[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:45

BarbaraNova schreef:
ja is getest maar kwam niets uit al is dat vreemd want hij vertoond wel de symptomen zoals bolling boven de ogen enz...

Wanneer heb je hem (voor het laatst) laten testen? Hoe oud is hij?

Als hij wel de tekenen heeft, zou ik toch in overleg gaan met de dierenarts of je toch eventueel medicatie voor PPID kan geven, kijken of dat verschil maakt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:01

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 05:56

femke_harley schreef:
BarbaraNova schreef:
ja is getest maar kwam niets uit al is dat vreemd want hij vertoond wel de symptomen zoals bolling boven de ogen enz...

Wanneer heb je hem (voor het laatst) laten testen? Hoe oud is hij?

Als hij wel de tekenen heeft, zou ik toch in overleg gaan met de dierenarts of je toch eventueel medicatie voor PPID kan geven, kijken of dat verschil maakt.

Weten geen leeftijd, pony is ooit een keer gedumpt bij een boer. Medicatie hebben we al geprobeerd maar gaf geen verbetering.

femke_harley

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 08:05

Kan de tandarts ook geen schatting maken? En hoelang heb je de medicatie geprobeerd en in welke hoeveelheid? Bij PPID medicatie is het soms zoeken naar de juiste hoeveelheid.

Hoe wordt hij verder gehouden? Qua stalling, voeding, vrije beweging? Hoevaak komt de smid?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 13:44

Bah, ik mocht afbouwen met de bute.
Dat gaat dus niet, gelijk weer super beroerd en geen pas willen zetten.
Dus maar weer terug naar twee zakjes.
Soms voel ik me moedeloos, hoewel we “” pas””” 6 weken onderweg zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:01

Ja frustrerend is dat. Die van mij liep weer helemaal stijf na de gekke 5 minuten. Ik was toen bijna klaar met afbouwen.

In welke stappen heb je afgebouwd?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 16:17

Het is een lange adem. Mijn shet heeft 5 maanden aan de medicatie gezeten, het duurde vreselijk lang..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 17:05

Ik moest van 2 zakjes naar 1.
Veel te snel dus, zoals ik overal lees.

Hoe zijn hier ervaringen met een handje bietenpulp om supplementen door te mengen ( zout, vitamine e en magnesium). Ik ben heel erg van de kruiden, maar ik lees nu al een paar dagen mee op deze pagina en ook op het forum..daar adviseren ze pulp als “ drager”. ( wassen, weken en dan nog eens wassen).
https://www.ecirhorse.org/FAQ.php#DDTE

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:19

Bij mijn paard moest ik echt met kwartjes afbouwen.. Voor mijn gevoel sloeg dat nergens op die 3 korrels bute maar het werkte wel.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:52

Had jij ook zakjes ?
Hoe verlaagde jij dat

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:05

Muze schreef:
Had jij ook zakjes ?
Hoe verlaagde jij dat

Ja wel wat op de gok.. Ik leegde een zakje in een plastic bakje. Verdeelde de poeder met een theelepeltje in 4 kwarten.

Ik mocht van de dierenarts pas verlagen als hij zonder problemen een achtje kon lopen op het erf. Dus als hij dat kon dan een kwart minder.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:12

Je hebt ook heel kleine maatschepjes, die gebruikte ik daar altijd voor.
En dan de poedertjes/korreltjes in van die kleine plastic "sambalbakjes" (kreeg daarvoor nieuwe bij de Chinees ;) ) die sluiten prima af!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:15

Ik meng namelijk nu gewoon een zakje met een lepeltje appelmoes in een bakje, roeren, en in de spuit lepelen..
Maar dan moet ik tzt dus eerst dat zakje gaan verdelen en dan weer ergens indoen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:55

Ik schudde het vanuit het zakje op een lepeltje. Beetje op gevoel idd. En afbouwen kon zo een week overheen gaan voordat ik er weer een kwartje vanaf haalde. En idd pas als hij geen terugval kreeg op het verminderen

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:27

Mijne is gaan liggen bij binnenhalen naar stal voor de nacht.
Pffff, forse terugslag.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:22

Bah Muze dat is wel heel naar. Ben je direct wel weer naar de twee zakjes gegaan?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 23:38

Ja, vanochtend en vanavond weer. T avond zakje had hij donderdag en vrijdag niet gehad maar vandaag dus wel weer.
Morgen ook de ascal er weer bij, terug naar wat we al een week of 5 hadden.
Toch te snel geminderd

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:25

Mijn haf is ook weer bevangen :(

Vorig jaar juni voor het eerst bevangen geraakt. Toen gelukkig met 4 weken niet meer gevoelig en konden we weer opbouwend gaan bewegen. Was al een tijdje bezig met kruiden om hem te zuiveren zodat alle troep uit dat lijf zou zijn.
Maar helaas 3 weken geleden toch weer HB na 2 weken op stal ivm de vorst en sneeuw.

Wat zat ik er doorheen dit keer. Dierenarts wilde afgelopen donderdag gaan minderen naar een half zakje Bute in de ochtend en een heel zakje Bute in de middag. Vrijdag kwam die alweer slechter zijn zand paddock uit :(

Voor mijn gevoel bouwen we te snel af. Maar de dierenarts zal er meer kennis van hebben.

Ik ga hem vandaag toch weer een heel zakje in de ochtend geven. Kijken hoe die dan loopt.

Ik weet ook niet hoelang hij op een hoge dosering kan staan zonder maagproblemen te krijgen.

Willen jullie het medicijn schema wat jullie gebruiken delen? Hoeveel en wat, voor hoelang. En wanneer gingen jullie afbouwen en liepen ze dan goed?

Het lastige is hij staat op een zandpaddock maar moet een klein stukje over beton terug naar zijn stal. Daar loopt hij gevoelig op het harde. Hoort dat er de komende tijd bij of had hij al beter moeten lopen?

Ik weet het gewoon niet meer wat normaal is. Het maakt mij super onzeker in wat ik moet doen. Slaap alweer een paar dagen nauwelijks omdat ik continu denk als die maar geen pijn heeft. Wil hem niet te lang laten lijden omdat ik er niet klaar voor ben om hem te laten gaan.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:27

Ik voel met je mee hoor. Mij geeft het troost dat ik niet alleen ben zeg maar.
Kan je nog niet echt helpen met een schema, want ik zet de mijne nu weer terug op 2 zakjes bute per dag ( of zo nodig 3) en 3 ascal..

Wel liet ik hem wat kruiden en planten eten vorige week met wandelen ( toen was hij dus beter).
Besloten hier dus mee te stoppen en niets meer hij te geven behalve magnesium zout en vitamine e voor nu door de balancer ( puur p)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 09:38

Ik had vloeibare buut, dus die doseringen zijn anders. Maar dierenarts adviseerde wel week gelijk te houden en dan heel langzaam af te bouwen. En wel twee keer per dag te blijven geven.
Uiteindelijk heb ik hem toch gestopt in 1x en naar Equioxx over te gaan. Heb nog steeds het idee dat de buut hem eerder slecht dan goed heeft gedaan.
We zijn weer aan de wandel.
Ascal geef ik voor zekerheid nog wel.
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:13

Maaraatje schreef:

Vorig jaar juni voor het eerst bevangen geraakt. Toen gelukkig met 4 weken niet meer gevoelig en konden we weer opbouwend gaan bewegen. Was al een tijdje bezig met kruiden om hem te zuiveren zodat alle troep uit dat lijf zou zijn.
Maar helaas 3 weken geleden toch weer HB na 2 weken op stal ivm de vorst en sneeuw.
.

Bedoel je 2 weken 24 uur op stal?

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:50

Dyonne schreef:
Ik had vloeibare buut, dus die doseringen zijn anders. Maar dierenarts adviseerde wel week gelijk te houden en dan heel langzaam af te bouwen. En wel twee keer per dag te blijven geven.
Uiteindelijk heb ik hem toch gestopt in 1x en naar Equioxx over te gaan. Heb nog steeds het idee dat de buut hem eerder slecht dan goed heeft gedaan.
[ [url=m/r8YYhU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jij bent gestopt met pijn medicatie?
Zoja hoelang heb je het gegeven?

De Ascal is een maagbeschermer?

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:53

Ninx schreef:
Maaraatje schreef:

.

Hij kwam dagelijks de stal uit om de ene dag wat te wandelen in de binnenbak. Andere dag werd hij gereden of gelongeerd. Maar overdag buiten staan zoals normaal was geen optie omdat de paddocks gevaarlijk bevroren waren en hij voor op ijzers staat. De hele stal is die 2 weken niet naar buiten gegaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:59

Maaraatje schreef:
Ninx schreef:

Hij kwam dagelijks de stal uit om de ene dag wat te wandelen in de binnenbak. Andere dag werd hij gereden of gelongeerd. Maar overdag buiten staan zoals normaal was geen optie omdat de paddocks gevaarlijk bevroren waren en hij voor op ijzers staat. De hele stal is die 2 weken niet naar buiten gegaan.

Maar wanneer je vetwrap om de ijzers doet en ze elke dag met veel hooi buiten zet blijven ze wel rustig.
Ze zijn dan zelf ook wel voorzichtig met de hobbeligheid.

Een paard 2 weken lang stil laten staan is wel een beetje vragen om moeilijkheden.
Geen beschuldiging, maar probeer oplossingen te bedenken voor dit soort situaties. Vooruit denken.
We hebben helaas niet alles in de hand, maar gelukkig kunnen we veel voorkomen.

Sterkte!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 15:24

Maaraatje schreef:
Dyonne schreef:
[ [url=m/r8YYhU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jij bent gestopt met pijn medicatie?
Zoja hoelang heb je het gegeven?

De Ascal is een maagbeschermer?

Nee buut heb ik ruim 3 weken gegeven maar leek hem slechter te maken. Toen ben ik op Equioxx over gegaan. Dat is ook pijnmedicatie. Geen maagbeschermer gehad.
Ascal wordt gegeven als bloedverdunner zeg maar.