Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:31

Zou je dat misschien even willen tekenen op mijn fotos?

nombrado

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:15

pft...ik denk niet dat ik dat kan zo op een foto per compjoeter
misschien kan iemand hier dit tekenen in de foto's?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:09

Ik zou het in paint doen maar ben niet creatief genoeg om hier iets gebrokens van te maken :+

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:10

Het is niet veel, maar ik zie er ook een gebroken voet as in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:14

Ik wacht rustig tot iemand 't voor mij tekent :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:14

Ik kan dat ook niet tekenen , maar weet wat Nombrado bedoelt , echter zie ik dat niet als een gebroken voetas , want een voetas bestaat niet in de zin zoals Nombrado dat bedoelt !
Hoezo ? Ga ik nog toelichten ,maar nu ff geen tijd .
Nombrado bedoelt met een gebroken voetas , dat de lijn van pijpbeen , kootbeen , en straalbeentje niet een rechte lijn is maar dat er een knik in zit . Correct me if i,m wrong Nombrado ! Die rechte lijn krijg je als je de verzen hoger laat . Maar dat is niet wat we willen zien als Natuurlijk bekappers en Natural Balance hoefverzorgers , wij zien graag de oa de Verzenen wat lager omdat de paarden dan veel beter op het achterste gedeelte van de voet kunnen landen , zodat de hoef zijn werk kan doen , de stoten opvangen met zool en straal zodat het straalkussen het straalbeen en hoefbeen beschermt en er wordt op die manier ook gezorgd dat de doorbloeding op gang komt .....
maar dat is voor de meesten hier wel gesneden koek ...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:21

Heb geen verstand van 'voetassen' maar ik zie iets aan de zool. Heeft dit paard helemaal geen steunsels of zijn die zo overgroeid dat ze over de zool heen zijn gegroeid?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:21

Zinzi_jewel schreef:
Maar dat is niet wat we willen zien als Natuurlijk bekappers en Natural Balance hoefverzorgers , wij zien graag de oa de Verzenen wat lager omdat de paarden dan veel beter op het achterste gedeelte van de voet kunnen landen , zodat de hoef zijn werk kan doen , de stoten opvangen met zool en straal zodat het straalkussen het straalbeen en hoefbeen beschermt en er wordt op die manier ook gezorgd dat de doorbloeding op gang komt .....

O? Ik weet eigenlijk niet of dat wel het uitgangspunt is. Ben benieuwd naar meer uitleg van jou hierover :)

Singasong: steunsels zijn vorige week nog bijgesneden.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:27

Afbeelding

Ik ben niet zo goed in tekenen met paint, haha. Misschien dat het lijntje door kootbeen nog stijler moet.
Andere plaatje zie ik de steunsel? Of is het los zool materiaal? Het lijkt inderdaad op overgroeide steunsel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:39

Nee dat is schilferend zoolmateriaal Quir. Ik zal de steunsels intekenen. Momentje.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:43

Over de voetas is inderdaad wat discussie: het wordt al jaren zo geleerd en sommige stromingen hechten er geen waarde aan (of zeggen dat het er niet is :P ).

SpikyBlue schreef:
De voetas is volgens mij zo geleerd/bepaald als één van de richtlijnen voor het goed bekappen.
Vóór de mechanisatie, toen de paarden nog werkten voor de kost, moesten ze zo gunstig mogelijk beslagen worden zodat ze zo veel en zo lang mogelijk konden werken (zonder blessures en kreupelheden te krijgen door een verkeerde stand!). Het vak werd nog van vader op zoon geleerd, zo zijn er veel wetenswaardigheden en 'geheimen van de smid' bewaard gebleven, totdat er boeken over geschreven werden, een opleiding opgericht werd en er onderzoeken gedaan werden naar alles wat we nu weten over de inwendige structuren, biomechanica e.d.

SpikyBlue schreef:
De voetas is een denkbeeldige lijn door de beenderen van de ondervoet van voren en van opzij gezien (hoefbeen, kroonbeen, kootbeen).
Het paard wordt vierkant neergezet en dus is het gewicht mooi verdeeld over vier voeten en dan kan je de voetas correct beoordelen. Dus niet als het paard staat te hupsen.
Zoals CC al zegt, is de hoek van het schouderblad vaak ook de hoek van de voetas (of eigenlijk: hoefhoek; de hoek die de hoef maakt op de grond).
Afwijkingen kunnen zo geconstateerd worden en de bekapping erop aangepast.
Als de voetas gebroken is (naar achteren, naar voor, of van voren gezien naar binnen of naar buiten) wordt ernaar gestreefd om deze te normaliseren (niet gelijk corrigeren zoals het genoemd wordt maar ervoor zorgen dat het niet erger wordt), zodat het paard zo min mogelijk slijtage aan de gewrichten ondervindt door deze afwijkende stand.

Hestejente: ik denk dat CC wel een punt heeft, je paard staat vrij laag op de verzenen. Maar er is pas echt iets van de voetas te zeggen als je paard vierkant staat en het been goed van de zij- en voorkant te zien is op de foto. En dan bekeken op de manier zoals Quir die ingetekend heeft.
Het schilferend zoolmateriaal zou ik laten zitten, denk dat je de zool anders te dunmaakt en de stevigheid uit de achterste hoefhelft vermindert (uitgaande van de foto's).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:50

Gaat morgen eens extra uitleg vragen over voetas !!! Wil nu precies weten hoe en wat exact .... Zoals ik t begrepen heb is dat niet per definitie de rechte lijn door de 3 beenderen ph 1,2 en 3 ! Want veel paarden blijven dan te hoog op de verzenen waardoor ze zool en straal niet goed mee kunnen laten doen in beweging .
Morgen praktijk dag
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 26-04-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:53

hestejente schreef:
Nee dat is schilferend zoolmateriaal Quir. Ik zal de steunsels intekenen. Momentje.

Ik geloof je meteen, het vertekend op de foto ook snel zo. Was ook meer vragend geschreven dan dat ik vind dat het zo. :) Als het zool materiaal is, inderdaad gewoon laten zitten.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:03

Zinzi_jewel schreef:
Gaat morgen eens extra uitleg vragen over voetas !!! Wil nu precies weten hoe en wat exact .... Zoals ik t begrepen heb is dat niet per definitie de rechte lijn door de 3 beenderen ph 1,2 en 3 ! Want veel paarden blijven dan te hoog op de verzenen waardoor ze zool en straal niet goed mee kunnen laten doen in beweging .
Morgen praktijk dag

Ben benieuwd wat er over gezegd wordt.
Denk dat je je een beetje verwart met het hoefmechanisme? (wat daar natuurlijk ook gewoon mee te maken heeft ;)).
Naar mijn weten wordt er volgens het NBHC niet volgens een voetas gewerkt, maar wordt er puur naar de onderkant van de hoef gekeken. Op twee manieren (zoals ik het geleerd heb, misschien is er inmiddels iets veranderd hoor): 1) verhoudingen punt vd straal/steunselhoek en lengte toonwand en 2) 4-punten lijnensysteem welke aangeeft hoeveel er waar weg moet worden gehaald.

NB; de straal moet actief meedragen en de wand weggehaald tot zoolniveau (de zool geeft alles eigenlijk aan, ook of er scoops of kwartierboogjes aangebracht moeten worden). De hoef wordt voorzien van een mustangroll om goed over toon te kunnen rollen, aangezien de steunsels verlaagd worden tot zool- en straalniveau.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:42

Ben gelukkig nog in opleiding mag nog eea door elkaar gooien ;-) Maar moet nu naadje vd kous weten ...
Dus zeker ook de voetas ...
Kom er morgen op terug ...

Ff spammen : hier iemand interesse in het multi.media pakket boek en dvd natuurlijk bekappen heb dat te koop nl

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:52

hoi bokkers, ik val weer even binnen.

Ik bekap mijn pony nu al een tijdje zelf, op de natuurlijk bekappen manier.
We gingen van dit: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DXND8ZJD.jpg
naar dit: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RY6PJHMT.jpg
De zool loopt met een holling, maar ter hoogte van de zool is ze een centimeter dik als je horizontaal kijkt.

Vanavond ging ik nog wat bijwerken, maar begon te twijfelen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-W7YS7JJF.jpg

De linkerhiel leek hoger te zijn dan de rechterhiel toen ik alles gelijk met de zool geveild had. (Op de foto lijkt de rechterhiel schuiner te gaan?) Had ik dit wel mogen doen? Ik ben bang dat ik de stand van het been nu fout beïnvloed...

Ik deed ook de 'horizon' test om te kijken wat nog uitstak. Het gebied op de rode cirkel zag ik opduiken... Maar dit stuk is gelijk aan de zool gemaakt, meer wegraspen kan ik dus niet . Heb ik mijn hoef nu ongelijk gemaakt?

Het gebied in de gele cirkel vind ik ook niet echt goed uitzien...

Had ik in dit geval de zool niet moeten volgen? En wat met de hielen?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:42

hestejente schreef:

dat ziet er voor mij uit als overgroeid steunselmateriaal en het lijkt alsof tussen straalpunt en toon ook een hoop overgroeid materiaal zit. zou best kunnen dat de hoefwand bij de toon te lang is en er een stuk af kan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 02:21

SpikyBlue schreef:
NB; de straal moet actief meedragen en de wand weggehaald tot zoolniveau (de zool geeft alles eigenlijk aan, ook of er scoops of kwartierboogjes aangebracht moeten worden). De hoef wordt voorzien van een mustangroll om goed over toon te kunnen rollen, aangezien de steunsels verlaagd worden tot zool- en straalniveau.

Mja, het zou toch lastig zijn als er steunsels onder de hoef uitstaken :+ Wat ik in de praktijk merk is dat de straal gelijk wordt gevijld aan de hoefwand. Maar moet er wel bij zeggen dat z'n stralen altijd dik genoeg zijn geweest, hij slijt ze zelf af en wanneer de wand wordt ingekort wordt de straal meteen meegevijld of geknipt als dat nodig is.
Het nut van kwartierboogjes voor in Nederland wonende paarden ontgaat me nog steeds.

ZJ, ben benieuwd naar je theorie :) Ik vind het in elk geval logisch dat de zool het uitgangspunt is voor de bekapping, daarom had ik ook juist zoolfotos geplaatst.

Jackie, je hoeft het niet van me aan te nemen hoor. Paard staat sinds een paar maanden op een dikke laag zand, pas vers gestort en nog niet vermengd met de ondergrond. Voorheen stond hij op modder/beton/mestdrek. Sinds de verhuizing heeft hij rommeliger zolen. Paard wordt heel regelmatig bekapt en als je goed kijkt kun je op de foto zien dat de steunsels netjes zijn bijgesneden zoals SB ook al opmerkt. Sinds deze week is het weiland ook weer open -slurp- en daarnaast komt hij nu regelmatig korte stukjes op het harde (asfalt), ik hoop eigenlijk dat die zolen daar wat van opknappen := O en vanaf morgen ook weer fatsoenlijk hooi! Paard blij want hij vindt 't lekkerder, ik blij want goed voor z'n voeten.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:39

Ik mag toch hopen dat er niemand in de ZGN steunsels van hierboven zou willen snijden/raspen??

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 12:30

hestejente schreef:
SpikyBlue schreef:
NB; de straal moet actief meedragen en de wand weggehaald tot zoolniveau (de zool geeft alles eigenlijk aan, ook of er scoops of kwartierboogjes aangebracht moeten worden). De hoef wordt voorzien van een mustangroll om goed over toon te kunnen rollen, aangezien de VERZENEN verlaagd worden tot zool- en straalniveau.

Mja, het zou toch lastig zijn als er steunsels onder de hoef uitstaken :+ .

Herstel: verzenen! Dat heb je als je snel iets typt :P
Steunsels worden vaak eerder teveel weggehaald vind ik. Ze moeten natuurlijk inderdaad niet uitsteken, maar glooiend weggesneden worden en niet helemaal tot op de zool.
Kwartierboogjes noemen we in TB termen lucht leggen, en wordt alleen gebruikt bij scheuren of flares. Als een hoef gewoon strak is kan de hele wand meedragen.

Het lijkt wel op jouw foto's dat de toonwand nog wat meer afgerond mag worden. Zou de hoef in ieder geval niet meer uithollen dan dit.

@wendychewie: ik zou er even iemand bijhalen. Het is niet helemaal goed te zien op de foto's maar ik vind het er niet zo netjes uitzien. Geen commentaar op jou hoor, maar met zulk soort dingen denk ik: blijf niet zelf tobben maar laat iemand het geheel even goed bijwerken die vlak kan vijlen, dan kan je het vanaf daar weer bij gaan houden ;)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:59

Thanks, ik ga er morgen even de stalhouder (is hoefsmid) bij halen om te raspen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:06

laura1986 schreef:
Ik mag toch hopen dat er niemand in de ZGN steunsels van hierboven zou willen snijden/raspen??

Heb je het over mijn steunsels?

SB: ik snapte je stukje al niet goed :D Hoef is niet uitgehold, er is wat los zittend zoolmateriaal weggehaald aan één hoef (vorige maand aan alle 4) en ben heel benieuwd of de andere ondergrond (weiland) en voer (hooi + voordroog van andere leverancier dat er tot nu toe netter uitziet dan vorig spul) en meer beweging gaan helpen :)
Steunsels zijn een week voor de foto bijgewerkt en de komende weken komt er helemaal niemand aan ;)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:16

Ik heb hier foto's van de voetjes van mijn Haflingermerrietje, pas bekapt. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden ;) De stralen zijn aan het vervellen, dus het ziet er niet zo netjes uit. Op de foto's net ingesmeerd met speciale hoefklei om rotstraal tegen te gaan en wat uit te drogen. Ze heeft vrij stijle achterbenen, dat kun je terugzien aan de hoeven (ook stijl).
Aan allevier haar hoeven was ze ook bezig de zool te vervangen en op sommige plekjes is dat nog niet helemaal klaar. Ook ziet de witte lijn er vreselijk uit (vind ik dan...), een mm diep gemiddeld. Ik hoop dat dat snel verbetert.

Ik denk zelf dat bij de voorvoeten de toon zo kort mogelijk gehouden mag worden (maar niet té dus), zodat ze wat meer op de achterkant van de voet gaat landen. Achter flaret makkelijk aan de zijkanten (net naast de hielen), maar ik weet niet precies hoe ik dat kan voorkomen.

Linksvoor
Afbeelding

Linksvoor
Klik

Linksachter, heb het idee dat hier nog net ietsjes wand vanaf kan, maar kan vertekenen door die lelijke witte lijn
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Rechtsachter, met een beetje een flare aan de buitenkant
Afbeelding

Voorhoeven
Afbeelding

Achterhoeven
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 14:43

Geen heel slechte hoeven? Achter idd steil, maar je ziet dat de benen ook zo zijn dus dan past het wel. Moet je ook niet in de hoeven zoeken om dat te veranderen imo. Denk dan eerder aan achterhand trainen om meer er onder te komen, meer buiging bij de hak trainen ed, niet hoefjes anders zetten.

Wat is dat voor klei? Ziet er interessant uit, zou ik ook wel eens willen proberen.

Onze pony;s hebben beiden wat rotstaal. Ook komen er flapjes los, die ik steeds maar weg snijd. Echt aan de stralen komen durf ik niet, maar losse stukken er af halen doe ik wel zelf.
Ben sinds deze week begonnen een biotine supplement te geven, hoop dat dat resultaat heeft voor de hoornkwaliteit en hopelijk ook nettere stralen.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:28

Dankjewel voor je commentaar :) Ik vermoed ook dat achter misschien minder stijl wordt als het achterhand gebruik beter is. Momenteel loopt ze nog erg op de voorhand.

Ik heb een tijdje in Frankrijk gewoond en daar maakten ze deze klei zelf. Een speciale combinatie van groene klei, eucalyptus, zink en nog een aantal andere dingen. Ik vind het echt wonderspul! Samen met goed bekappen -uiteraard- kan het de straal een hele hoop verbeteren, heb het bij verschillende paarden al gezien :) En je hoeft het maar 2 keer per week erin te smeren, blijft goed zitten. Ze verkopen het ook wel geloof ik, als je interesse hebt kun je een pb'tje sturen, misschien kan ik je in contact brengen ;)