[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:05

Een goede hoefsmid kan veel bereiken met bevangenheid.
Zelf onlangs weer mogen ervaren. Maar belangrijker is dat je de ontsteking weet te stoppen door de oorzaak van de bevangenheid weg te nemen.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:11

Joost Hezemans uit Wolvega.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:21

Bij Omar is het zo dat ze al heel vaak hoefbevangen is geweest. Ze heeft of had iig geen cushing. Het is nu echt de ontsteking proberen tegen te gaan. Qua beslag heeft ze al orthopedisch beslag dat er goed onder zit en daar waren geen aanpassingen in nodig. Ik heb net ook heel arm hooi gekocht, hopelijk reageert ze daar ook goed op. Als ze weer beter is, waar ik nu even vanuit ga, wil ik haar wel weer laten testen op cushing. Hebben jullie ook ervaring met op andere dingen laten testen. De da zei dat cushing het enige mogelijke was, maar er moet toch meer mogelijk zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:56

I.R.?

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 18:33

Ja, dat zou ik idd ook kunnen laten testen. Dankjewel!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:11

Leverwaarden. Lever is belangrijk voor de stofwisseling.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:07

Dankje!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:46

Mag ik vragen wat je hebt betaald voor de foto's? Ik ga morgen ook maar de dierenarts bellen.
Mijn ruin is goed op gewicht, loopt super... Tot een paar dagen terug.
2 dagen zonder ijzers, nu op plakbeslag.
Dacht dat het daaraan lag dat hij wat gevoelig liep.
Denk echter toch dat het komt door het halve uurtje grazen elke dag... Hij had ook een heeeeel klein beetje ribbels in zijn hals.
Verder eet hij alleen maar graszaadhooi en zijn vitaminen, en beweegt vrijwel iedere dag... Op de dagen na dat hij dus zonder beslag stond.

Ik heb hem gekocht, en toen bleek hij al snel gevoelige voeten te hebben.
Steeds gedacht dat het dunne zolen waren.
Maar ik begin steeds meer te denken dat hij ooit bevangen is geweest voor ik hem kocht, en dat het nu daarom steeds opspeelt.

Best bezorgd. Mijn tweede zorgenkindje :-(

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:41

Als 1e wil ik iedereen met een HB paardje sterkte wensen.
1 van mijn dames heeft er een tijd (bij elkaar ong. 3 jaar) meer en minder last van gehad maar lijkt nu vrij stabiel met haar dieet en een uurtje weide per dag. Ik had dus ook gehoopt dat ik alleen af en toe nog eens mee hoefde te lezen in dit topic.

Mijn vraag is; is er iemand die zijn "ex"HB paard zonder problemen voordroog voert?
Mijn andere paard heeft nl sinds kort problemen met de luchtwegen en moet zo veel mogelijk stof vermijden. Het hooi wat ik normaal voer is niet stoffig te noemen maar voor haar is het toch te stoffig en ze staat samen met mijn HB dame (die het weer geweldig doet op het dieet van graszaadhooi en duits kruidenhooi).
Voorlopig kan ik het hooi goed nat maken voor ik het voer en ook mijn stalgenoten vinden het met dit weer geen probleem om te doen maar als het niet beterd zal komende winter wel een probleem worden, vandaar dat ik op zoek ben naar eventuele oplossingen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:45

Ik heb zelf een poos voordroog gevoerd, we wilden eens zien of het handig was om ons weiland zelf te hooien. Ik had had toen 17 balen, dus toen was het wel interessant om er een test op los te laten. In mijn voordroog (werd regelmatig gemaaid, onbemest en het gras was uitgebloeid) zat 28 gram suiker in per kilo droge stof. Dus dat was waarschijnlijk nog een stuk minder dan mijn hooi. Ik voerde ze er flink van en ze werden er niet dik van (met weidehooi was me dat vermoedelijk niet gelukt).

Dus ik denk dat het het belangrijkste is onder welke condities het voordroog gemaakt is (bodem, bemest of niet, uitgebloeid of niet, maaitijd etc)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:04

Ik voer ook zonder problemen voordroog. Pony is afgelopen jaar bevangen geraakt van onbemest hooi. Met de voordroog gaat het goed.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:32

@ Ninx, ik heb nog geen rekening gehad, maar een stadgenoot die het wel eens heeft laten doen betaalt 25 euro op de kliniek en rond de 65 euro thuis.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:36

Ik laat morgen al bloed aftappen bij Omar. Toch kijken of ze nog iets aan de hand van het bloed kunnen ontdekken. Het is zo raar dat ze niet reageert op alle medicatie. Al moet ik wel zeggen dat ze weer wat praatjes begint te krijgen, maar kan ook door verschillende dingen komen. Ook geef ik haar nu magnesium erbij.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:58

Beetje stomme opmerking misschien, maar krijgt ze wel genoeg pijnstilling icm haar gewicht Welshponygek?

Bij Stef duurde het ook wat lang voordat de pijnstilling aansloeg, maar het bleek dat hij 100 kilo meer woog dan dat de DA had ingeschat. Dus hij kreeg wat te weinig, met de juiste dosering ging het in een dag of twee een stuk beter.

Sterkte in ieder geval!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:51

Ninx schreef:
Mag ik vragen wat je hebt betaald voor de foto's? Ik ga morgen ook maar de dierenarts bellen.

Mobiele röntgen aan huis voor 2 foto's van de hoeven betaalde ik laatst 115 euro.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:01

Dat is goedkoop isapaardje, die 65 euro van mij is nl. per foto!

@Marieke_K, helemaal geen stomme opmerking. Ja, ik weet zeker dat ze genoeg pijnstillend krijgt. Zoals ze nu loopt zou je ook denken dat er niets ernstigs aan de hand is, maar als je dan weer gaat minderen zie je wat de pijnstiller doe, ze heeft dan echt pijn.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:45

@deaglan mijn pony krijgt ook voordroog. Het is wel altijd goed in de gaten houden, maar dat blijft het altijd wel bij een ex-hber. Ook weidegang gaat over het algemeen goed bij mijn pony.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:35

Oké, er zijn dus verschillende mensen die hun HBer goed kunnen houden met voordroog. Dat geeft de mens weer moed en mogelijkheden voor de winter ;)
Ik moet ze nu ook in de gaten houden met de weidegang, komende week mogen ze er minder lang op omdat de temp. hoog genoeg wordt voor een redelijke grasgroeispurt. Staat ze er dan te lang op kan ik dat meteen aan haar nek merken (wordt weer harder)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:03

Nou, ik heb vandaag foto's laten maken.
Linksvoor een lichte kanteling. Vermoedelijk al, ook al weet je dat niet echt, van een poos terug.
Omdat de hoef namelijk verder mooi is verbeterd.
De combinatie lichte kanteling, zeeeerrrr dunne zool (nog geen cm), wat te lage verzenen, en nieuw plakbeslag ipv genageld beslag met zooltjes gaf de onregelmatigheid.

Op dit moment lijkt hij niet actief bevangen. Geen digitale pols, geen warme hoeven, geen fysieke kenmerken die erop wijzen dat het dit zou kunnen zijn.
Wel zaak alert te blijven natuurlijk.

Ik toch wel erg blij met de foto's. Dit geeft me duidelijkheid. Ik zal dus het beslag moeten aanpassen, en weet waar ik op moet letten.
Gelukkig hoef ik mijn droom van km'ers maken nog niet aan de wilgen te hangen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:04

Weten jullie misschien hoe het zit met warme hoeven?

Mijn pony leek 1,5 week terug ineens weer heel bevangen, stokkreupel en wilde niet meer lopen.
Toen meteen een half zakje buut gegeven, de volgende dag ook. En toen mee opgehouden omdat hij weer helemaal goed liep en de hoeven niet echt meer warm waren. Hij bleef goed lopen, wil ook wel lopen (normaal laat hij het heel duidelijk zien als hij pijn heeft en beweegt dan ook zo weinig mogelijk, nu rent hij gewoon rond als hij de kans krijgt).
Ik had dus aangenomen dat hij misschien ergens in was gaan staan, en toch niet bevangen was.
Nu blijft één hoefje echter een klein beetje warmer dan de andere. Het scheelt niet veel en soms voel ik het niet eens, maar het is toch wel iets verschil.

Hoe kan dit? Is dit erg, moet ik toch doorgaan met de buut?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 13:15

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een terugval van HB na het geven van een wormenkuur?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:52

Niet zelf meegemaakt maar het kan inderdaad wel. De wormkuur heeft ook invloed op de darmflora en dat kan weer gerelateerd zijn aan HB. Zorg voor ondersteuning van de darmflora.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:10

MoniqueB schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een terugval van HB na het geven van een wormenkuur?

ken wel een paard die hb kreeg na een wormkuur.Het beestje was al een jaar niet meer ontwormd,kreeg eerst koliek,toen wormkuur en daarna werd hij door alle toxinen in de darmen hoefbevangen.
Vermoed dat je dit kunt voorkomen door regelmatig te ontwormen,dan kunnen het er nooit veel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:35

geloof dat moxidectine of hoe heet die ook al weer, ook best zwaar kan zijn toch?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 14:46

Dank voor jullie antwoorden. Ik dacht zelf inderdaad ook in die richting. Paard was 3 jaar niet ontwormd, alleen mestonderzoek. 3 jaar lang niet HB geweest. Durf eerlijk gezegd niet meer te ontwormen. maar ik zal eens op zoek gaan naar iets om de darmflora beter te ondersteunen. Misschien nog tips hierover?