[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 11:21

Ik kan ook even niet terugvinden wie er geweest is bij Isa? D.a., fysio???

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 12:58

Even wijziging in mijn bericht ... dan is het wellicht duidelijker omschreven.
Ze was fysiotherapeut.
En toen ze (na dus allerlei testen en onderzoek) met de diagnose lichte vorm van neurologische artrose kwam, vielen bij mij heel veel kwartjes en kon ik puzzelstukjes leggen die altijd, ook in het verleden, een vraagteken waren.
En dat was dus voor mij een hoofdreden om echt aan te nemen dat dit 'het' is.
Natuurlijk kunnen we discussie gaan voeren of het onderzoek wel volledig is, enz., maar voor mij is dat niet nodig, want mijn gevoel zegt me dat dit een onderliggende oorzaak is van vele kleine en grote 'mankementen' aan mijn paardje.
Dus ... ik ga er voor en proberen met veel geduld dit aan te pakken.

Oh ja, zulke problemen worden normaal met corticoseroïden behandeld, maar dat is dus in Isa's geval niet mogelijk. Foto's maken van de halswervels is ook nog een optie, mocht ik echt willen weten waar het exact zit, maar zal niets wijzigen aan de diagnose en/of verdere stappen/onderzoek. Alleen als ze straks echt beter loopt, is het denk ik wel slim om me meer te verdiepen in het onderwerp 'rechtrichten'.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:51

Isapaardje schreef:
diagnose lichte vorm van neurologische artrose

Wat bedoelt de fysio met "neurologische artrose"? Ik ken neurologische aandoeningen, er is artrose, maar neurologische artrose is een term die ik niet eerder heb gehoord. Dat er door verlies van spieren minder steun is voor Isa's skelet en dat haar beweging beïnvloedt, dat snap ik wel? Je was idd al bezig om dit proces te stoppen met het extra eiwit in haar voeding.
Achteruit lopen met hoofd hoog is voor veel paarden geen leuk spelletje, toch?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:07

Zou voor mij toch niet overtuigend zijn, zo'n diagnose van buitenaf door een fysio. Maar met alle respect hoor, als dat voor jou wel zo is. Hoe is ze op het moment?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 14:44

ik denk dat er eerder een discompensatie in de spieren bedoeld wordt, die deze klachten geeft.
daardoor ontstaat scheefheid en daardoor weer blessures.
veelal ontstaat dit probleem door te veel en te hard met de hand in werken of een onbewuste ruiterhand.
paarden kunnen daardoor heel raar gaan lopen en spierproblemen krijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 15:28

@ Isapaardje: hmm.. jouw bericht maakt me niet veel wijzer. Neurologische artrose bestaat niet - ze kan of een neurologische aandoening hebben ( zoals bv ataxie) óf artrose. Volgens mij heb ik dat een tijdje geleden ook genoemd maar daar kon je je toen niet in vinden meen ik.

Wat voor mij toch de kern van het verhaal blijft is beweging, of het gebrek daaraan. En door dat laatste ontstaat inderdaad spierzwakte. Als jouw fysio denkt dat door het versterken van de spieren de wervelkolom/hals etc. weer beter gedragen kunnen worden, heeft ze dan geen oefeningen voorgeschreven?

Ik heb ooit een paard gehad die door allerlei oorzaken langdurig stilstond en dat beestje kreeg 'flubberknieën" - Jarko Dun heeft mij toen een hele serie oefeningen voorgeschreven en het was binnen een paar maanden weer helemaal top. Volgens mij is er rouwens onlangs een heel aardig boek ( cursus?) verschenen "Pilates voor het paard".. :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 18:38

Er werd heel veel verteld, en ik verstond neurologische artrose :o.
In ieder geval een stoornis vanuit de halswervels naar de achterhand. Het was alleen niet te zeggen of ze dit altijd al heeft gehad, of dat het recent is door 'ouderdom' (ze is nu bijna 17).
Omdat ik al heel vaak te horen heb gekregen 'wat doet zij raar met de achterhand', ga ik er van uit dat het altijd aanwezig is geweest. Heb zelf ook al jaren wel wat 'afwijkingen' gezien, ook op goede dagen, vandaar dat ik in eerste instantie (toen dit voor het eerst gebeurde) dacht aan ataxie, of iets in die richting, maar destijds onderzoek wees daar niet op.
Maar nu dus wel. En ja het is allemaal 'summier' en handwerk, maar aangezien er al vaker verdenking is geweest in die richting, is het voor mij logisch dat het ook zo is.
En ja het komt nu dus aan het licht zoals ik volgens mij ook schreef, door algehele verminderde conditie (dus ook spierzwakte), in combinatie met pijn/ongemak voorhoeven.
Dus in eerste instantie is goed voerbeleid aan de orde (maar daar was ik al mee begonnen), en verder licht stapwerk op lange lijnen, maar niet meer als ze aankan (ze mag niet gaan hijgen zeg maar), en oefeningen van de hals, staart en achterbenen, maar ook die was ik al aan het doen, maar dan op mijn manier met ttouch. Combineer nu die dingen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 18:54

Snap ik best - het zal ons allemaal wel eens overkomen - vaak krijg je een lading van informatie over je heen en dan moet je achteraf nog 's alles op een rij krijgen.
Nou vanaf nu dan maar hoopvol voorwaarts meid!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 19:01

Maar goed, wat het ook is en hoe het ook heet; feit blijft dat ook deze vrouw zei dat het mogelijk voortkomt uit te weinig goede voeding en te weinig goede beweging, waardoor ze gewoon is verzwakt in spieren en zenuwen en dan komt zo'n afwijking (hoe minimaal hij mogelijk ook is) dus aan het licht.
Vandaar dat ik nu lekker met Isa aan de slag ga (zal heus wel ups en downs hebben; gisteren had ze een goede dag, vandaag weer niet, maar ook weer veel regen en kou) en ik blijf even voeren zoals ik nu had berekend. Kan ook niet binnen paar weken ineens weer goed zijn natuurlijk.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:15

Misschien niet direct interessant, maar ik heb vandaag 600 gram Safe en Sound afgewogen (is echt een 'berg' voer; en is wat Isa volgens de verpakking 'moet' hebben). Dat vervolgens gesplitst in het ruwvoer en de brokjes.
Dan krijg je 280 gram ruwvoer (grashaksel met olie/melasse mengsel) en 320 gram brokjes (bolletjes en staafjes), dus bijna 50/50 :D

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:26

Hier ok de eerste zak 'nieuwe' Safe & sound begonnen. Wel leuk Isapaardje dat je het eens gescheiden hebt. Ik geef Y trouwens minder dan de aanbevolen dosis, maar wel evenveel als van de 'oude' zakken. Dus zou ze nu meer brokjes moeten krijgen.
Het hoefsmidprobleem bood vandaag ook zelf de oplossing aan. Mevrouw was een ijzer kwijt dus moet nu de hs wel komen. (Dat was dan alweer op zoek in de modder naar haar ijzer, gelukkig regende het vandaag niet...)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:14

Isapaardje schreef:
En ja het komt nu dus aan het licht zoals ik volgens mij ook schreef, door algehele verminderde conditie (dus ook spierzwakte), in combinatie met pijn/ongemak voorhoeven.
Dus in eerste instantie is goed voerbeleid aan de orde (maar daar was ik al mee begonnen), en verder licht stapwerk op lange lijnen, maar niet meer als ze aankan (ze mag niet gaan hijgen zeg maar), en oefeningen van de hals, staart en achterbenen, maar ook die was ik al aan het doen, maar dan op mijn manier met ttouch. Combineer nu die dingen.

Ja, klopt hoor. Denk dat je het goed aanpakt hoor. Opbouw van spieren gaat gepaard met net iets méér vragen. Verstandig dat je dat heel voorzichtig opbouwt; als ze teveel spierpijn krijgt heb je kans dat ze op een gegeven moment zegt: doe het lekker zelf ;-) . Rustig aan dus, en dagjes tussendoor rust inlassen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:25

Volgens mij zijn jullie zo wel goed bezig Isapaardje. Ik hoop echt dat die aanpak gaat werken, want jullie hebben nu wel genoeg pech gehad.

Ik heb ook de nieuwe zak binnen en het weeglint meebesteld. Weet iemand op welke plek ik moet wegen? Want nu zijn mijn pony's of onwijs veel te zwaar of ik weeg verkeerd :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:36

gewetensvraag:

Als een paard pijn heeft, of zich niet lekker voelt
wie heeft er dan empathie nodig?
het paard? of de eigenaar?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:38

Beide denk ik.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:41

Beide... Het paard omdat deze zoveel pijn lijd of zich dus niet lekker voelt, de baas vind het verschrikkelijk om dit te zien!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:52

@capopjekop
het meetlint net achter de schoft en op de goede manier aflezen, dus van laag naar hoog.

@nombrado
Empathie op het internet? Dat is alleen belangrijk voor de eigenaar. Paard leest het namelijk niet. :D :j
Voor het paard is het belangrijk dat de deskundigen het hoofd buigen over een verbeterplan en de eigenaar ondersteunen in de omgang met een ziek paard. Aan meelijden heeft het paard niets.
Die wijze raad heb ik ooit hier in dit topic eens gehad. Ik leed zo mee met Image haar ziekte, dat ik niet meer kon nadenken en opgevreten werd door de negatieve energie.
Pas toen ik een beetje afstand had genomen, niet meer mee leed met Image, had ik meer energie en ruimte om na te denken.
Meeleven is belangrijker dan medelijden.
En daarom is empathie op dit topic zo fijn, omdat je in de strijd tegen hoefbevangenheid soms zo vreselijk veel behoefte heb als eigenaar aan een luisterend begrijpend oor.
Hier hoef je niet te vertellen hoe rot het is om je paard strompelend op 3 benen naar de bak te zien gaan en 5 minuten doen over 10 meter.
Hier snappen ze dat.
En ze snappen ook dat je dan niet hoeft te horen dat het paard pijn heeft. Dat voel je zelf in je hele lichaam.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:05

gewetensvraag:

als je mag kiezen als eigenaar uit:
-je paard 1 dag pijnloos blij en vrolijk te zien rondhobbelen en spelen, terwijl je weet dat vermoedelijk zijn laatste dag is en er een grote kans is dat je afscheid moet nemen òf
- je paard 2 weken lang boxrust te geven, terwijl je weet dat dit vermoedelijk niet bijdraagt tot totale genezing , maar er is 1% kans.

Wat doe je dan?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:08

Nombrado .. waarom begin je nu met zulke gewetensvragen?
Wat wil je, of beter, hoop of denk je ermee te bereiken?

Iedereen wil zijn paard het liefst vrolijk rondhuppelend door de wei zien.
Maar door ziekte kan dit niet altijd.
En als er dan kans is op herstel, dan grijp je die aan. 1% herstel vind ik wel erg weinig gesteld trouwens.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:10

Isapaardje schreef:
Nombrado .. waarom begin je nu met zulke gewetensvragen?
Wat wil je, of beter, hoop of denk je ermee te bereiken?

niets hoor, ik ben gewoon benieuwd hoe mensen met paarden hierover denken.
en ik denk dat dat voor iedereen verschillend is.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:15

Waarom zou je die "gewetensvragen" hier stellen? De mensen in dit topic doen zoveel moeite om hun paardjes te helpen zodat ze daarna weer pijnloos door het leven kunnen! Dat is waar het om gaat! Alles doen wat je kunt om je paard te helpen. Er zijn in dit topic mensen die afscheid moesten nemen van hun paard vanwege deze nare ziekte, zij hebben deze keuze moeten maken, helaas kun je dan niet zeggen ik laat mijn paard nog één dag pijnloos leven!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 12:25

janouk schreef:
@capopjekop
het meetlint net achter de schoft en op de goede manier aflezen, dus van laag naar hoog.

Ja, maar wel een beetje diagonaal, dus vanaf nét achter de aanzet van het voorbeen, naar nét achter de schoft. Zo moet het volgens de gebruiksaanwijzing die ik bij m'n D&H-tape kreeg. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 12:51

@ Nombrado: ik vind het wel grappig dat mijn opmerking over empathie je kennelijk toch aan het denken gezet heeft.
Empathie is inderdaad invoelen hoe een ander zich voelt, en in dit topic betekent dat je een ander wilt steunen als het niet goed gaat of als er een zorgelijke ontwikkeling is. Maar... de empathie of steun gaat in dit topic wel verder dan alleen maar de kretologie als "Oh wat zielig voor je.." - over het algemeen komt men met advies of raad en dat is voor de getroffen paardeneigenaar een extra steuntje in de rug. En dat is waar het hier om draait, de steun van anderen krijgen die hun ervaringen, adviezen, raad met een ander willen delen. Empathie beperkt zich niet tot de eigenaar, ik vind je vraagstelling dus ook behoorlijk onzinnig. :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:52

Die zat er volgens mij bij die van mij niet bij. Zal eens kijken of het op hun site staat. En anders moet het met jullie omschrijving ook wel lukken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 13:03

Ik zal kijken of ik de mijne nog heb, dan scan ik 't wel even voor je!