[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welshponygek

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:24

Hey, Ik zit ook met een hoefbevangen pony. Inmiddels loopt ze alweer 2,5 week gevoelig. Ze zit nu aan 1,5 zakje bute op een dag. Is een pony van 350 kilo. Ook krijgt ze dagelijks drie zakjes ascal, dat zijn bloedverdunners en krijgt ze homeopatische middeltjes voor de stofwisseling. Desondanks zie ik weinig verbetering. Vandaag is ze ook op een omgekeerd ijzer met zooltje en kit gezet. Ze staat overdag op de paddock, waar ze meestal stil staat en 's nachts op stal.
Hoelang duurde het voordat jullie paardjes wat verbetering lieten zien?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 19:26

Samy heel veel sterkte :(:)

Hier vandaag de dierenarts weer een keer op de stoep gehad. Amber blijft te mager, dus ze heeft bloed afgenomen en een mestmonster meegenomen. Als hier niks uitkomt dan moet ik een cushing test overwegen, maar we wachten eerst dit maar even af.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:23

Stef liep na een dag of 3 metacam wel weer beter. Na 1,5 week recht uit weer zuiver. Bochten zuiver stappen heeft langer geduurd.

Hier gister ook weer DA op bezoek gehad. Hij heeft een rare kale plek op z'n hals. Ws lage weerstand icm ouderdom.

Spannend Capopjekop, hoop dat ze een oorzaak kunnen vinden, op cushing ziet niemand te wachten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 08:31

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:41

Goed man, gefeliciteerd!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:32

Gefeliciteerd Janouk!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 16:34

*\o/* * hangt wortelslingers op voor Image* *\o/*

Feestje!!!!! Gefeliciteerd!!!!

haffishetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:22

Hoi iedereen! Ik zag dat in dit topic veel ervaring is met hoefbevangenheid, dus misschien hebben jullie tips voor mij?
Ik heb sinds vorige zomer een shetlandertje, (puur als weidemaatje voor mijn haflinger) die sinds een weekje ietsje kreupel loopt. Van de week ben ik met haar naar de da geweest en blijkt dat ze toch beginnende hoefbevangenheid heeft.. -O-
Ze staat 24/7 buiten, en nu niet meer op de wei, maar op de paddock. Ze krijgt voldoende hooi.
Nou heb ik noch wat vragen;
Zou het verstandig zijn dat ik haar deze zomer alleen 's ochtends in de wei zet? En nu alleen 's middags 2 uurtjes? Of helemaal niet? Mijn hoefsmid komt morgen, (ze heeft geen ijzers) is het verstandig om zelf ook de hoeven bij te houden tussen de bekapbeurten door?
Alvast bedankt voor het lezen! :o

EDIT: nu krijgt ze op advies van de da pijnstillers.

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:07

Sterkte met je pony ArgonHaf! Ik zou niet zomaar aan de hoeven van je pony gaan zitten. Ik vind dat je daarvoor goed moet weten in welke stand de hoeven moeten. Dus niet doen! Lastig is dat he, de zomer. Ik ga mijn pony in de zomer denk alleen s middags op het land doen en dan met grasmasker, zodat ze niet bij de jonge sprietjes kan komen en een beperkte hoeveelheid gras binnenkrijgt.
Ik weet dat er een website is dat je ook het fructaangehalte in het gras na kan kijken. Deze is bijvoorbeeld s ochtends vaak het hoogst en dus is het gras dan het gevaarlijkst voor je pony. Succes!

haffishetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:58

Bedankt voor je reactie Welshponygek :) Ik denk dat ik ook maar een grasmasker ga aanschaffen. De website van het fructaangehalte heb ik gevonden, bedankt!

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 13:05

Graag gedaan hoor! Mijn hoefsmid zegt zelf dat paarden met een grasmasker de hele dag buiten kunnen staan. Maar mijn pony is in het verleden al te vaak hoefbevangen geweest, dus ik durf het niet aan. De oorzaak van de hoefbevangenheid is nu ook niet helemaal bekend. Aan haar voedingspatroon is niets veranderd en ze staat alleen in de paddock en op stal.

Wat trouwens ook pijnstillend werkt zijn wilgentakken. En dan vooral de brede takken. En afspuiten met koud water helpt oom.

Met Omar haar pijn gaat het iets beter nu ze op het speciale beslag staat. Ze staat rechter op de hoef en ik zie haar nu niet haar voorbenen ontlasten.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 14:50

Welshponygek schreef:
Ik weet dat er een website is dat je ook het fructaangehalte in het gras na kan kijken. Deze is bijvoorbeeld s ochtends vaak het hoogst en dus is het gras dan het gevaarlijkst voor je pony. Succes!

Dit klopt niet. Overdag, als de zo'n schijnt, vindt fotosynthese plaats in het gras. Daarom loopt overdag de hoeveelheid suikers en fructaan op. 's Nachts, wanneer respiratie plaatsvindt, worden de suikers verbruikt. Dus juist 's ochtends vroeg is het gras het veiligst (tenzij het s' nachts kouder dan 5 graden was) en 's middags is het het gevaarlijkst. Als je een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid toch wat wil laten grazen, kan je het beste een periode in de ochtend voor 10 uur (hoe vroeger hoe beter) kiezen. Absoluut niet 's middags laten grazen (tenzij het de hele dag zwaar bewolkt is, zodat de fotosynthese op een laag pitje staat).

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:45

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:45

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:58

Heeft hier iemand ervaring met speedibeet? Volgens mijn dierenarts kan ik dat veilig aan Amber voeren om haar weer wat dikker te krijgen, maar ik ben persoonlijk niet zo'n fan van pavo.

Ze heeft wel een lichte wormeninfectie, maar haar bloed zag er prima uit. Eiwitten wel wat aan de lage kant, maar dat vond de da niet gek. Dus van de week even goed ontwormen en dan olie bijvoeren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:22

Ja ik geef het op het moment tot het op is. Best goed spul en dat terwijl ik ook geen fan ben van pavo.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 12:02

Ik voer het nu ook aan Nado. Hij kreeg hiervoor de Quickbeet van D&H, maar dit spul is eigenlijk precies hetzelfde en toch wat makkelijker te krijgen. Ik ben totaal geen fan van PAVO, maar zelfs zij komen af en toe met een goed product als ze iets van een ander gaan namaken ;) Helemaal geen reactie erop.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:02

Ik heb Isa ook speedybeet gegeven om aan te komen, maar ze bleef afvallen.
Nu toch op cushing laten testen en jawel ... waarden veel te hoog, dus dat was duidelijk.
Heel apart, op haar spierverval en regelmatig aanvallen van HB (zonder voedingsgerelateerde oorzaak) werd ze verder niet verdacht van cushing omdat ze niet direct symptomen had (ja langer haarkleed, maar voor een oudere shetlander leek me dat vrij normaal).

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:36

Vervolg van Omar: Inmiddels is Omar drie weken hoefbevangen. Ze heeft nog veel last van haar hoeven. Je merkt duidelijk het verschil als ze 's ochtends een heel zakje buut krijgt en 's avonds een half zakje. Omdat de ontsteking ook nog steeds flink aanwezig is, kreeg ik het advies om door te blijven gaan met de buut zoals we nu doen. De dierenarts zei dat ik dit de komende twee weken moet doen. Met de ascal moet ik wel stoppen, want dat wilde hij niet te lang geven.
Ik merk wel dat Omar enorm duf wordt van de buut.

@ Isapaardje: Dat is minder dat je paardje cushing heeft. Aan de ene kant lijkt het mij wel fijn dat je weet wat je pony heeft, aan de andere kant brengt het ook weer veel onzekerheden met zich mee. Ga je nu die medicijnen voor cushing proberen? Veel sterkte voor je pony!

@capopjekop: Wij voerden speedibeet aan een ouder paard, maar die was verder niet hoefbevangen en had ook geen IR of cushing. Hij deed het heel erg goed op dit voer. Wel moest hij erg wennen aan dit voer. Ik hoor dit wel vaker.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 14:59

Ik voer ook Speedibeet, bevalt me goed. Eerst gebruikte ik gewone bietenpulp, maar dat moest zo lang weken. Dit zet ik klaar met heet water voor het rijden en dan is het na het rijden zeker goed ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:03

@welshponygek: ja ze heeft nu al paar dagen prascend gehad. Klinkt misschien raar, maar ik ben eigenlijk best blij met deze uitslag na al die jaren van niet weten waar toch steeds de HB vandaan kwam (en keer op keer meende het opgelost te hebben ook).

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:04

Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem als Capopjekop, mijn shetlander is ook flink afgevallen, maar ik vind haar nu echt te dun worden. Ik zou haar ook graag op een veilige manier wat dikker willen krijgen, maar ik ben zo bang voor de gevolgen... Ook ik ben geen fan van PAVO.... :n
Ze krijgt trouwens alleen hooi, verder geen brokken. Maar ik zou nu dus wel graag iets brok willen geven. Wat voeren jullie aan jullie hoefbevangenpatiëntjes?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 10:37

Je zou kunnen beginnen je pony naast goed hooi, Speedibeet van Pavo te geven. Dat je geen fan bent van Pavo is in dit geval helemaal niet relevant: in tegenstelling tot alle andere producten van Pavo wordt aan Speedibeet NIKS toegevoegd dat invloed kan hebben, zelfs geen melasse. Bietenpulp is te vergelijken met ruwvoer en als je de dagelijkse hoeveelheid goed uitpuzzelt dan kunnen ze er wat door 'aanzetten'. Het is daarbij wel een goede 'drager' voor een vitamine supplement want een HB paard moet je toch op z'n minst Omega 3 en Vitamine E bijvoeren. Dat zit niet in voldoende mate in hooi.

Gaat het om de pony op de foto's in je profiel? Dat diertje is véél te dik.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 11:04

Bedankt voor je snelle reactie!
Het gaat inderdaad om Winkie in mijn profiel.
Op deze foto's is ze ook véélste dik, echt heel erg...
Maar deze foto's zijn gemaakt toen ze nog 24/7 op vet koeiengras stond (en nog niet bevangen was).
Logisch dat ze ook zo dik was toen. Maar ze staat nu sinds juli 2014 24/7 op zand (uiteraard wel eerst afgebouwd!) en nu is ze dus erg veel afgevallen, en eerder te dun dan te dik.

Ik ga me eens verdiepen in Speedibeet, klinkt eigenlijk toch als supervoer!
Bedankt voor je goede uitleg! +:)+
Maar wat bedoel je precies met 'een goede drager'?
Bedoel je daarmee dat er dus in Speedibeet ook Omega 3 en Vitamine E zit?

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:07

En anders misschien equifyt zupa proberen? Ook erg laag in suikers etc, en zet erg goed aan.

Ik kan me hier helaas ook melden, mijn verzorgpony is al voor de tweede keer bevangen. Ze begint gelukkig alweer iets beter te lopen.
Hoe zit het met de opbouw van werk als het over is? De vorige keer was ze nog maar 2 jaar en heeft ze daarna nog geen werk verricht. Maar wil nu toch wel proberen haar wat te laten afvallen. Maar ik heb geen idee hoe ik dit mag opbouwen? (duurt natuurlijk ook nog wel even, ik wil er absoluut eerst zeker van zijn dat het over is)