Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuheloJarig

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:33

hmm, dat opent ook weer nieuwe inzichten, ik ben er altijd vanuit gegaan dat het een scheefheid vanuit de hoef was, maar bekken had ik eigenlijk nog niet aan gedacht.
Misschien is het geen slecht idee om er eerst even een osteopaat bij te halen voor ik ze zadelmak maak ...

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 04:29

maaike2800 schreef:
bedankt voor je mening sinasong, ik zal er over nadenken.
Vinden meer mensen dat, of is dat alleen de traditionele manier van bekappen? Hoe kijken bv mensen die natuurlijk bekappen hiertegen aan?

Voet is veel te lang, kan misschien wel 1 cm van de wand af, dan ben je ook gelijk heel stuk van je gat kwijt en straal mag ook wel even iets bijgewerkt worden.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:43

dank je firstofjuly, pony is inmiddels bekapt en er is inderdaad een stukje af gegaan. Ook de straal is bijgewerkt, al vond ik daar wel veel af gaan, maargoed is misschien nu even nodig, smit zei ook dat dit eenmalig was en dat er volgende keer niet zoveel af hoeft. Kwam trouwens ook nog een hoefzweer onder vandaan. Blij dat ik hem opnieuw heb laten bekappen, hij is er beter van gaan lopen! Zal binnenkort eens nieuwe foto's maken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:57

Dat kan ik me voorstellen met een ontdekte hoefzweer. Als die nu open is is de druk er natuurlijk van af, logisch dat dat beter loopt.

Ben benieuwd naar de na-foto's en dan vooral van de straal :)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:08

Zo hier dan de foto's na de 2e bekapping, wat vinden jullie hiervan?

Afbeelding
linksvoor
Afbeelding
linksachter met uitgesneden zweer
Afbeelding
rechtsvoor
Afbeelding
rechtsachter
Afbeelding
beide achterhoeven (hij staat niet helemaal vierkant helaas)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:30

Maaike, Is dat gat bij linksvoor ook een zweer geweest?
Ik vind de tenen te lang.

Is er nu een andere smid geweest of dezelfde van de vorige keer?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:23

Waar zie jij een gat linksvoor?
Er is nu een andere smid geweest.
Waarop baseer je dat de tenen te lang zijn kan dat misschien gezichtsbedrog zijn op de foto?
Kan wel even kijken of ik nog betere foto's heb.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:48

maaike2800 schreef:
Waar zie jij een gat linksvoor?
Er is nu een andere smid geweest.
Waarop baseer je dat de tenen te lang zijn kan dat misschien gezichtsbedrog zijn op de foto?
Kan wel even kijken of ik nog betere foto's heb.

Pardon, het is linksachter zie ik nu!

Ik zie vooral op de foto's bij de voorvoeten dat de afstand van de punt van de straal naar de teen te lang is, daar bazeer ik het op.
Het lijkt voor mij bij de linker voorvoet alsof de verzenen ondergeschoven zijn.
En heeft dit paard jaren op ijzers gestaan, i.v.m. de samengeknepen stralen?

Ik zeg er wel bij dat ik geen proff. ben op het gebied van hoeven dus ik ben benieuwd of andere mensen dit ook zien?!

Misschien zou je nog een filmpje kunnen maken waarbij je één van de voorvoeten van alle kanten laat zien. Ik zou wel graag die linker voorvoet op een filmpje willen zien.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 09:08

ok thanks voor je uitleg!
Linksachter is inderdaad de zweer uitgesneden dus dat klopt. Echter de ijzers kloppen niet paard staat al minimaal 5 jaar zonder ijzers!
Het zou goed kunnen dat linksvoor de verzenen wat ondergeschoven zijn, hij is met uitkrabben ook wat zeurderiger op dat voetje, ik ga er nog eens goed naar kijken.
Ik zal kijken of ik met mijn camera nog een filmpje kan maken, maar helaas moet ik daarvoor even in de gebruiksaanwijzing duiken dus dat duurt misschien even.

Ik ben ook benieuwd wat andere mensen vinden.

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:13

Zit nu even met een dilemma, ik heb mijn fries nu ruim 8 mnd ijzerloos staan. R.v. Was hij in het begin heel gevoelig, gelukkig is dat overgegaan. Tot gister hij liep begin vd de dag iets onregelmatig en aan eind vd dag stond hij op 3 benen. Meteen naar kliniek gereden. DA denkt forse hoefkneuzing en zweer. Bij snijden op de gevoelige plek kwam er al heel snel veel bloed uit maar geen pus. Hij staat daar nu nog en ze gaan vandaag verder kijken. Maar hoe ga je hiermee om mbt blote voeten? Toch ijzers eronder? Of zijn er alternatieven?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:19

Je zult het advies krijgen vanuit de kliniek voor ijzers. Dit is naar mijn mening alleen symptoombestrijding.

Wat doe je verder aan hoefverzorging/bekappen? Hoe vaak, door wie/wat?

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 09:25

Dat kliniek ijzers gaat adviseren dat begrijp ik, daarom deze vraag.

Er komt nu elke 6 weken een natuurlijk bekapper (in het begin kwam hij elke 4 weken), heeft zijn opleiding bij jaime jackson gedaan, waar ik zeer tevreden over ben. En snap dat ijzers symptoom bestrijding zijn maar een paard op 3 benen is voor mij ook geen optie......

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:23

Vraag het aan je bekapper. Als mijn paard op 3 benen zou staan zou ik niet de veearts maar de bekapper bellen, die weet naar mijn idee meer over hoeven. Welke bekapper heb je?

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:29

@hestejente, heb ik net gedaan. Gister DA gebeld omdat hij ook heel dik been had. Heb nog niet eerder hoefzweer gehad bij mijn paarden dus moet eerlijk zeggen dat dat ook niet mijn eerste gedachte was.

Bekapper zei ook, had mij maar gebeld... Tja, zal ik in vervolg dus ook doen... Maar geen ijzers daar ben ik wel uit! En weer wat geleerd....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:31

En nu dan? Paard staat nog bij kliniek toch, wat gaat er nu gebeuren?

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:40

Ze bellen mij vanmiddag. Dan hoor ik wat ze gevonden hebben. En dan zien we verder...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:48

Spannend, heel veel sterkte ermee!

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:51

Bedankt!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:54

Misschien is een hoefschoen een optie? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als je geen ijzers wil kan dat misschien een goede tijdelijke oplossing zijn. Sterkte in ieder geval!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:43

Djimmert schreef:
Dat kliniek ijzers gaat adviseren dat begrijp ik, daarom deze vraag.

Er komt nu elke 6 weken een natuurlijk bekapper (in het begin kwam hij elke 4 weken), heeft zijn opleiding bij jaime jackson gedaan, waar ik zeer tevreden over ben. En snap dat ijzers symptoom bestrijding zijn maar een paard op 3 benen is voor mij ook geen optie......

Dat begrijp ik!

Ik moet heel sterk aan het verhaal van mijn Haflinger denken. Hij had een oude bacterie, omhoog gekropen via de witte lijn (cadeautje van de smid ) en begon ook kreupel te lopen op 1 voorbeen. Na een paar weken ook kreupel op het andere been. Bleek hij HB te zijn. Niet door het voer maar dus door de bacterie en bij de andere voet door overbelasting. Gevolg, twee gekantelde hoefbeentjes en één licht sincker.
En daar wil je dan dus echt geen ijzers onder! Tenminste ik niet.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:40

Djimmert schreef:
Zit nu even met een dilemma, ik heb mijn fries nu ruim 8 mnd ijzerloos staan. R.v. Was hij in het begin heel gevoelig, gelukkig is dat overgegaan. Tot gister hij liep begin vd de dag iets onregelmatig en aan eind vd dag stond hij op 3 benen. Meteen naar kliniek gereden. DA denkt forse hoefkneuzing en zweer. Bij snijden op de gevoelige plek kwam er al heel snel veel bloed uit maar geen pus. Hij staat daar nu nog en ze gaan vandaag verder kijken. Maar hoe ga je hiermee om mbt blote voeten? Toch ijzers eronder? Of zijn er alternatieven?

Is afhankelijk hoeveel er weg is gesneden. Dus eerst afwachten tot de zweer gevonden is en de pus eruit is, dan kijken of je het kunt redden zo of dat je er tijdelijk een ijzertje onder laat zetten.
Alternatief zou nog een hoefschoen kunnen zijn maar of je dat wilt voor 24/7?
Kunststof ijzers is wellicht ook nog een optie, maar dan moet je wel iemand hebben die hier raad mee weet en weet wat hij doet.
Persoonlijk zou ik even kijken hoe hij loopt als de pus eruit is en dan voor blote voeten of een tijdelijk ijzer gaan.

Djimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:55

Hoefschoenen heb ik voor hem, smitjes, maar om die nu 24/7 om te houden. Heb al geprobeerd Klaas feuth te bellen, die verkoopt ook schoenen juist voor dit soort gevallen, Maar, tja... Die is slecht bereikbaar... En wil toch echt eerst weten of hij die op voorraad heeft.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:19

Ik kom even snel tussendoor kachelen.. Toen ik te horen/door kreeg dat mijn paard dubbele zolen had heb ik geprobeerd daar zoveel mogelijk over op te zoeken, maar ik vond dat er weinig voorbeeldplaatjes waren van dubbele zolen. Inmiddels ben ik al een paar weken verder en laat de dubbele zool van mijn eigen paard los, gelukkig. Omdat ik geen foto's hiervan kon vinden plaats ik hier even een foto van mijn paard waarvan de dubbele zolen loslaten zodat anderen hier wellicht wat aan hebben.

Afbeelding

Overigens heeft mijn hoefsmid er bij de vorige bekapbeurt dus niks aan gedaan omdat het toen nog vast zat. Had hij dit wel moeten doen? Ik heb er nu stukken die los zaten zelf uitgehaald en deze week komt de hoefsmid nog een keer om hem weer bij te werken. Iemand nog tips waar ik/de hoefsmid op moeten letten?
(hij heeft trouwens geen rotstraal meer al lijkt het wel zo. Ik maak het nog steeds elke dag schoon ter preventie maar het is nog niet uitgegroeid/bijgewerkt)

Zo zag zijn hoef er 5 weken geleden uit; (dezelfde hoef)

Afbeelding
http://i997.photobucket.com/albums/af10 ... /lv1-1.png
Laatst bijgewerkt door XladyX op 18-05-12 23:53, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:43

oef, haal er maar gauw een andere smid bij, die wel de hoeven op de juiste manier bekapt.
mag behoorlijk wat van de teen af. die diepe groef (straal) hoort niet, dat kan mede komen door verkeerde stand (druk op de voet)

wel mooi dat je deze foto plaatst om het idd te laten zien.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:50

Hoefsmid heeft hem 6 weken geleden bekapt en heeft na 3 weken nog even naar zijn hoeven gekeken, en gaf toen al aan dat zijn hoeven zeer hard groeiden. Hij komt deze week dus weer langs om hem te doen. Al moet ik zeggen dat ik niet tevreden ben met hoe hij de ijzers onder de paarden van de staleigenaar hier slaat (en meerdere met mij) en dus ook twijfel aan zijn kundigheid als smid in het algemeen.

Edit; ik heb nog even een ander plaatje bij de dubbele zool foto gezet van hoe het er uit zag 5 weken terug.