[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:58

Dan zouden we uiteindelijk niets meer kunnen voeren in feite.
Sterkte voor alle eigenaren en beterschap voor alle zieke paardjes op dit moment.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:13

jirina schreef:
Kymalin schreef:
Dat met dat hooi weken vroeg ik me dus ook al af, en weet je ook welke snede je voert want dat kan ook een wereld van verschil maken. Trouwens graszaahooi is het meest karige, voedingsarme hooi wat je kunt krijgen dus het zou me verbazen als je dat ook moet weken.

Graszaadhooi?
Is het niet raaigras hooi? Rolleyes (?)-

Graszaadhooi en raaigras zijn 2 verschillende dingen. Raaigras heb je zelf al uitgelegd en graszaadhooi is lang, stengelig uitgebloeid gras wat men pas laat oogst omdat ze eerst de zaden eruit willen hebben.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:28

Kymalin schreef:
Graszaadhooi en raaigras zijn 2 verschillende dingen. Raaigras heb je zelf al uitgelegd en graszaadhooi is lang, stengelig uitgebloeid gras wat men pas laat oogst omdat ze eerst de zaden eruit willen hebben.

Ok. Dus kan ook Engelse raai?
Dan moet men , zou ik denken, vragen of het graszaadhooi niet van koeien grasland komt..

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:24

Vond net in Es d'r paspoort een foto van een jaar of 7/8 terug waar nog duidelijk kuiltjes boven haar ogen te zien zijn...........waarom is me dat nooit eerder opgevallen dat dat nu gevuld is Frusty

Ik weet dus dat ik me morgen moet voorbereiden op een cushing uitslag als de DA belt Scheve mond. Dan hoor ik eigenlijk niet helemaal in dit topic...maar ik hoop toch dat ze nog niet extreem hb is door de cushing en dat de Permax nog wat kan betekenen. Duimen jullie mee??

Edit: net maar al mijn foto's doorgenomen en zelfs van de zomer had ze nog kuiltjes boven haar ogen.
Nou ja morgen de uitslag maar afwachten en misschien is het wel in een nog niet zo ver gevorderd stadium (let's hope so...)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:27

jirina schreef:
Kymalin schreef:

Ok. Dus kan ook Engelse raai?
Dan moet men , zou ik denken, vragen of het graszaadhooi niet van koeien grasland komt..

Dat lijkt me onwaarschijnlijk want graszaad hooi ( ook wel "gedrosseld" hooi genoemd) is wat over blijft van het product waar men het voor kweekt: graszaad. Weidegras bestaat uit verschillende soorten gras en zal voor de zaadkweek niet doorelkaar gebruikt worden denk ik zo.. Het zou in principe bij de leverancier van graszaadhooi na te vragen moeten zijn welk soort gras het is.

Mij werd ook graszaad of overjarig hooi aangeraden voor de paarden ( en met name voor Pauli tijdens haar HB) - oud hooi was nauwelijks meer te krijgen dankzij de slechte oogsten - ik voer nu alweer ons eigen hooi en gelukkig doen ze het er goed op.

Vanmiddag is de smid nog even langs geweest en heeft Pauli's voorhoeven weer wat bij gewerkt - was na 2 weken al weer nodig en vanavond is de eerste bloed-afname ronde geweest. Vind ze niet leuk - ze zet haar spieren in de hals zó vast dat de naald er haast niet in te krijgen is. Morgen om 08:00 uur de tweede ronde en dan hopen we vóór het weekend te weten of er bij de dames sprake is van insuline resistentie, of niet.

@ Timbers .. ja, als je dag in, dag uit met je paard bezig bent dan zie je dingen soms niet.. zo was mijn Pau ook "opeens" meer dan zo'n 120 kg te zwaar.. ik kan me best voorstellen dat je het opvullen van de kuoltjes boven de ogen niet meteen gezien hebt.

Voor allen die in spanning zitten voor uitslagen en zorgen hebben om hun lievelingen.. sterkte! Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:58

Timbers schreef:
Ik weet dus dat ik me morgen moet voorbereiden op een cushing uitslag als de DA belt Scheve mond. Dan hoor ik eigenlijk niet helemaal in dit topic...maar ik hoop toch dat ze nog niet extreem hb is door de cushing en dat de Permax nog wat kan betekenen. Duimen jullie mee??

Tuurlijk duimen we mee! Ach gut

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:59

Jannepauli schreef:
Dat lijkt me onwaarschijnlijk want graszaad hooi ( ook wel "gedrosseld" hooi genoemd) is wat over blijft van het product waar men het voor kweekt: graszaad. Weidegras bestaat uit verschillende soorten gras en zal voor de zaadkweek niet doorelkaar gebruikt worden denk ik zo..

Ja

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:31

Succes vandaag Timbers!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:13

sterkte vandaag Timbers en natuurlijk ook voor de andere paardjes die het op dit moment moeilijk hebben. Ach gut en hun eigenaren.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:20

Victor z'n hooi wordt niet geweekt, dat blieft meneer niet.
Het is -geloof ik- wel hooi van de eerste snede (in juni geoogst), maar behoorlijk lang en stengelig. Ze vinden het niet zo heel lekker. Ik ga trouwens vandaag toch maar overschakelen op ons eigen hooi, da's ook eerste snede maar dan nog later geoogst (na de bloei). Ons eigen hooi komt van een paardengrasmengsel en is volgens mij zeker arm. Probleem is alleen dat er regen overheen is gekomen en we helaas maar zo'n 80/85 balen hebben kunnen oogsten (de rest was te nat en is in plastic gegaan voor de schapen).
Victor heeft ook bulten boven z'n ogen ipv kuiltjes (heb een tijd geleden vergelijkfoto's geplaats van Victor en Mouse), ook ik zal eens alle foto's doornemen wanneer dat gebeurt is....
Ook wil ik hem laten testen op IR, cushing en schildklier, maar heb er momenteel geen geld voor. Dat zal tot volgend jaar moeten wachten. Ook word volgend jaar de schuilstalvloer aangepast....weg met die blubber! Maar ja, daar heeft ie nu even niets aan.

Isapaardje schreef:

Dat dacht ik dus eigenlijk ook....

Veel sterkte iedereen en bedankt voor de knuffels e.d.!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:25

Het graszaadhooi is inderdaad van engels of italiaans raaigras, het raaigras zo in en weide zou veel fructaan bevatten, maar aangezien het pas laat ge-oogst wordt voor het zaad, zou het hooi hiervan veel minder fructaan bevatten. We voeren het al jaren sind onze eerste shet bevangen werd met goed resultaat. Ze vinden het wel minder lekker dan weidehooi. Maar natuurlijk ligt het ook aan de omstandigheden waar het in geoogst wordt of er veel fructaan in zit.
Het is mij in al die jaren in ieder geval wel duidelijk geworden dat als er na het weken het water goed bruin is, er meer fructaan in het hooi zit. Dit hooi vinden ze ook een beetje te lekker naar mijn zin, dus vrees gewoon voor veel fructaan Knipoog

Hoe is het eigenlijk bij jullie in de buurt- hier is nml steeds minder hooi te pakken te krijgen, kuilgras volop, maar hooi wordt steeds moeilijker Knipoog

Victory-Boy, veel sterkte, en jammer van het hooi waar regen overheen is gegaan dat je daar niet veel van hebt, heb me door een boer laten vertellen dat hierdoor al een flink gedeelte van het fructaan wordt "weggespoelt". Ook ik ken het probleem van het niet eten van geweekt hooi, maar momenteel eet ze het gelukkig wel, dat verschilt van baal tot baal zeg maar Knipoog En ik moet het ook geen hele nacht laten weken, want dan gaat het echt niet meer naar binnen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:48

Hier is nog wel hooi te verkrijgen (alhoewel de kuil idd steeds meer terrein wint helaas), maar het wordt steeds vaker in die grote 400 kilo balen gepakt. Ik wil gewoon uitgebloeid hooi in kleine 25 kilo baaltjes en dat wordt steeds moeilijker.
En over een jaar of vijf willen m'n ouders verhuizen en wordt dus ook het hooiland verkocht.....dan wordt het helemaal moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:05

wij hebben ook hooi van eigen land, is echt perfect hooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:07

Victory-Boy schreef:
Ja...het is echt vreselijk... Verdrietig
Vooral de machteloosheid en de wirwar van "deskundige"', wie moet je geloven en wie niet, wat werkt wel en wat niet....je krijgt helaas maar een bepaald aantal kansen om het goed te doen.
En wat als je -goedbedoeld- toch de verkeerde keuzes maakt? Hoelang moet je doorgaan, wat is eerlijk t.o. de betreffende pony?
Allemaal moeilijke keuzes....
Ik heb gekozen voor een natuurlijke bekapper nadat de ijzers een averechts effect hadden en de hoefsmid hem opgaf. Het is een hele tijd goedgegaan (met pieken en dalen natuurlijk), heb me strak aan een "behandelplan" gehouden wat betreft het bekappen en voeren, heb op een gegeven moment specifiek voeder voor hoefbevangen pony's gekocht, omdat hij toch tekorten bleek te hebben....en nu loopt hij weer redelijk moeilijk. Verdrietig En wat de boosdoener is??? Ik weet het even niet meer....

wow dat herken ik zo erg!!!
mensen van het natuurlijk bekappen die vertellen je hoe het wel moet, mensen op bokt die commentaar hebben over wat je wel of niet voert, DA's die allemaal weer wat anders beweren.. en je paard maar lijden.
op t laatst hebben we m in laten slapen en ik ben nog steeds trots op mezelf dat ik die keuze heb gemaakt!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:09

Bij ons in de buurt is nog wel hooi in kleine pakken te krijgen. Het probleem is echter dat de zomer van 2007 en die van dit jaar, slecht waren voor de hooiboeren - de klimaatswijzingen beginnen door te dringen geloof ik. Niet zo'n goede groei in het voorjaar en in de hooitijd veel regen -- daardoor is her en der het aanbod beperkter dan anders Toen ik op zoek ging naar 'overjarig' hooi was dat in mijn omgeving niet of nauwelijks te krijgen - de boeren waren helemaal door hun oude voorraden heen.
Ook van ons eigen land (1,5 hect) hebben we afgelopen zomer maar weinig hooi afgehaald - er zijn nu nog maar zo'n 35 baaltjes over en daar komen we de winter niet mee door vrees ik.
De 2e snede is noodgedwongen tot koeienkuil verwerkt in grote balen, daar heb ik dus niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:37

inderdaad, wij hebben heel snel kunnen hooien weet ik nog..
maar bij veel mensen was het 1 en al nattigheid.
bij ons ook wel hoor, een klein deel wat gewoon te nat was geworden..

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:04

Jannepauli schreef:
Bij ons in de buurt is nog wel hooi in kleine pakken te krijgen. Het probleem is echter dat de zomer van 2007 en die van dit jaar, slecht waren voor de hooiboeren - de klimaatswijzingen beginnen door te dringen geloof ik. Niet zo'n goede groei in het voorjaar en in de hooitijd veel regen -- daardoor is her en der het aanbod beperkter dan anders Toen ik op zoek ging naar 'overjarig' hooi was dat in mijn omgeving niet of nauwelijks te krijgen - de boeren waren helemaal door hun oude voorraden heen.
Ook van ons eigen land (1,5 hect) hebben we afgelopen zomer maar weinig hooi afgehaald - er zijn nu nog maar zo'n 35 baaltjes over en daar komen we de winter niet mee door vrees ik.
De 2e snede is noodgedwongen tot koeienkuil verwerkt in grote balen, daar heb ik dus niks aan.

Hier exact hetzelfde....

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:10

hmm, hier is het toch wel wat anders, van de eerste snede is zoveel hooi gekomen, dat er een heleboel in grote balen is gegaan, omdat er geen plek meer was voor kleine baaltjes. Overigens is dat uit die grote balen prima te voeren aan de paarden.
Het is wel zo dat ze bij ons geen 2de keer zijn gaan hooien. Maar wat daar precies de reden van is geweest weet ik niet. Maar volgens mij was het omdat er al voldoende hooi was van de eerste snede.

@Timbers Sterkte vandaag!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:32

Isapaardje schreef:
Sterkte voor alle eigenaren en beterschap voor alle zieke paardjes op dit moment.

inderdaad....een aantal jaren terug kreeg pablo weer hoefbevangenheid,en dit keer niet vanwege teveel eten.
Voorheen kon ik dat soort dipjes onderdrukken met nog minder geven,maar ja....als je paard al amper wat krijgt is het moeilijk om daar nog minder van te maken...
Ik denk dat je veel kunt voorkomen door een streng dieet,maar ik denk ook dat er op een gegeven moment een periode komt dat je het ook niet meer redt met een dieet....die indruk heb ik van een aantal paardjes hier....
Een aantal jaren terug werd pablo zelfs bevangen van overjarig hooi,ik had z'on grote ronde baal onder het afdak gezet....ik begreep er niets van,hartje zomer,geen gras te bekenen,geen krachtvoer en dan hoefbevangen van hooi?
Maar goed,nu kan ik hem "normaal"voeren......en ik moet (ook met medicijnen zelfs) uitkijken met teveel hooi....(en krachtvoer/granen krijgt hij helemaal niet..)zonder medicijnen kan hij dus waarschijnlijk helemaal niets eten zonder ziek te worden,ernstig verstoorde stofwisseling dus...

MarliesP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:06

Mn paardje had het ook, zo zielig

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:40

Buiten alle andere factoren en oorzaken, is voeding toch een groot probleem. En niet alleen met HB, denk ook maar eens aan andere voedings-gerelateerde problemen c.q. stofwisselingsziekten, zoals bv zomereczeem.
Ik heb me jarenlang verzet tegen de idee van Paardnatuurlijk dat hooi en gras en een liksteentje voldoende zou moeten zijn voor een paard, maar begin nu toch langzamerhand over te hellen en denk dat er toch een kern van waarheid in zit. Onze verzorgingsdrang leidt er toch toe dat we onze paarden verwennen en volstoppen met zaken die ze 'van nature' niet nodig hebben.. biksjes, brokjes, müeslies..het is een grote valkuil. Zo lees ik hier toch her en der dat er, ondanks HB, toch gezocht wordt naar "het juiste voer" terwijl de logica toch is dat het paard geen stoffen binnen moet krijgen die het stofwisselingsysteem nog meer belasten. Suikers, een overmaat aan koolhydraten en daarbij over het algemeen veel te weinig beweging om het overschot aan stoffen weg te werken.Ik las in een van de artikelen van The Horse de uitspraak "to kill your horse with love" ...je paard met goede bedoelingen om zeep helpen.

Oh, vergis je niet - ik doe het ook hoor.. ik heb ook die neiging om als ze braaf zijn dat extra knabbeltje te geven, een appeltje, een pepermuntje.. maar nu dat al de paarden hier alleen nog maar met regelmaat hooi en wat lucerne krijgen ( meerdere porties per dag, niet onbeperkt!!) zie ik dat ze toch heel wat beter in hun vel steken.

Natuurlijk is er het argument dat het hooi wat hier in Nederland gevoerd wordt, niet alle stoffen meer bevat die het paard nodig heeft.. de aarde raakt uitgeput en daardoor bevat het hooi lang niet alle mineralen en vitamientjes meer.Over vervuiling van het milieu dan nog maar te zwijgen. Maar dat zou opgevangen kunnen worden door biologisch goed opneembare supplementen te geven. Dat is wellicht minder belastend dat een dagelijke sportie van allerlei voer dat dan weliswaar de meeste stofjes bevat maar ook een heleboel dingen die het paard niet nodig heeft. Nog afgezien van de hulpstoffen die erin zitten en de bewerking die het voer heeft ondergaan.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:23

Glucose waarde 5.7 (moet 5.5 zijn)
Insuline waarde 12 (moet 10 zijn)

Geen shocking waardes dus.....Cortisol waarde duurt iets langer dus die heb ik morgen of maandag.....begin er onderhand even niks meer van te snappen .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:47

tja,daar was ik al bang voor bloed goed ,paard slecht...ik heb dat dus ook meegemaakt.....en blij ben je daar niet mee want nu weet je nog niets.
Als ze cushing hebben zijn de insuline waardes dan ook niet verhoogd?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:04

Jeetje.. dat stelt qua waardes niks voor.. en wat dan nu? Wat zegt je DA ervan?
ik zag op het andere forum dat je nog een keer laat doormeten, maar wat zou dat kunen toevoegen?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:11

Tja....wat moet je daar idd mee Timbers? Ik ga helemaal mee met wat Geerke zegt....
@Jannepauli: Ik heb Victor een hele lange tijd (járen) op alleen hooi (en gras) gehad, maar ben juist op de S&S overgegaan omdat ie dus tekorten had. Vooral z'n vitamine E/selenium was veel te laag, magnesium was aan de lage kant....eigenlijk was alleen de calcium goed. De supplementen moet ik toch ergens doorheen mengen, dus dan maar door een speciaal voeder voor HB-pony's. Helaas...iets is dus toch teveel geweest.... Verdrietig
Ik kan kijken naar het voer wat iemand hier op het topic zei, voorlopig blijft het weer bij hooi en ietsiepietsie S&S voor de Bute.
Victor moest net eventjes op de wei, omdat de loonwerker kwam voor het schoonmaken van de sloot.....hij ging helemaal uit z'n dak!! Mouse ook trouwens....bokken, gek doen....hij zal morgen waarschijnlijk weer wat slechter lopen. Maar ja, hij mocht zich eventjes uitleven. Clown Hij loopt iig weer, da's tenminste al iets (ookal is het met de Bute).
Ik heb ook wat foto's gemaakt, zal eens kijken of er een goede bij zit voor in dt topic....