[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:19

janouk schreef:
@horseman 2008
Ik werk zeker vanuit een holistische benadering bij dieren en mensen, omdat een dier/mens meer is dan alleen een kwaal.
En ik sluit zeker niet mijn ogen voor andere meningen, inzichten, etc. Als zaken mij aanspreken, dan doe ik daar eerst een cursus in, zodat ik goed kan beoordelen of het inzicht/mening bij mij past. En soms past het en soms kan ik er iets mee en soms ook helemaal niet.
Zo kon ik veel met de opleiding homeopathie en weer minder met "7 connecties' van Laarakker. Met zijn biosensor kan ik wel weer goed medicijnen doormeten, verder doe ik niets met die opleiding.

Ik heb de mensen op dit forum ervaren als een hele grote steun. En een hele goede leerschool, omdat wij hier allemaal aanwezig zijn als ervaringsdeskundigen. Helaas. Wij hebben van alles geprobeerd van regulier tot alternatief. Het een werkt goed voor het ene paard, terwijl het voor het andere paard totaal niet werkt. Dat is juist het mooie van dit topic: je leert hier veel van.

Ervaring is dat Veeartsen en Hoefsmeden heel veel weten en veel verschillende meningen hebben. En het allermoeilijkste is nog al die goede adviezen te filteren op zoek naar een behandelwijze die aanslaat bij jouw paard. En dan is het top al voors en tegens tegen elkaar af te wegen met ervaringsdeskundigen om je gedachten op een rij te zetten.

Alleen hoe het is om in de praktijk met een hoefbevangen paard om te gaan, daar ontbreekt het bij veel deskundigen aan. Zij zien de paarden wekelijks, maar wij zien ons paarden meerdere malen per dag.
Dat grijpt emotioneel erg in in je hele zijn. Je paard zwaar hoefbevangen zien is erg zwaar. En dat dag in, dag uit.

Mijn keuze voor Van Nassau en Visdonk werd door de behandelend kliniek ten zeerste afgeraden. Wie vertrouw je dan op zo'n moment? Ik heb topartsen en top hoefsmeden in Nederland om hun opinie gevraagd op basis van de foto's, etc. Dat is ongelooflijk moeilijk af te wegen. Want je wel het beste voor je paard: die op dat moment op 3 benen rondstrompelt en dood ziek is.

Het is kwestend te lezen dat jij dan durft te schrijven dat hier mensen zijn die zich nergens in verdiepen etc.

Weet je, ik was geinteresseerd in jouw mening, maar ik ben er nu klaar mee. Jouw manier van communiceren maakt, dan ik nooit het leven van mijn paard in jouw handen zou durven leggen.

Janouk...je zegt precies wat ik wilde zeggen!
Horseman2008, heb jij een hoefbevangen pony/paard (gehad)?

Timbers, Goed om te horen dat ze de nacht goed doorgekomen is! Ik blijf nog even duimen voor haar!

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:24

jirina schreef:
Blijkbaar heb je met Strassertrim nog niet veel jaren ervaring in de praktijk?

Bijna 5 jaar. maar goed, het is natuurlijk relatief.

Citaat:
Nu weet ik dat een levende organisme een eenheid is - en alles aan alles afhanhelijk is.
De hoefvorm is maar EEN DEEL van het geheel.
Absoluut belangrijk, maar - een deel van het geheel.

Iets anders heb ik ook niet beweerd. Dit is ook precies dat wat tijdens de opleiding altijd weer wordt benadrukt.

De jaarlijkse bijscholing aan de IfHg heeft als doel, de nieuwste research-resultaten verder te geven aan de SHP's. Dus ook hier is het een ongoing learningprocess. Waar SHP uit putten is niet alleen de individuele ervaringswaarden maar ook die van collega's over de gehele wereld en het voortdurende wetenschappelijke onderzoek aan de IfHg.

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:34

Victory-Boy schreef:
Janouk...je zegt precies wat ik wilde zeggen!
Horseman2008, heb jij een hoefbevangen pony/paard (gehad)?

Ja, en het is inderdaad zeer triest te zien hoe een paard dagelijks lijdt en dan toch uiteindelijk niet meer te helpen "blijkt". De machteloosheid van jezelf en van de te hulp geroepen DA's is frustrerend.
Uiteindelijk is het paardje geeutaniseerd...

Misschien wek ik niet de indruk, maar ik weet wel degelijk met welke problemen een eigenaar van een hoefbevangen paard kampt
Had ik toen geweten, wat ik nu weet, was het nooit zover gekomen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:52

Ja...het is echt vreselijk... Verdrietig
Vooral de machteloosheid en de wirwar van "deskundige"', wie moet je geloven en wie niet, wat werkt wel en wat niet....je krijgt helaas maar een bepaald aantal kansen om het goed te doen.
En wat als je -goedbedoeld- toch de verkeerde keuzes maakt? Hoelang moet je doorgaan, wat is eerlijk t.o. de betreffende pony? Allemaal moeilijke keuzes....
Ik heb gekozen voor een natuurlijke bekapper nadat de ijzers een averechts effect hadden en de hoefsmid hem opgaf. Het is een hele tijd goedgegaan (met pieken en dalen natuurlijk), heb me strak aan een "behandelplan" gehouden wat betreft het bekappen en voeren, heb op een gegeven moment specifiek voeder voor hoefbevangen pony's gekocht, omdat hij toch tekorten bleek te hebben....en nu loopt hij weer redelijk moeilijk. Verdrietig En wat de boosdoener is??? Ik weet het even niet meer....

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:36

Victory-Boy schreef:
Ik heb gekozen voor een natuurlijke bekapper nadat de ijzers een averechts effect hadden en de hoefsmid hem opgaf. Het is een hele tijd goedgegaan (met pieken en dalen natuurlijk), heb me strak aan een "behandelplan" gehouden wat betreft het bekappen en voeren, heb op een gegeven moment specifiek voeder voor hoefbevangen pony's gekocht, omdat hij toch tekorten bleek te hebben....en nu loopt hij weer redelijk moeilijk. Verdrietig En wat de boosdoener is??? Ik weet het even niet meer....

Ik zou toch zijn voer nog nakijken.
Ook in de voer die voor hoefbevangen paarden wordt aanbevolen zit suiker.
Laag in de suikers was Speedy-beet zie:(beneden) echter deze is in Nederland niet meer te koop, denk ik.
http://www.darrowfarm.co.uk/feeds-weight-gain.htm
Ik voer zelf gewone beten pulp (enkele uren weken), het is ontdaan van suikers en zit vol met calcium. Omdat er weinig zoet is; moeten paarden er aan wennen (vinden ze niet zo lekker). Voor fosfor doe ik zemelen bij, voor de vitaminen, mineralen en spoorelementen de zeewier en Sanavesta Veendrenkstof (zie: http://www.sanavesta.nl/.
Is je paard dik? Heeft het een dikke mannen?
Het kan ook iets meer spelen in zijn lijf.
Lees over insulineresistentie in :
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm
(Je kan bijna stellen dat alle pony van nature insulineresistant zijn geboren. ("Een paard kan maar een beperkte hoeveelheid analyse aanmaken, wat aangeeft dat een paard van nature weinig koolhydraten eet. Het kan maar een zeer beperkte hoeveelheid zetmeel en suikers verteren")(Analyse= enzym voor verteren van koolhydraten)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:43

Sterkte Victory-Boy Ach gut

Volgens mij voert Victory-Boy Safe&Sound en daar zit in totaal maar iets van 7% suiker en zetmeel in....zit in bietenpulp minder dan??

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:57

Bietenpulp bevat ongeveer nog 2% suiker. Dit fluctueert.
Het bevat tevens de mineralen calcium, magnesium en vitaminen B,D en caroteen.
Uit recent onderzoek is gebleken dat bietenpulp :
- een daling geeft van de ammoniak concentratie in het bloed en daardoor de lever ontlast.
- een Ph daling geeft in de dunne darm
- de microbiele groei stimuleert
- een gunstige verandering van het energieverbruik is de spieren (creatine daling) geeft.
Ammoniak= een giftige stofwisselingsafbraakproduct van eiwitten, dat in de lever wordt omgezet naar weinig giftige ureum
Creatine= een tussenproduct in de spierstofwisseling
(uit het boek van Nicolette Hebing)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:59

Zou de quick beet van Dodson & Horrell dan ook wat zijn??
Enne nog even over de suikers? Is dat 2% inclusief zetmeel??

(ben even nieuwsgierig voor mijn eigen paardje ook Bloos namelijk, vandaar al die vragen)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:20

Victor krijgt idd de Safe and Sound van Dodson&Horrel, specifiek voor hoefbevangen pony's. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het voer niet helemaal vertrouw, maar ja....ik vertrouw geen enkel voer meer. Verdrietig
Victor heeft ook nog eens (veel) kenmerken van insuline resistentie en ik heb hem laten testen door de DA...die zei dat hij niet IR was. Ook daar twijfel ik toch aan, zit ook te denken aan omschakelen naar de Vito van Marstall, die is meer gericht op IR-pony's. Maar voorlopig weet ik het even niet...hij reageert niet echt op bv een banaantje als hij die krijgt en ik dacht dat echte IR-pony's daar toch heftiger op reageren?
Voorlopig toch maar alleen hooi voeren en een goede liksteen erbij? Of toch weer een vitE/sel supplement of magnesiumsupplement bijvoeren....maar ja, dan moet hij toch weer voer hebben voor het mengen....
Moeilijk, moeilijk, moeilijk....hij deed het best goed op alleen hooi, maar had dus wel tekorten. Supplementen moeten door iets gemengd worden, anders eet hij het niet. En wat is erger...een tekort van het één of ander, of bij blijven voeren met een (zo geschikt als mogelijk) voeder?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:24

Wat overblijft in de bietenpulp is cellulose.
Zetmeel zit in binneste van de graan. Daarom ook graan met mate.
Als je de bietenpulp proeft is het net papier. Het heeft geen smaak. Mijn paard vind het ook niet lekker. Ezels vinden het wel lekker.
Voor mijn paard maak ik een mengsel van de geweekte bietenpulp, zemelen, gekookte lijnzaad (mangaan, selenium, omega 3 en 6, vetzuren, vitamine E, slijmstoffen), zeewier, Veendrenkstof en doe ik een handje van andere voer bij - bijvoorbeeld granen of musli enz. Dan is de hoeveelheid van suikers die ze binnen krijgt verlaagd.
Ik kies voor een laag in suiker dieet omdat mijn paard allergisch was en veel andere moeilijk traceerbare problemen had - stijf, korte gang, pijn in de hoeven, krampachtig en zo.
Verder geef ik de celzouten:
http://www.vita-reform.nl/
Deze dieet voer vanaf de zomer, en ze is inmiddels enorm verbeterd.
Los in de lijf en soepel.
Belangrijk= zo min mogelijk suiker en heel veel structuurrijke voeding = cellulose.
Een Duitse dierenarts heeft onderzoek gedaan naar hoelang de darmflora er over doet om zich te herstellen of aan te passen aan de veranderingen in de voeding van het paard:
6 tot 8 maanden!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:37

die van mij leven ook op bietenpulp en zemelen,ze zien er prima uit....ze krijgen wel dagelijks vit. en min. supplement,anders ben ik toch bang voor tekorten,ook omdat ik al hooi van twee jaar oud geef.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:53

Even een positief berichtje van mijn kant.....we hebben een stukkie gelopen!!!!
10 meter maar toch. Ze loopt heel raar in de coördinatie maar ze heeft wel gelopen...EN ze heeft al 2 dagen zonder pijnstillers gestaan. Vanmorgen zag ik het even niet meer zitten, maar ze is vanmiddag weer een stukje beter dus er is weer hoop.
Hoop echt dat ik morgen de DA hoor met de bloeduitslagen en dat we dan verder kunnen behandelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:33

jirina schreef:
Ik voer zelf gewone beten pulp (enkele uren weken), het is ontdaan van suikers en zit vol met calcium. Omdat er weinig zoet is; moeten paarden er aan wennen (vinden ze niet zo lekker). Voor fosfor doe ik zemelen bij, voor de vitaminen, mineralen en spoorelementen de zeewier en Sanavesta Veendrenkstof (zie: http://www.sanavesta.nl/.
Is je paard dik? Heeft het een dikke mannen?
Het kan ook iets meer spelen in zijn lijf.
Lees over insulineresistentie in :
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm
(Je kan bijna stellen dat alle pony van nature insulineresistant zijn geboren. ("Een paard kan maar een beperkte hoeveelheid analyse aanmaken, wat aangeeft dat een paard van nature weinig koolhydraten eet. Het kan maar een zeer beperkte hoeveelheid zetmeel en suikers verteren")(Analyse= enzym voor verteren van koolhydraten)

Ik mag toch hopen dat je amylase bedoeld ipv analyse Nagelbijten / Gniffelen

Ik ben het overigens niet met je eens dat elk paard van nature insulineresistent is. Het ligt allemaal wel wat complexer dan dat! Insulineresistentie is het proces waarbij de lichaamscellen ongevoelig zijn geworden voor insuline. Insuline zorgt ervoor dat glucose de cellen binnen kan. Bij insulineresistentie is er steeds meer insuline nodig om het glucose de cellen binnen te krijgen. Hiermee wordt een paard niet geboren!

Wat betreft de amylase, een paard maakt van nature niet heel veel amylase aan, maar dat wordt wel meer naarmate het dier meer zetmeel gevoerd krijgt. Een grote hoeveelheid zetmeel ineens geeft daarom vaak wel problemen, terwijl paarden die gewend zijn aan grote hoeveelheden zetmeel hier geen problemen mee hebben. Ze stellen zichzelf hier dus op in.

Paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid/insulineresistentie kunnen beter niet teveel zetmeel krijgen, zodat het de bloedsuikerspiegel niet te snel stijgt. Doordat de lichaamscellen ongevoelig zijn voor insuline, daalt de bloedsuikerspiegel veel te langzaam en wordt er teveel glucose afgeleverd in de hoeven. De glucose opname in de hoeven is namelijk insulineonafhankelijk.
Daarnaast is het doorstromen van zetmeel naar de blinde en dikke darm een gevaar, maar dan moeten er behoorlijke hoeveelheden zetmeel worden gevoerd. De amylase die wordt aangemaakt is prima in staat om kleine hoeveelheden zetmeel af te breken!

jirina schreef:
Wat overblijft in de bietenpulp is cellulose.

Volgens mij blijft er van bietenpulp juist voornamelijk pectine en hemicellulose over. Dat is ook ruwe celstof, maar gemakkelijker afbreekbaar dan bijvoorbeeld hooi. Vooral de pectines zijn erg goed voor de darmen, schijnt ook erg goed te zijn bij koliekgevoelige paarden!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:27

Timbers schreef:
Even een positief berichtje van mijn kant.....we hebben een stukkie gelopen!!!!
10 meter maar toch. Ze loopt heel raar in de coördinatie maar ze heeft wel gelopen...EN ze heeft al 2 dagen zonder pijnstillers gestaan. Vanmorgen zag ik het even niet meer zitten, maar ze is vanmiddag weer een stukje beter dus er is weer hoop.
Hoop echt dat ik morgen de DA hoor met de bloeduitslagen en dat we dan verder kunnen behandelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat is echt goed nieuws! Nu hopen dat het doorzet de goede kant op!
Victor staat vanaf vanavond toch maar weer op de Bute, hij loopt steeds slechter en slechter... Huilen Ik baal hier zo erg van...denk je dat je alles goed doet, inclusief duur voer wat specifiek voor hoefbevangen pony's is en dan gaat het toch mis....Ik snap er echt even helemaal niets meer van.... Verdrietig

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:30

Ach gut Hoop dat Victor echt snel weer goed gaat Ach gut

Kun je geen hoefzweer ontdekken?????

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:34

Ik hoop het ook, want anders is het waarschijnlijk einde oefening... Huilen
Nee, ik kan niets vinden. Hij staat regelmatig met afwisselend de linker- en rechtervoorvoet omhoog, soms ook de achtervoeten....als hij moet draaien, draait hij eigenlijk voornamelijk met z'n achterhand ipv z'n voorhand en net liep ie als een bevangen pony....

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:15

Ik reageer hier ook weer even. Heb al een hele tijd terug wel eens gepost maar omdat ik het op dit moment even helemaal niet meer zie zitten meld ik me hier weer even.
Gister kwam er allemaal push uit zijn straal en de da i smeteen langs gekomen, wat blijkt nu dat het een zweer is na aanleiding van zijn bevangenheid. hij liep dus helemaal niet meer.
Hij krijg nu zware pijnstillers en ontstekingremmers en nu hopen dat we de goede kant op gaan, zaterdag komt de hoefsmid om hem weer te bekappen en te beslaan.

omdat ik nog steeds zoekende ben naar goed voer voor hem even een vraagje aan jullie deskundigen Knipoog namelijk over marstall vito in combinatie met marstall fortissimo. Heeft iemand hier ervaringen mee?
Mijn pony is een zeeer moeilijke eter dus weet iemand of het een beetje smaakt ondanks dat er weinig suiker in zit?

alvast bedankt!!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:19

Nou, welkom dan maar zou ik zeggen! Het lijkt wel of er iets in de lucht zit, omdat er weer zoveel pony's/paarden een terugval krijgen... Verdrietig
Ik durf helemaal niets meer over voer te zeggen, aangezien die van mij dus mogelijk weer bevangen is geworden op een dieet van hooi en Safe and Sound.....
Bijna vergeten te zeggen (foeifoeifoei): heel veel beterschap voor je pony!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:03

@Victory-Boy, wat ontzettend rot dat Victor weer een terugslag heeft... Ach gut En vreemd, gezien zijn strenge dieet! Ik zal voor jullie duimen dat het snel weer beter gaat...

@fancylover, veel beterschap voor je pony! Ik heb geen ervaringen met Marstall, kan je daar dus niet mee verder helpen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:33

Victory-Boy schreef:
Nou, welkom dan maar zou ik zeggen! Het lijkt wel of er iets in de lucht zit, omdat er weer zoveel pony's/paarden een terugval krijgen... Verdrietig
Ik durf helemaal niets meer over voer te zeggen, aangezien die van mij dus mogelijk weer bevangen is geworden op een dieet van hooi en Safe and Sound.....
Bijna vergeten te zeggen (foeifoeifoei): heel veel beterschap voor je pony!

Laat jij je hooi weken om het fructaan eruit te krijgen? Ik heb het idee dat in ieder geval het hooi wat wij momenteel voeren(graszaadhooi), ontzettend rijk is aan fructaan. Misschien bij jou ook het geval? Weet niet of je er iets aan hebt, maar ik probeer een beetje mee te denken Knipoog
Het is inderdaad zo ontzettend moeilijk allemaal, wat is de oorzaak, hoe het beste behandelen, wat wel en juist niet doen, loopt hij/ zij vandaag beter of slechter, hoe voorkomen in de toekomst, en vooral het zien van je paard/pony met zoveel pijn........soms wilde ik wel eens dat ik een man was, die zetten zich daar wat makkelijker overheen Clown
In ieder geval heel veel beterschap voor je paard, en sterkte voor jou Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:25

Dat met dat hooi weken vroeg ik me dus ook al af, en weet je ook welke snede je voert want dat kan ook een wereld van verschil maken. Trouwens graszaahooi is het meest karige, voedingsarme hooi wat je kunt krijgen dus het zou me verbazen als je dat ook moet weken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:36

victory-boy: Ach gut

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:38

WesseLady schreef:
jirina schreef:

Ik mag toch hopen dat je amylase bedoeld ipv analyse Nagelbijten / Gniffelen

Correct, amylase

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:58

jirina schreef:
Correct, amylase

Haha, gelukkig, dacht even dat er een nieuw enzym was ontdekt Huilen van het lachen

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:24

Kymalin schreef:
Dat met dat hooi weken vroeg ik me dus ook al af, en weet je ook welke snede je voert want dat kan ook een wereld van verschil maken. Trouwens graszaahooi is het meest karige, voedingsarme hooi wat je kunt krijgen dus het zou me verbazen als je dat ook moet weken.

Graszaadhooi?
Is het niet raaigras hooi? Rolleyes (?)
Raaigras is modern gekweekte gras om de overbegrazing tegen te gaan. De moderne grassen zijn in staat om de fruktaan in ieder cel van de plant op te slaan. Om bij de gunstige omstandigheden een spurtgroei te maken. Deze grassen zijn rijk aan suikers.
Oude grassen kunnnen dit niet,; deze slaan zetmeel op als voorraad in speciale cellen en vol is vol.
Deze grassen zijn veel armer.
___
artikel:
Engels en Italiaans raaigras bevatten de hoogste fructaangehalten, de laagste waarden vind je in Timothee, Roodzwenk gras, Kropaar en de Grote vossenstaart. Deze laatste zijn wel grassen die meer zorg nodig hebben dan het Engels raaigras waar onze weilanden mee vol staan. Er is dus een preciezer weide beheer nodig om de huiste grassen te laten groeien en niet door één soort te laten overwoekeren
_einde__

Bovendien kan Raaigras in haar wortels een schimmel huisvesten en deze schimmel maakt toxinen. Er zijn al paarden dood gegaan door deze toxische hooi:
citaat:
Waarschuwing voor hooi met endofyte
Hierbij wil ik iedereen die zomaar hooi koopt van een boer even waarschuwen voor hooi wat zeer giftig kan zijn voor paarden. Het gaat om bepaald soorten van Engels Rye Grass waaronder o.a. het soort Triman.
In deze soorten zit een schimmel (intercellair, dus je ziet en ruikt hem niet) die als het gedroogd wordt een gif aanmaakt: Lolitrem B. Dit gif dood het paard binnen twee dagen. Vele mensen, waaronder ikzelf, weten dit niet en hebben het aan de lijve moeten ondervinden. Daarom wil ik even mijn verhaal kwijt.
Nadat we 's avonds het "nieuwe" hooi hadden gevoerd, stond ons trekpaard de volgende morgen wankel op de benen met (gas)koliek. Meteen laten rondstappen dus, maar dat ging moeilijk omdat hij alle controle kwijt was en steeds de neiging had om te vallen, hij liep als een dronkeman.
De veearts heeft meteen gespoten tegen koliek en heeft 's middags nog gespoeld waarna hij gemest heeft, maar nog steeds wankel op de benen stond. Hij waaide als het ware met de wind mee!
Volgende dag is hij naar het dierenhospitaal geweest voor foto's van de nekwervels omdat gedacht werd aan het syndroom van Wobble. Hetgeen niet kon omdat hij 8 jaar oud is. Hij heeft daar nog een spuit gekregen met Selenium en nog 3 spuiten die we dan elke dag moesten geven. Thuis heeft hij ander hooi gekregen omdat ons andere paard dat "nieuwe" hooi niet at, en inderdaad knapte hij op. De volgende dag zijn we weer vrolijk begonnen met het "nieuwe" hooi omdat we blij waren dat het zo goed ging en hij weer eetlust had. We kregen goede hoop dat hij het zou halen.
De volgende dag weer wankel. Toen heeft de veearts de link gelegd naar het hooi, daar ze de vorige dag toevallig een bijscholing over vergiftiging had gehad. (Het schijnt dat er in Haamstede een manege is geweest die 80% van zijn paarden met dat hooi heeft verspeeld!)
We zijn meteen gestopt met dat hooi geven en na twee dagen ging het weer heel goed met hem. Als we nog een dag langer gevoerd hadden dan zou hij zijn gestorven. Na twee weken zijn alle verschijnselen verdwenen als het goed is.
Bij ons is het gelukkig allemaal weer goed gekomen, en nadat we de boer hadden gebeld bleek dus dat hij wist dat het niet geschikt is voor vee, want op de bestelbon staat dat vermeld bij hun. Er moet op het graszaad staan dat het grassoort ENDOFYT VRIJ is.
--einde--
.
en nog andere artikel:
___
artikel
Ryegrass staggers
Ryegrass staggers (ryegrass = raaigras, to stagger = (doen) wankelen) is een nerveuze aandoening die voorkomt bij schapen, runderen, paarden en herten. De aandoening komt vooral voor in zomer en herfst van droge jaren, bij dieren die weiden op percelen met voornamelijk Engels raaigras.
De oorzaak van de neurologische verschijnselen is een neurotoxine, een stof met een giftige werking op het zenuwstelsel. Het belangrijkste neurotoxine is lolitrem B. Dit toxine wordt geproduceerd door de endofyt (plantaardige endoparasiet) Acremonium loliae. Deze endofyt komt voor in Engels raaigras (Lolium perenne) en niet in Italiaans raaigras (Lolium multiflorum) maar wel in kruisingen van beide. Engels raaigras zonder deze endofyt groeit veel slechter en is gevoeliger voor insekten. De endofyt komt voor in het blad, de bladschede, de stengel en het zaad van Engels raaigras. De infectie veroorzaakt geen verschijnselen aan het gras. De overdracht van de infectie gaat via het zaad en niet of minder van plant naar plant.
De endofyt komt vooral in zomer en herfst voor in de plant, voornamelijk in de laagste bladschede onder het tongetje (ligula) van de plant en in het zaad. Lolitrem B komt in hoogste concentratie voor in de bladschede van de buitenste en onderste bladen en in de aar.
De neurotoxinen veroorzaken verschijnselen door het verstoren van de prikkeloverdracht van zenuw naar spier
....einde---