[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:07

Ben wel benieuwd of jullie hierin hoefbevangen herkennen?
Al zijn spieren stonden stijf. Geen pulsatie, geen warme hoeven. Toen is hij op de buut gegaan (en vitamine E, deken etc). Spieren gaan nu goed. Vorig week leek die ineens hoefbevangen (iets warme hoeven en pulsatie), maar ik twijfel toch.
Dit is na 3 weken buut.
Uiteindelijk van de buut gehaald, Equiox geprobeerd en ik heb een hele andere pony. Liep de dag na dit filmpje goed over het harde.

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:20

Is dit geen PSSM aanval?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:24

Spenk schreef:
Is dit geen PSSM aanval?

Ja daar was ik zelf bang voor toen al zijn spieren hard waren.
Zijn we nog niet bekend mee. Maar hij had wel na de vorst weer volop gespeeld en gedaan.
Maar hij is in zijn leven nooit bevangen geweest zowel niet spier- als hoefbevangen. En wordt dit jaar 15.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 23:37

Het openbaart zich wel vaker op latere leeftijd. Dat zegt niet zoveel.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 00:07

Heb bij de mijne ook heel even over pssm getwijfeld, maar dat komt meer in “aanvallen” toch?
De dierenarts heeft wel echt diagnose bevangen gesteld en ook te zien op Röntgen.
Maar dit beeld op de video, zo heeft de mijne af en toe ook gelopen.( maar daarnaast ook nog wel het “ echte” bevangen” beeld)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 00:11

Gekke is dat hij bij begin geen pulsatie/warme hoeven had.
Als die wel hoefbevangen is heb ik het idee dat er iets anders aan vooraf gegaan is. Want eerste symptoom was echt keiharde spieren, acuut.
Maar we hebben drie weken getobt en dag na dit beeld zie je op harde niets terug. Dat vind ik wel apart.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 09:10

Maar wellicht is hij wel eerst spier bevangen geweest of idd pssm gecombineerd met hoefbevangen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 22:56

Muze schreef:
Maar wellicht is hij wel eerst spier bevangen geweest of idd pssm gecombineerd met hoefbevangen?

Ja, mogelijk. Hij is alleen van de ene op andere dag niet gevoelig op harde enzo.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:42

Wel vreemd inderdaad… lijkt ook weer niet helemaal bij hb te passen zo?

Hoe lang hebben jullie medicatie gegeven?
En dan ook echt de combinatie bute en ascal?
Mijne krijgt t nu een maand, vind het echt wel pittig al die medicatie voor z’n maag..
( de vraag staat ook bij mijn dierenarts uit maar die is geveld door griep nu)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:07

Dyonne schreef:
Muze schreef:

Ja, mogelijk. Hij is alleen van de ene op andere dag niet gevoelig op harde enzo.

Hij lijkt een vrij dikke manenkam te hebben, klopt dat?
Hoe is zijn gewicht verder en wat doet hij aan werk? Hoe is zijn mest? Eet hij hooi of voordroog, en weet je wat er in je hooi zit? (% suiker?)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 12:05

Muze schreef:
Wel vreemd inderdaad… lijkt ook weer niet helemaal bij hb te passen zo?

Hoe lang hebben jullie medicatie gegeven?
En dan ook echt de combinatie bute en ascal?
Mijne krijgt t nu een maand, vind het echt wel pittig al die medicatie voor z’n maag..
( de vraag staat ook bij mijn dierenarts uit maar die is geveld door griep nu)

3 weken heeft die buut gehad daarna over gegaan op Equioxx. Minder heftig voor de maag. En sindsdien verbeterd die. Liep volgende dag goed op harde.

Ascal krijgt die nog.

Ja harde manenkam nu wel. In begin leek dat minder en waren rest van spieren hard.
Gewicht mag iets minder. Ribben te voelen.
Mest is goed. Altijd keurige ballen.
Hij eet gewoon hooi.
Had iets minder gedaan door de vorst.
Maar hoeft niet heel hard te werken.
Loopt 24/7 op zand.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:16

Ola, mag ik hier even binnen vallen voor wat advies? Ik ben een newbie op het vlak van hoefbevangenheid en aanverwante zaken (gelukkig, maar toch sh*t).

Mijn halve Haf (zit Duits rijpaard achter) is een paar maanden geleden licht bevangen geweest. DA vermoedt dat hij EMS heeft en daar kan ik me wel in vinden helaas.

Sindsdien is hij echt wel een stuk afgevallen (meetlint geeft 50 kilo aan), krijgt hij hooi dat laag is in suiker en naast z’n Marstall Force ook nog een paar handjes Marstall muesli dat geschikt is voor insuline resistente paarden. Daar meng ik 1 keer per dag magnesium chelaat door.

Dat afvallen is gebeurd toen hij stil stond qua training ivm het slechte weer. Nu pak ik hem langzaam weer op, maar ergens moet ik qua energie wel iets gaan aanvullen (kwam ook uit de hooianalyse). Ik ben als de dood dat ik hem weer te dik en met een harde manenkam heb staan straks.

Hij doet ongeveer twee buitenritten per week en 1 keer iets aan de longe. Ik blijf het allemaal spannend vinden, ook met het hooi natuurlijk. Want een analyse is niet sluitend te krijgen.

Ik zie ook als een berg op tegen het weideseizoen. DA was onverbiddelijk: geen gras meer. Zou een graas masker een optie zijn? En dan ochtend en avond een uurtje op het gras (na opbouwen)?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:18

Is van het gras af geen optie/ mogelijkheid?
Met een graasmasker beperk je absoluut inname Maargoed, er komt nog steeds gras binnen.
De mijne durf ik pertinent niet meer op gras te zetten, hoogstens af en toe wat aan de hand grazen in berm of bos.

Je geeft aan dat je wat moet aanvullen: wordt hij te S schraal? Komt hij energie te kort?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:24

Ja in theorie ‘wel’. Hoewel we een pp hebben en er langs de randjes wel wat gesnaaid kan worden (iets waar mijn merrie veel actiever in is dan de bang-voor-prik-Haf).

Het is echt een tegennatuurlijk gevoel om ze helemaal geen gras meer te geven. Maarrrrr ik snap de gezondheidsrisico’s tegelijk ook. Soms hoor ik dat het wel lukt om zulke paarden een beetje gras te gunnen. Ik zou graag weten hoe…

Ja ik merk dat hij minder energie heeft (doe nu nog rustige stapritten) en ik wil dat het afvallen op een gegeven moment stopt. Ze hebben de hele dag hooi en stro tot hun beschikking.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:34

Je moet maar zo denken.... ja het is sneu dat ze niet op gras mogen, maar zere voeten zijn nog veel zieliger!!

Ik geef fibre beet voor een beetje aan te komen, maar geen idee of ze daar meer energie van krijgen.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 16:35

Lastig, nu komt het voorjaar er aan en dat is echt heel erg oppassen, eigenlijk geen gras voor gevoelige paarden. Toch verschilt het per paard. Wat voor ons werkt is in het voorjaar in combinatie met het masker max 15/30 min en dan ook niet elke dag, maar om de dag. Dit is vaak eind maart/april/mei. Aan het eind van de periode gaan we wel iets opbouwen naar 1 uur a 1,5. En pas na de langste dag bouwen we verder op. Maar nooit langer dan 4 a 5 uurtjes met masker. Belangrijk is dat je het paard goed in de gaten houdt. Opgeblazen zijn, pulsatie, slappe mest betekend dat je te ver bent gegaan. Dan laat ik ze weer een paar dagen van de wei. Beweging en een gezond gewicht maakt het wel een stuk makkelijker.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:58

Ik begrijp je hoor. Een paard in de weide, hapje stapje is ook wat ik graag zou willen.
Maar ik durf het niet meer. Wie weet ooit nog, maar ik denk het niet.
De hb is een symptoom, bij de mijne zijn Oa suikers echt een trigger en ja, gras is dan wel een ding.
Zou hij optimaal gezond zijn, of hb door een andere oorzaak dan zou ik het misschien ooit wel aandurven..
Heb een extreem sober ras en vind het managen daarvan heel moeilijk.

Wellicht zou je inderdaad eens naar een beetje bietenpulp kunnen kijken. Of wellicht grunhafer van agrobs..
een beetje grasbrok Oid kan ook, maar mij is opgevallen dat daar toch best vaak nog veel fruktaan in zit..
Ik wil suikers en zetmeel samen niet meer boven de 10%.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:09

Zou je niet energie uit andere dingen kunnen halen? Er zijn best wat mogelijkheden. Wij deden vroeger toen mijne endurance liep al energie uit olie halen bijvoorbeeld.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 21:26

Olympia96 schreef:
Ja in theorie ‘wel’. Hoewel we een pp hebben en er langs de randjes wel wat gesnaaid kan worden (iets waar mijn merrie veel actiever in is dan de bang-voor-prik-Haf).

Het is echt een tegennatuurlijk gevoel om ze helemaal geen gras meer te geven. Maarrrrr ik snap de gezondheidsrisico’s tegelijk ook. Soms hoor ik dat het wel lukt om zulke paarden een beetje gras te gunnen. Ik zou graag weten hoe…

Ja ik merk dat hij minder energie heeft (doe nu nog rustige stapritten) en ik wil dat het afvallen op een gegeven moment stopt. Ze hebben de hele dag hooi en stro tot hun beschikking.

Ik lijk wel aandelen te hebben, maar heb dat dus echt niet :+ :D Alleen dik en dik tevreden over Steady & Stable van Curafyt. Van een pony die we dachten in te moeten laten slapen na maanden beroerd lopen, naar een rond galloperende en bokkende pony in max 2 weken tijd. Loopt als een kieviet en kan gewoon weer op het gras (hou wel rekening met vorst/voorjaar etc. met hoelang ze op het gras kan en of ze een graasmasker op moet of niet + hoeveelheid van het supplement). Het is even een aanschafprijs, maar echt ik kan het iedereen aanraden! :D

Verder krijgt ze natuurhooi (niet geanalyseerd) en happy summer mix van horsefood. Gaat om een shetlander van middelbare leeftijd.

Edit: zij staat in principe jaarrond op de weide. In dat opzicht dus minder forse schommelingen en minder rustig opbouwen in vergelijking met paarden die in de winter nooit op de weide komen. Op dit moment gerust een uur of 6 zonder graasmasker. Met nachtvorst blijft ze in de paddock of gaat ze eind vd middag hooguit 1 a 2 uur de wei op. Als het gras weer gaat groeien gaat ze ook minder lang + met graasmasker op. Altijd voor ze het gras op gaat krijgt ze hooi zodat ze in principe niet hongerig de wei op gaat (alhoewel ze dan toch de hele tijd met dr neus aan de grond staat :D).

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:57

Wat vinden jullie? Mijn shetje is chronisch bevangen, soms heeft hij een tijdje een terugval, vooral op 1 voorvoetje waar de ergste kanteling in zit. Dan geef ik hem een paar dagen in de ochtend een half zakje buut. Daarna is hij vaak weer langere periode als in maanden weer voor zijn doen goed. Hij gaat met hoefschoentjes nog goed mee wandelen, is vrolijk en bokt er dan nog op los. Ik weet niet zo goed hoe ik die slechtere periode tussendoor anders op kan vangen. Ben geen voorstander van buut maar soms is het gewoon wel fijn want vindt pijn erger. Hebben jullie tips? Ik heb hem chronisch bevangen gekregen en dit is altijd zo geweest dat hij tussendoor soms een terugval heeft...kan mijn vinger er niet op leggen waardoor...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:00

Bute is niet fijn, maar pijn is erger vind ik.
Je zou kunnen kijken of een iets minder heftig middel ook helpt?
Is er iets wat steeds hetzelfde is in de momenten wanneer hij een terugval heeft ( bepaald weer, net voor of na de rui, bepaalde voeding, meer of minder beweging, stress situaties….)

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:15

Ja dat is dus waar ik me nu echt eens op moet gaan orienteren, als het weer schommelt en met verharen heb ik zelf het idee dat hij wat terug valt, maar dat moet ik dus eens op gaan schrijven. Heb net Podo comp binnen om te kijken of dat hem wat verlichting kan geven ipv de buut...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:18

Ja wellicht helpt een dagboekje..
De rui kost veel energie en er gebeurt veel in het lijf, wellicht is dat een trigger..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:48

Heb je hem al laten testen op ems/IR/PPID?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:00

ja is getest maar kwam niets uit al is dat vreemd want hij vertoond wel de symptomen zoals bolling boven de ogen enz...