[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 12:54

eline10 schreef:
Ik ga me eens verdiepen in Speedibeet, klinkt eigenlijk toch als supervoer!
Bedankt voor je goede uitleg! +:)+
Maar wat bedoel je precies met 'een goede drager'?
Bedoel je daarmee dat er dus in Speedibeet ook Omega 3 en Vitamine E zit?

Nee, met drager bedoel ik dat het een mooi bakje voer maakt waar je makkelijk supplementen aan kunt toevoegen. Dus als je eerst een portie pulp klaarmaakt, kun je er later wat aan toevoegen zonder dat het paard in de gaten heeft dat er iets extra's in zit en het supplement misschien weigert.

Voor Omega 3: ik gebruik daarvoor vers lijnzaad: voor jouw pony tijdens de bevangenheid circa 40 gram per dag, vermalen in een koffiemolentje en door de pulp gooien. ( Nee, je hoeft niet bang te zijn voor dat zgn blauwzuur, dus niet koken want dan verdwijnt de O3) Lijnzaad per kilo te koop bij de fouragehandel.

Voor Vit E: ik gebruik zelf Pharmahorse Vit E+ Selenium. Dat is wel de beste zonder enge toevoegingen.
Je DA kan dat leveren maar je kunt het ook via internet bestellen.

eline10

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 13:00

Bedankt, hier kan ik zeker wat mee!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:41

Jp:

Werkt de gewone lijnzaad echt net zo goed als de omega 3 visolie?
Deze laatste wordt nogal prijzig en is vrij snel op (1 liter).

Dan koop ik net zo lief een zak lijnzaad...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 23:28

Ja, beter zelfs! Als een product waar O3 in zit ( zoals lijnzaadjes) bewerkt of verwarmd wordt, dan gaat de kwaliteit van de O3 heel snel achteruit. Voor een paard hoef je ook niet de veel duurdere visolie O3 te gebruiken - dat zou ik alleen doen als ik dmv bloedonderzoek zou kunnen vaststellen dat het ontstekingsniveau in het lichaam heel erg hoog is. Die lijnzaadjes hebben hun O3 mooi verpakt en beschermd in een keihard schilletje, je kan een flinke zak dus zeker meer dan een half jaar gebruiken.
Bij de Blokker kun je hele goedkope elektrische koffiemolentjes kopen en daar kun je perfect je dagelijkse portie mee malen. Paarden vinden het heerlijk, het heeft een zachte, nootachtige smaak. En als je wat over hebt kun je het voor eigen gebruik door je havermout, Brinta of smoothie doen. Gezond en lekker!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:09

Weet jij JP hoe het zit met de al gemalen lijnzaad die je soms kunt kopen en de lijnzaadvlokken?
Zit daar nog voldoende omega 3 olie in?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:10

Je kan toch ook de hele zaadjes geven?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:23

al gemalen lijnzaad verliest snel zijn kracht,beter is zelf malen en die zelfde dag voeren...of de dag daarna,maar niet gemalen laten liggen.

Een paard verteerd de hele zaadjes niet.Dat doet dus niets,alleen de vogeltjes zijn er blij mee ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:24

Geldt dat ook voor het gele lijnzaad?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:22

Jannepauli schreef:
Ja, beter zelfs! Als een product waar O3 in zit ( zoals lijnzaadjes) bewerkt of verwarmd wordt, dan gaat de kwaliteit van de O3 heel snel achteruit. Voor een paard hoef je ook niet de veel duurdere visolie O3 te gebruiken - dat zou ik alleen doen als ik dmv bloedonderzoek zou kunnen vaststellen dat het ontstekingsniveau in het lichaam heel erg hoog is. Die lijnzaadjes hebben hun O3 mooi verpakt en beschermd in een keihard schilletje, je kan een flinke zak dus zeker meer dan een half jaar gebruiken.
Bij de Blokker kun je hele goedkope elektrische koffiemolentjes kopen en daar kun je perfect je dagelijkse portie mee malen. Paarden vinden het heerlijk, het heeft een zachte, nootachtige smaak. En als je wat over hebt kun je het voor eigen gebruik door je havermout, Brinta of smoothie doen. Gezond en lekker!!

Malen en hop door het voer, klinkt top!
Bedankt voor je uitleg, zeker het uitproberen waard lijkt me.

Uhmmm....iemand een idee hoeveel een haflinger per dag mag hebben?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 00:05

Isapaardje schreef:
Weet jij JP hoe het zit met de al gemalen lijnzaad die je soms kunt kopen en de lijnzaadvlokken?
Zit daar nog voldoende omega 3 olie in?

Alles wat bewerkt is, gaat achteruit.
Vers gemalen en meteen voeren is het beste.
Daarbij is het goedkoper dan kant en klaar producten - wat je uitspaart op bewerkt spul kun je investeren in een maalmachine ( bij de Blokker minder dan 2 tientjes).
Geel lijnzaad is hetzelfde als bruin lijnzaad qua Omega 3 - bevat alleen minder cyanogeen
Geel lijnzaad als zaad is nauwelijks te koop

Voor een shetlander met HB: 20-25 gr per dag zolang het proces duurt
Voor een haflinger 35 gr
voor een groot paard 40-45 gr pd

en Vit E toevoegen, dat versterkt de ontstekingsremmende werking en genezing van beschadigde cellen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:47

Jp;
Bedankt voor je reactie.
Vit e krijgt ze al een tijd en blijf ik erbij geven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:38

Ik heb geel lijnzaad (heel zaad) via homeovet gekocht (internet).
Maar ga eens zien of ik zo'n maalmachine kan aankomen.
Olie vindt vooral Isabella niet lekker door het voer; nadeel is dat ze weinig voer krijgt en een eetlepel olie is dan al veel als het ware. Dus liever iets wat ze smakelijk vindt zodat ze gewoon haar bakkie met poedertjes e.d. leegeet :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 00:32

Wat duur zeg! Voor wat jij voor een kilo betaald, krijg je voor bruin lijnzaad bijna 10 kilo. En dat terwijl er geen verschil is..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:45

Ik koop bruin lijnzaad ook per kg bij de boerenbond en is het ook een paar euro.
Maar ik had ergens gelezen dat geel lijnzaad beter zou zijn, dus vandaar dat ik dacht, dan koop ik dat eens :)
Maar volgende keer maar weer het gewone dan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 17:25

Nee, maakt niks uit zoals ik ook al had geschreven. Er zit alleen iets minder cyanogeen in, maar dat is ook in bruin lijnzaad ook geen probleem ( tenzij je ze 5 kg in één keer geeft).

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:12

Jannepauli schreef:
eline10 schreef:
Ik ga me eens verdiepen in Speedibeet, klinkt eigenlijk toch als supervoer!
Bedankt voor je goede uitleg! +:)+
Maar wat bedoel je precies met 'een goede drager'?
Bedoel je daarmee dat er dus in Speedibeet ook Omega 3 en Vitamine E zit?

Nee, met drager bedoel ik dat het een mooi bakje voer maakt waar je makkelijk supplementen aan kunt toevoegen. Dus als je eerst een portie pulp klaarmaakt, kun je er later wat aan toevoegen zonder dat het paard in de gaten heeft dat er iets extra's in zit en het supplement misschien weigert.

Voor Omega 3: ik gebruik daarvoor vers lijnzaad: voor jouw pony tijdens de bevangenheid circa 40 gram per dag, vermalen in een koffiemolentje en door de pulp gooien. ( Nee, je hoeft niet bang te zijn voor dat zgn blauwzuur, dus niet koken want dan verdwijnt de O3) Lijnzaad per kilo te koop bij de fouragehandel.

Voor Vit E: ik gebruik zelf Pharmahorse Vit E+ Selenium. Dat is wel de beste zonder enge toevoegingen.
Je DA kan dat leveren maar je kunt het ook via internet bestellen.

Hele tijd niet meer geweest hier maar ik kan mij herinneren dat Omega 369 van Subli ook eens ter sprake kwam om wat meer aan te zetten.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 23:07

Hey,

Het is even stil geweest van mijn kant. Dat komt omdat Omar zo aan het jojo-en was, dan leek het weer wat beter te gaan en dan weer wat slechter.
Uiteindelijk ging het een aantal dagen goed en gingen we minder medicatie geven, maar de klachten kwamen gelijk weer terug. Overleg gehad met de DA en hij raad nu aan om röntgenfoto's te laten maken en Omar dan aan de hand van die foto's te bekappen en te beslaan. Mijn da heeft helaas zelf geen geschikte apparatuur. Ik ben nu bezig met een kliniek die een mobiel röntgenapparaat heeft.

Heeft één van jullie ervaring met het maken van röntgenfoto's bij hoefbevangenheid?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:09

Ja, image haar verhaal staat op de openingspagina. Ze jaren lang beslagen aan de hand van de röntgenfoto's. Nu gebeurt dat nog 1 x per jaar. Ze heeft een fors gekanteld hoefbeen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 08:46

Ja. Ik heb in de ergste fase een mobiele kliniek laten komen, omdat ik haar niet lang op de trailer wilde zetten. Later zijn we net als veel anderen uit dit topic bij de Visdonk kliniek terecht gekomen om ze door van nassau te laten behandelen. Dat is voor mijn pony het kanteltpunt geweest, in combinatie met een ander dieet. Vanaf toen is het een stijgende lijn geweest

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:16

Zo te horen gebeurd het dus nog best wel vaak. Fijn dat jullie er goede ervaringen mee hebben.

Oom is op het oog niet zo heel erg hoefbevangen, maar de pijnstillers vertekenen natuurlijk ook een hoop. Maar ze krijgt nu best een zware dosis en dat al twee weken lang en afbouwen gaat dus niet. In totaal heeft ze nu vijf weken last van de hoefbevangenheid.
Mijn gevoel om foto's te laten maken is heel erg dubbel. Aan de ene kant heb ik zoiets van nog even aankijken, aan de andere kant ben ik het nu onderhand ook wel zat en wil ik weten hoe Omar er voor staat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 10:02

Wat houdt je tegen? Voor het paard doet de foto maken geen pijn. En de hoefsmid kan veel beter de teen vrijmaken als hij weet tot hoever hij kan snijden. Ik zie alleen maar voordelen.
mijn advies, in overleg met hoefsmid zo snel mogelijk foto's laten maken

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:39

Nou, ik ben bang dat ik mij aanstel en het allemaal wel meevalt :o

Maar vrijdag komt Wolvega langs om foto's te maken. Ik ben benieuwd!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:19

Isapaardje schreef:
Maar ik had ergens gelezen dat geel lijnzaad beter zou zijn, dus vandaar dat ik dacht, dan koop ik dat eens :) Maar volgende keer maar weer het gewone dan.

Citaat:
Lijnzaad ( bij voorkeur geel lijnzaad) is hoog in Omega 3 en om het goed opgenomen te laten worden, is het verstandig dit te vermalen.

Ik wist dat ik het recentelijk ergens had gelezen ... bovenstaande opmerking stond in het topic over cushing :).
Kan alleen niet vinden inderdaad waarom dit beter zou zijn, maar begrijp nu hier dus dat het eigenlijk niets uitmaakt. Het gaat om het malen voor voeren.

Edit:
Ik heb ook eerst röntgenfoto's (mobiel) laten maken voor bekapping.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 22:37

Even gekopieerd uit een pb:
Vandaag was dus de paardenarts langs geweest om röntgenfoto's te maken van Omar haar hoeven. Dit omdat we te weinig vooruitgang zagen en het afbouwen van de medicatie niet lukte. Ik was zelf nog bang dat ik de paardenarts voor niets foto's liet maken. Maar helaas....... . Beide hoefbenen van haar voorhoeven zijn gekanteld. bij haar linkerhoef erger dan bij haar rechterhoef. Ook is de zool onder haar hoeven door de kanteling ontzettend dun geworden. De paardenarts zei kortweg gezegd dat ik Oom nog twee weken de kans moet geven, zo veel mogelijk haar hoeven koelen, echt aan het max. op pijnstillers moet zetten en volop bloedverdunners. Wanneer de ontsteking er na twee weken nog zit, moet ik gaan bedenken of Omar nog een paardwaardig bestaan kan leiden. De paardenarts zei dat de kans dat ze ooit nog als rijpony gebruikt kan worden minimaal is. Vervolgens heb ik ook de hoefsmid gesproken en die zegt dat de kansen dat het met Oom goed komt wel wat beter zijn als dat de paardenarts vertelde. Het is nu aankijken en haar zo goed mogelijk verzorgen.
Ze gaat wel aan nog armer hooi en ik krijg van de staleigenaresse ook het telefoonnummer van iemand die al veel hoefbevangen paarden heeft behandeld.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 07:56

Welke arts heb je er bij gehad? (Aangezien je aardig in de buurt woon)