[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:04

Dankje!

Zie trouwens dat er op youtube ook how to filmpjes staan, ik heb het zo te zien wel aardig oke gedaan, dus ze zijn gewoon echt te dik. Nu even opzoeken hoe zwaar een shet en een c pony ongeveer horen te zijn, dan heb ik een indicatie hoeveel er nog af moet.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:05

nombrado schreef:
gewetensvraag:

als je mag kiezen als eigenaar uit:
-je paard 1 dag pijnloos blij en vrolijk te zien rondhobbelen en spelen, terwijl je weet dat vermoedelijk zijn laatste dag is en er een grote kans is dat je afscheid moet nemen òf
- je paard 2 weken lang boxrust te geven, terwijl je weet dat dit vermoedelijk niet bijdraagt tot totale genezing , maar er is 1% kans.

Wat doe je dan?

Nou, ik was zover, na een dikke 2 jaar puzzelen. In laten slapen.Geen dier hier wat pijn lijdt voor mijn plezier, oftewel, de weinige goede dagen, en veel meer slechte dagen. Tis dat ik over mijn anti hoefijzer beleid heenstapte, omdat ik niet het idee kreeg, dat mijn paard 'klaar' was, ondanks het feit dat ze geen pas meer zetten kon, op dat moment. Dus op dat zuiver gevoelsmatige, heb ik speciale ijzers met zooltjes laten zetten. Na drie dagen was ze 80% rad, na een week 100%. Maar anders was ik echt zover.

Ik zou dus de 1% op 2 weken wel nemen, maar denk dat iedereen(iig veel mensen) gaat voor een redelijk kleine kans. Mijn DA stelde al, dat vroeger geen enkel goed functionerend paard lang bleef leven, of het nu HB, ZE, of wat dan ook is. Het kost evenvoudig weg te veel, en levert niets op, dus slachten laten, was toen de regel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 13:16

Helaas.. de gebruiksaanwijzing kon ik niet meer vinden, die is al naar de kliko verdwenen. Mar ik vond wel een plaatje op het net wat overeenkomt met het plaatje dat ik me herinner van de gebruiksaanwijzing: http://www.localriding.com/how-to-measure-a-horse.html ( het plaatje links)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:09

nombrado schreef:
Isapaardje schreef:
Nombrado .. waarom begin je nu met zulke gewetensvragen?
Wat wil je, of beter, hoop of denk je ermee te bereiken?

niets hoor, ik ben gewoon benieuwd hoe mensen met paarden hierover denken.
en ik denk dat dat voor iedereen verschillend is.

ik zou zeggen...open een topic. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:11

Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over hoefbevangenheid en niet over empathie. Discussies over empathie en gewetensvragen horen op LZP thuis. Vanaf hier graag weer ontopic. Bedankt alvast.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:31

@isapaardje
ik hoop echt voor je dat je nu de vinger op de zere plek hebt kunnen leggen en dat Isa vanaf nu weer vooruitgang gaat boeken.
neurologische artrose ken ik ook niet maar bedoelde jouw fysio niet dat door een artrose in de halswervel er misschien een zenuw klem zit die de achterhand bedient ?
Deze afwijking zie je wel eens voorkomen bij paarden die bijvoorbeeld in hun jeugd over de kop zijn geslagen of te diep door de hals zijn getrokken .
Zulke paarden zie je wel op latere leeftijd krampbenen en/of hanetred ontwikkelen

@Setteke
het is een pak van mijn hart dat Settie geen terugval heeft gehad
Leuke foto die eerste.. kriebelde je hem stiekem op een gevoelig plekje ?

de hoevenfoto's: Set is ook een beetje schuin weggezakt zo te zien he ?
je kunt wel al zien dat de nieuwe hoef compacter en rechter is, ziet er goed uit hoor ;)

@COJK
Goed zeg dat Griet alweer zonder ijzers kan, veel praktischer ook voor jou denk ik.
Moet je nog wel terug komen of kan je eigen hoefsmid het nu weer overnemen ?

@Nado
:(:) meisie toch...wat een onmacht
hoe is het nu met Nado ?
wat voor medicijnen heb je gehad voor de Cushing ?

@JP
Heb je de foto van Pauli's hoef nog doorgemaild naar v Nassau ?
en zo ja, wat dacht hij dat het was ?
Hoe loopt ze verder nu, is het beter geworden nu de sneeuwringen er onder weg zijn ?

Hier verder geen schokkend nieuws
Morgenochtend komt de hoefsmid voor Hittie dus ik ga weer foto's maken, als er mensen geïnteresseerd zijn wil ik ze wel weer plaatsen

Hittie's zadel ligt bij de zadelmaker en kan ik zo direct weer ophalen, het zadel is vorige winter op maat aangeschaft (via template opgemeten).
Ze is inmiddels zoveel veranderd en afgevallen dat er behoorlijk wat aan de ligging moest veranderen.
Ik heb net gelukkig te horen gekregen dat ze geen nieuw zadel hoeft en dat de zadelmaker het heeft kunnen aanpassen naar haar nieuwe rugvorm en breedte ;)

Verder ben ik aan mijn derde baal graszaadhooi begonnen, dit keer komt het spul uit Denemarken.
Er zit ook verschil in de balen, de roodzwenk is veel grover en langer en het is anders gedorst want ik heb nu de hele (lange) stengels inclusief lege zaadhulzen terwijl in de Nederlandse balen de zaadhulzen eruit waren en ik dus echt alleen stengels had.
de baal weegt 580 kilo en heeft me 105,- gekost (knetterduur dus voor een restproduct), voor de vorige baal van 450 kilo betaalde ik nog 65 euro.
Denemarken heeft inmiddels ook al schaarste en de inkopers zijn nu al in Frankrijk bezig om balen op te kopen...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:41

Het is maar goed dat we over een paar maanden weer nieuw hooi hebben. Idd belachelijke prijzen voor graszaadhooi.

Rob wil ons voorlopig nog wel even blijven volgen, dus dat worden nog wel een paar ritjes naar Roosendaal. Vind ik ergens ook wel een geruststelling, al is het wel iedere keer een geregel. Maar dat heb ik er wel voor over als Griet het zo goed blijft doen. Ze loopt nu overigens op het harde wel een tikkeltje gevoelig, maar op het zachte is er niks te zien, in volle draf gaat ze dan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:41

lolclub schreef:
Verder ben ik aan mijn derde baal graszaadhooi begonnen, dit keer komt het spul uit Denemarken.
Er zit ook verschil in de balen, de roodzwenk is veel grover en langer en het is anders gedorst want ik heb nu de hele (lange) stengels inclusief lege zaadhulzen terwijl in de Nederlandse balen de zaadhulzen eruit waren en ik dus echt alleen stengels had.
de baal weegt 580 kilo en heeft me 105,- gekost (knetterduur dus voor een restproduct), voor de vorige baal van 450 kilo betaalde ik nog 65 euro.
Denemarken heeft inmiddels ook al schaarste en de inkopers zijn nu al in Frankrijk bezig om balen op te kopen...

Ik las laatst iets op de lijst van Kathy Watts waar ik lid van ben over stro uit Scandinavië, ik hoop niet dat dit ook telt voor graszaadhooi met zaadhulzen, stro heeft er veel NSC. Er zijn daar ook weinig bekende getallen over suikers. Effe in de gaten houden dus. Het kan natuurlijk heel goed dat je nu goed graszaadhooi hebt dat laag is in suikers. Ik zou in ieder geval aanraden het flink te schudden zodat de zaden ( zetmeel) er uit zijn. Ik ga eens zoeken of ik het terug kan vinden dat bericht en of ik er iets meer over kan vertellen hoe dit precies zat.

Edit Even snel nagekeken, Over het stro is het antwoord er eigenlijk nog niet, maar wel is bij Zweeds hooi bij de hooitesten erg hoog geweest ( bijna 300 monsters) . Iemand had dit 22,7% WSC and 18% ESC

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 21:55

EstherHegt schreef:
Ik las laatst iets op de lijst van Kathy Watts waar ik lid van ben over stro uit Scandinavië, ik hoop niet dat dit ook telt voor graszaadhooi met zaadhulzen, stro heeft er veel NSC. Er zijn daar ook weinig bekende getallen over suikers. Effe in de gaten houden dus. Het kan natuurlijk heel goed dat je nu goed graszaadhooi hebt dat laag is in suikers. Ik zou in ieder geval aanraden het flink te schudden zodat de zaden ( zetmeel) er uit zijn. Ik ga eens zoeken of ik het terug kan vinden dat bericht en of ik er iets meer over kan vertellen hoe dit precies zat.

dank je voor de waarschuwing ;) , ik heb er ook al met argusogen naar staan kijken.
er zit zo op het eerste gezicht geen zaad meer in, althans er valt niks uit als je er aan plukt.
je moet het vergelijken met hoe het Nederlandse tarwestro gewonnen wordt zeg maar (lege hulzen aan de halmen).
Ik heb voor Hittie gister het gras wel wat uitgezocht zodat zij niet teveel zaadhulzen erbij had.

Vorige week kregen we voor de jonge paarden een nieuwe partij hooi, prachtig kruidig droog spul, veel bloem en zaad aren, geoogst eind juni toen het zo droog was...
Hit heeft er een week van meegegeten (2 1/2 kilo pd ongeveer), maar helaas...ik zag reactie ontstaan in haar halslijn, deze werd wat harder en ronder dus ben er maar acuut weer mee gestopt.
twee dagen later was de hals weer normaal...
te suikerrijk hooi dus voor haar.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:00

capopjekop schreef:
Het is maar goed dat we over een paar maanden weer nieuw hooi hebben. Idd belachelijke prijzen voor graszaadhooi.

Rob wil ons voorlopig nog wel even blijven volgen, dus dat worden nog wel een paar ritjes naar Roosendaal. Vind ik ergens ook wel een geruststelling, al is het wel iedere keer een geregel. Maar dat heb ik er wel voor over als Griet het zo goed blijft doen. Ze loopt nu overigens op het harde wel een tikkeltje gevoelig, maar op het zachte is er niks te zien, in volle draf gaat ze dan.

Ik zag je filmpje.. leuk hoor om Griet weer zo te zien draven.
en Amber, volgens mij is die al flink afgevallen , dat hele ronde wat ze had in haar kont en rug is al weg, goed hoor ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:05

Amber gaat goed ja, hals is een stuk soepeler, goot in de rug is weg. Nog even en ik kan de ribben weer voelen. Ik voer ze 's avonds apart, wil niet dat Amber te snel gaat afvallen, dus die krijgt 's avonds meer hooi. Hopelijk past mijn zadel straks nog wel.

Ik wil trouwens wel de foto's zien van de voeten van hittie als je die gemaakt hebt. Niet dat ik er heel veel verstand van heb, maar vind het wel interessant om de vorderingen te zien.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:22

Jij hebt een westernzadel voor amber toch ?
Kunnen die zadels ook aangepast worden ?

Bij Hit haar zadel hoefde de boommaat niet aangepast te worden, wel het draagvlak over de rug en het volume van de kussens.
het zadel was voorover gaan liggen en gaf nu teveel druk onder de stijgbeugelhaken.
Morgenmiddag maar eens even kijken hoe het ligt en zit ;) , ik ben benieuwd

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:32

lolclub schreef:
Hier verder geen schokkend nieuws
Morgenochtend komt de hoefsmid voor Hittie dus ik ga weer foto's maken, als er mensen geïnteresseerd zijn wil ik ze wel weer plaatsen.

Altijd interessant. ;)

Oude la waarvan gezegd werd gebroken voetas.
Afbeelding
Een week later nog een keer beter op de foto gezet la (was ik nog vergeten te plaatsen :o ).
Afbeelding
En de filmpjes voor de verhuizing. En zie alweer de beweging terug die ik veel meer gewend ben. *\o/*
http://www.youtube.com/watch?v=dp7EUe_tjj8
http://www.youtube.com/watch?v=uJptVyPRZus

Feestbeest bij Buitenzinnig.
http://www.mijnalbum.nl/Album=7TFCZ84P
http://www.youtube.com/watch?v=pHkvyc6QXcw

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:34

Ik heb idd een westernzadel. De boom is laatst iets meer opgevuld met leer, maar verder kun je er niet veel aan aanpassen. Al heeft een westernboom wel een andere vorm, volgens mijn zadelmaker moet aankomen en afvallen niet heel veel uitmaken, dus dat hoop ik maar. Maar zal hem even met de kale boom laten komen voordat ik er uberhaupt weer op stap. Ik hoop iig dat het blijft passen, het is echt een drama om voor Amber een goed zadel te vinden.

Ben benieuwt naar je zadel, klinkt iig wel oke dat het aan te passen was.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:14

lolclub schreef:
Vorige week kregen we voor de jonge paarden een nieuwe partij hooi, prachtig kruidig droog spul, veel bloem en zaad aren, geoogst eind juni toen het zo droog was...
Hit heeft er een week van meegegeten (2 1/2 kilo pd ongeveer), maar helaas...ik zag reactie ontstaan in haar halslijn, deze werd wat harder en ronder dus ben er maar acuut weer mee gestopt.

Vind het toch altijd weer super dat je (=we) nu weet waar je op moet letten en kan ingrijpen! Vroeger was je dat misschien niet eens opgevallen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:51

paars schreef:
lolclub schreef:

Vind het toch altijd weer super dat je (=we) nu weet waar je op moet letten en kan ingrijpen! Vroeger was je dat misschien niet eens opgevallen...

vind ik ook....en daarom ben ik zooo blij met dit topic!
Ik leer hier iedere dag weer :j

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:15

@Marcella
Wat heeft Bol een schitterende plek bij BZ !
Hoe gaat het met je studie, ben je al begonnen ?

De beweging is absoluut alweer beter geworden, al vind ik het altijd moeilijk te bekijken als een paard in mul zand loopt,
Bol lijkt wel weer beter door het lichaam te lopen als dat hij laatst deed.

@COJK
Westernzadels hebben een vrij rechte boom/rugvorm toch ?
worden die alleen opgevuld met leer of kun je ook nog wat aanpassen met de pads die eronder liggen ?

@Paars
Ja, ik heb ook enorm veel geleerd hier.

Ik kijk met andere ogen en constateer ook veranderingen aan de dieren veel eerder als voorheen, zodra ik bijvoorbeeld de mest van een paard zie veranderen ga ik al nadenken over wat er gebeurt kan zijn.
Eerder was ik daar veel nonchalanter mee (Pre-PLOS :D ).
Zelfs bij de gezonde paarden zie je het lichaam trouwens veranderen als er suikerrijker hooi wordt verstrekt.

Op een een of andere manier zwellen ook zij wat meer op en vullen wat meer in de flanken.
Ook bij hen worden de halzen harder al zwellen er niet direct dikke kappen op zoals bij een IR dier.

Bij Hit was het overigens niet zo dat ze een speknek had maar ik kijk haar dagelijks diverse keren over en zie gewoon direct verschil.
de hals voelde net wat harder aan en was minder beweeglijk ook.
Ik heb haar ook meteen wat meer laten werken en wat langer in de molen gehad, puur om de extra energie weer op te verbruiken.

Hoe gaat het met Vash ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 08:24

lolclub schreef:
@Marcella
Wat heeft Bol een schitterende plek bij BZ !
Hoe gaat het met je studie, ben je al begonnen ?

Gisteren eerste begin gemaakt en heb dus mijn BHV gehaald en een woensdagmiddag voor het eerst naar school. En gisteren ook nog eens te horen gekregen dat ik 6 uur werk erbij krijg vanaf 29 maart en dan heb ik totaal 22 uur huishoudelijk werk in de week. *\o/* *\o/* *\o/*

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:18

Super Marcella !

Mijn merrie is ook enorm afgevallen. Gelukkig was het opgelost met een kortere singel.
Wat mij ook erg opvalt is dat ik een veel feller paard heb dan voorheen. Ik dacht dat ze puberde of dat ze de lente al voelt, maar dit weekend maakte mijn man de opmerking, dat het moet komen doordat ze zo dik niet meer is, ze zich toch veel energieker gaat voelen ?
Straks komt de hs hier ook (Gisteren gebeld, vandaag komt hij al, super hs toch !)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:32

Ik had hier met het hooi ook al eerder gemerkt dat hooi met zaadaren erin niet goed vielen. Mijn ouwetje (PPID) gaat er van aan de dunne.

@ westernzadels: die kun je niet opvullen, onder de harde boom ziet alleen een laagje leer met (nep)schaap. Wél zijn er heel veel vormen en hoort een WN-zadel dus heel goed te passen wil je geen last krijgen van drukkingen. Een pad is bedoeld om de schokken op te vangen, niet om het zadel beter pasbaar te maken. Al kan dat voor korte tijd (met enige kennis van zaken) wel eens nodig zijn.

Ik heb een emmer F4F gekocht. Nu de bonte weer wat meer onder het zadel komt mag ze wel 'iets meer' hebben. Kijken hoe ze daar op reageert.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:36

Boom is idd vrij kort en plat. Dus het kan zomaar zijn dat Amber op die plek niet echt is afgevallen.

Afbeelding

Gefeliciteerd Marcella!

Yoika, dat merk ik ook. Grietje moet ik nu veel meer inhouden dan vroeger, ze is ook wat vinniger waar ze vroeger een goede sul was. Ze heeft nu veel meer energie om eens gek te doen.

Ben benieuwt of de f4f je gaat bevallen dubbeldun.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:38

Ik geef de F4F nu 14 dagen en merk wel al een verschil. Zijn vacht blinkt vele beter, oogjes niet meer zo dof,.. Hij stapt ook redelijk goed en gisteren sloeg hij er in om tegen de stal deur te duwen en naar buiten te lopen achter zijn vriendinnetje aan :oo Hij draafde een stukje maar was dan toch zo slim om te stappen.
Toch de pijnstilling weer wat verminderen denk ik :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:23

gefeliciteerd Marcella@!...wat een mooi plekje heeft je fjord!
Ik heb gisteren F4F besteld,ik krijg het pas begin maart.(dat geeft niet want ik heb nog vijf kilo andere vitamines staan...)
Via een engelse kennis,zij besteld grote partijen voer uit Engeland.
De prijs viel mij mee....106 euro voor 20 kilo.
Ik ben iedergeval goedkoper uit met F4F.Wat ik nu geef kost mij omgerekend voor 20 kilo 160 euro...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:13

Wat goed Marcella, gefeliciteerd !
Ga je nu alleen in het weekend naar Bol toe of ook door de week ?

Nou de HS is hier net weg... ze staat er weer piekfijn op .
de verbreding was nog steeds mooi rustig en wordt langzamerhand al wat smaller, nog een cm of 4 dan zijn we op de HB ring.
Ik zal vanmiddag foto's maken ;)

Ik moest een foto maken van Hittie haar ruglijn voor de zadelmaker.
op de foto zag je pas goed hoeveel appels ze heeft in haar vacht.
ik ben ook nog steeds tevreden over de F4F dus ;)

Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:14

Wat glanst ze toch mooi, ziet er goed uit hoor!