Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CherokeeChum schreef:O.k dat word dan een hele hap gespeculeer en theorie omdat ik het bij behorende paard en diens locomotie niet ken en moet afgaan op wat ik op de foto's zie.
CherokeeChum schreef:Trek je deze lijn door over de voet (toon)over de zool naar de straalpunt tuus de hoefballen door dan heb je een beeld van hoe evenwijdig of juist niet de verdeling van de hoornschoen is.
CherokeeChum schreef:Hoe ontstaat dit? Een hoornschoen is een soort van trrag vloeibaar vergelijkbaar met glas,deze vervormt onder druk.M.a.w door een verkeerde drukverdeling. Verhoudingen in de hoornschoen zijn erg belangrijk hierin. In dit geval staat de voet wat naar buiten gedraait,met het afwikkelen zal er dus veel druk op de binnenzijde van de hoef ontstaan,deze onbalans zorgt dat de hoef naar binnen vervormt.(flared)
CherokeeChum schreef:Wat je dus moet doen met bekappen is beoordelen hoe het paard land en afwikkelt en dit proberen te optimaliseren,dwz zo vlak mogelijk landen en zo economisch mogelijk naar voren wegkunnen.
CherokeeChum schreef:Ik zou flair er zo ver mogelijk uithalen en er een scoop in vijlen om de wand daar tijdelijk vrij van druk te maken.
CherokeeChum schreef:Nu ga ik ff speculeren, ik vermoed dat te toon lang is en of de verzenen verlaagt zijn.
CherokeeChum schreef:Verder heb ik het idee dat er ook een diagonaal probleem is ,dwz een minder sterk achterbeen waardoor dit een ,,compensatie'' been is.dwz er meer gewicht op rust als het rechter voorbeen.
CherokeeChum schreef:Toch zie ik wel mogelijkheden om de franse stand optisch met 50% af te doen nemen met gericht bekappen
zonder de stand zodanig te beinvloeden dat er sprake is van overbelasting te gunste van het plaatje.
hestejente schreef:Dank je wel voor je visie CC
CherokeeChum schreef:Trek je deze lijn door over de voet (toon)over de zool naar de straalpunt tussen de hoefballen door dan heb je een beeld van hoe evenwijdig of juist niet de verdeling van de hoornschoen is.
Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt met deze zin. Wat bedoel je?
* Eenvoudig uit gelegd,als je de hoef precies in het midden door 2 zou delen moet je precies evenveel hebben aan beide zijden,zo beter?CherokeeChum schreef:Hoe ontstaat dit? Een hoornschoen is een soort van traag vloeibaar vergelijkbaar met glas,deze vervormt onder druk.M.a.w door een verkeerde drukverdeling. Verhoudingen in de hoornschoen zijn erg belangrijk hierin. In dit geval staat de voet wat naar buiten gedraait,met het afwikkelen zal er dus veel druk op de binnenzijde van de hoef ontstaan,deze onbalans zorgt dat de hoef naar binnen vervormt.(flared)
Paard is scheef vanuit de schouder, z'n benen staan schuin naar binnen. Hoe kan er dan meer druk op de binnenkant van de hoef staanHij landt overduidelijk op de buitenkant van z'n voeten, de wand slijt daar ook harder.
# Dat is nou ook precies het ,,probleem''.Doordat de voet naar buitenwijst land hij op de buitenkant wat impact geeft op de hoornschoen,check de bolle buitenkant ,maaaar!geeft druk op de binnenkant met afrollen omdat hij op een gedeelte van de hoef afwikkelt die daar niet voor bedoelt is.Je krijgt hierdoor een verwringing van de hoornschoen,hence de flare![]()
CherokeeChum schreef:Wat je dus moet doen met bekappen is beoordelen hoe het paard land en afwikkelt en dit proberen te optimaliseren,dwz zo vlak mogelijk landen en zo economisch mogelijk naar voren wegkunnen.
Daar ben ik helemaal voor. Ik zou alleen niet graag iemand bij 'm in de buurt willen hebben die dat in de hoeven wil oplossen. Ben ook erg blij dat mijn bekapper zegt dat ik dit probleem moet oplossen waar het vandaan komt. Naar mijn idee is dat de schouders. Naar het idee van bekapper is het de rug.
*Ik denk borstwervels en schoft. als je wil,kan ik je een heul goede Peut aanraaden die dat wel oplost.CherokeeChum schreef:Ik zou flair er zo ver mogelijk uithalen en er een scoop in vijlen om de wand daar tijdelijk vrij van druk te maken.
Mwah. Het zou mijn voorkeur hebben om 'm regelmatig te laten behandelen door een goede fysiotherapeut om te kijken of er nog wat te redden valt. Paard loopt al jaren zo namelijk.
*Het 1 kan complementair zijn aan het ander, maar die voeten zijn wel een basis voorwaarde.CherokeeChum schreef:Nu ga ik ff speculeren, ik vermoed dat te toon lang is en of de verzenen verlaagt zijn.
Dat is inderdaad speculatie. Van beide is geen sprake. Hij heeft juist veel hiel "voor een IJslander".
*Foto's please
CherokeeChum schreef:Verder heb ik het idee dat er ook een diagonaal probleem is ,dwz een minder sterk achterbeen waardoor dit een ,,compensatie'' been is.dwz er meer gewicht op rust als het rechter voorbeen.
Dat klopt! Zijn rechterachterbeen is in principe zijn sterkere been. Doordat hij daar te veel mee heeft opgevangen in het verleden is dat been erg vast komen te zitten (spieren erg verkleefd) waardoor het in de praktijk zijn minder sterke been is. Linksachter, dus zijn oorspronkelijk minder sterke been, is het enige been dat niet kapot is.CherokeeChum schreef:Toch zie ik wel mogelijkheden om de franse stand optisch met 50% af te doen nemen met gericht bekappen
zonder de stand zodanig te beinvloeden dat er sprake is van overbelasting te gunste van het plaatje.
Mwah... hij is al naar de keuring geweest, heeft netjes groen papier gekregen en nu maakt 't niet heel veel meer uit hoe hij eruitziet hoor![]()
Vind je bijdrage erg verhelderend!
Gimli_ schreef:Bedankt voor je reactie CC!
Ik ben momenteel met betadine aan de gang, ctc spray krijg je alleen via de DA toch? Ik zal mijn bekapper even vragen.
Ik heb het loszittende materiaal gisteren al weggehaald, meer doe ik nu inderdaad ook nog niet, omdat er teveel blootligt op het gedeelte dat juist steun moet geven.
Gelukkig staan ze nu voornamelijk in het gras (klei) en lijkt hij er totaal geen last van te hebben.
nombrado schreef:CTC zit tetracycline in
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1322
ik vraag me alleen af, of dit wel een bacterie is...
stel dat het een schimmel is, zal het CTC spray namelijk niet helpen.
Gimli_ schreef:nombrado schreef:CTC zit tetracycline in
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1322
ik vraag me alleen af, of dit wel een bacterie is...
stel dat het een schimmel is, zal het CTC spray namelijk niet helpen.
Dat was wat ik bedoelde idd, tetracycline.
Ik heb de eerste dagen honingzalf gebruikt, maar omdat ik bang was dat de straal hier weer te zacht van werd ben ik overgegaan op betadine.
Zal straks even foto's maken van hoe het er nu uitziet!
laura1986 schreef:Als je paard hoefijzers heeft gehad heeft de smid vaak ook in de zool (en straal) zitten snijden. Die moet daarvan herstellen, wil het paard er comfortabel op kunnen lopen. In die zin is het ook niet zo´n gek idee om de hoefwand even iets te lang te laten, zodat daar nog wat meer gewicht op komt. Maar zonder foto´s kan ik er eigenlijk verder ook weinig over zeggen.
Gimli_ schreef:Acederm is toch ook alleen ontsmettend? ........