Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:24

Bedankt voor je reactie CC!
Ik ben momenteel met betadine aan de gang, ctc spray krijg je alleen via de DA toch? Ik zal mijn bekapper even vragen.
Ik heb het loszittende materiaal gisteren al weggehaald, meer doe ik nu inderdaad ook nog niet, omdat er teveel blootligt op het gedeelte dat juist steun moet geven.
Gelukkig staan ze nu voornamelijk in het gras (klei) en lijkt hij er totaal geen last van te hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:25

Dank je wel voor je visie CC :D

CherokeeChum schreef:
O.k dat word dan een hele hap gespeculeer en theorie omdat ik het bij behorende paard en diens locomotie niet ken en moet afgaan op wat ik op de foto's zie.

Ik wil best een filmpje voor je maken hoor. En je mag 'm ook wel aaien en zo veel kennismaken als je wil als je maar van z'n voeten afblijft ;)

CherokeeChum schreef:
Trek je deze lijn door over de voet (toon)over de zool naar de straalpunt tuus de hoefballen door dan heb je een beeld van hoe evenwijdig of juist niet de verdeling van de hoornschoen is.

Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt met deze zin. Wat bedoel je?

CherokeeChum schreef:
Hoe ontstaat dit? Een hoornschoen is een soort van trrag vloeibaar vergelijkbaar met glas,deze vervormt onder druk.M.a.w door een verkeerde drukverdeling. Verhoudingen in de hoornschoen zijn erg belangrijk hierin. In dit geval staat de voet wat naar buiten gedraait,met het afwikkelen zal er dus veel druk op de binnenzijde van de hoef ontstaan,deze onbalans zorgt dat de hoef naar binnen vervormt.(flared)

Paard is scheef vanuit de schouder, z'n benen staan schuin naar binnen. Hoe kan er dan meer druk op de binnenkant van de hoef staan :+ Hij landt overduidelijk op de buitenkant van z'n voeten, de wand slijt daar ook harder.

CherokeeChum schreef:
Wat je dus moet doen met bekappen is beoordelen hoe het paard land en afwikkelt en dit proberen te optimaliseren,dwz zo vlak mogelijk landen en zo economisch mogelijk naar voren wegkunnen.

Daar ben ik helemaal voor. Ik zou alleen niet graag iemand bij 'm in de buurt willen hebben die dat in de hoeven wil oplossen. Ben ook erg blij dat mijn bekapper zegt dat ik dit probleem moet oplossen waar het vandaan komt. Naar mijn idee is dat de schouders. Naar het idee van bekapper is het de rug.

CherokeeChum schreef:
Ik zou flair er zo ver mogelijk uithalen en er een scoop in vijlen om de wand daar tijdelijk vrij van druk te maken.

Mwah. Het zou mijn voorkeur hebben om 'm regelmatig te laten behandelen door een goede fysiotherapeut om te kijken of er nog wat te redden valt. Paard loopt al jaren zo namelijk.

CherokeeChum schreef:
Nu ga ik ff speculeren, ik vermoed dat te toon lang is en of de verzenen verlaagt zijn.

Dat is inderdaad speculatie. Van beide is geen sprake. Hij heeft juist veel hiel "voor een IJslander".

CherokeeChum schreef:
Verder heb ik het idee dat er ook een diagonaal probleem is ,dwz een minder sterk achterbeen waardoor dit een ,,compensatie'' been is.dwz er meer gewicht op rust als het rechter voorbeen.

Dat klopt! Zijn rechterachterbeen is in principe zijn sterkere been. Doordat hij daar te veel mee heeft opgevangen in het verleden is dat been erg vast komen te zitten (spieren erg verkleefd) waardoor het in de praktijk zijn minder sterke been is. Linksachter, dus zijn oorspronkelijk minder sterke been, is het enige been dat niet kapot is.

CherokeeChum schreef:
Toch zie ik wel mogelijkheden om de franse stand optisch met 50% af te doen nemen met gericht bekappen
zonder de stand zodanig te beinvloeden dat er sprake is van overbelasting te gunste van het plaatje.

Mwah... hij is al naar de keuring geweest, heeft netjes groen papier gekregen en nu maakt 't niet heel veel meer uit hoe hij eruitziet hoor ;)

Vind je bijdrage erg verhelderend!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:17

hestejente schreef:
Dank je wel voor je visie CC :D

CherokeeChum schreef:
Trek je deze lijn door over de voet (toon)over de zool naar de straalpunt tussen de hoefballen door dan heb je een beeld van hoe evenwijdig of juist niet de verdeling van de hoornschoen is.

Ik denk dat ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt met deze zin. Wat bedoel je?

* Eenvoudig uit gelegd,als je de hoef precies in het midden door 2 zou delen moet je precies evenveel hebben aan beide zijden,zo beter?

CherokeeChum schreef:
Hoe ontstaat dit? Een hoornschoen is een soort van traag vloeibaar vergelijkbaar met glas,deze vervormt onder druk.M.a.w door een verkeerde drukverdeling. Verhoudingen in de hoornschoen zijn erg belangrijk hierin. In dit geval staat de voet wat naar buiten gedraait,met het afwikkelen zal er dus veel druk op de binnenzijde van de hoef ontstaan,deze onbalans zorgt dat de hoef naar binnen vervormt.(flared)

Paard is scheef vanuit de schouder, z'n benen staan schuin naar binnen. Hoe kan er dan meer druk op de binnenkant van de hoef staan :+ Hij landt overduidelijk op de buitenkant van z'n voeten, de wand slijt daar ook harder.
# Dat is nou ook precies het ,,probleem''.Doordat de voet naar buitenwijst land hij op de buitenkant wat impact geeft op de hoornschoen,check de bolle buitenkant ,maaaar!geeft druk op de binnenkant met afrollen omdat hij op een gedeelte van de hoef afwikkelt die daar niet voor bedoelt is.Je krijgt hierdoor een verwringing van de hoornschoen,hence de flare :j :)*

CherokeeChum schreef:
Wat je dus moet doen met bekappen is beoordelen hoe het paard land en afwikkelt en dit proberen te optimaliseren,dwz zo vlak mogelijk landen en zo economisch mogelijk naar voren wegkunnen.

Daar ben ik helemaal voor. Ik zou alleen niet graag iemand bij 'm in de buurt willen hebben die dat in de hoeven wil oplossen. Ben ook erg blij dat mijn bekapper zegt dat ik dit probleem moet oplossen waar het vandaan komt. Naar mijn idee is dat de schouders. Naar het idee van bekapper is het de rug.

*Ik denk borstwervels en schoft. als je wil,kan ik je een heul goede Peut aanraaden die dat wel oplost.

CherokeeChum schreef:
Ik zou flair er zo ver mogelijk uithalen en er een scoop in vijlen om de wand daar tijdelijk vrij van druk te maken.

Mwah. Het zou mijn voorkeur hebben om 'm regelmatig te laten behandelen door een goede fysiotherapeut om te kijken of er nog wat te redden valt. Paard loopt al jaren zo namelijk.

*Het 1 kan complementair zijn aan het ander, maar die voeten zijn wel een basis voorwaarde.

CherokeeChum schreef:
Nu ga ik ff speculeren, ik vermoed dat te toon lang is en of de verzenen verlaagt zijn.

Dat is inderdaad speculatie. Van beide is geen sprake. Hij heeft juist veel hiel "voor een IJslander".

*Foto's please *-:)

CherokeeChum schreef:
Verder heb ik het idee dat er ook een diagonaal probleem is ,dwz een minder sterk achterbeen waardoor dit een ,,compensatie'' been is.dwz er meer gewicht op rust als het rechter voorbeen.

Dat klopt! Zijn rechterachterbeen is in principe zijn sterkere been. Doordat hij daar te veel mee heeft opgevangen in het verleden is dat been erg vast komen te zitten (spieren erg verkleefd) waardoor het in de praktijk zijn minder sterke been is. Linksachter, dus zijn oorspronkelijk minder sterke been, is het enige been dat niet kapot is.

CherokeeChum schreef:
Toch zie ik wel mogelijkheden om de franse stand optisch met 50% af te doen nemen met gericht bekappen
zonder de stand zodanig te beinvloeden dat er sprake is van overbelasting te gunste van het plaatje.

Mwah... hij is al naar de keuring geweest, heeft netjes groen papier gekregen en nu maakt 't niet heel veel meer uit hoe hij eruitziet hoor ;)

Vind je bijdrage erg verhelderend!

Graag gedaan,hopelijk heb je er wat aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:53

Foto's zal ik idd voor je maken, was vandaag camera vergeten.

Degenen die hem hebben nagekeken vonden het grootste probleem in z'n achterbeen en rug (masseur) en hoofd en SI-gewricht als ik me goed herinner (chiropractor) Ook wel wat rondom de schoft maar niet noemenswaardig en inmiddels opgelost, zowel symptoom als oorzaak. Veearts heeft 'm inmiddels doorverwezen naar fysio die hopelijk wat voor 'm kan doen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:42

Gimli_ schreef:
Bedankt voor je reactie CC!
Ik ben momenteel met betadine aan de gang, ctc spray krijg je alleen via de DA toch? Ik zal mijn bekapper even vragen.
Ik heb het loszittende materiaal gisteren al weggehaald, meer doe ik nu inderdaad ook nog niet, omdat er teveel blootligt op het gedeelte dat juist steun moet geven.
Gelukkig staan ze nu voornamelijk in het gras (klei) en lijkt hij er totaal geen last van te hebben.

Misschien kun je Acedermspray gebruiken.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:32

Acederm is toch ook alleen ontsmettend? In CTC zit antibioticum geloof ik.

En dan wil ik HJ nog even herhalen, want de bijdrages van CC zijn inderdaad erg verhelderend, interessant én behulpzaam!
Ik welke regio ben jij werkzaam CC? Mag ook via PB. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:42

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:58

nombrado schreef:
CTC zit tetracycline in
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1322
ik vraag me alleen af, of dit wel een bacterie is...
stel dat het een schimmel is, zal het CTC spray namelijk niet helpen.

Dat was wat ik bedoelde idd, tetracycline. :j
Ik heb de eerste dagen honingzalf gebruikt, maar omdat ik bang was dat de straal hier weer te zacht van werd ben ik overgegaan op betadine.
Zal straks even foto's maken van hoe het er nu uitziet!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:21

Gimli_ schreef:
nombrado schreef:
CTC zit tetracycline in
http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1322
ik vraag me alleen af, of dit wel een bacterie is...
stel dat het een schimmel is, zal het CTC spray namelijk niet helpen.

Dat was wat ik bedoelde idd, tetracycline. :j
Ik heb de eerste dagen honingzalf gebruikt, maar omdat ik bang was dat de straal hier weer te zacht van werd ben ik overgegaan op betadine.
Zal straks even foto's maken van hoe het er nu uitziet!

wat je anders ook kan proberen, is propolis zalf (bij een imker te bestellen) of azijn :o
helpt bv ook bij schimmelnagels bv.
het nadeel van veelvuldig gebruik van betadine kan een overbelastende schildklierwerking geven.
Ik ben dus zelf altijd voorzichtig met té veel betadine gebruiken.

Heb je je hoefsmid er ook al naar laten kijken? is de structuur van wat je er af haalt anders dan de normale straal? (sompiger?)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:44

Hm ja ik wil natuurlijk iets gebruiken dat werkt :D maar je hoort zoveel verschillende ervaringen.
Propoliszalf, dat zal ook zoiets zijn als honingzalf? Ik wil de boel natuurlijk niet té zacht maken..
Dat van schildklierwerking en betadine wist ik niet, weer wat geleerd!

Bekapper zou komen maar ik had enorme vertraging met de trein vandaag dus heb helaas moeten afbellen.
Had al foto's gestuurd van de straal zoals ik die had schoongesneden, het onderliggend materiaal is schoon en stevig, wat ik eraf heb gehaald (tot nu toe, niet alles natuurlijk) was zompig inderdaad, duidelijk geen stevig materiaal.
Mijn bekapper stelt normaliter in ernstige gevallen hoof and sole hardener voor, dit schijnt heel agressief te zijn (formaldy.. nog iets zit daarin) maar wel goed te werken.
Ik wil natuurlijk 't liefst zo min mogelijk schadelijke producten gebruiken, maar 't moet wel goed werkzaam zijn.

Dry feet van Cavalor hoorde ik van 'n vriendin, zou ook goed werken? Maar dat is natuurlijk, omdat het een spray is, lastig aan te brengen op de dieper liggende gedeelten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:02

En NT dry ?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:18

Dat is dat spul dat HJ gebruikt heeft toch? Poederachtig?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:21

Yup.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:47

Ik gebruik het ook , het is een natuurlijk product wat heel goed werkt !
Oa te koop via horsefood4thought.nl Astrid ....

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:21

Hoi bokkers,
Het wordt nu een beetje laat, ik wou eigenlijk foto's maken van mijn paard wat maandag bekapt is, na 5 jaar eindelijk de ijzers eronder uit. (hij is nu een jaar bij mij, ik wou de ijzers er al af hebben maar had nog een mede eigenaar die het daar niet mee eens was) Dus sinds maandag voorijzers er eindelijk ook af, alleen meneer loopt erg gevoelig. Duidelijk op zijn voor hoeven, achter niet. Echt als een oude vent zeg maar richting kreupel. Eigenlijk wil hij geen pas meer zetten. Dit komt denk ik doordat de hoefwand te lang is gelaten door de smid.
Maar nu vraag ik me af of jullie tips hebben om hier aan te doen? Hij loopt 2x per dag 10 min. op asfalt vanwege een peesblessure en hij gaat volgende week in een paddock met harde ondergrond en inloop stal. Daar kan hij zelf bepalen hoe veel hij loopt. Morgen komen de foto's graag krijg ik tips. :) sta voor alles open, wil ook wel hoefschoenen aanschaffen maar dat is niet zo 1-2-3 gebeurt in de juiste maat en ze zijn niet goedkoop.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:24

In welk been/benen heeft hij die peesblessure???
En wat is de ervaring van je smid in overgang naar ijzerloos?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:28

Als je paard hoefijzers heeft gehad heeft de smid vaak ook in de zool (en straal) zitten snijden. Die moet daarvan herstellen, wil het paard er comfortabel op kunnen lopen. In die zin is het ook niet zo´n gek idee om de hoefwand even iets te lang te laten, zodat daar nog wat meer gewicht op komt. Maar zonder foto´s kan ik er eigenlijk verder ook weinig over zeggen.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:29

Linksachter heeft hij een peesblessure, ben vergeten te zeggen dat hij ook rotstraal heeft gehad (heel licht) waardoor hij een beetje een mislukte straal heeft aan 1 hoef, omdat er een heel stuk los aan hing =(
De smid is zeer ervaren alleen ik was er niet bij en ik denk dat zijn stagiar het heeft gedaan omdat mijn paard altijd zo braaf is. Maar bij rv stak er echt nog een randje van de hoefwand een heel stuk uit, dat is nu wel afgesleten maar was ook een beetje ongelukkig. Ook vrees ik dat er te veel in de zool gesneden is en dat dat de oorzaak is, maar heb niet genoeg verstand ervan om dat te beoordelen denk ik.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:30

laura1986 schreef:
Als je paard hoefijzers heeft gehad heeft de smid vaak ook in de zool (en straal) zitten snijden. Die moet daarvan herstellen, wil het paard er comfortabel op kunnen lopen. In die zin is het ook niet zo´n gek idee om de hoefwand even iets te lang te laten, zodat daar nog wat meer gewicht op komt. Maar zonder foto´s kan ik er eigenlijk verder ook weinig over zeggen.

Maar dit geneest wel in een paar weken? Of moet ik me er zorgen over maken en zo snel mogelijk een paar hoefschoenen aanschaffen?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:32

Je paard is niet gevoelig omdat de hoefwanden te lang zijn,hij was gewend om op ijzers te lopen en liep dus al op zijn wanden.
Waarschijnlijk zijn de wanden en witte lijn zwak door de nagelkanalen en is de voet nu niet meer ondersteund en heeft meer hoefmechanisme. Dit kan wel ff een tijdje ongemak geven.
Ik zou het dier nu zeker niet op een harde ondergrond zetten maar ff laten wennen op een zachte zandbodem of op de wei. Je kunt hoefschoenen overwegen of Equicasttape .
Dit is een soort van verband wat je aan brengt als gips.ideaal voor de eerste 5 a 6 weken,kunnen de voeten ff bijkomen. In de regel is het zo als de nagelgaten uitgegroeid zijn is de ergste gevoeligheid ook verdwenen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:35

Hangt van het paard, zijn hoeven, leefomgeving etc. en de hoefsmid af. Zeker zonder foto´s niks over te zeggen. Als je paard echt gevoelig loopt en het is dmv bekapping niet te verhelpen.. dan lijkt hoefschoenen me de enige (tijdelijke) oplossing. Equicasttape lijkt ook wel een alternatief daar dan weer voor, maar dan kun je 5/6 weken niks aan de voeten doen?

Wat je nu direct kunt doen is zorgen voor meer eigen kennis (tip: lees de website van Pete Ramey)

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:36

Was al bezig de website van Pete Ramey te lezen toevallig ^^
Maar ga nu naar bed, zal morgen foto's plaatsen. Equicast tape klink wel handig, en ik zal hem naar een weidepaddock verhuizen :) Ben jullie nu al erg dankbaar voor alle tips, super!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:09

Gimli_ schreef:
Acederm is toch ook alleen ontsmettend? ........

Aangezien je het al met Betadine hebt behandeld kun je het heel goed nabehandelen met Acederm. En aangezien het in een spuitbus zit komt het ook in de diepste groefjes.

Acederm: Werking:
•Bevordert de wondheling
•Werkt ontsmettend
•Normaliseert de vorming van korrelig bindweefsel dat zich bij genezing van een wond afzet
•Remt de vorming van ontstekingsvocht
•Houdt de wond soepel
•Remt de bacteriële groei

Kan gebruikt worden ter bevordering van wondgenezing bij:
•Verwondingen
•Nabehandeling van operatieve wonden
•Speen- en tepelaandoeningen
•Tussenklauwaandoeningen
•Droge en vochtige mok
•Wild vleesvorming
•Verhoorning

Gebruik zalf:
Reinig de wond en direct omgeving met water en eventueel met een vloeibare niet-irriterende zeep. Dep het wondoppervlak droog. Twee- tot driemaal daags ruim opbrengen op de wond.

Gebruik spray:
Reinig de wond en direct omgeving met water en eventueel met een vloeibare niet-irriterende zeep. Dep het wondoppervlak droog. Spray 2 x daags op de wond.

Werkzame stoffen per gram zalf / spray:
Perubalsem 100 mg / 80 mg
Allantoïne 20 mg / 14 mg
Levertraan 400 mg / 300 mg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:00

CherokeeChum schreef:

CherokeeChum schreef:
hestejente schreef:

*Foto's please *-:)

Linksvoor:
Afbeelding

Afbeelding

Rechts:

Afbeelding

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 19:29

gebroken voetas. dus idd te laag op de hiel (of te hoog op de teen, tis maar hoe je het bekijkt)