[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:01

Haha, Geerke, we blijven oefenen (we hebben nog tijd genoeg), maar ik denk niet, dat hij zijn hoeven dan zo hoog op moet gaan tillen ;) . Als ik ervoor sta, dan tilt hij wel eens in zijn overijver 2 benen tegelijk op.

LC, ik snap het. De lip van het ijzer moet je in 1 rechte lijn door de kogel omhoog kunnen trekken. Het was me ook al opgevallen en ik dacht, dat hij zijn voeten niet helemaal recht had staan voor de foto. De smid zal het wel in de gaten houden :D .

Ook weer mooi om het verloop van Hittie's hoeven te zien. Hoe is haar witte lijn nu?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:02

geerke schreef:
zou hij dat snappen,links voor en rechts achter tegelijk optillen? :D

Weet je dat mijn PPID paard dit echt doet?
Die is wat vreemd en iedere keer moet ik er weer om lachen. Zij staat altijd scheef en op rust. Of ze speelt en doet gek, maar als de hoefsmid er is dan is altijd haar linkervoorbeen die van haar is, ze staat ook altijd rechtsachter op rust ( nee is eigenlijk ook geen optillen natuurlijk, ik zie nu jouw beeld) als ze stil moet staan. Pakt de hoefsmid haar been die volgens haar van haar is dan trekt ze dat been terug en zet zelf haar andere been op het bokje. ze trekt er volgens mij een soort smoel bij van , ho die ene poot die is van mij!
Zij laat zich echt bekappen op twee benen, als ik er aan denk dan zal ik daar volgende keer eens wat foto's van maken.
Kan ik ook gelijk zien of ze in haar pezen hangt, die uitdrukking kende ik nog niet ;-)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:15

setteke schreef:
Ook weer mooi om het verloop van Hittie's hoeven te zien. Hoe is haar witte lijn nu?

de witte lijn wordt smaller,
als je de rechtse foto bekijkt van vanmiddag (bovenste serie) zie je dat de nagels al in de ring gaan.
vanaf daar zou theoretisch (en röntgenlogisch) gezien de witte lijn weer smal moeten zijn

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:16

EstherHegt schreef:
Weet je dat mijn PPID paard dit echt doet?
Die is wat vreemd en iedere keer moet ik er weer om lachen. Zij staat altijd scheef en op rust. Of ze speelt en doet gek, maar als de hoefsmid er is dan is altijd haar linkervoorbeen die van haar is, ze staat ook altijd rechtsachter op rust ( nee is eigenlijk ook geen optillen natuurlijk, ik zie nu jouw beeld) als ze stil moet staan. Pakt de hoefsmid haar been die volgens haar van haar is dan trekt ze dat been terug en zet zelf haar andere been op het bokje. ze trekt er volgens mij een soort smoel bij van , ho die ene poot die is van mij!
Zij laat zich echt bekappen op twee benen, als ik er aan denk dan zal ik daar volgende keer eens wat foto's van maken.
Kan ik ook gelijk zien of ze in haar pezen hangt, die uitdrukking kende ik nog niet ;-)

dit vraagt om een filmpje de volgende keer , dit moet ik zien ;)

EstherHegt

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:25

Het is echt te grappig om te zien. Dat pootje is echt van haar. Resoluut geeft ze haar andere been en zegt ze ," pak dat been maar maar deze is van mij" en zie maar wat je er mee doet. Gaat altijd goed hoor, gewoon kalm blijven en niet doorpezen zeg maar. Het is haar voetje en daar moet je met respect mee omgaan.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 01:35

Esther, lijkt me grappig om een keer een filmpje van te zien :D . Is ze kramperig met dat been?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:29

Lolclub: Ron zet Chico ook zo op de ijzers, dus daqt ondergeschoven verzenen verhaal raakt kant nog wal.
Verder ziet het er prima uit hoor.
En dat gevulde pezen is ook ge*ul want mijn paard heeft vroeger(16 jaar terug) heel erg onderuit gestaan toen een smid nog dacht dat om te glijden je hem onderuit moet zetten met heel platte en lange ijzers..hihi.Echter heeft hij ook daarvan geen gevulde peesjes gekregen..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:10

lolclub schreef:
Afbeelding

Afbeelding

bron Hoofcare.nl

kheb hier even een andere onder gezet.
kan je het verschil zien?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 16-02-11 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:15

@Nombrado
Rob van Nassau vindt het erg onprettig als er ongevraagd foto's van zijn site worden gehaald.
Wel zo netjes om in ieder geval de bron van de site te vermelden als je foto's van zo'n site afhaalt.
(en al helemaal als ze zo op bokt verschijnen }> )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:22

janouk schreef:
@Nombrado
Rob van Nassau vindt het erg onprettig als er ongevraagd foto's van zijn site worden gehaald.
Wel zo netjes om in ieder geval de bron van de site te vermelden als je foto's van zo'n site afhaalt.
(en al helemaal als ze zo op bokt verschijnen }> )

klopt, vergeten
heb de bron er even bijgezet

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:43

Wat wil je nu eigenlijk bereiken met het plaatsen van deze foto ?
de door jou geplaatste foto hoort bij een paard welke wel ondergeschoven verzenen heeft, zulke paarden zet je heel lang en ruim op de ijzers om de druk meer naar achteren te verleggen.
Daarnaast is de hoek van de foto heel anders genomen en dus niet te vergelijken met mijn foto .

Maar hierbij een foto wat meer van boven, ruim genoeg gelegd met een mooi garnituur, en het belangrijkste is... mijn paard loopt er prima op !

Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 10:49

setteke schreef:
Esther, lijkt me grappig om een keer een filmpje van te zien :D . Is ze kramperig met dat been?

Nee ze is niet kramperig, ik heb echt geen idee waarom ze dat doet. Ik vermoed dat het iets met haar slechte rug heeft te doen. Ze is overbouwd en staat eigenlijk meestal op rust en dan is ze echt heel scheef. Wie weet dus een soort overbelasting. De hoefsmid is pas geweest dus het kan even duren.
Heb wel ergens een gewone foto's denk ik dat je ziet hoe ze staat, anders moet ik er een gaan maken want ook kans dat ik die juist niet heb gemaakt want charmant ziet ze er dan niet echt uit.
Meestal zijn de foto's iets charmanter.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 11:07

Nou LC... ze hangt ook hier wel heel erg in de peesjes hoor... Maar daar gebruik je toch die mooie oranje bandages voor? ~~}>
Afbeelding

Ik vind de voeties van Hittie er weer keurig uitzien, fijn te horen dat de witte lijn ook weer beter gaat.
Bij Pauli zie ik het ook bij iedere bekapbeurt verbeteren.
Overigens doet mijn peerdje ook aan de piaffe, makkelijk zat, daar is ze op getraind: bij de HS staat ze altijd op twee benen, diagonaal. Pootje drie gaat naar de smid en pootje vier hangt in de lucht.

Update over de "zuil": mijn DA kwam weer terug na overleg met de klinieksmid, maar beiden bleven bij hetzelfde verhaal: beschadiging kroonrand. Zit me niet lekker, voelt niet goed. Dus vandaag toch maar een mailtje naar Rob van Nassau.

Pau had trouwens gisteren een aanval van "iets".. stond helemaal in het zweet toen ik haar binnen haalde, oogje weer kei-dik en heel veel pijn - heb twee zakken pro dynam gegeven, ze stond met haar arme koppie te zwaaien van de pijn. Vanmorgen zag 't er weer beter uit - ga dus door met zalven ( terra cortil) .

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:44

Jannepauli schreef:
bij de HS staat ze altijd op twee benen, diagonaal. Pootje drie gaat naar de smid en pootje vier hangt in de lucht.

Blij dat Bjork niet de enige is! Jij hebt het wat beter omschreven dan ik. Ik snap alleen niet dat ze niet omvallen. Doet Pauli ook met een pootje zoiets als afblijven die is van mij, de andere kun je wel krijgen?

Is het niet verstandig om even Hochmoor te contacten over dat oog? Ik kan me voorstellen dat je je daar zorgen om maakt.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 16-02-11 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 11:44

wat vervelend van dat oog JP!Weet je zeker dat er geen beschadiging inzit?
Dan is het erg link om zalf te gebruiken met hydrocortisonen erin.
Maar dat wist je waarschijnlijk al :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 12:39

@ Esther - nee, ze biedt keurig uit zichzelf het andere pootje aan als de HS met de ene voet klaar is, en gaat dan ook prompt weer andersom diagonaal staan. De gekkerd! Dat keurig voeten geven heeft ze overigens van Rob van Nassau geleerd - voorheen kon ik soms staan sjorren wat ik wilde, maar hield ze haar voet stijf op de grond. Volgens mij heeft Rob er een hele zak pepermuntjes in geïnvesteerd om haar dit te leren, en ook vast op haar (en mij) gemopperd, maar het heeft gewerkt!

Wat haar oog betreft: het is - hoop ik dan maar - goed nagekeken op uitwendige beschadigingen (hoornvlies) door de DA en ook op mogelijke terugkerende maanblindheid. Ze heeft ook contrastvloeistof in het oog gehad en er was niks opmerkelijks te vinden. Het is echt een ontsteking van de binnenste oogleden. Het is overigens niet het oog waaraan ze geopereerd is. Maar bij een beschadiging had ik ook inderdaad niet, zoals Geerke ook zegt, deze zalf mogen gebruiken want de cortisonen zouden een beschadiging aan het hoornvlies alleen maar erger maken. Ik zie het nog even aan en blijf 4 x daags zalven.Het moet binnen een week nu toch wel helemaal weg zijn -gaat het dan nog steeds niet goed, dan ga ik inderdaad terug naar Prof. Toth of hem in ieder geval bellen om advies.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:43

Rob heeft het maar druk met die paarden van ons. Hij gaf Grietje flink op haar flikker, ze wilde steeds haar voet wegtrekken van het bokje. Stond ik daar heel beteuterd bij te kijken hoe mijn poepjes aangepakt werd. Daarna had Rob volgens mij een beetje medelijden met me, zoals ik daar stond te kijken. Daarna was ze wel een stuk braver. Kreeg ik op mijn kop dat ik strenger moet zijn voor haar, maar bij mij doet ze dat nooit. En bij mijn andere smid ook niet. Geloofde hij volgens mij niks van :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:50

Ik moet altijd ver weg gaan staan, om de hoek, zodat Image mij niet kan ruiken, zien of horen :D want Image is heel braaf als ik niet in de buurt ben. Als ik in de buurt ben, voelt ze zich zekerder en is ze vervelend. :D
Of heeft Rob mij liever niet in de buurt :D *\o/* ik denk het laatste. :D :j

Mijn man mag overigens wel altijd in de buurt blijven }>
de veearts hier en de paardentandarts zeggen overigens hetzelfde. Dus er zal wel een kern van waarheid in zitten. _/-\o_ :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 13:00

Ja, haha, die Rob weet wel hoe onze boeven aangepakt moeten worden. Hij straft niet uit frustratie. Ik vind hem dan ook altijd super-eerlijk met het paard: hij corrigeert op het juiste moment maar er volgt ook altijd meteen een 'braaf' of een pepermuntje. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:02

Mijn paard was ook altijd 'vervelend' en menig smid heeft vliegles gekregen. Degene die haar wel even op haar plaats zou zetten kon meteen vertrekken. Er is er maar één die mijn paarden slaat/stompt/schopt en dat ben ik }>
Naderhand bleek ze dus een probleem in de achterhand te hebben en kón ze gewoon de achterbenen niet zo hoog optillen als de smids allemaal wilden.

Mijn huidige smid heeft er vrede mee, ze mag gewoon op rust staan en de smid gaat erbij zitten. Lukt het niet meer om het voetje op te houden dan switcht ze gewoon naar het andere voetje.

Het hóeft dus niet iets met eigenwijzigheid of onopgevoedheid te maken te hebben.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:09

Jannepauli schreef:
Wat haar oog betreft: het is - hoop ik dan maar - goed nagekeken op uitwendige beschadigingen (hoornvlies) door de DA en ook op mogelijke terugkerende maanblindheid. Ze heeft ook contrastvloeistof in het oog gehad en er was niks opmerkelijks te vinden. Het is echt een ontsteking van de binnenste oogleden. Het is overigens niet het oog waaraan ze geopereerd is. Maar bij een beschadiging had ik ook inderdaad niet, zoals Geerke ook zegt, deze zalf mogen gebruiken want de cortisonen zouden een beschadiging aan het hoornvlies alleen maar erger maken. Ik zie het nog even aan en blijf 4 x daags zalven.Het moet binnen een week nu toch wel helemaal weg zijn -gaat het dan nog steeds niet goed, dan ga ik inderdaad terug naar Prof. Toth of hem in ieder geval bellen om advies.

Kijk eens goed naar haar oogharen, Bret had aangeboren entropion, daar is ze voor ze een week oud was aan geopereerd. Haar wimpers groeiden naar binnen, dat geeft ook een raar dik oog en kan zelfs een gat in hoornvlies veroorzaken als er niets aan wordt gedaan. Ik heb wel eens gehoord dat dit ook op latere leeftijd op kan treden.
Hier een foto ter vergelijk.

Edit de beste omschrijving is eigenlijk dat het ooglid naar binnen omkrult. Plus dat bij Bret ook het hoornvlies nog niet was beschadigd gaf het wel dat effect zoals op de foto.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 16-02-11 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 13:24

DubbelDun schreef:
Mijn paard was ook altijd 'vervelend' en menig smid heeft vliegles gekregen. Degene die haar wel even op haar plaats zou zetten kon meteen vertrekken. Er is er maar één die mijn paarden slaat/stompt/schopt en dat ben ik }>
Naderhand bleek ze dus een probleem in de achterhand te hebben en kón ze gewoon de achterbenen niet zo hoog optillen als de smids allemaal wilden.

Mijn huidige smid heeft er vrede mee, ze mag gewoon op rust staan en de smid gaat erbij zitten. Lukt het niet meer om het voetje op te houden dan switcht ze gewoon naar het andere voetje.

Het hóeft dus niet iets met eigenwijzigheid of onopgevoedheid te maken te hebben.

Mee eens hoor DD, soms kán het paardgewoon niet anders of beter. Mijn vorige smid had zo'n mooi apparaat er voor: een soort hangmatje waar het been in kon rusten en dat hielp goed. Ik denk dat een goede smid, én een alerte eigenaar, toch wel goed kunnen zien of het een lichamelijke onmogelijkheid is, of dat het paardenbeest een beetje eigenzinnig is!

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:07

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 05-03-24 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 15:24

Heb je al gevoeld of je een pols voelt kloppen?

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 18:47

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 05-03-24 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt