Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:23

Ja ik kan wel zeggen dat ze ons redelijk heeft laten zitten. Alleen een sms dat ze last van haar schouder had en er 3 maanden mee stopte. Daarna heeft ze nooit meer wat laten horen.
Geen vervanger geregeld of iemand aanbevolen..... Erg onprofessioneel..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:04

Ik vroeg me af of iemand in dit topic mij het volgende uit kan leggen;
Volgens de visie van de natuurlijk bekappers (en misschien ook wel traditionele smeden?) moet de hoefwand gelijk zijn aan de zool. Ik heb een poosje geleden foto's geplaatst in dit topic van mijn paard, ook onderstaande foto. Ze staat laag op haar hielen en heeft een wat naar achteren gebroken hoefas. Intussen heeft ze een periode (9 weken, hoeven stopten ineens compleet met groeien) op ijzers gestaan van de kliniek. Die zijn er nu weer onder vandaan, ik gebruik hoefschoenen en dat bevalt een stuk beter. Ze is intussen 1 keer bekapt, maar hij heeft vrij weinig kunnen doen zei hij. Ze lijkt wel wat hoger op haar hielen te staan, maar.. haar hoefwand steekt nu ook behoorlijk uit ter hoogte van de kwartieren, ik denk toch zeker wel een halve centimeter.
Dat lijkt me niet goed, want ze heeft duidelijke flares en een verbrede witte lijn, dus eigenlijk zou je de hoefwand daar dan gelijk aan de zool willen hebben om dit te verminderen? Maar dan krijg je toch ook weer lagere hielen en dus weer een meer gebroken voetas? Mijn smid heeft volgens mij niks aan de wand gedaan bij de verzenen/kwartieren.
Let op dit is een oude foto (paar maanden geleden), je ziet hier wel duidelijk wat ik bedoel, intussen steekt de wand nog meer uit dan op deze foto. Ik vraag me af of dat wel goed is.. en wat er zou gebeuren als je hem gelijk vijlt. Ik denk dat je dan die gebroken voetas weer (meer) terug hebt, of denk ik verkeerd? Hoe moet zoiets opgelost worden?

Afbeelding

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:10

@Ireen: ik vind het een beetje moeilijk om er iets over te zeggen, want zo te horen heb je de nodige problemen gehad (een tijdje terug schreef je meen ik ook over een peesblessure). Als je paard nu goed loopt zou ik zeker niet van alles aan de stand gaan veranderen.
Als je de hoefwand gelijk wilt maken aan de zool omdat hij flared, kan je dat ook doen door middel van lucht leggen/scoops/kwartierboogjes. Het hoeft niet te betekenen dat je dan de verzenen helemaal in moet korten en zodoende de stand verandert.

Foto's die ik vandaag heb gemaakt van een 'kwartierboogje':

Vóór het bekappen:
Afbeelding

Erna:
Dit was de ergste (kijk naar de lijnen op de hoef, die geven het eigenlijk al aan)
Afbeelding
Deze kon minimaal
Afbeelding

Dit is dus een optie, maar goed vanachter een schermpje kunnen wij natuurlijk niet zien hoe het met jouw paard zijn hoeven zit. Sterkte in ieder geval!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:23

Bedankt voor de uitleg! Ze heeft een bandenblessure gehad inderdaad (med. coll band van het hoefgewricht), maar het gaat nu goed.
Ik was ook zeker niet van plan om zelf aan haar voeten te gaan zitten of iets aan de stand de laten veranderen, ik vroeg me alleen af hoe dat zat, ik begrijp dat je dan alleen op de plek van de flares "kwartierboogjes" maakt. De flares/brede witte lijn en uitstekende hoefwand lopen bij mijn paard vrij ver door richting verzenen, ik zat er naar te kijken van de week en als ik bedenk hoe ver de wand volgens NB weggeveild zou moeten worden, dan zou dat in haar geval ook betekenen dat haar hielen weer platter zouden worden volgens mij (die dus al erg laag waren). Daar snapte ik het even niet meer..

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:23

ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vroeg me af wat jullie van deze hoeven denken.
het zijn de hoeven van men driejarige, onbeslagen trekpaard, die momenteel vrij nat staan, helaas nog geen foto van de onderkant, maar die probeer ik binnen twee weken te maken als ze in de hoefstal staat bij de hoefsmid. ik wil graag mijn telefoon in een stuk houden nl :D
Zijkant achterhoef
Afbeelding
voorhoeven
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:44

Van wat ik zo kan oordelen (maar ik ben geen hoefsmid of geleerde) vind ik haar best stijl staan op haar hoeven, hoog op de hielen en flare's. Heb je misschien ook een standfoto? Ze lijkt voor bijna toontredend te staan (laatste foto), of is dit een ongelukkig moment? Verder is het wel heel lastig beoordelen met deze foto's met die scherpe schaduwen en zonder duidelijke foto's van de onderkant van de hoeven. Ben wel benieuwd hoe die eruit zien. :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 08:20

Duhelo, ik heb net in een ander topic gereageerd waar jij deze foto's hebt geplaatst.
Mss moet je er even bijzetten dat ze Januari voor het laatst zijn bekapt.
A.d.h. van wat ik kan zien op de foto's moet ik eerlijk zeggen dat ik ze er verwaarloosd uit vind zien. Fikse flares en de stand is niet goed. Vooral van de hoef van de 1e foto is de stand niet goed.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 10:03

ik wilde het bewust niet zeggen dat ze januari voor het laatst bekapt was, omdat, en nu komt het :D
Ik vind zelf al dat ik te lang gewacht heb om te laten bekappen (moest eigenlijk een maandje eerder zijn, maar door toestanden op het werk (enkele weken 7/7 gewerkt wegens personeel te kort) was het even niet mogelijk om de hoefsmid te combineren, paardlief staat toch nog niet in het werk, en momenteel op erg zachte moddergrond, dus zal er geen last van ondervinden om eens te laat bekapt te zijn)
maargoed, ik vind de hoeven er momenteel ook niet om aan te zien, maar ik stress nogal in dergelijke dingen, en laat de hoefsmid meestal (volgens hem) te vroeg komen, vandaar dat ik eens de mening van andere mensen wil :)

flares = de uitgroei naar binnen toe?
de eerste foto is wel een achterhoef, en die stond ietwat naar voor, ik probeer vandaag eens om betere fotos en een standfoto te maken.(paard die het liefst in je jaszak kruipt is moeilijk deftig te fotograferen :D )

linksachter draait ze wel haar hak ietwat naar binnen (heeft ze van de geboorte, wss ietwat scheef gelegen, is nu goed bijgetrokken, maar zie je wel als ze op rust staat.)

als ze net bekapt is staat ze uiteraard netjes recht, maar als de hoeven langer worden, zoals nu, wordt de binnenwand idd iets langer dan de buitenkant, en staat ze idd iets met de voorkanten naar elkaar.
valt er daar iets tegen te doen, of zal dat altijd blijven terugkomen als de hoeven wat langer worden?

ik hoop om ze volgend jaar (september) bij mijn oudere merrie te kunnen zetten, waar de bodemkwaliteit een stuk beter is, en ze ook meer op beton kan staan, tegen dan zal ze min of meer onder het zadel zijn ook en kan ze eens per week mee over straat, waardoor ik hoop dat de hoeven zichzelf iets beter zullen reguleren.
(ik neem deze middag eens foto's van mijn oudste, onderkant zal daar wel niet van lukken daar mevrouw me probeert het licht uit de ogen te slaan als ik aan haar benen kom :+ )

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:36

Flare's zijn juist uitgroeiende delen/hoefwand naar buiten toe. Op pagina 264, onderaan, staat een voorbeeld daarvan. Dat ze scheef gaat staan wanneer ze al langer niet bekapt is heeft volgens mij gewoon te maken met slijtage, zoals bij een gebruikt hoefijzer is de buitentak altijd veel meer gesleten als de binnentak. Kan iemand uitleggen hoe paarden het dan afslijten in natuurlijke situaties, of groeien de hoeven daarbij aan de buitenkant sterker/sneller waardoor de hoeven gelijk blijven?

Ben nog steeds benieuwd naar foto's van de onderkanten van de hoeven. Als ze in zo'n natte omgeving staat is er ook een kans aanwezig dat ze gevoelig is/raakt voor rotstraal.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:37

fotos heb ik met wat moeite verkregen, ik post ze vnvd!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:14

Heb nog wel een 'flare' foto uit 2006 van Kinke
Afbeelding

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:32

dan had ik het goed begrepen.
Mijn oudste heeft soms ook wat flares, maar die breken eigenlijk zelf een beetje af (zoals je wel zult zien op de foto's)
hoefsmid haalt er ook bijna niks vanaf, en vijlt eigenlijk gewoon rond.
(als er teveel afgaat loopt ze erg gevoelig nl, vooral op kiezels, ijzers hebben ze vroeger geprobeerd, maar ze vernagelde altijd)
echter heeft ze wel keiharde hoeven (twee jaar geleden 85 km gereden in twee dagen, op blote voeten, en haar voeten waren bijna niks verandert)
har zool zit volgens mij bijna gelijk tegen de grond, en ze heeft geen diepe stralen, wel vrij brede hoeven.
echter is het erg moeilijk voor mij om te evalueren, daar ik haar voeten niet kan opnemen, de fotos van de onderkant is van rechtsachter, en dat heb ik bekregen door ze te krabben en ze zo haar voet omhoogdeed, (ze had jeuk), voet is dus niet uitgekrabt, want dan slaat ze, en fotos zijn rare hoek, maargoed)

de kleinste heeft een smallere hoef met diepere stralen en een volgens mij hollere zool, zij krijgt veel vlugger die flares, en breken ook niet zo netjes af. het is wel de eerste maal dat ik het zo ver heb laten komen, dus weet niet hoe het zou gaan als ik er niks aan doe.
de straal is van haar altijd ietwat rommelig.
in rust zet ze linksachter altijd met de hak naar binnen (heel erg duidelijk op de foto's)
in beweging is ze zo goed als recht

ik zet de meeste foto's in link :)

Nitsa 3 jaar
onderkant van een achterhoef:
Afbeelding
zijkant voorhoeven, daar steunde ze netjes op beide voeten
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EVWJVSIP.jpg
achtervoeten (linkerbeen erg naar binnen gedraaid, flares aan rechtervoet, de hoef is niet gebrokkeld, het is nog een restje modder :D )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-D4FYBUJM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KHTSABPN.jpg

onderkant voorhoef
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3E4B3RMH.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V4SXPAAU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T3TZNOIJ.jpg
achterhoef(geprobeerd om men telefoon heel te houden, dus scheve fotos, maar goed :D )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OB733TY4.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AHBNOWOR.jpg

Mina haar voeten:
voorhoef (lichtjes afgebroken, maar "brokkeling" is ook aarde, zij laat niks uitkrabben)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AWBKNUFR.jpg
achterhoef: daar heeft ze nooit flares, meestal wel een wat langere teen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3S8GTK4T.jpg
zijkant achterhoef
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WCJC7SRK.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-I6CWPJWQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z3GREJVN.jpg
onderkant achter
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ECJLSXYX.jpg
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CODQCDZI.jpg

zow, ik hoop dat er iemand iets mee kan.
dinsdag en acht dagen worden ze bekapt, als er interesse is wil ik proberen om dan voor en na foto's te maken?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:01

De flares zijn bij nitsa ook erg duidelijk te zien aan de onderkant van de hoeven (hele brede witte lijn) en daar zie je ook dat haar hoef (vooral de vorm van de hoefwand en de steunsels zelf) asymmetrisch is. De stralen zien er trouwens heel netjes uit voor zover ik kan zien, geen duidelijke diepe scheuren of barsten en mooi breed! Vind haar wel een beetje stijl staan, vooral aan de voorhoeven, maar ik denk dat dit meer ook in haar bouw zit. Ik vind dat ze best nette hoeven heeft (mag een bekapbeurtje hebben maar dat zei je zelf ook al). Ik vind Mina heel moeilijk de beoordelen nav deze foto's. Overal zitten haren voor :') Ik ben wel benieuwd naar voor en na foto's van het bekappen, ben altijd nieuwsgierig wat een hoefsmid doet met de hoeven. :j

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 22:47

ja, die haren zijn erg :D
bij de kleine is het geen probleem, die geeft mooi voetjes, maar Mina heeft last van CPL (gelukkig min of meer onder controle) en is nogal, kriebelig aan haar voeten.
bij het weghouden van de haren probeert ze men handen weg te slaan, dus erg dicht komen is niet echt een optie, ik ben al blij dat ik nog een foto van de onderkant van de voet heb kunnen verkrijgen :D

gaan die flares altijd blijven terugkomen, of kan dit verholpen worden door het bekappen?
wat doet die asymetrie met het verdere gestel, is het iets waarover ik me zorgen moet maken of voorzorgen voor moet nemen, of is gewoon bekappen voldoende?

ik zie trouwens regelmatig dat trekpaarden flares hebben, en dan vooral naar de binnenkant toe, zou het te maken hebben met het ras, of eventueel met het bekappen (bekappen in een hoefstal, hoef wordt iets naar buiten gedraaid gefixeerd, hoefsmid kijkt vaak naar het hoofd vh paard tijdens het bekappen ipv richting staart, andere zichtsvieuw?)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 23:10

Flares kunnen gecorrigeerd worden in mindere mate, maar ze moeten er vooral uit 'groeien', het is meer een naar buiten gegroeide/gebarste hoefwand. Omdat je kunt zien dat de witte lijn nog wel 'gewoon' (wel verbreed) loopt, kan de hoefwand in principe gecorrigeerd worden door de hoefsmid zodat ze niet verder kunnen groeien en uit de hoef kunnen groeien. Ze ontstaan vaak door een te lange hoefwand en onsymmetrische hoeven (en een natte ondergrond/bodem). Intressante pagina (Engels); http://www.barefoothorse.com/barefoot_Flares.html
Ik denk dat de flares inderdaad een beetje bij het ras 'horen' en koudbloeden eerder geneigd zijn om deze te vormen. Neemt niet weg dat het met goed onderhoud voorkomen kan worden.

Over de asymmetrie zou ik mij geen zorgen maken, dat is met een paar bekapbeurten en goed bijhouden weer goed en is in dit geval niet extreem (maar is waarschijnlijk wel de medeoorzaak, samen met een te lange hoefwand, van de flares). Als het slecht bijgehouden zou worden en wel extremer zou zijn zou het kunnen lijden tot vroegtijdige slijtage van pezen, banden en gewrichten (artrose), maar dat lijkt mij bij deze hoeven onwaarschijnlijk.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 07:55

Duhelo, wat vind je zelf van de hoeven? Heb je er wel een idee van hoe ze er uit moeten zien wanneer ze in een 'normale' staat zouden verkeren?
Moet je eerlijk zeggen dat als het de hoeven van mijn paarden zouden zijn ik me heel erg zou schamen dat ik er niet eerder een smid bij had gehaald.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 09:34

XladyX schreef:
Flares kunnen gecorrigeerd worden in mindere mate, maar ze moeten er vooral uit 'groeien', het is meer een naar buiten gegroeide/gebarste hoefwand. Omdat je kunt zien dat de witte lijn nog wel 'gewoon' (wel verbreed) loopt, kan de hoefwand in principe gecorrigeerd worden door de hoefsmid zodat ze niet verder kunnen groeien en uit de hoef kunnen groeien. Ze ontstaan vaak door een te lange hoefwand en onsymmetrische hoeven (en een natte ondergrond/bodem). Intressante pagina (Engels); http://www.barefoothorse.com/barefoot_Flares.html
Ik denk dat de flares inderdaad een beetje bij het ras 'horen' en koudbloeden eerder geneigd zijn om deze te vormen. Neemt niet weg dat het met goed onderhoud voorkomen kan worden.

Over de asymmetrie zou ik mij geen zorgen maken, dat is met een paar bekapbeurten en goed bijhouden weer goed en is in dit geval niet extreem (maar is waarschijnlijk wel de medeoorzaak, samen met een te lange hoefwand, van de flares). Als het slecht bijgehouden zou worden en wel extremer zou zijn zou het kunnen lijden tot vroegtijdige slijtage van pezen, banden en gewrichten (artrose), maar dat lijkt mij bij deze hoeven onwaarschijnlijk.

dus in principe zijn flares iets dat altijd zullen terugkomen, als de hoef te lang is zeg maar?

de asymmetrie gaat ook weg door het bekappen maar blijft terugkomen, of kan zo gecorrigeerd worden dat ze niet meer assymetrisch worden?

singasong schreef:
Duhelo, wat vind je zelf van de hoeven? Heb je er wel een idee van hoe ze er uit moeten zien wanneer ze in een 'normale' staat zouden verkeren?
Moet je eerlijk zeggen dat als het de hoeven van mijn paarden zouden zijn ik me heel erg zou schamen dat ik er niet eerder een smid bij had gehaald.

ik weet wel hoe de hoeven van mijn paarden eruitzien als ze net bekapt zijn, of ze er dan uitzien zoals het volgens het boekje moet, geen idee, ik ben nl geen hoefsmid, en ken er zodus ook niet genoeg van om ze te beoordelen.
ik heb zelf ook al gezegd dat ze dringend moesten bekapt zijn.
een week of 4 geleden was het nog niet nodig. echter heb ik toen wel gebeld voor een afspraak maar kon mijn hoefsmid dan niet. de dagen dat hij wel kon was ik zelf aan het werk, en de laatste twee weken heb ik 7/7 gewerkt van 9.30-19.
de eerste dag dat ik vrij ben en dat de hoefsmid kan is dinsdag en acht dagen, en hij staat dus ook als zodus ingepland.
maargoed, tot zover mijn verdediging over de hoefsmid.
:D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:07

Daarom plan ik altijd direct de nieuwe afspraak, gewoon iedere 6 weken :)

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:11

hier doen wij dt eigenlijk nooit, omdat het voor de hoefsmid moeilijk zo ver op voorhand in te plannen is (werkt ook nog elders) en voor mij ook eigenlijk (wisselende uurschemas)
daarnaast moeten ze de ene maal na 8 weken al gedaan worden, en zoals nu was het pas na 3-4 maand nodig

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 13:02

Duhelo schreef:
hier doen wij dt eigenlijk nooit, omdat het voor de hoefsmid moeilijk zo ver op voorhand in te plannen is (werkt ook nog elders) en voor mij ook eigenlijk (wisselende uurschemas)
daarnaast moeten ze de ene maal na 8 weken al gedaan worden, en zoals nu was het pas na 3-4 maand nodig

Nodig was het natuurlijk al véél eerder.
Zou zelf op zoek gaan naar een andere smid die wel afspraken van te voren kan inplannen of zelf een vijl kopen en vijlen. Je smid kan uitleggen hoe je zelf kunt vijlen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:44

singasong schreef:
Duhelo schreef:

Nodig was het natuurlijk al véél eerder.
Zou zelf op zoek gaan naar een andere smid die wel afspraken van te voren kan inplannen of zelf een vijl kopen en vijlen. Je smid kan uitleggen hoe je zelf kunt vijlen.

Euhm, dit is een trekpaard hè.. Wel eens geprobeerd zo'n hoeven zelf bij te vijlen?
En een smid vinden met een stal, zo nodig, is ook niet altijd even gemakkelijk.
Tuurlijk had de smid hier eerder bij gemogen, de flares zijn enorm, maar 't paard valt er niet dood bij neer, sterker nog, deze hoeven zien er straks met één bekapbeurt alweer prima uit.
Goede stralen, mooie, stevige zool, kwestie van wanden bijwerken en in dit geval flinke kwartierbogen. :D
Flares uit laten groeien is moeilijk als je t niet zelf kunt bijhouden, maar als de smid voortaan op tijd kan bekappen geeft dat geen problemen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:02

Als als als....
Vind het allemaal geen excuus, sorry!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:08

maar Duhelo, zo blijf je toch achter de feiten aanrennen? Ik wil juist een hoef die nooit flares/scheuren of weetikwat krijgt, en dat betekent dat je dat voor moet wezen.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:16

@kinke: hoe bedoel je achter de feiten aanrennen? omdat ik eenmaal iets laat ben met een hoefsmid in te plannen?
normaal krijgt ze ook geen flares (en scheuren al zeker niet), en ben ik dat voor.
deze keer is de timing gewoon verkeerd gevallen (gebeld zoals altijd, dan kan de hoefsmid normaal de zelfde week of de week erop komen, ik bel ook op tijd, zodat het, als het een week later is niet erg is. helaas had ik nu maar 2 weken en kon die net niet, en moest ik onverwacht twee weken 7/7 werken (invallen voor iemand die weggegaan is op het werk), en is het eenmaal zo.
zoals ook gezegd, paard gaat er niet dood van, staat constant (helaas) in de zachte aarde/modder, dus gaat er ook geen last van hebben dat die hoef eventjes wat te lang is.

Vijlen is idd geen optie, ik heb een hand nodig om de hoef op te houden, en twee handen om iets gevijld te krijgen (wantt die hoeven zijn groot en keihard, das ongelofelijk), dus dat is een hand tekort.
daarnaast heb ik zelf niet de kennis om het professioneel te doen, dus dan begin ik er simpelweg niet aan.
een goede hoefsmid mét hoefstal is idd moeilijk te vinden. de eerste hoefsmid dat ik had leeft ondertussen niet meer, de tweede komt niet meer naar west vlaanderen, de derde liet me gerust 3 uur wachten, en heeft me eens tot 3 X toe laten zitten (een bevriende smid heeft mijn grote merrie dan uit de hand komen bijvijlen (we moesten de dag erop met de trektocht mee, en ik wilde dat ze mooi rond stond, maar dat is bijna geen doen), nu heb ik de vierde, die wél op tijd komt, me niet laat wachten, me niet laat zitten, en goed en aardig naar de paarden is.

maargoed, terug naar de hoeven. ik begrijp dus dat beide (?) paarden erg goede en mooie hoeven hebben (ondanks de nodige bekapbeurt?)
heeft er iemand een idee wat ik kan doen met dat linkerbeen dat ze naar binnen laat hangen in rust, of is dat niks om me zorgen over te maken (in beweging amper te zien, ontlast het been niet, ook niet na hun speelmoment/op het harde/ in zware grond)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:10

Duhelo schreef:
heeft er iemand een idee wat ik kan doen met dat linkerbeen dat ze naar binnen laat hangen in rust, of is dat niks om me zorgen over te maken (in beweging amper te zien, ontlast het been niet, ook niet na hun speelmoment/op het harde/ in zware grond)

volgens mij heeft dit met een scheefheid te maken vanuit het bekken
daar kan de hoefsmid niets aan doen, en is een kwestie van recht werken.
het zou ook zo maar kunnen dat je paard slappere kniebanden heeft aan die kant.