[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:50

Ja dat zou mooiste zijn heel de dag buiten, maar kan helaas niet.
Ze zijn met zijn 2en en mijn jonge paard moet ik echt beetje in de gaten houden in paddock.
Dus kan helaas als ik moet werken ze niet buiten doen. En 1 binnen 1 buiten gaat ook niet.

Kim_W schreef:
Ik zou dr lekker buiten zetten met een bak hooi en water. Dat ze zelf kan kiezen of ze wel of niet beweegt. Het water kan juist ook weer voor koeling zorgen vd hoeven. Zodra je iets met haar gaat doen, dan verplicht je de bewegingen. Eerst maar eens die kanteling onder controle en dat ze op het harde niet meer zo gevoelig loopt. En daarna kijken naar rustig opbouwende beweging aan de hand. Daarin eerst rechtuit voordat je op de volte aan de gang gaat.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:56

Alleen foto’s van de voorbenen.
En heb thuis gedaan mijn DA heeft ook alle apparatuur mobiel, wel heel fijn.

Muze schreef:
Hebben jullie alleen van voor hoeven foto’s laten maken of ook achter?
En op kliniek of thuis? Met acute hb de trailer op is niet te doen, dat snap ik

Muze

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:16

Ja onze kliniek heeft dat ook, maar twijfel altijd of dat net zo “ betrouwbaar/ nauwkeurig “ is

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:44

Om echt goede foto's van gewrichten enzo te maken zou ik naar de kliniek gaan.
Maar om te kijken of er een kanteling is kan dat ook prima met mobile aparatuur.
Dat is geen hogere wiskunde en de wand en het hoefbeen moet je kunnen zien. Verdere details zijn in een geval van een bevangen paard dan niet heel relevant.

Het hangt er ook vanaf of je een paard heb wat makkelijk reist, hoe ver de kliniek is, hoe veel stress het opleverd. Mijn Roos heb ik wel mee genomen, die was helemaal in haar hum als ze weer mee mocht op de trailer. Hoe slecht ze ook was, helemaal blij dat ze mee mocht, hoppa er snel in, met haar neus het deurtje open rammen om naar buiten te kijken.
Zo stond ze het liefst als we op pad waren <3 , foto ook gemaakt op de kliniek, klein half jaar voor ze bevangen raakte, toen haar oog er uit gehaald was en ze weer mee naar huis mocht.
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:57

Ik heb die van mij pas na 6 weken op de foto laten zetten in de kliniek. Wil haar niet opladen met mijn, dus pijnvrij en van de pijnstillers af was hier de voorwaarde.
Dat ging gelukkig hier heel snel.

Paard laadt makkelijk en ondervind niet veel stress van reizen en de kliniek, dus daarom op de kliniek laten doen.
Hier geen hoefbeen kanteling.

Maar niet alles is weer te herstellen he. Natuurlijk kan je je best doen, maar zag iemand die verbaasd was dat na een tijd goed bekappen/beslag het nog gekanteld was. Helaas is het geen exacte wetenschap, waarbij juiste acties altijd de juiste uitkomst hebben.

https://hoefbevangen.info/hoefbeenkanteling/

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:03

Hier volgende week aan huis foto’s.
Hoe geven jullie bute en ascal, ik heb elke keer wat ruzie met m’n appelmoes spuit.
Maar door eten weigert hij t sowieso pertinent..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 15:28

Buut in een spuitje, water erbij en schudden. Dan in de mond spuiten en hoofd omhoog houden tot het doorgeslikt is

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:16

Lost dat met water op?
Ascal ook?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:32

Ascal heb ik geen ervaring mee dus dat durf ik niet te zeggen. De buut gaat prima. Wel echt goed schudden. Soms lost niet alles in een keer op als je te kort schudt.

Ik gebruikte eerst ook appelmoes maar met water vind ik fijner werken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:34

Ik vond de ascal moeilijk oplossen in water.
Bleef wat klonterig en daardoor lastig uit de spuit te krijgen.
Moest het goed schudden en met warm water en dan lukte het net.
1x per dag in de spuit, 2e keer ging over slobber.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:36

Lastige met de spuit is dat als ik de poeder erin doe, dat in de tuut zakt.
En daarna er niet meer uit wil.
En zodra ik dan zeg maar het “ stukje waarmee je pompt “ in de spuit doe, het poeder al eruit vliegt.
Wil niet helemaal. Maar wellicht met water wel, dat is dunner dan moes

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:42

Klein tupperware bakje (of nou ja zo'n setje van de ikea) bute en ascal erin appelmoes erbij. Roeren. En in een 60 ml spuit met brede opening doen met een theelepeltje. Dat is mijn tactiek altijd.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:59

En dan een soort vlaflip maken: eerst een klodder pure appelmoes (is niet erg als die eruit vliegt) dan het medicijn mengsel en afsluiten met weer pure appelmoes, voor de lekkere "afdronk" ;)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 17:59

Ah ja eerst mengen. Waarom kom ik daar niet op hahaha

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 23:40

Muze schreef:
Ah ja eerst mengen. Waarom kom ik daar niet op hahaha

Hopelijk omdat je bijna nooit medicatie heb moeten toedienen :knuffel:

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 09:23

hoe lang weken jullie je hooi in water?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:34

Mijn DA gebruikt zijn zelfde apparatuur in zijn praktijk als op locatie.
En we hebben hele duidelijke foto’s.

Als je beter op praktijk kan doen, zal ie dat zeker aangeven.

Muze schreef:
Ja onze kliniek heeft dat ook, maar twijfel altijd of dat net zo “ betrouwbaar/ nauwkeurig “ is

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 15:34

Ik deed weken half uurtje op advies van DA

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:50

wij hebben een analyse van het hooi. Heel hoog in suikers, dus nu naar ander hooi aan het kijken. Heb een adres die al het hooi laat testen, dus ik heb bij hun al 4 opties. Maar hoe hebben jullie ervaring met het lezen van de analyse, staat ook energiewaarde en proteine in. Hoe bereken je hoeveel kg een pony moet hebben?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 12:54

Hey iedereen, ik kom dit topic binnenvallen.

Mijn bijna 18 jarige KWPN merrie is afgelopen vrijdag op de foto geweest, hoefbevangenheid met kanteling, rechts nog wat erger dan links. Merrie is zelf niet dik, altijd lastig op gewicht te houden, maar slaat alle vet op in haar hals. Volgens de dierenarts was dit een typische teken van Cushing/PPID. We hebben vrijdag ook bloed laten afnemen voor een test, maar begreep dat dit misschien heel duidelijk zou kunnen zijn, omdat het schijnbaar niet de juiste tijd van het jaar is om te testen.

Later vanmiddag komt de dierenarts samen met mijn smid, om te kijken wat we voor haar kunnen betekenen qua beslag. Ze heeft altijd met ijzers gestaan ivm een dunne zool, heb meerdere keren geprobeerd zonder ijzers, maar een dikkere zool dan dit krijgt ze gewoon niet. Ik las hier over een breakover beslag? Een zooltje met siliconen doe ik niet, vriendin van me heeft daardoor juist haar paard verloren omdat de zool niet kon ademen en letterlijk weggerot is. Weet niet wat jullie ervaringen hiermee zijn?

Wat zijn jullie ervaring qua herstel van een kanteling van het hoefbeen van beide voorhoeven? Ze staat nu op 2 zakjes buut per dag, 's ochtends en 's avonds en loopt daarmee redelijk ok. Ze staat sinds vrijdag op boxrust totdat de dierenarts komt, stal met dikke laag zaagsel en week alle hooi minstens 8 uur op aanraden van de dierenarts. Daarnaast krijgt ze enkel nog een beetje balancer voor de vitaminen en mineralen.

Ze stond met zoveel pijn, ik vind het zo zwaar allemaal voor haar en heb hier gelezen dat de eerste weken het ergst zijn om door te komen. Het is wat om je geliefde beestje zo te zien staan. |(

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:05

Zephyr, qua hoeveelheid ligt er aan of ze moeten afvallen of niet. Stelregel voor afvallen is max 1.5 kg droge stof per 100 kg paard.
Dus pony van 400 kg, droge stof 90%= 1.5*4*1.1= 6.60 kg per dag, uitgaande van alleen arm hooi, geen suikerrijk hooi, geen extra's, geen gras.

Zijn ze op gewicht dan mag er iets bij.

In je resultaten staat wel of je voldoende proteine en energie er in hebt zitten en of je moet aanvullen. Erg afhankelijk van wat je paard doet, of hij moet aankomen/afvallen enz:
Afbeelding

Zwarteheks, hooi weken is veel te lang, na 8 uur heb je naast de suikers, ook alle voedingstoffen er uit gespoeld. Hier werd er altijd een half uur geweekt.
Nu eet die van mij het niet geweekt, dus ben ik over gegaan op deels graszaadhooi en deels geanalyseerd hooi met lage suikers om haar te laten afvallen.

Het is idd erg naar, vooral de eerste weken. Hier bracht koelen (in een bak water met de voorhoeven) heel veel verlichting. De eerste dagen een uitdaging, maar na een dag of 3 had ze door dat het heel fijn was en sprong ze er bijna zelf in.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 13:19

MarliesV schreef:
Zwarteheks, hooi weken is veel te lang, na 8 uur heb je naast de suikers, ook alle voedingstoffen er uit gespoeld. Hier werd er altijd een half uur geweekt.
Nu eet die van mij het niet geweekt, dus ben ik over gegaan op deels graszaadhooi en deels geanalyseerd hooi met lage suikers om haar te laten afvallen.

Het is idd erg naar, vooral de eerste weken. Hier bracht koelen (in een bak water met de voorhoeven) heel veel verlichting. De eerste dagen een uitdaging, maar na een dag of 3 had ze door dat het heel fijn was en sprong ze er bijna zelf in.

Daarom krijgt ze ook de balancer erbij, het is puur voor maagvulling zei de dierenarts, totdat we een idee krijgen of het misschien van Cushings/PPID komt. Ik sta op een pensionstal en heb geen keuze in wat voor soort hooi ze krijgt. Ik heb al gekeken naar evt. zelf graszaad hooi halen, maar overal in de buurt is het uitverkocht.

Gelukkig gaat het koelen goed, ik doe icevibes (zonder ijs) om voor het trillen en tegelijkertijd beide hoeven in aparte emmers. Volgens mij vindt ze het wel fijn.

Ik las ook iets over Ascal (bloedverdunners?), wat is hier de reden van? Sowieso ga ik aan de dierenarts vandaag vragen voor maagbeschermers, kan me niet voorstellen dat buut goed is voor haar maag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:10

Houdt er wel rekening mee dat je nu een uitslag krijgt die beinvloed is. Het wordt doorgaans afgeraden om op ppid te testen als ze pijn hebben.

Ik heb m'n pony op breakoverbeslag staan. M'n overleden shet heeft hier ook op gelopen. Hier in dit topic hebben in het verleden verschillende paarden op dit beslag gestaan.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:42

Ppid haal je er altijd wel uit, alleen in het najaar is het wel duidelijker. Volgens mijn da was alleen testen in de acute fase idd niet zo slim. Kun je beter over een paar weken doen.

Mijn paard staat ook op break over beslag en die loopt goed!

Veel sterkte met je paardje! Hopelijk knapt ie snel op.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 22:04

Ja klopt je moet niet testen in de acute periode gaf mijn DA aan, wij hebben ook paar weken later gedaan.