[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 14:54

Yea-Sacc van Dodson & Horrel

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:15

Thanks Jannepauli, dat had ik zelf kunnen verzinnen. :o Dodson & Horrel voer ik al jaren. Kan ik het gelijk meebestellen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:37

MoniqueB schreef:
Dank voor jullie antwoorden. Ik dacht zelf inderdaad ook in die richting. Paard was 3 jaar niet ontwormd, alleen mestonderzoek. 3 jaar lang niet HB geweest. Durf eerlijk gezegd niet meer te ontwormen. maar ik zal eens op zoek gaan naar iets om de darmflora beter te ondersteunen. Misschien nog tips hierover?

ik denk dat je minder risico loopt als je gewoon 4x per jaar ontwormd dan 1x in de 3 jaar :7
Het is niet de ontworming die voor problemen zorgt maar het aantal wormen.
Ivermectine kun je gewoon geven,moxidectine is inderdaad wat straffer.

Ik geef die van mij een dag of 10 biergist achterelkaar.eens in de vier maanden,of na een wormkuur.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:50

Jannepauli schreef:
Niet zelf meegemaakt maar het kan inderdaad wel. De wormkuur heeft ook invloed op de darmflora en dat kan weer gerelateerd zijn aan HB. Zorg voor ondersteuning van de darmflora.

Weet ik meteen waarom mijn pony ineens weer warme hoeven had. Ik was al bang dat alleen het hooi teveel was geworden, maar hij was vlak ervoor ontwormt.

Helpt biergist ook voor de darmflora?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 16:52

Biergist geeft een goede voedingsbodem voor de goede bacterieën - persoonlijk geef ik liever Yea-Sacc met daarin de juiste bacterie

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:04

Oke :)
Ik ga ernaar kijken. Voordeel van biergist vind ik dat het ook in een pil zit. Poedertjes eet hij erg moeilijk, zeker als het langduriger moet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:02

bokashi van bioron werd mij aangeraden door voedingsadviseur.
Zit alleen apart smaakje aan kennelijk, want ze eten het niet graag hier :)

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:57

Hoi hoi,

Wij heb hier eind van de zomer het een en ander gepost vanwege mijn merrie die toen hoefbevangen was. Inmiddels loopt ze gelukkig weer heerlijk rond, kan ik weer rijden enz.
Maar nu gaat natuurlijk het weide seizoen weer beginnen.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.
hoe hebben jullie de weidegang weer opgebouwd?

Ik doe dit in overleg met de DA, beginnen met een uurtje eind van de dag.
Hoelang staan jullie hb (geweeste) paardjes op de wei?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:41

Mijne gaat de wei niet meer op. Een aantal jaar is het nog goed gegaan met graasmasker, maar nu helemaal niet meer. Durf het risico ook niet te nemen.

Ik zou goed de fructaan index in de gaten houden en heel langzaam opbouwen. Daarnaast veel beweging geven.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:49

Ik laat mijn pony eerst grazen aan de hand. Begin met 10minuutjes, dan een kwartier, half uur, uurtje, echt heel rustigaan opbouwen. Daarna meestal een 'sprong' naar een paar uur/halve dag.

Uiteindelijk gaat hij als het goed blijft gaan gewoon 'met de groep mee' (bij deze stal van ongeveer 9.00-18.00u). Ik blijf hem natuurlijk goed in de gaten houden, zodra ik maar twijfel kort ik 't in of haal ik hem een tijdje er af om tot rust te komen (dan heeft hij gewoon 'paddockarrest'). Daarna begint het opbouwen weer opnieuw.

Beweging ernaast is voor mijn pony heel belangrijk, niet kunnen rijden/longeren=geen weidegang.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:55

Hallo allen,

Mijn ruin blijkt een lichte kanteling te hebben, met een uiterst dunne zool (minder dan een 1 cm) en staat nogal ondergeschoven.
Geen fijne combinatie.
Sinds ik hem heb gekocht (4 jaar geleden) heb ik lopen violen met zijn voeten.
We weten het aan slecht onderhoud en dunne zolen. Op de kliniek laten beslaan, white line disease bedwongen, en voet is weer mooi intact met een gewone witte lijn (niet verbreed).
Ik wilde hem op plakbeslag zetten omdat de zomer eraan komt en hij dan nogal droge voeten krijgt en ik ze dan liever niet nagel.
Maar hij liep niet rad daarna.
Bovendien wilde hij recentelijk echt liever niet linksom lopen aan de longe.
Niet gek... want uit de foto's is gebleken dat dat met name de probleemvoet is (linksvoor).

Nu is het advies: beslag met een betere afrolling, iets naar achter leggen, kijken of ie hoger op de verzenen kan om het ondergeschoven staan iets tegen te gaan, en tot slot zolen met vettec.
Dat heb ik nu gedaan.
Verder biotine voeren en kijken of ik meer zool kan kweken.
Paard heeft nu geen digitale pols, geen warme hoeven, mooi op gewicht, slappe hals, geen vetpockets....
Wel snel neiging tot vetzucht, maar ik houd hem al 'strak' sinds ik hem heb.

Ik heb al 1 paard dat niet echt meer bruikbaar is als rijpaard (darmen e.d.), nu een paard waarbij de kans groot is dat het goed komt.... maar pijnlijk is het wel: de 1 is 11, de ander (deze dus) is 9.

Ik heb voor een second opinion de foto's opgestuurd naar Utrecht, Nassau en Klaas Feuth.... 3 verschillende brillen.
Dit paard had mijn km'er vreter moeten worden.
Ik hoop enorm dat het goedkomt.... maar ik knijp em wel.

Het grootste probleem zal zijn om te bepalen wanneer en of hij pijn heeft.... het is zo'n harde.....

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:01

flavlip schreef:
Ik laat mijn pony eerst grazen aan de hand. Begin met 10minuutjes, dan een kwartier, half uur, uurtje, echt heel rustigaan opbouwen. Daarna meestal een 'sprong' naar een paar uur/halve dag.

Uiteindelijk gaat hij als het goed blijft gaan gewoon 'met de groep mee' (bij deze stal van ongeveer 9.00-18.00u). Ik blijf hem natuurlijk goed in de gaten houden, zodra ik maar twijfel kort ik 't in of haal ik hem een tijdje er af om tot rust te komen (dan heeft hij gewoon 'paddockarrest'). Daarna begint het opbouwen weer opnieuw..

Ik doe het zelfde alleen staat die van mij nu nachts buiten en overdag in de bak. Als de fructaan straks weer wat lager is dan gaan we verder opbouwen dat ze weer hele dagen op het land kan.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:25

Hoi!

Nogal veel pagina's om door te lezen dus bij deze de vraag
Mijn ruin van 22 is in het verleden hoef bevangen geweest en vorig jaar er tegen aan. Nu zijn we weer langzaam aan het opbouwen met het weideseizoen en hoop op den duur dat hij 24/7 op het land kan staan op een schrale weide.
Ik geef hem biergist en hij krijgt vandaag een vitamine kuur. Is er iets wat jullie bij geven wat ook goed kan zijn om hoefbevangenheid tegen te gaan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:33

Als je hoefbevangenheid wil voorkomen en hij zit er nu tegenaan dan zou ik stoppen met de weidegang voorlopig. Met een juist dieet kun je het voorkomen en ik ken maar weinig paarden met een hb verleden die zonder problemen 24/7 op het gras lopen. Ik zou zelf het risico niet eens willen nemen

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:35

Hij zit er nu niet tegen aan. Vorige jaar is hij ( niet bij mij ) er heel vroeg 24/7 opgezet en in juli kwam hij bij mij terug en leek hij er tegenaan te zitten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:38

Verkeerd gelezen. Maar als hij er toen tegenaan zat was het dus blijkbaar te veel voor hem. Waarom wil je dan toch weer onbeperkt op het land vraag ik me af :) ik zou het risico niet nemen en hem gewoon iedere dag een paar uurtjes erop laten. Goed zijn conditie en manenkam in de gaten houden.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:39

Omdat hij anders grotendeels alleen staat en natuurlijk als het risico te groot is, dan helaas voor hem. Maar zal op een heel schraal land ook zo risicovol zijn?

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 18:52

Jannepauli schreef:
Biergist geeft een goede voedingsbodem voor de goede bacterieën - persoonlijk geef ik liever Yea-Sacc met daarin de juiste bacterie

Yea-Sacc is geen bacterie, hè.
Op de vorige pagina schreef je dat ontwormmiddelen de darmflora verstoren, heb je daar bronnen van?

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:18

Uit het bloedonderzoek is helaas weinig zinvols gevonden, hier een korte samenvatting:
Hierbij de uitslag van het onderzoek van bloed van Omar, zoals ik dat ontving

Niet alle gerapporteerde afwijkingen zijn even belangrijk:

- Creatinine verlaagd: onbelangrijk

- Magnesium verlaagd: wel belangrijk en moet worden aangevuld. is regio gebonden en moet langere tijd worden bijgevoerd. Te laag magnesium geeft spierproblemen.

- Ureum verlaagd: onbelangrijk (mag niet verhoogd zijn).

- CPK verhoogd: komt door beschadigde spiercellen. komt vaak samen met te laag Magnesium. Zie je ook na zware training.

- Albumine verhoogd: niet op letten

- MIRG verhoogd: niet van belang als glucose normaal is.

- RISQI verlaagd: dit is een aanwijzing voor insulineresistentie. Omdat dit paard niet nuchter was zegt het niet zoveel. Is slechts een kleine afwijking.

- Insuline verhoogd: Ook een aanwijzing voor insulineresistentie, maar ook hier: kleine afwijking en niet nuchter. Glucose is normaal, dus insuline werkt goed genoeg om dit te regelen.

- ACTH normaal: heel belangrijk: Dit paard heeft geen PPID (ziekte van Cushing). ondanks de stress van de bevangenheid nog steeds normale waarde. gunstig.

Conclusie: PPID of EMS (Equine Metabolic Syndrome) spelen waarschijnlijk geen rol bij de bevangenheid van dit paard. Paard heeft wel een Mg-tekort. Magnesium heeft ook een belangrijke functie in de suikerstofwisseling, maar niet gezegd dat dit de oorzaak is.

Wel belangrijk om Magnesium te corrigeren: 2 x daags 10 gr van het product dat je mij liet zien.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:46

Magnesium kan best een verschil maken :) mijn pony is er iig vorig jaar erg van opgeknapt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:27

Grietje ook bij haar eerste bevangenheid. Ik zag na een week magnesium bijvoeren al verbetering optreden

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 23:15

Xanne schreef:
Jannepauli schreef:

Yea-Sacc is geen bacterie, hè.
Op de vorige pagina schreef je dat ontwormmiddelen de darmflora verstoren, heb je daar bronnen van?

Inderdaad, goed opgemerkt - een slip van mij. Het is een levende gistcultuur uit de 1026 stam die bewezen goed werkt voor paarden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 05:55

Zijn er toevallig meer bokkers die vandaag naar de workshop hoefgezondheid gaan in Aalten?
Met oa een casus hoefbevangenheid....

Misschien leuk om te meeten..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:50

Stef staat van 11 tot 16 uur in de paddock en dan om vier uur een uurtje met graasmaker om in de wei. Dit in overleg met de DA, vanaf juli mag ik dat uurtje wat gaan uitbouwen. 's nachts staan ze bij ons op stal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:14