Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 22:35

ja schommelt enorm. ene uur denk je been is wel dun aant worden wn uur later is alles weer vol vocht

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 14:26

Sinds lang kom ik me weer melden :)

In juli mochten we weer opbouwen in draf. Eerst enkel op de harde gedraaft. In oktober gestart in de piste, maar vond hem niet altijd zuiver. Dan maar weer een stapje terug gezet en nu opnieuw gestart en vind hem nu beter :j
We zijn nu al 2 jaar verder (2 blessures...).
Wel besloten van hem te starten aan de longe met bijzetteugels, want na de eerste blessure was meneer ook een bom! Vind het voor mezelf zo veiliger.

Zwelling aan been wisselt een beetje maar daar heb ik al vrede in kunnen nemen ;)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:17

Ik heb alles meegelezen, en wat een dompers bij sommige zeg. Balen!
En hopelijk worden de wilde paarden een beetje rustiger.

Hier zijn wij gisteren voor een kreupelheidsonderzoek naar de kliniek geweest, voor de verzekering. En het been is goedgekeurd voor de verzekering. Dus zowel in de praktijk, als op papier is het been nu weer goed :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:13

Ik heb vandaag na 5 maanden een half rondje in onze grote bak gegaloppeerd. Heerlijk! Mocht eigenlijk nog niet, maar het rijden voelde zo goed, dus toch maar even gedaan.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:50

@nathie is longeren niet te belastend voor de benen?

@diertjec owww dat is fijn nieuws nou is het gewoon officieel goed.

@supervixen soms moet je ook gewoon even buiten het boekje gaan.

gisteravond zo gelachen. wil der zo min mogelijk op straat stappen vanwege der hoefjes(woensdag gaat ze op ijzers) dus ben de bak ingegaan.halsterje aan en ik erop. staat ze opeens stil bolt der rug en begint echt minisprongetjes te maken. echt op een manier van weet dat het niet mag maar wil niet dat je valt.
zit em nou al wel te knijpen voor woensdag word 1ste x op ijzers en normaal is ze geen makelijk paard met alles dus hoop dat ze zich een beetje gedraagt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:38

Dat hoop ik ook voor je!! Loopt hij echt gevoelig?
De mijne moet eerst verdoofd worden voor ijzers, daarom heb ik ook alleen maar door de berm gestapt.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:51

DA raad af van te longeren, maar het is echt geen plezier om nu met hem onder het zadel te starten in de piste. Was na de eerste blessure ook een probleem. Longeer hem 1x per week. We stappen nu al 17 maand...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 21:57

over het algemeen loopt ze gewoon niet. normaal kon ik der amper bijbenen in zon enorm tempo liep ze. nou doen we 2x zo lang over die afstand en loop ik der de hele tijd mee te sleuren. ook staat ze maar de hele dag te staan. gister ging het stappen in de bak wel redelijk vlot en vandaag ook.

ze liep ook kreupel op der pees maar zelfs dan kan ze nog gewoon doorstappen.

jeetje al 17 maanden aan het stappen. snap het best dat je voor de veiligheid kiest dat is toch het verstandigste

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:01

Nathiie Wat een pech zeg, hopelijk gaat het goed.

Diertjec Ah wat fijn zeg!

Supervixen Ah wat een fijn gevoel zou dat geweest zijn :)

ikke20 Haha wat een grappig actie! Succes met de ijzers!

Vandaag dag 2 weer zonder medicatie, wel weer wat kreupel en gevoelig. Niet heel erg dus niks gegeven en kijken hoe het morgen gaat.
Was het bij jullie ook zo, de ene dag goed en de andere weer wat meer last?
Been is nog wel dik maar niet heel erg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:10

Bij mij wisselde het niet echt. Ging van heel slecht naar steeds een beetje beter.
17 maanden, dat je dat nog volhoudt! Ik werd na 4 maanden al sch*tziek van elke keer hetzelfde stuk stappen en daarna koelen. Kun je dan nog wel positief blijven? En hoe zijn de vooruitzichten?

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:21

17 maand, jeetje wat lang al.
Hier nu ook inmiddels bijna 3 maand verder. Als goed is in januari beginnen met stappen.

Het gaat wel beter, maar naar 5 dagen zonder medicatie heeft ze er echt even weer last van, eerst was het dat 2 dagen zonder al weer mis ging. Ze loopt gevoelig momenteel.

Ikke20 dat van jou herken ik ook kwa het lopen, hoe lang is uw paard al kreupel?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:14

bij mn andere paard wisselde het idd ook per dag. keek altijd wat voor dag hij had en dan stapte ik wat langer of korter.

ze is al kreupel van ong 7 november. tenminste tien stond ze zoo rustig en da is voor haar niks.
of ze nou nog kreupel is durf ik niet te zegge. tis der achterbeen en als k met der stap zie ik dat niet.

net met der op een groot stuk gras wezen stappen. weet nou 100% dat het aan der hoeven ligt en niet aan der pees ze is me een paar keer compleet uit der plaat gegaan. 1 x onderuit geklapt. dus ze voelde zich stuk beter.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:22

Ik meld me ook weer even, het gaatje in de pees zat na vier weken al dicht.
Kiki staat ondertussen gewoon op de wei net als normaal.
Het was geen doen meer, niet zo zeer kwa energie maar ze werd zo humeurig.
Ze houd zich redelijk rustig. Soms doet ze dek en voet het iets warm.
Maar soms gaat ze compleet uit d'r plaats en blijft het been gewoon koel.
Bij de laatste shockwave was een van de voorbenen iets voller...
Nu as woe weer shockwave plus de controle echo.
Ondertussen draaf ik ook weer, wel enkel op het harde.
Ik mocht 3 x 1 min en dan die week erop 5 x 1 min en zo door gaan.
Ik heb in eerste instantie het even afgehouden, draven wilde totaal niet.
Nu gaat het goed en ik rij/stap nu een keer of 4 in de week en de ene keer draaf ik wel de andere keer niet. Ik kijk steeds weer hoe kiki is maar de laatste paar keer was ze rustig en heb ik steeds kunnen draven. Benen blijven ook mooi koel.
Ben erg benieuwd woe bij de echo, heb het idee dat de bult kleiner word op de pees.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:52

Fijn dat het beter gaat Ikke20

koetjeboe fijn dat het beter gaat, ik geloof dat er kans is dat de bult niet meer weg gaat, heb ik vaker gehoord.

Hier vandaag weer echt last van haar been na 2 dagen zonder medicatie. Maar weet wat gegeven.
Bel volgende week weer de da. Pijn zou toch een keer weg moeten gaan na 3 maand?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:40

Ja bij me vorige paard bleef hij ook zitten, toch is hij hier wel echt kleiner als dat hij was.
Maar of hij nog kleiner word weet ik ook niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 18:27

bij mn andere paard zie je er niks meer van. die zou ook chronisch ontstoken peesschede hebben had hij al jaar of 5 achtetaf maar zelfs dat is helemaal dun geworden

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:34

Eigenlijk zijn we al van juni 2013 op de sukkel met blessures. Maar de laatste dateert van juli 2014. Heb ondertussen een 2de paard gekocht om mijn gedachten te verzetten en zo blijven we gemotiveerd om te blijven stappen.

We geven hem zoveel tijd als hij nodig heeft, maar Z zit er niet meer in voor ons.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:52

Bij king is zijn bult weg nadat ik 2/3 maanden peesbeslag heeft gestaan en osteo puur gegeven hebt loopt king inmiddels Z

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:11

Hoe lang duurde het bij jullie voor jullie weer echt wat konden met je paard. dus je DA zegt het is genezen je mag weer.........en dan hoe lang duurde het voor je weer een stevige rit durfde en kon maken

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:23

Ik ben nu bijna 6 weken aan het rijden en ben nu met opbouwen bezig met 45 min rijden, waarvan een kwartiertje draven en twee keer een baklengte galop. Flink rijden gaat denk ik nog zeker 6 weken duren.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:37

Supervixen schreef:
Ik ben nu bijna 6 weken aan het rijden en ben nu met opbouwen bezig met 45 min rijden, waarvan een kwartiertje draven en twee keer een baklengte galop. Flink rijden gaat denk ik nog zeker 6 weken duren.

Maar de pees is al wel goed. En met hoeveel min draf en stap begon je zes weken geleden dan.

Ik wil in mei een dagje van een paarden meerdaagse (30 km per dag ) mee rijden, gewoon lekker op me eigen tempo.
Ik had bedacht dat met ons andere paard te gaan doen. Met kiki lijkt me dat niet haalbaar en verstandig. We zijn nu 2 maanden bezig en stap nu 45 min en 5 min draf ongeveer.
Nu zei me vriend net AHH joh das eind mei dan kan je vast met kiki weer mee doen.
Maar ik ga er vanuit dat het nog minstens 2 maand duurt voor ik weer echt mag opbouwen dan is het begin maart....april en dan mei lijkt mij kort dag drie maanden om van goede pees naar goede conditie en harde pees op te trainen.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:52

koetjeboe schreef:
Hoe lang duurde het bij jullie voor jullie weer echt wat konden met je paard. dus je DA zegt het is genezen je mag weer.........en dan hoe lang duurde het voor je weer een stevige rit durfde en kon maken

Bij mijn merrietje blijft het nadat DA een gecontroleerd groen licht opbouw heeft gegeven, inclusief de galop !! wisselend ;( , dan weer een opgelopen en wat warmer beentje en dan weer niet ....
Ondanks dat ik mij mij streng aan het schema hou, het enige verschil is dat zij nu op stal staat (einde weide seizoen) sinds medio oktober ......
Laatst bijgewerkt door seebensee op 27-12-15 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:59

kiddokids schreef:
Bij king is zijn bult weg nadat ik 2/3 maanden peesbeslag heeft gestaan en osteo puur gegeven hebt loopt king inmiddels Z

Kiddokids jij geeft osteo puur maar heeft dat ook een positief effect op pezen, ik dacht dat dat meer voor gewrichten is :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:22

koetjeboe schreef:
Supervixen schreef:

Maar de pees is al wel goed. En met hoeveel min draf en stap begon je zes weken geleden dan.

Ik wil in mei een dagje van een paarden meerdaagse (30 km per dag ) mee rijden, gewoon lekker op me eigen tempo.
Ik had bedacht dat met ons andere paard te gaan doen. Met kiki lijkt me dat niet haalbaar en verstandig. We zijn nu 2 maanden bezig en stap nu 45 min en 5 min draf ongeveer.
Nu zei me vriend net AHH joh das eind mei dan kan je vast met kiki weer mee doen.
Maar ik ga er vanuit dat het nog minstens 2 maand duurt voor ik weer echt mag opbouwen dan is het begin maart....april en dan mei lijkt mij kort dag drie maanden om van goede pees naar goede conditie en harde pees op te trainen.

Ik ben zes weken geleden begonnen (na goedkeuring vd d.a.) met 20 min stappen en max 5 min draven. Na twee weken 20 min stappen en max 10 min draven. Na vier weken 20 min stappen en max 15 min draven.
Nu 20 min stappen,max 15 min draven en 2 mini galopjes.
Komende week 30 min stappen en max 15 min draven, 2 kleine galopjes.
Zo probeer ik het op te bouwen.

Of de pees helemaal tiptop is weet ik niet zeker, ik heb geen echo laten doen. Het is niet dik, niet warm en ze loopt niet kreupel na het rijden. Ga ik twijfelen dan laat ik de dierenarts weer een keer kijken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:11

Oke nou ik zie wel hoe het loopt rond die tijd welk paar mee gaat. woe as heb ik weer echo dan zitten wel op 8 weken, aan de buitenkant ziet het er goed uit. benen zijn super droog, koud en de bult word kleiner. het gat zat al dicht 4 weken terug maar ben erg benieuwd of de pees nu ook echt dunner word op de echo