[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseman2008

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:07

Kymalin schreef:
Horseman2008 schreef:
Stofwisselingsproblemen behandelen en correcte hoefverzorging is geen kwestie van geloof, maar van feiten.
Het is echter een vak voor professionals die weten waar ze mee bezig zijn. Helaas voor de paarden, zijn die er nog niet zo talrijk.
Dus zullen de paarden uitgeleverd zijn aan het beste verhaal en vooral aan het "geloof" van de verantwoordelijke eigenaar...

Waar heb je mij zien schrijven dan dat ik beweer dat het stofwisselingsprobleem niet behandeld moet worden? Jij bent hier nu even degene die behoorlijk kort door de bocht uitspraken doet als; Dat fructaan een reden voor hoefbevangenheid is, is een ver verspreide misvatting en; Krachtvoer is geen reden voor hoefbevangenheid. Ik vraag jou er over door, reageer erop, vul het aan en wijs je er op dat zaken wat genuanceerd moeten worden en jij roept maar weer wat anders (zie mijn quote in dit bericht). Volgens mij praten we langs elkaar heen. Dus vraag aan jou; Waar wil je nu naar toe? De bewering dat moet een goede bekapper/hoefsmid hoefbevangenheid kan genezen?

Juist. Hoefbevangenheid kan volledig genezen worden door een goede Hoefbekapper.
Mijn woorden hier zijn niet bedoeld om de één of ander op de voeten te gaan staan.
Ik merk aan de toon dat het nogal persoonlijk opgevat wordt Knipoog

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:08

Citaat:
Hoefbevangenheid kan volledig genezen worden door een goede Hoefbekapper
Oh ja? Hoe dan?

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:16

jirina schreef:
Stofwisselingsproblemen behandelen en correcte hoefverzorging is geen kwestie van geloof, maar van feiten.
Het is echter een vak voor professionals die weten waar ze mee bezig zijn. Helaas voor de paarden, zijn die er nog niet zo talrijk.
Dus zullen de paarden uitgeleverd zijn aan het beste verhaal en vooral aan het "geloof" van de verantwoordelijke eigenaar...

Het is niet zo simpel, zoals het hier wordt beschreven.
Het is niet ALTIJD een mechanische questie (hoefvorm), dat ben ik nu, na het lezen van bijna alle boeken van mw. Strasser en mijn ervaring met pony Zaza, overtuigd.
Pony met hoefbevanigheid ( de hoefbeen kwam door de zool) is minstens 2 jaar lang (na de eerste hoefbevanigheid) door gecertifiseerde (2 diverse) SHP bekapt volgens Strasser methode. De hielen waren laag gehouden en de hoefbeen lag parallel met de grond. Ondanks dat kwam niet veel verbetering in de toestand van de pony. Ze werd zelfs nog 1x bevagen - ondanks die goede hoefvorm en alle moeite van de eigenaar.
Pony bleef rode plekken (ontstekingen) in de hoef houden, haar metabolisme was in de war. Ze was dik , leek opgeblazen, met een dikke mannenkam. Bij een bloedonderzoek door DA was een Selenium tekort vastgesteld, echter deze was niet correct - wat bleek later.
De eigenaar heeft veel moeite gedaan om metabolisme van de pony in orde te brengen.
Uiteindelijk is pony behandeld als een insuline resistant patient. Pony heeft oa. magnesium gekregen en er was ook op de fructans gelet. Minder snel verteerbare koolhydraten (suikers).
Door haar metabolisme in orde te brengen is pony zo verbeterd, dat ze over de harde bodem zonder probleem kan draven, haar lijf is nu slank en zonder vet ophopingen en zonder dikke mannenkam, gewoon gezond. Geen ontstekingsplekken in haar hoeven.
Trim is intussen veranderd meer richting Ramey, maar het heeft met haar genezing niets te maken. In haar geval was het niet een mechanisch probleem.

Ietwat eerder in dit Topic vermeldde ik de mogelijkheid van vergiftigings-bevangeheid. Dit is een NIET mechanische bevangenheid. Dus als de oorzaak van de vergiftiging niet wordt verwijderd of het lichaam krijgt de kans niet het gif zelf af te bouwen blijft deze vergiftiging bestaan, dus ook de Bevangenheid. Blijkbaar zijn de adviezen van de SHP's dan niet volledig opgevolgd. Maar ik begrijp dat je verteld over een paard dat niet van jou is. Kan het zijn dat je het ook maar hebt horen zeggen Knipoog ?

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:24

Jannepauli schreef:
Oh ja? Hoe dan?

Door de daadwerkelijke oorzaak te vinden, deze holistisch te behandelen.
Dat bestaat niet alleen maar uit het correct bekappen van het paard.
De bekapping vormt slechts 30% van de behandeling. De bekapping alleen kan een paard niet genezen.

Wat je wel kan doen als je snel resultaat wilt is;
Laat het paard beslaan, zodat er geen hoefmechanisme meer plaats vindt. Het paard zal de beschadigingen dan een tijdje niet voelen en gewoon lopen. Als de pijn weer doorkomt, gevorderde beschadigingen, laat je hem gewoon heftiger beslaan. Dit kun je een paar keer doen en dan is het paardje opgebrand en tijd voor een nieuw.

De paarden die bij mij komen hebben meestal reeds grote gedeeltes van dat traject doorlopen.
Het is echter jammer dat men pas gaat nadenken als het voor het PAARD bijna te laat is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:26

Horseman2008 schreef:
[ Dus vraag aan jou; Waar wil je nu naar toe? De bewering dat moet een goede bekapper/hoefsmid hoefbevangenheid kan genezen?

Juist. Hoefbevangenheid kan volledig genezen worden door een goede Hoefbekapper.
Mijn woorden hier zijn niet bedoeld om de één of ander op de voeten te gaan staan.
Ik merk aan de toon dat het nogal persoonlijk opgevat wordt Knipoog[/quote]

Bijna te lachwekkend voor woorden, het is dat het zo'n serieuze zaak is. Een goede hoefsmid zou de hoefbevangenheid volledig genezen? Haha! .
Een paard dat insuline resistent is, zou volgens jou nooit meer hoefbevangen kunnen raken, als je maar een goede hoefsmid hebt??

Een goede hoefsmid kan heel veel doen om het paard te helpen de gevolgen van de hoefbevangenheid te boven te komen. Maar iets dat een stofwisselingsziekte is, begint in het lichaam van het paard. En moet dus ook in het lichaam van het paard aangepakt worden. Daar kan een hoefsmid niets mee, die kan alleen de symptomen helpen verlichten en later de gevolgen corrigeren.
Uit ervaringen van de vele mensen hier in het topic heb ik 1 ding wel geleerd: hoefbevangenheid is alleen op te lossen door een goede samenwerking tussen eigenaar, hoefsmid en veearts. En verder is ieder geval weer anders. Dus stellige beweringen zoals jij schrijft, kan al helemaal niet. Uitzonderingen zijn er velen. En mensen hier hebben meer aan meedenken, dan aan losse algemene kreten.

Image is bijv. hoefbevangen geraakt door een ontstoken hoefbeen. De gevolgen van de hoefbevangenheid zijn bij haar in samenwerking veearts en hoefsmid opgelost. Bij haar lag geen stofwisselingsziekte ten grondslag. Weer iets heel anders dan een paard die hoefbevangen raakt na een achterblijvende placenta. Daar kan de hoefsmid niet helpen, daar moet eerst de VA het nodige werk doen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:31

Horseman2008 schreef:
[

Horseman, allereerst even dit: ik neem aan dat je jezelf op bokt hebt aangemeld om ons te helpen met jouw "kennis" over hoefproblemen. Prima OK dan!

Toch wil je even vragen om het volgende mee te nemen.
Dit topic is zoals je kunt zien ruim 260 pagina's lang, en ondertussen 2.5 jaar oud. In die tijd is hier een heleboel kennis verzameld, door professionals, leken maar vooral en allerbelangrijkst: Ervaringsdeskundigen.

Ik neem aan dat je het hele topic niet hebt gelezen. Maar ik kan het voor je samenvatten: wij hebben geleerd dat oorzaken, gevolgen, en eventuele oplossingen voor hoefbevangenheid NIET in stellingen zijn samen te vatten die maar een regel tekst beslaan. Was het maar zo.

Dus jouw posts komen, zoals eerder gezegd, behoorlijk betweterig en uit de hoogte over. Buiten het feit dat de mensen die hier wat langer meedraaien daar niet zo goed tegen kunnen, kan dit voor mensen die hier net binnenkomen tot nog meer verwarring en zelfs foute adviezen leiden.

Het zou dus fijn zijn als je probeert wat genuanceerder over te komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:54

Citaat:
Hoefbevangenheid kan volledig genezen worden door een goede Hoefbekapper

en op mijn vraag "hoe dan" zeg je

Citaat:
Dat bestaat niet alleen maar uit het correct bekappen van het paard.

Hier ben je dus in tegenspraak met jezelf. Need I say more?

Citaat:
Laat het paard beslaan, zodat er geen hoefmechanisme meer plaats vindt. Het paard zal de beschadigingen dan een tijdje niet voelen .... en de rest van deze tekst maar geknipt..

Ik geloof dat uit dit soort teksten een minachting spreekt die IK in ieder geval NIET op prijs stel. Tenzij je wat belangwekkends te melden hebt waar mensen wiens paard het slachtoffer is van HB, wat aan hebben, mag je wat mij betreft uit dit topic verdwijnen. Aan dit soort opjuinende teksten hebben we niks en wellicht moet je je daarbij ook realiseren dat wij wel iets meer in onze mars hebben dan het niveau minkukel waarop jij je meent te moeten uiten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:57

Horseman: ik ben wel heel erg nieuwsgierig geworden naar jouw achtergrond. Kun je daar iets meer over vertellen?
Hoe kom je aan je kennis (vooral over hoefbevangenheid)?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:14

Hallo,
Ik kom even om jullie mening vragen. Mijn haf staat gezellig met meerdere paarden in de nacht op stal. Deze krijgen in de ochtend en avond tegelijk eten.
Mijn haf eet dan alleen maar zijn hooi te eten als de rest hun brokken kregen daarna beginnen de andere paarden aan het hooi als hij dit opheeft.
Nu begint hij echter (ook omdat mensen hem soms dan tog nog een peentje ofiets geven) te bedelen.
Heb de mensen al op stal gezegt het niet meer te doen. Gebeurt nu ook niet meer maar tog blijft hij dan onrustig in stal. (bedelt alleen als er iemand op stal is die voert zeg maar.)
Ook is het zo dat ik wel eens een dagje oversla om naar hem toe te gaan. Het is 3 kwartier van mijn huis vandaan en een rust dag mag hij ook wel eens hebben.

Daarom zat ik er aan te denken om hem dan ook in de avond en ochtend iets te laten voeren.
Maar ik vroeg mij af wat dan aan te raden is.

Hij krijgt nu een halve pavokoek op een dag. Wat kan ik er nog meer bij doen waar hij niet dik en bevangen van kan worden?
Ik zelf zat aan komkomer en peen te denken. Wat zouden jullie doen?
Het hoeft niet veel te zijn maar als hij maar het idee heeft dat hij ook wat krijgt tegelijker tijd dat de andere te eten krijgen.
Gr.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:26

Horseman2008 schreef:
Ietwat eerder in dit Topic vermeldde ik de mogelijkheid van vergiftigings-bevangeheid. Dit is een NIET mechanische bevangenheid. Dus als de oorzaak van de vergiftiging niet wordt verwijderd of het lichaam krijgt de kans niet het gif zelf af te bouwen blijft deze vergiftiging bestaan, dus ook de Bevangenheid. Blijkbaar zijn de adviezen van de SHP's dan niet volledig opgevolgd. Maar ik begrijp dat je verteld over een paard dat niet van jou is. Kan het zijn dat je het ook maar hebt horen zeggen Knipoog ?

ik vind jouw toon anders ook niet van je het Nors opkijken

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:27

De meningen over pavo voer zijn verdeeld hier Knipoog maar als je daarbij wilt blijven, ze hebben ook brokken met ongeveer dezelfde samenstelling als de koeken (het heet Liga).
Anders zou je misschien een van de andere brokken voor HB paarden kunnen geven (wie zet de namen even neer).

Qua groente/fruit, ik geef nu wel eens een stengel bleekselderij, overgebleven stronk van broccoli. Komkommer schijnt ook niet veel suiker in te zitten. Wortel is geloof ik niet zo goed maar geef ik ook af en toe een stukje. En banaan; wel veel suiker maar ook veel magnesium.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:29

Wat zijn al mijn alternatieven inplaats van pavo koek?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:47

Horseman2008 schreef:

Even in je profiel gespiekt.
5 December jl. aangemeld. Vast nog niet genoeg tijd gehad dit hele topic te lezen, anders had je geweten hoe ieder van ons hier bezig is geweest.
En nog even verder gespiekt op je website:
Ambulante Holistische hoeforthopedie
Oke dan ... Ik ken vele vormen van bekappen, maar deze had ik nog nooit gehoord. Leg dat eerst maar even uit wat dat nu weer precies is; praten we (misschien) verder Knipoog

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:16

Horseman2008 schreef:
Juist. Hoefbevangenheid kan volledig genezen worden door een goede Hoefbekapper. Mijn woorden hier zijn niet bedoeld om de één of ander op de voeten te gaan staan.

POEFFFFFFF!!!!!!!! Wat mij betreft heb je met die uitspraak alle geloofwaardigheid verloren. Nogmaals; een ongenuanceerde uitspraak waar teveel mitsen en maren aan hangen om zomaar iets botweg te posten hier.

De reden dat de "toon" hier zo is naar jou toe is omdat jij die toon met je eigen posts hebt gezet. Als je dit topic eerst had doorgelezen had je inderdaad geweten dat we hier met elkaar al heel wat lief en leed, ervaringen, stellingen en diagnoses van doktoren hebben uitgewisseld. We zijn dus niet een dom stelletje huisvrouwen die ons er niet in hebben verdiept.

Het laatste wat het bedoeling is van dit topic is om mensen valse hoop (met goed bekappen is je paard weer 100% genezen), of mensen op het verkeerde been te zetten qua verzorging (krachtvoer speelt geen rol bij hoefbevangenheid)

Daarnaast wek je bij mij de indruk dat de enige reden van posten van jou hier in dit topic is om reclame voor je bedrijfje te maken. Maar je mag me overtuigen van m'n ongelijk Knipoog . Als je in dit topic bent gekomen om ervaringen met ons te delen en open staat voor een eerlijke discussie ben je wat mij betreft welkom hier, mocht het zo zijn dat het je bedoeling is om klanten te werven dan zou ik je willen verzoeken dit topic te verlaten en net als ieder ander een advertentie op Marktplaats te zetten.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:59

Citaat:
Horseman2008
Laat het paard beslaan, zodat er geen hoefmechanisme meer plaats vindt. Het paard zal de beschadigingen dan een tijdje niet voelen en gewoon lopen. Als de pijn weer doorkomt, gevorderde beschadigingen, laat je hem gewoon heftiger beslaan. Dit kun je een paar keer doen en dan is het paardje opgebrand en tijd voor een nieuw.

De paarden die bij mij komen hebben meestal reeds grote gedeeltes van dat traject doorlopen.
Het is echter jammer dat men pas gaat nadenken als het voor het PAARD bijna te laat is.

Sorry hoor, dus jij beweerd dat je een hoefbevangen paard, gewoon maar op ijzers moet zetten en gewoon lekker door laten lopen tot het niet meer kan. Hem/haar in laten slapen. En daarna gewoon een nieuw paard moet kopen?????????????????
Door er ijzers onder te laten zetten haal je misschien de pijn voor een moment weg, maar niet de oorzaak!
Sorry hoor, maar zo harteloos zijn wij hier niet!!!
Met de goede behandeling en het wegnemen van de oorzaak (voor zover dat mogelijk is), kan je met een hoefbevangen paard nog heel wat jaartjes prezier hebben, zonder dat deze pijn lijd!

(Dat is zoals ik het zie)
Laatst bijgewerkt door Amable_Chica op 09-12-08 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:11

nou...een expert erbij..horseman2008.
ik raad je aan "even"263 pagina's van dit topic,dan zal je begrijpen dat de meeste gevallen hier iets ingewikkelder liggen dan alleen een goede hoefsmid....
Zonder een goede hoefsmid zijn de meeste paarden helemaal "niets" meer waard,wat lopen betreft,dat is helemaal waar.
Maar als het zo simpel was......jammergenoeg als het paard tekenen van hoefbevangenheid vertoont,dan is er in het lichaam al een paar dagen iets loos...(als het niet langer is)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:16

Ik had eerder in dit topic gevraagd of iemand weet waar je in noord-holland aan safe&sound kunt komen of aan marstal vito, maar eigenlijk geen reactie gekregen. Niemand weet dus of ik daar ook aan kan komen??

Want ik gaf altijd wat zemelen, maar nou heb ik me laten vertellen dat zemelen calcium onttrekt aan het lichaam van het paard (zeg ik dat zo goed?)... Weet iemand hier toevallig wat meer van??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:23

ik heb geen idee waar je marstal vito kunt kopen.
Zemelen hebben een scheve kalk/phosfor verhouding.....maar dat geld alleen als je een emmer geeft op een dag.
Normaal weegt een voerschep zemelen ongeveer z'on 300 gram,dus een pond per dag kan geen kwaad.
In zemelen zit veel magnesium en vitamines B,verder is het naar mijn idee goed voor de darmen...ik heb nog nooit koliek gehad of zand in de darmen....ik weet natuurlijk niet of dat door de zemelen komt of door gewoon geluk te hebben.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:25

Amable_Chica schreef:
Ik had eerder in dit topic gevraagd of iemand weet waar je in noord-holland aan safe&sound kunt komen of aan marstal vito, maar eigenlijk geen reactie gekregen. Niemand weet dus of ik daar ook aan kan komen??

Sorry was zo met mijn paardje bezig dat ik je vraag over het hoofd heb gezien Bloos
Ik heb safe & sound bij Van Schie in Zwaanshoek gekocht.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:30

OohafoO schreef:
Hallo,
Ik kom even om jullie mening vragen. Mijn haf staat gezellig met meerdere paarden in de nacht op stal. Deze krijgen in de ochtend en avond tegelijk eten.
Mijn haf eet dan alleen maar zijn hooi te eten als de rest hun brokken kregen daarna beginnen de andere paarden aan het hooi als hij dit opheeft.
Nu begint hij echter (ook omdat mensen hem soms dan tog nog een peentje ofiets geven) te bedelen.
Heb de mensen al op stal gezegt het niet meer te doen. Gebeurt nu ook niet meer maar tog blijft hij dan onrustig in stal. (bedelt alleen als er iemand op stal is die voert zeg maar.)
Ook is het zo dat ik wel eens een dagje oversla om naar hem toe te gaan. Het is 3 kwartier van mijn huis vandaan en een rust dag mag hij ook wel eens hebben.

Daarom zat ik er aan te denken om hem dan ook in de avond en ochtend iets te laten voeren.
Maar ik vroeg mij af wat dan aan te raden is.

Hij krijgt nu een halve pavokoek op een dag. Wat kan ik er nog meer bij doen waar hij niet dik en bevangen van kan worden?
Ik zelf zat aan komkomer en peen te denken. Wat zouden jullie doen?
Het hoeft niet veel te zijn maar als hij maar het idee heeft dat hij ook wat krijgt tegelijker tijd dat de andere te eten krijgen.
Gr.

Zouden jullie even mijn vraag willen bekijken. Ik wil graag jullie mening.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:32

Misschien ook Safe & Sound van Dodson&Horrell geven als de rest hun brokjes krijgen.......gewoon niet heel veel maar dat hij wat te doen heeft..

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:33

Het probleem is alleen dat deze hier niet in de buurt niet te verkrijgen is

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:41

OohafoO schreef:
Wat zijn al mijn alternatieven inplaats van pavo koek?

Je kan ook kiezen voor een speciaal voeder. Een paar voorbeelden daarvan zijn Marstall Vito, Safe&Sound en Subli Seniores Priores. Ik voer zelf het laatste. Nadeel daarvan is dat je het minimaal 6 uur moet weken voor het voeren, voordeel is dat het behoorlijk uitzet. Mijn pony krijgt nu zo'n 200 gram per dag, maar dat is toch nog een flinke hoeveelheid als het geweekt is. Hij is dus best een tijdje bezig met eten!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:51

OKe,
Ja het nadeel van dat soort voer vind ik dat het zo moeilijk te krijgen is overal.
Weet iemand of een van die voer soorten te krijgen is in rijswijk?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:54

Waarom geef je pavo koek, voor de vitaminen of gewoon voor wat lekkers? Voor vitaminen zou je marstall force kunnen geven, zijn vitaminen korrels, of anders bijv. safe and sound. Dit laatste kun je bestellen en laten versturen bij Rene Wielens, http://www.rwdh.nl/index.php. Het is inderdaad jammer dat het niet overal te krijgen is, ik heb hetzelfde probleem Knipoog
Peen zit nogal suiker in, dus daar kun je beter niet teveel van geven Knipoog