Wat wil je nu eigenlijk bereiken met het plaatsen van deze foto ?
de door jou geplaatste foto hoort bij een paard welke wel ondergeschoven verzenen heeft, zulke paarden zet je heel lang en ruim op de ijzers om de druk meer naar achteren te verleggen.
Daarnaast is de hoek van de foto heel anders genomen en dus niet te vergelijken met mijn foto .

het gaat om het steunpunt van het been tov de hoef
daarbij horen de ijzers goed ondergebracht te worden door naar de hoefballen te kijken.
dat hoort elke hoefsmid te weten.
reden dat ze vaak minder lange takken gebruiken is omdat ze geen zin hebben terug te komen als het paard een ijzer erafgetrapt heeft.
ondergeschoven verzenen of niet, het gaat dus om de hoefballen om het juiste middelpunt te bepalen van de hoef .
Misschien heb je een foto van de zijkant van je hele paard? zodat je de beenstand er goed bij ziet?

Laurie

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:09

Allereerst sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, maar ik vroeg me af of iemand misschien heeft meegemaakt dat er vocht uit de hoeven komt? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:22

Waar komt het vocht precies uit en stinkt het ??

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:50

nombrado schreef:
het gaat om het steunpunt van het been tov de hoef
daarbij horen de ijzers goed ondergebracht te worden door naar de hoefballen te kijken.
dat hoort elke hoefsmid te weten.
reden dat ze vaak minder lange takken gebruiken is omdat ze geen zin hebben terug te komen als het paard een ijzer erafgetrapt heeft.
ondergeschoven verzenen of niet, het gaat dus om de hoefballen om het juiste middelpunt te bepalen van de hoef .
Misschien heb je een foto van de zijkant van je hele paard? zodat je de beenstand er goed bij ziet?

Onzin !
je hoort niet een ijzer onder te leggen door alleen te kijken naar de hoefballen,
Je legt een ijzer onder zodanig dat de ondersteuningslengte en de afwikkellengte tov de COA gelijk zijn.
een ronde hoef heeft een andere vorm ijzer nodig als een langwerpige hoef.
een hoefbevangen hoef is niet te vergelijken met een hoef met een gezond en op de plaats zittend hoefbeen want de COA zit op een andere plek door de rotatie.

Op deze plaatjes van Ron Aalders is aangegeven hoe de afwikkel en ondersteuningslengte en de COA bepaald wordt

Afbeelding Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:00

dit is niet een foto van de hoef van jou paard toch?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:04

Nombrado: hou toch eens op met alles jouw straatje inkletsen ! Vergeet niet dat ron één van de betere smeden in Nederland is ( zoniet op de wereld..) als je de moeite neemt om eens écht interesse te tonen en goed terug te lezen in dit topic wat er gezegd en besproken is vóór je je meldde dan weet je precies wat Ronald ( en wij) bedoelen.

Ik word af en toe een beetje moe van je, kom niet vaak hier ( gelukkig gaat mijn paard goed op het moment) maar het sfeertje wordt er niet gezelliger op.... sorry

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:05

nombrado schreef:
dit is niet een foto van de hoef van jou paard toch?

Nombrado, wat maakt dat nu uit, je krijgt hier een prachtige theorieles. Doe daar dan ook wat mee in plaats te vragen welk paard het is, LC zet er notabene boven dat dit een foto is van Ron Aalders. Lees jij wel als iemand de moeite neemt om je wat uit te leggen over hoe het zit met een hoefbevangen paard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:08

Laurie schreef:
Allereerst sorry dat ik hier zo binnen kom vallen, maar ik vroeg me af of iemand misschien heeft meegemaakt dat er vocht uit de hoeven komt? :)

(ik ga even in de 'negeermodus'... :o )

Laurie...Dit bovenste is niet voor jou bedoelt hoor ;)
Op welke plek komt er vocht uit de hoeven?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:25

iedereen heeft er andere ideeen en ervaringen mee.
mijn ervaring is een paard recht en in balans op zijn voeten te zetten
daarbij zal ik niet kijken naar het hoefbeen in het paard, maar naar het totaalplaatje en de beweging van het paard.
als een paard scheef op zijn voeten staat, of met een gebroken as, is het onmogelijk voor het paard om in balans en juist evenwicht de ruiter te dragen.
daarbij moet dus het totale plaatje bekeken worden.
hoefsmeden, je hebt goede en minder goede, met opleiding, zonder opleiding, wat voor mij van belang is, dat niet alleen de hoef bekeken wordt, maar het totaal plaatje
als een hoefsmid mijn paard gedaan heeft, en ik merk een kortere beweging en verkramping in de gang, heeft de hoefsmid zijn werk niet goed gedaan.
ik heb heel wat gekke dingen gezien in de loop der jaren, ook paarden scheef (ene voorvoet binnendoor, andere voorvoet buitenom) en een hoefsmid die vol overtuiging bleef volhouden dat hij het goed gedaan heeft. Paard ging om de 3 passen op zijn snufferd. er zat echt wel 1 cm verschil in de hoeven.
of te kleine ijzers, waardoor je van die mooie japanse voetjes (knijpvoeten) krijgt, met alle gevolgen van dien.
Zelf heb ik spaanse paarden, die staan wat steiler op de voeten, echter is dit geen probleem en toch blijven er nog geschoolde smeden, die proberen een kwpn platvoet bij deze paarden te maken.

Ik heb mij dus heel erg verdiept in standen en balans van het paard.
en niet de hoef alleen.
ik hoef er alleen al op te stappen of het paard te zien lopen en ik zie/voel het al.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:27

ElCamino schreef:
Nombrado: hou toch eens op met alles jouw straatje inkletsen ! Vergeet niet dat ron één van de betere smeden in Nederland is ( zoniet op de wereld..) als je de moeite neemt om eens écht interesse te tonen en goed terug te lezen in dit topic wat er gezegd en besproken is vóór je je meldde dan weet je precies wat Ronald ( en wij) bedoelen.

Ik word af en toe een beetje moe van je, kom niet vaak hier ( gelukkig gaat mijn paard goed op het moment) maar het sfeertje wordt er niet gezelliger op.... sorry

is ronald haar smid?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:37

nombrado schreef:
en niet de hoef alleen.
ik hoef er alleen al op te stappen of het paard te zien lopen en ik zie/voel het al.

Maar Nombrado het gaat hier om hoefbevangen paarden, daar is dit topic voor en daar stap je niet op om iets te voelen. Daar haal je een echte deskundige bij om te voorkomen dat de schade nog erger wordt.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 16-02-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:40

nombrado schreef:
daarbij zal ik niet kijken naar het hoefbeen in het paard, maar naar het totaalplaatje en de beweging van het paard.

Op dit punt ga je dus al fout, want we praten hier over hoefbevangen paarden waar het hoefbeen dus verplaatst is in de hoefcapsule.
Je kijkt bij een beslag van een HB paard dus allereerst naar de COA van het hoefbeen en niet naar de hoefschoen zelf.

nombrado schreef:
en niet de hoef alleen.

Goh... ik ook, en daarnaast kan ik ook prima röntgen lezen
Buitengewoon vreemd vind ik dan dat je met een stelling komt dat je alleen naar de hoefballen van een paard dient te kijken om de balans in de voet en de plek van het ijzer te kunnen bepalen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:01

Mag ik jullie deze aanraden Afbeelding
oftwel: DON'T FEED THE TROLL!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:09

lolclub schreef:
nombrado schreef:
en niet de hoef alleen.

Goh... ik ook, en daarnaast kan ik ook prima röntgen lezen
Buitengewoon vreemd vind ik dan dat je met een stelling komt dat je alleen naar de hoefballen van een paard dient te kijken om de balans in de voet en de plek van het ijzer te kunnen bepalen.

nee....je bepaald a/d hand van de hoefballen de lengte van het ijzer!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:12

lolclub schreef:
nombrado schreef:

Op dit punt ga je dus al fout, want we praten hier over hoefbevangen paarden waar het hoefbeen dus verplaatst is in de hoefcapsule.
Je kijkt bij een beslag van een HB paard dus allereerst naar de COA van het hoefbeen en niet naar de hoefschoen zelf.

.

Oké, maar als dus het hoefbeen verplaatst is bij hoefbevangen paarden, ga je dan de voetstand daarop aanpassen? of, ga je de hoefstand hetzelfde houden als altijd, om zo het hoefbeen weer naar de juiste plaats te krijgen.
bij HB paarden, kan er na herstel nl niets meer van te zien zijn op de foto.
dus hierin de vraag, ga je de hoef aan passen aan de nieuwe stand vh hoefbeen? of begeleid je het hoefbeen weer naar de originele stand?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:13

nombrado schreef:
nee....je bepaald a/d hand van de hoefballen de lengte van het ijzer!

Weer fout !
je bepaald aan de hand van de afwikkelingslengte en ondersteuningslengte tov de COA de lengte van het ijzer

JP je hebt gelijk...
dit wordt een eindeloze discussie

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:46

Ron is mijn smid,en als je je echt verdiept in dit topic had je dat geweten, dan had je zijn reacties nl gelezen net zoals die van andere hoefsmeden in dit topic. Hij heeft vele nuttige antwoorden en de nodige uitleg gegeven in dit topic.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:58

Durf bijna niet meer :) , maar hier update met foto's van Luus, vorige week voetjes gedaan, vandaag foto's gemaakt.
Li voor
Afbeelding

Re voor
Afbeelding

Re voor
Afbeelding

Ik heb de laatste foto om te laten zien hoeveel de stand van fotograveren uitmaakt. Op de eerder foto's lijkt het beslag allemaal "net aan te passen",op de laatste foto zie je dat ze er "ruim" op staat.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:02

Lucyknol, wat goed dat je die foto's plaatst, ik zie een grote vergelijking met hoe Nado zijn hoeven er nu ook uit zien, ook het grote verschil in hoek van de gezonde afgroei tov het 'zieke' gedeelte van, bij hem, vorig jaar winter. Hij heeft er alleen geen ijzers onder. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt. Nado loopt nog steeds heel erg hiel-teen, hoe is dat bij Lucy ?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:14

@Nado, Luus heeft equilibrium ijzers met zolen en daar tussen pasta. De vorm van het ijzer moet haar helpen afrollen. Aan haar oude ijzers kon je zien dat ze flink gesleten waren op de hiel en aan de voorkant. En tijdje terug heb ik een longeerfilmpje geplaatst,weet niet of je dat gezien hebt?(pag.228)
Ik ben dus zo'n geval van mens met paard (en dus geen paardenmens :+ ) dus hoop dat ik het zo een beetje duidelijk omschreven heb.
Luus en ik rijden voornamelijk buitenritjes, bij gebrek aan bos zal ik mezelf dus maar een polderhobbelaar noemen :D, veel op de verharde weg dus...
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 17-02-11 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:21

De eerste keer toen Isa bevangen was geweest en ze ook zulke lange tenen kreeg, heeft mijn toenmalige hoefsmid ook een beslagje aangelegd met zolen en omgekeerd ijzer. Is inmiddels omstreden manier, maar ze liep er wel erg goed op. De tenen had hij flink ingekort tot door de witte lijn zoals onderstaande foto laat zien:
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:30

bij Pablo is dat toen net zo gedaan....ook een venster voor en een omgekeerd ijzer.
Hij liep toen ook gelijk een stuk beter.Waarom is het nu omstreden eigelijk?
Of misschien gewoon ouderwets?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:51

Mijn smid heeft het er over dat hij de lange tenen juist laat zitten...
(heb uitleg gekregen waarom en dat klonk toen heel logisch, maar zou niet weten hoe ik het nu moet navertellen :o )

Ik vind het er "vreemd" uitzien, dat hoefje van Isa zo...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:04

lucyknol schreef:
Mijn smid heeft het er over dat hij de lange tenen juist laat zitten...
(heb uitleg gekregen waarom en dat klonk toen heel logisch, maar zou niet weten hoe ik het nu moet navertellen :o )

Ik vind het er "vreemd" uitzien, dat hoefje van Isa zo...

:D alles went....pablo heeft nu niet meer z'on open teenijzer...dat was in het begin.
Mijn ervaring is juist dat ze beter lopen als die teen eraf is.Dan rollen ze beter af.
Maar jouw smid zal ongetwijfelt weten wat hij doet ;)

Mijn smid modelleerd de voeten van Pablo zo dat een ander in shock is :D Ik heb een keer foto's geplaatst op een ander topic.
Het commentaar was niet van de lucht....paardonvriendelijk,en nog een paar enge aandoeningen kreeg Pablo naar zijn hoofd.
Stijle hielen,klemhoeven...kortom er was niets goed aan.

Toch knap zonder bewegende beelden zo te oordelen.
Pablo loopt goed,voor hem werkt het goed.En dat is het belangrijkste denk ik :j