Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:59

hier wisselee het. ene keer waa het warm andere keer normale tempratuur. ook was zn been de ene keer dik en andere keer dun. meestal na intensief trainen was het dunner.

hier nog steeds bezig met 5 min stappen maar pff dat beest heeft een paar lange stelten. ik gelukkig ook maar nog kan ik der amper bijbenen.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:18

Verstandig Supervixen

Fijn Diertjec :)

haha dat is lastig dan ikke20

Hier heeft de ontstekingsremmer wat de da ingespoten heeft geholpen, been is weer helemaal dun, op de plek waar de blessure zit na. Morgen komt de da weer kijken van hoe verder.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 00:01

en wat zei de da vandaag?

had ze vanavond allebei maar meegenomen om op straat te stappen. ging best goed. ene paard corrigeerd mn ander paard vanzelf waardoor ik alleen hoef te lopen. loopt stuk relexter

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:04

Net met kiki weer bij de kliniek geweest voor de derde keer shockwave en de eerste controle echo.
Is het gat in de pees al dicht, dit had ik niet durven hopen zo snel al.
We zijn er nog lang niet maar dat we zo snel al deze vooruitgang hebben. We mogen zelfs 3 x 1 min gaanb draven en volgende week 5 x 1 min draven. Maar denk dat ik daar nog even vanaf zie. Me gevoel zegt dat dat wel erg snel al is, ben ook bang dat als ze eenmaal draf heeft gedaan dat rustig stappen niet meer mogelijk is.
We gaan dus lekker zo door, als ik werk de hele dag de wei op en niet wandelen en als ik vrij ben 4 uurtjes op de wei en 30 min stappen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:09

*\o/* *\o/* gefeliciteerd!!
Uiteindelijk is het opbouwen Van een stap en draf ook om de genezing van de pees te stimuleren. Om stevige nieuwe structuur te bouwen en te zorgen dat dat alle vezels goed recht komen te leggen. Als ik het goed heb tenminste. Dus wat langzamer aan kan natuurlijk maar zou ook weer niet overdrijven. Al lijkt het niet dat je dat doet hoor. Iig als je rustiger aan doet wel ook de rustige opbouw volgen, zelfs na volledige genezing, pees Is niet meteen zo sterk als voor de blessure.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:40

Maar ik vind het zo snel er zat een gaatje en stap pas goed en wel vijf weekjes.
Dus denk dat ik er zelf nog ergens tussen de 2 en 4 weken mee wacht

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 19:46

Snap ik heel goed! Zou ik zelf ook doen denk ik ;) je kunt dat anders gewoon ook even overleggen met de arts?
Zou wel zodra je gaat opbouwen dat ook lekker rustig aan doen, niet dat versnellen omdat je langer gewacht hebt oid.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:11

Nee denk dat ik dan als nog alles rustiger aan doe, ipv elke week de minuten draf verhogen dat elke twee weken doen of zo

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:49

poeh dat gaat wel heel snel dan :d wel fijn dat het gat al dicht is.
en je kan idd beter je gevoel volgen en dan maar wat langzamer aan doen dan over een paar maanden weer zo zitten.

hier wil het vocht nog niet echt uit de peesschede trekken. stappen nou al 10 min. hoefsmid is vandaag ook geweest maar kon helaas niet heel veel betekenen. hoeven waren al wel erg kort. (staat niet op ijzers) maar hij wou er nog geen ijzer onder slaan. zou weinig bijdragen. nog maar 3 weken en zouden we al terug mogen voor een echo.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:38

Bij mij gaat het met stappen goed, al is ze wel schrikkerig en zit ze vol energie. Volgende week mag ik beginnen met draven.. spannend!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:42

Nou ik mocht weer met draven beginnen deze week. Maar mevrouw barst van de energie doordat ze haar ei niet kwijt kan in die kleine wei waar ze in staat. Maandag bijna eraf gevallen. Dinsdag eraf gestapt, omdat ze een energiebom was. Vandaag eraf gelanceerd en hard op mijn stuitje gevallen. Ik heb dus besloten dat ze de groep weer in gaat, want het wordt te gevaarlijk voor mezelf. Laat ze maar gek doen zonder mij erop. Gaat misschien ten koste van haar herstel, maar ik heb geen zin in gebroken botten of erger.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:54

oei dat is dan wel heeel riskant ja. hopelijk houd ze zich een beetje heel in de wei.

pff hier staat ze nou weer sinds gisteren met 2 stalbenen achter. aangezien de blessure ook achter is is het niet heel handig. ze staat overdag buiten op stukje verhard en heb het stappen met 2 min extra uitgebouwd hopelijk trekt het snel weg

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 00:48

hier ook ... ging weken goed dun koel beentje, we zaten al met 2x3 min galop in de opbouw, helaas sinds een paar dagen weer wat dikker en warmer ....
dus maar weer terug naar 20min stap.... maandag bellen want ook zij bulkt van de energie die ze niet kwijt kan, waardoor ze zelf gaat meedenken door als een bommetje te draven in afwachting van de galop

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 10:08

Gisteren is het gelukkig goed gegaan in de grote wei. Het been is niet dik, niet warm en ze is niet kreupel.. moet nog wel kijken hoe het gaat als ik erop zit. Gisteren niet gereden omdat alles me zeer deed.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 11:28

Fijn Supervixen dat het goed ging op de wei, jammer bij ons niet mogelijk tot april. Zie dat best als een belangrijk gemis in het herstel van een peesblessure. Sinds mijn merrie op stal staat heeft ze af en toe toch weer een terugval .....

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:58

Hier kan ze helaas ook niet op de wei, was wel beter geweest.

Verder goed nieuws hier, nouja tot zo ver, het gaat weer goed komen, maar of er ooit weer op gereden kan worden is nog onduidelijk. Verder is het been wat dikker en loopt ze licht kreupel, al een stuk beter als het was. Vanaf volgend jaar mag er als goed is begonnen worden met stappen, verder dit jaar op box rust. Zekere voor het onzekere.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:48

@supervixen. klinkt alsof het goed gaat. gelukkig maar.

@rideltje ook beetje goed nieuws.

pff weet hier et ff niet goed meer.mevr blijft stalbenen hiudenm gisteravond waa voor het eerst sinds 3 dagen der blessurebeen weer wat dunner. verder is ze van een zware adhder naar een zielig hoopje paard aan het veranderen. stappen aan de hand moet ik der op de heenweg echt meetrekken. terugweg gaat dan nog wel redelijk. twijfel of ze echt niet wilt of dat der hoeven nou echt veel te kort zijn (smid waarschuwde me vorige x al dat der achterhoeven kort werden).
pff wat een stress en zorgen kan een mens hebben als het niet goed met hun paardje gaat

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 21:52

Ik heb vandaag met mijn paard aan de dubbele longe gewerkten haar lange, rechte lijnen laten stappen en draven. Ze liep nog steeds goed, dus daar ben ik blij mee.
Gisteren was ik er weer opgestapt na mijn val. Ik was best zenuwachtig, maar ze voelde gelukkig wat rustiger dan vorige week.
Ik vind het best lastig met rijden, ik merk dat ik misschien te voorzichtig ben, omdat ik bang ben voor nieuw blessureleed.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:26

Fijn vooruitzicht volgend jaar, lijkt ver weg maar dat is het al heel snel Rideltje ;)

Zo vergaat mij ook Ikke, die stress en zorg, kan er haast niet van slapen en het beheerst je gedachten. Zie er steeds tegenop om haar beentje te voelen.

Leuk om wat af te wisselen in het beweging geven Supervixen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:29

die angst voor nieuw blessure leed blijf je helaas toch altijd houden. heb het bij die andere nog steeds dat ik eigenlijk ongemerkt 2x per dag zn been voel/bekijk.

en idd die stress ik denk er onderhand de hele dag aan. zelfs opt werk.

staan die van jullie op ijzers met het vele stapwerk op straat of gewoon blote voeten?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:19

Ik heb gewoon in de berm gestapt, dit mocht ook van de d.a. Wel een redelijk vlakke berm. Dus geen ijzers nodig.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 11:26

Lijkt mij ook wat snel ja, we zullen zien hoe het gaat, we doen het rustig aan om een goed herstel te hebben.

Die angst en stress ken ik ook ja, dacht even dat ik me te druk maakte :o

Mijne staat op special beslag. Volgens de da kan dat er eerst wel onder weg. Maat twijfel of dat wel een goed idee is, ineens verandering in het been na jaren op ijzers te hebben gestaan.

seebensee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:06

Ben overgestapt op natuurlijk bekappen, da vond dat geen probleem. Ze heeft wel op speciaal beslag gestaan .....

moe(s)t op zachte bodem stappen en verder opbouwen wat op zich goed ging ...... nu dat zij de laatste week dus weer een warmer en opgelopen beentje heeft, merkte ik gisterenavond geen verbetering op het zachte (30min stap), vanochtend op het harde gestapt en werd wel dunner.

pfff die onzekerheid terwijl je er alles aan doet... beheerst je de hele dag en gedachten ....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:12

de vorige stond al op ijzers daarna speciaal beslag.maar door het stappen versleten we in 4weken een paar ijzers(waren dan aan de voorkant bijna door)

bij deze is speciaal beslag niet nodig voet staat al zo stijl door de korte hoefjes.

is echt verschrikkelijk die onzekerheid en stress. merk hier wel dat stappen opt harde meer nut heeft dan op het zachte. denk door het opvangen van de schok de doorbloeding toch beter word dan met stappen op het zachte

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:59

Op het harde is beter voor de doorbloeding ja.

Hier vandaag paardje weer wat meer kreupel helaas.
Maar wat metacam gegeven, ze heeft er dan echt last van.

Schommelt het bij jullie ook steeds zo?