Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:13

koetjeboe schreef:
Hoe lang duurde het bij jullie voor jullie weer echt wat konden met je paard. dus je DA zegt het is genezen je mag weer.........en dan hoe lang duurde het voor je weer een stevige rit durfde en kon maken

In juni 2014 geblesseerd in maart 2015 liep hij op Endurance zijn 40 km goed uit en in juni 2015 liep hij 80 km goed uit. Loopt nog altijd goed en geen pas kreupel meer geweest. Maar het verschilt nogal met welke blessure je hebt, hoe groot de schade is en hoe het geneest dat is echt bij ieder paard anders...

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:38

Somebitch schreef:
koetjeboe schreef:
Hoe lang duurde het bij jullie voor jullie weer echt wat konden met je paard. dus je DA zegt het is genezen je mag weer.........en dan hoe lang duurde het voor je weer een stevige rit durfde en kon maken

In juni 2014 geblesseerd in maart 2015 liep hij op Endurance zijn 40 km goed uit en in juni 2015 liep hij 80 km goed uit. Loopt nog altijd goed en geen pas kreupel meer geweest. Maar het verschilt nogal met welke blessure je hebt, hoe groot de schade is en hoe het geneest dat is echt bij ieder paard anders...

wow wat snel al zeg, ik stuur je even een pb

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:52

denk idd dat het ook afhangt van welke blessure het is. vorige keer ben ik er 2.5 jaar mee bezig geweest. duurde vrij lang voor ik weer echt een grote aktieve rit durfde te maken

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:41

Hoop dat het hier niet zo lang gaat duren, wat had jou paard voor blessure ikke20

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:45

dit is wel de totale tijd dat we ermee bezig zijn geweest.
hij had chronishe tenosynovitis met verklevingen en een aantal gaten in zn diepe buigpees.

en die van jou?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:52

Kiki heeft links voor een gaatje in de tussen pees. Dat gaatje was bij de vorige echo dicht. en rechts voor geen gaatje maar wel een blessure aan de tussen pees

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:50

Vandaag weer echo gehad.
Ik ben zo blij *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Rechts voor is kwa blessure te verwaarlozen en links word al mooi dunner en het ziet er rustig uit.
Ik stap nu ongeveer 45 min en 3 tot 5 min draf verdeelt over meerdere korte stukjes van een min.
Dat mag ik nu verder uit gaan bouwen.
Ik mocht van hem wel weer beetje gaan trainen met zo als je normaal dat aan het begin van het endurance seizoen doet.
Naja heb maar ff een schema gevraagd ben als de dood dat ik te veel doe.
Die gaat hij vanmiddag mailen.
En ik mag ook weer eens een stevig zandpad mee gaan pakken, galop voorlopig nog niet.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:53

koetjeboe: wat goed nieuws! :D

Hoe gaat het met de rest nu?

Hier heeft ze er weer wat meer last van. Duurt me te lang de pijn. Daarom dinsdag als het lukt kwa vervoer naar Veendam voor een 2e mening. Mijn Da blijft ook vol houden dat het normaal is.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:23

Die van mij heeft niks geen pijn ook nooit echt gehad. Ze liep in het begin niet helemaal zuiver maar dat was enkel door een heel geoefend oog te zien.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 16:27

Dat bedoel ik, mijne loopt al 3 maand kreupel.

Gaat om de diepe buig pees in de kootholte. Maar dan nog lijkt me dit te lang duren.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:36

Die van mij heeft het aan de tussenpees. Ik zou geloof ik dan ook eens een ander laten kijken wat die er van denkt

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:44

Ja dat gaan we voor de zekerheid ook doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:32

@koetjeboe gaaaaf wat een heerlijk nieuws. en is en blijft een eng iets maar lekker rustig opbouwen nou.

@rideltje kan het me voorstellen. blijft toch een lastige blessure.

hier hebben we klein lichtpuntje. paard wou nog steeds niet lopen stond liever hele dag stil. allebei der achterbenen gyga stalbenen. vanochtend met lood in mn schoenen naar stal voor de smid en ze was gewoon zooo enorm braaf met 1ste keer op ijzers. was echt heel hard nodig hij kon ze nieteens bekappen voor het beslaan. ze was er wel blij mee. vanmiddag waren der benen al stuk dunner. en na der gewone 15 min stappen waren ze bijna weer zoals het hoort.
ook maar een zoutblok opgehangen dan gaat het vocht miss ook iets sneller weg.

nou hard duimen dat we weer eens een beetje vooruitgang gaan krijgen. had eigenlijk deze week terug gemoeten voor een nieuwe echo maar zolang de peesschede nog zo vol vocht zit kunnen ze de buigpees toch niet zien.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:00

ikke20 schreef:
@koetjeboe gaaaaf wat een heerlijk nieuws. en is en blijft een eng iets maar lekker rustig opbouwen nou.

@rideltje kan het me voorstellen. blijft toch een lastige blessure.

hier hebben we klein lichtpuntje. paard wou nog steeds niet lopen stond liever hele dag stil. allebei der achterbenen gyga stalbenen. vanochtend met lood in mn schoenen naar stal voor de smid en ze was gewoon zooo enorm braaf met 1ste keer op ijzers. was echt heel hard nodig hij kon ze nieteens bekappen voor het beslaan. ze was er wel blij mee. vanmiddag waren der benen al stuk dunner. en na der gewone 15 min stappen waren ze bijna weer zoals het hoort.
ook maar een zoutblok opgehangen dan gaat het vocht miss ook iets sneller weg.

nou hard duimen dat we weer eens een beetje vooruitgang gaan krijgen. had eigenlijk deze week terug gemoeten voor een nieuwe echo maar zolang de peesschede nog zo vol vocht zit kunnen ze de buigpees toch niet zien.

Zout houd toch juist vocht vast. je kan geloof ik ook kruiden voeren die vocht afvoerend werken, kleefkruid doet dat en er zijn er dacht ik nog meer. Of het echt werkt kan ik je niet uit ervaring vertellen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 08:41

hmm k dacht juist altijd door zout gaan ze meer plassen waardoor er meer vocht word afgevoerd. als ik ze hier een zoutblok(zon hymalajading) geef zijn de stallen altijd zeiknat van het plassen.

haalde der net met amper stalbenen uit der stal. dus was toch wel een goede beslissing om der op ijzers te zetten. helaas geen tijd meer om der te stappen dat moet toch eind vd middag. hopen dat het dan even rustig is met t vuurwerk

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:43

Ik heb net nog even gereden en ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen. Galop durf ik nog niet echt mee te pakken, maar draven gaat met de dag beter. Al blijft de angst voor overbelasting wel in mijn hoofd zitten..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 13:19

Van zout gaan ze wel meer drinken. Maar hou je ook vocht door vast.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 15:45

de angst voor een nieuwe blessure of overbelasting is ook voor mij herkenbaar. het is ondertussen 2 jaar geleden dat bij mijn pony zijn peesblessure begonnen is. het is pas sinds vorige maand dat ik echt durf door te trainen, de dag na de training krijgt hij zowiezo rust. zijn been reageert er niet meer op. ik durf zelf te zeggen dat zijn been de laatste maanden nog een beetje dunner is geworden

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:50

Ikke20 fijn, ik duim met je mee!

Lijkt me ook, dat ze van zout meer gaan drinken maar ook meer vast houden.

nvanriet: fijn, beter rustig aan als te snel gaan.

Hier staat het vast dat volgende week een andere da er naar gaat kijken, ze gaat dan even een nachtje ergens anders heen, zo dat de da daar rustig kan kijken. Maar hij vond het wel wat vreemd, hoe het tot zo ver gaat.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:43

voor iedereen een heel goed en gelukkig nieuwjaar.

iedereen goed de nacht doorgekomen?

@rideltje heel slim ben benieuwd wat die gaat vinden

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:27

Iedereen een gelukkig nieuw jaar!

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:50

Zou ik hier om advies kunnen vragen? Pony staat sinds woensdag met een dikker voorbeen.

Afbeelding

Nadat het vocht et grotendeels uit is, zie je duidelijk deze bult. Aan de buitenkant, boven de kogel. Waar de sok naar boven loopt.

Afbeelding

Ook een foto van de zijkant maar die is niet zo duidelijk. Het zit dus ongeveer op de helft van het smalle stuk van dr sok.
Afbeelding

Pony is niet kreupel op het harde, ook niet op de volte. Ik wil het sowieso het weekend nog even aankijken en dan toch naar de dierenarts. Ik vrees voor een peesblessure, maar heb hier totaal geen ervaring mee. Komt iemand dit bekend voor? Pony staat uiteraard voorlopig op rust!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:02

De mijne heeft ook zoon bult. Is een galbult.

Is het been warm?
Hoe oud is u paard?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:17

Rideltje1992 schreef:
De mijne heeft ook zoon bult. Is een galbult.

Is het been warm?
Hoe oud is u paard?

Een gal ben ik inderdaad ook tegen gekomen op internet.

Het is niet veel warmer dan de rest van het been. Voor een ontsteking zou het echt wel moeten gloeien toch?

Pony is 19 jaar. Op een koliekoperatie vorig jaar na, is pony altijd kerngezond geweest en nog nooit een stap kreupel geweest.

Edit: is het met een galbult normaal dat er ook vocht omheen komt? En hoe kan ik zelf het verschil zien tussen een galbult of peesblessure?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 21:13

Kun je hem indrukken? Hard of zacht?