[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:56

@0ohafo0; ik ben ook geen voorstander van wortels, teveel suiker. Qua leverancier van Safe and Sound kan ik je helaas ook niet helpen, zit zelf in Drenthe. René Wielens levert inderdaad aan huis dus die zou je misschien kunnen proberen als er geen ander alternatief bij jou in de buurt is.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:58

Oke,
Ik ga hier eens vragen bij de molen of ze het daar misschein hebben.
Penen waren tog niet slecht? Had ik ergens gehoord of gelezen.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:00

Subli Seniores Priores is bij elke boerenbond / welkoop te krijgen. Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:01

Dat is het probleem die winkels zitten hier niet Boos! helaas

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:03

OohafoO schreef:
Oke,
Ik ga hier eens vragen bij de molen of ze het daar misschein hebben.
Penen waren tog niet slecht? Had ik ergens gehoord of gelezen.

Zit suiker in dus niet geschikt helaas.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:10

Ow oeps,
Ik geef dit al een tijdje, Niet zo veel maar wel een aantal penen per dag.
Is dit snel schadelijk??

Over Subli Seniores Priores wie kan mij hier meer over vertellen? Is het erg als je het langer in laat weken?
Hoeveel moet je er ongeveer van geven per dag?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:12

Ik heb geen ervaring met Subli. Wat die penen betreft; ik zou er gewoon mee stoppen, kan je niet precies vertellen hoeveel al dan niet schadelijk is maar ik zou ze voor de zekerheid gewoon niet geven.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:15

geerke schreef:
ik heb geen idee waar je marstal vito kunt kopen.
Zemelen hebben een scheve kalk/phosfor verhouding.....maar dat geld alleen als je een emmer geeft op een dag.
Normaal weegt een voerschep zemelen ongeveer z'on 300 gram,dus een pond per dag kan geen kwaad.
In zemelen zit veel magnesium en vitamines B,verder is het naar mijn idee goed voor de darmen...ik heb nog nooit koliek gehad of zand in de darmen....ik weet natuurlijk niet of dat door de zemelen komt of door gewoon geluk te hebben.

Ik heb idd ook nog nooit zand in de darmen gehad, terwijl ze bijna de hele lente en zomer dag en nacht in de paddock stond. En ook goen koliek ofzo...
Maar als het waar is dat het calcium aan het lichaam onttrekt, kan dat dan heel veel kwaad?? Ik geef wel wel altijd een schepje doorheen met extra vitamines en mineralen??

Ze eet wel vaak bijna al haar schone stro op... Heeft iemand een idee hoe ik dat op zou kunnen lossen? Sommige mensen zeggen dan dat ze het een of anders missen aan voedingsstoffen, anderen zeggen dat het gewoon verveling is... Ik heb al geprobeerd om er azijn overheen te nevelen, maar dat maakt haar niets uit....

@Timbers Dat kan ik me heel erg goed voorstellen... Thnx voor het adres, maar is voor mij toch iets te ver (67,2 KM).
Laatst bijgewerkt door Amable_Chica op 09-12-08 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:16

Wat kan ik al vervangend iets geven? Hij is het gewend elke dat te krijgen.
Ik denk tog dat ik het bij pavo wil houden qua koeken. Hij staat er al 2 jaar op en doet het er goed op.
Ook krijgt hij ook zolang penen maar ga er tog over denken ermee te stoppen

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:18

Heb je al eens komkommer geprobeert?

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:21

@Hafo Ik geef pavo nature's best, maar is eigenlijk ook niet geschikt voor hoefbevangen paardjes, maar omdat er bij in de buurt ook geen leverancier zit van een van die andere merken moet ik het daar maar mee doen. Ze krijgt tenslotte maar een handje door haar zemelen, omdat ze zonder, haar zemelen niet opeet. Aan de andere kant, waarom iets veranderen als hij het er goed op doet??

Nou zit ik even te kijken naar de ingredienten van safe and sound: Haverdoppen, tarwe, tarwedoppen, vol vette sojameel, plantaardige olie, vol vette lijnzaad, granen stro, gehakseld gras, gehakseld granenstro, gras, suikerriet melasse, ongemelasseerde suikerbiet, kalksteen, dicalcium fosfaat, zout, Calcineerde Magnesite, Yea-Sacc, vruchten en kruiden. Allemaal suikers en vetten????? Hoe kan dat dan toch kwa suiker en zetmeel onder de 10% zitten?????

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:31

Ja daarom. Alleen is het punt gewoon dat ik hem ook iets wil geven als de rest iets krijgt.
Komkomer eet hij wel maar niet van harten. Ook hebben we net gezamelijk penen besteld op stal.
Ik twijfel nu zo of ik dit kan blijven geven. Hij doet het er al 2 jaar goed op.
@ Amable_chica Mijn haf heeft dit eerst ook gehad maar mij werdtoen verteld waar ik het kocht dat ik beter een pavo koek kon nemen.
Wat vinden jullie beter een pavo koek op een dag of een handje pavo nature's best (enjoy geloof ik)?

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:42

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ze ook beiden heb liggen. Ik heb er niet genoeg verstand van om je daar advies over te geven....
Ik ben druk op zoek naar safe and sound, waar ik dat hier in de omgeving zou kunnen krijgen. Anders moet ik het echt bij pavo nature's best houden. Ik kan wel aan subli komen, maar 6 uur weken is voor mij geen optie :S

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:50

OohafoO, je kan ook bleekselderij geven, m'n ene pony (exbevanger) lust het gelukkig wel, de andere (geen bevanger) lust het niet.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:53

OohafoO schreef:
Ow oeps,
Ik geef dit al een tijdje, Niet zo veel maar wel een aantal penen per dag.
Is dit snel schadelijk??

Over Subli Seniores Priores wie kan mij hier meer over vertellen? Is het erg als je het langer in laat weken?
Hoeveel moet je er ongeveer van geven per dag?

Langer inweken is geen probleem hoor! Ik zet het altijd 's avonds klaar voor de volgende dag, verdeeld over twee porties. Mijn pony krijgt zo'n 200 gram per keer. Ik ben begonnen met ongeveer 50 gram, maar hij doet het er zo goed op dat ik het wat heb opgebouwd.
Ik ben normaal gesproken niet zo'n fan van Subli, maar vind dit echt een fijn voeder!

Wat betreft pavo natures best, ik zou daar zelf niet snel voor kiezen. Er zijn zoveel andere voeders op de markt die veel geschikter zijn, waarom dan iets voeren wat eigenlijk niet geschikt is? Hetzelfde geldt voor wortels. Af en toe een klein beetje moet kunnen, maar op dagelijkse basis zou ik het niet gaan voeren!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:08

Volgens mij moet in de buurt van Rijswijk ook wel een boerenbond of welkoop winkel te vinden zijn.
Daar kun je van subli eventueel ook nog de ponybrok of de muesli zonder koper. Is in verhouding lager in zetmeel/suiker dan de meeste andere voeders, maar niet zo laag als het speciale voer.
En anders kun je bellen met Hilkens, de leverancier van Marstall.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:09

Nee boerenbond zit hier zekerweten niet in de buurt helaas Boos!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:14

Hier zie ik er toch best veel staan, op relatief korte afstand!
http://www.welkoop.nl/application/appli ... temId=2076

@Romeorowan, muesli zonder koper? Die ken ik niet. Ik ken wel muesli zonder, maar die heeft een hoog zetmeelgehalte, ook niet echt geschikt! Zelfde geldt voor de ponybrok.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:19

Victor kreeg vroeger ook de ponybrok van Subli, voor de eerste bevangenheid. Verdrietig
Ik ben niet zo'n Subli-liefhebber meer, ze schijnen nog al eens troep in hun voer te verwerken heb ik gehoord. Of het waar is weet ik natuurlijk niet, maar ik hoef het iig niet meer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:25

OohafoO .. gaat het je erom om je paard iets te geven als de anderen brok krijgen? Waarom geef je dan niet je paard een paar handjes lucerne? Het suikergehalte van lucerne ( zelfs die waar melasse in zit) is lager dan het suikergehalte van hooi of gras, dus met dikworden of Hb heb je geen probleem. Heeft-ie toch wat te knabbelen en te kauwen.

Nou mijn Pauli is ook weer terug met haar oude streken.. vanavond weer een krampkoliek-episode gehad - gelukkig niet al te ernstig: spuitje buscopan en een pijnstiller en de zaak was weer geklaard. Moet straks nog wel even met haar aan de wandel.

Mijn oude vader zei vroeger altijd: "'t is altijd wat anders en zelden wat goeds"! Pling

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:32

Ik had net weer even een dipmomentje...maar hoop dat ik snel met cushing medicijnen mag beginnen van de DA en dat Essie zich dan snel weer beter voelt.....zou erg fijn zijn!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:34

Timbers...ik leef echt met je mee! Ach gut
Ik zal superhard voor Es duimen en hopelijk slaan de medicijnen goed aan....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:09

@ooHafoo:
Ik gaf op een ander topic al aan dat je evt. ook Pre Alpin Aspero van Agrobs kunt voeren. Weet niet waar dat precies te koop is naast bij René Wielens.
Maar eventueel kun je ook voor lucerne mix of grasmix van hartog kiezen. Ken het zelf niet, maar op de website van hen ziet het er goed uit:
http://www.hartog-lucerne.nl/lucerne-mix_nl.html

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:14

Ik had vorig jaar zomer de paarden aan het hoesten; moest tijdelijk het hooi vervangen door Lucerne. Binnen 2 dagen begonnen Kylian's kogels weer te kloppen. Ben toen direct met Lucerne voeren gestopt en toen was het kloppen ook weer binnen 2 dagen weg. Kan natuurlijk toeval zijn geweest maar ik durf het in ieder geval niet meer te voeren sindsdien.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:15

Timbers schreef:
Ik had net weer even een dipmomentje...maar hoop dat ik snel met cushing medicijnen mag beginnen van de DA en dat Essie zich dan snel weer beter voelt.....zou erg fijn zijn!

Ik hoop het ook voor je, je hebt in ieder geval nog wat opties over qua behandeling Ach gut