Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
XladyX schreef:Flares kunnen gecorrigeerd worden in mindere mate, maar ze moeten er vooral uit 'groeien', het is meer een naar buiten gegroeide/gebarste hoefwand. Omdat je kunt zien dat de witte lijn nog wel 'gewoon' (wel verbreed) loopt, kan de hoefwand in principe gecorrigeerd worden door de hoefsmid zodat ze niet verder kunnen groeien en uit de hoef kunnen groeien. Ze ontstaan vaak door een te lange hoefwand en onsymmetrische hoeven (en een natte ondergrond/bodem). Intressante pagina (Engels); http://www.barefoothorse.com/barefoot_Flares.html
Ik denk dat de flares inderdaad een beetje bij het ras 'horen' en koudbloeden eerder geneigd zijn om deze te vormen. Neemt niet weg dat het met goed onderhoud voorkomen kan worden.
Over de asymmetrie zou ik mij geen zorgen maken, dat is met een paar bekapbeurten en goed bijhouden weer goed en is in dit geval niet extreem (maar is waarschijnlijk wel de medeoorzaak, samen met een te lange hoefwand, van de flares). Als het slecht bijgehouden zou worden en wel extremer zou zijn zou het kunnen lijden tot vroegtijdige slijtage van pezen, banden en gewrichten (artrose), maar dat lijkt mij bij deze hoeven onwaarschijnlijk.
singasong schreef:Duhelo, wat vind je zelf van de hoeven? Heb je er wel een idee van hoe ze er uit moeten zien wanneer ze in een 'normale' staat zouden verkeren?
Moet je eerlijk zeggen dat als het de hoeven van mijn paarden zouden zijn ik me heel erg zou schamen dat ik er niet eerder een smid bij had gehaald.
Duhelo schreef:hier doen wij dt eigenlijk nooit, omdat het voor de hoefsmid moeilijk zo ver op voorhand in te plannen is (werkt ook nog elders) en voor mij ook eigenlijk (wisselende uurschemas)
daarnaast moeten ze de ene maal na 8 weken al gedaan worden, en zoals nu was het pas na 3-4 maand nodig
singasong schreef:Duhelo schreef:hier doen wij dt eigenlijk nooit, omdat het voor de hoefsmid moeilijk zo ver op voorhand in te plannen is (werkt ook nog elders) en voor mij ook eigenlijk (wisselende uurschemas)
daarnaast moeten ze de ene maal na 8 weken al gedaan worden, en zoals nu was het pas na 3-4 maand nodig
Nodig was het natuurlijk al véél eerder.
Zou zelf op zoek gaan naar een andere smid die wel afspraken van te voren kan inplannen of zelf een vijl kopen en vijlen. Je smid kan uitleggen hoe je zelf kunt vijlen.
Duhelo schreef:heeft er iemand een idee wat ik kan doen met dat linkerbeen dat ze naar binnen laat hangen in rust, of is dat niks om me zorgen over te maken (in beweging amper te zien, ontlast het been niet, ook niet na hun speelmoment/op het harde/ in zware grond)