[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 09:48

Ach wat een droppie.
Ook verergerd met de kou?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:36

Mijn pony was hoefbevangen in het najaar die was niet echt lekker fit met de eerste week kou. Langzaam lopen. Voorzichtig op het harden. Die heb ik uiteindelijk een dikke deken en stalbeschermers om gedaan van back on track en nu draft ze iedereen weer voorbij en lijkt nergens meer last van te hebben. Dit was simpeler opgelost dan het hele bevangen zijn in het najaars :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 23:38

Hier lopen de voor bevangenheid gevoelige dieren altijd op hoefschoenen zodra de vorst zijn intrede doet, heeft al een hoop ellende weten te voorkomen!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 00:16

Mijne staat nu ook met hoefschoenen.
Hoop dat het bij de mijne maandag beter gaat, dat zou betekenen dat het “slechts” de gevoeligheid is door de koude.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 00:34

Muze schreef:
Ach wat een droppie.
Ook verergerd met de kou?

Ik moet zeggen, klop het direct af, dat het al een jaar heel goed gaat. Maar meer ter preventie neem ik maatregelen en is ze aangekleed als een eskimo.

Als je goed kijkt zie je ook dat ze hoefschoenen voor aan heeft. Als het onder de 5 graden wordt, krijgt ze die aan.

Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 01:13

Sjafrane schreef:
Mijn pony was hoefbevangen in het najaar die was niet echt lekker fit met de eerste week kou. Langzaam lopen. Voorzichtig op het harden. Die heb ik uiteindelijk een dikke deken en stalbeschermers om gedaan van back on track en nu draft ze iedereen weer voorbij en lijkt nergens meer last van te hebben. Dit was simpeler opgelost dan het hele bevangen zijn in het najaars :D

Ik zit ook naar deze stalbeschermers te kijken. Doe jij die 24u per dag om? Voor en achter? Ze zijn vrij prijzig, maar als dat goed zit dan is dat het ook zeker waard. Ik heb alleen totaal geen ervaring, want dit hebben we nooit eerder gehad.
We hebben nu transportbeschermers geleend, maar die werkt ze wel af. Cob is ook net aan de ruime kant...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:46

laten jullie de hoefschoenen dan dag en nacht om? Ik ben zo bang dat hij schuurplekken krijgt door vlas en zand enz

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:17

Als je goed passende schoenen hebt dan kan dat prima. Grietje heeft in het verleden weken 24/7 op softride schoenen gestaan. Nog nooit schuurwondjes gehad. Een paar uur op easyboots en toen had ze kale plekken. Dus je moet goed kijken welk soort schoen past bij je dier

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:24

hij heeft equine fusions en heeft ze wel vaker een nacht of meer aan gehad, dan geen plekjes

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 09:47

Mijne staat op equine fusions.
Dadelijk maar zien of hij is opgeknapt door de gestegen temperatuur.. zo niet, maar weer de kliniek bellen.
Moeten ze maar weer komen..

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:01

ze tonen zo groot als ze bij mijn shet om zijn voetjes zitten hahaha vandaar...

Ja hier was de kou ook een aanslag hoor, hopelijk knapt hij komende dagen beetje op

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:21

Muze heb je nog wel pijnstilling in huis? Hopelijk knapt het op, de temperatuur is hier iig weer flink omhoog.

Die van mij gaat gelukkig met de kou heel goed. Ben toch altijd wat verontrust als ik jullie berichten lees, maar ze is prima fit gelukkig.

ladynette_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 10:45

Hello,

Mijn paard is ook hoef bevangen geraakt voor twee weken terug. Ze stond dag en nacht buiten in een paddock Paradise. Zoals bij iedereen is het een enorm natte periode geweest de afgelopen tijd zo ook bij ons, alles een grote drek bende wat bevroren is. Mijn paard had al rotstraal en mok wat ik redelijk onder controle had en op een zondag toen ik haar eruit haalde liep ze zo ontzettend slecht, ze zakte elke keer door haar achterbenen en kon amper staan. Dierenarts erbij en ze was hoef bevangen, ze staat nu al twee weken op pijnstillers.

Nu ben ik gisteren met een vriendin mee geweest naar de kliniek, haar paard is ook bevangen. Had ook straalrot en nu dus ook bevangen, dit paard staat normaal ook dag en nacht bij ons in de paddock Paradise maar vanwege de rotstraal stond dit paard al bijna een maand snachts op stal.

Bij beide paarden hebben dezelfde symptomen, voorbenen ontlasten op de achterhand drukken wankel staan, ontzettend kreupel, hartslag in de kroonrand en kootholte enz.

Is dit toeval dat beide paarden die in dezelfde paddock lopen bevangen zijn in korte tijd? Terwijl het ene paard wel snachts op stal kwam en de mijne niet kan ik mij niet voorstellen dat die van mijn vriendin zulke zere voeten hebben door alleen maar op het harde te staan, ze stond snachts namelijk lekker zacht in der stalletje waar de voetjes tot rust komen. Dit was bij mijn paard dan weer niet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:11

Hier is hij verslechterd, als het goed is komt de dierenarts straks.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 11:57

@ladynette

Is het hooi getest?
Is het eerste waar ik aan denk als im dit bij jou zo lees

ladynette_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:14

hagelslag schreef:
@ladynette

Is het hooi getest?

Hooi wordt getest(laat ik zelf doen) ik vertrouw mijn staleigenaar namelijk niet zo. Hij vindt dat de paarden maar lui zijn en dat het komt door weinig beweging. Ik snap dan niet dat de paarden die nu al twee weken op stal staan omdat ze niet naar buiten komen ivm het weer niet allemaal bevangen staan.

Daarnaast zouden wij juist het suikerarme stengelige en droge hooi krijgen wat niet voorverpakt is. Nu zag ik laatst dat die van ons wel voorverpakt hooit krijgen(hoeft niet erg te zijn) maar dit hooi is niet droog en strengelig, meer richting iets vochtig. Dus een hooitest wordt gedaan duurt alleen even voordat ik de uitslag binnen heb.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:18

Ja idd ik dacht ook gelijk aan hooi.

Mijn paard heeft ook in december even terugslag gehad met de hoefbevangenheid.
En was op moment dat ene partij hooi op was en ik dus niet goed genoeg opgelet heb qua voerbeleid.

Laatste weken gaat gelukkig wel weer beter, maar met de vorst liep ze wel moeilijker op de harde ondergrond.

Ik heb haar 2 weken geleden weer op de foto gehad en helaas nog steeds flinke hoefkanteling.
Dus we gaan nu actiever aan de slag met de juiste bekapping.
En dan duimen dat hoefbeen weer in de juiste ricting komt.

Ze loopt overigens op de zachte ondergrond in de rijbaan gewoon goed, dan zie ik er niets aan.
Zou ik haar aan de longe dan stukjes kunnen laten draven/ galopperen?
Of is dat niet goed ivm hoefkanteling?
Ben ik eigenlijk vergeten te vragen aan de DA.

Ze heeft wat insuline verhoging ook. dus afvallen/ bewegen is wel noodzakelijk.
Helaas heb ik thuis nu niet de mogelijkheid om haar veel buiten te zetten.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 12:23

Ik had ook verpakt vochtig hooi en daar is het bij mij fout gegaan.
Ik heb nooit problemen gehad met mijn paard was nooit gevoelig voor wisselingen van hooi.
Ik heb haar al 13 jaar.

Maar nu waarschijnlijk met een 'rust' (in training) periode in combinatie met de insuline verhoging was dit hooi toch te veel.

ladynette_x schreef:
hagelslag schreef:
@ladynette

Is het hooi getest?

Hooi wordt getest(laat ik zelf doen) ik vertrouw mijn staleigenaar namelijk niet zo. Hij vindt dat de paarden maar lui zijn en dat het komt door weinig beweging. Ik snap dan niet dat de paarden die nu al twee weken op stal staan omdat ze niet naar buiten komen ivm het weer niet allemaal bevangen staan.

Daarnaast zouden wij juist het suikerarme stengelige en droge hooi krijgen wat niet voorverpakt is. Nu zag ik laatst dat die van ons wel voorverpakt hooit krijgen(hoeft niet erg te zijn) maar dit hooi is niet droog en strengelig, meer richting iets vochtig. Dus een hooitest wordt gedaan duurt alleen even voordat ik de uitslag binnen heb.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 19:06

Mss stel ik een domme vraag hoor. Maar ik snap niet helemaal hoe je nu weer een kanteling kan hebben. Als je smid je paard goed bekapt heeft dan moet het hoefbeen toch weer in de juiste hoek staan? De nieuwe hoef groeit als het goed is van bovenaf weer paralel aan het hoefbeen. Dan zou ik denken dat je een nieuwe ontsteking hebt gehad of dat de voetas nog niet goed is gevolgd door je smid. Ik bedoel dit overigens niet banketstaaf, maar ik probeer te snappen hoe het kan

Ik ben geen smid of dierenarts, dus ik vind het lastig om te zeggen wat je moet doen. Maar laat ik zo zeggen dat ik mijn bevangen shet de eerst komende maanden nog niet aan de longe knoop. Met zo'n kleine circel komt er best wat belasting kijken en verkeerde en/of overbelasting kan hoefbevangenheid juist weer triggeren.

Hans staat nu bijna 3 weken op ijzers en de buut heb ik inmiddels helemaal afgebouwd. Hij krijgt nu nog een lage dosis metacam, maar die ben ik ook aan het afbouwen. Vandaag ging hij namelijk flik uit z'n plaat toen hij met graasmasker even op het weiland mocht lopen. Hij snapt er nog steeds niks van dus hij wandelt dan enkel rond en rolt hier en daar. Maar op een gegeven moment had ie even de zoomies. ik meteen weer helemaal zenuwachtig, want ik heb liever niet dat ie zo gek doet. Al is het uiteraard ook een teken dat hij zich fijner voelt.

Zodra de medicatie helemaal is afgebouwd ga ik met hem aan de hand wandelen. Zoveel mogelijk recht uit en de bochten ruim aansnijden. En dan rustig opbouwen als hij geen terugslag krijgt. Wandelen in een actief tempo schijnt juist effectiever te zijn voor vetverbranding en dat houden ze ook langer vol.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 20:10

Mij is verteld dat je beter niet teveel laat bewegen als ze nog gevoelig lopen (op het harde) aangezien je dan verhoogde kans hebt dat het hoefbeen nog verder gaat kantelen omdat deze "los" zit in de hoef. Maar ik zou zeker je dierenarts en hoefsmid hierover raadplegen. Die kennen je paard en de situatie het beste.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:41

Domme vragen bestaan niet hoor! :D
Hoefbevangenheid is voor mij ook allemaal nieuw, heb mijn paard 14 jaar en nooit wat gehad.

Ik denk dat de kanteling gewoon niet weggeweest is.
En inderdaad misschien de smit niet voldoende gedaan.
Ik ben hooi gaan weken en we hebben wel aangepast beslag gedaan.

Nu heeft ie heel stuk aan de voorkant weggesneden en gaan we sneller bekappen.

Ik heb wel idee dat de acute hoefbevangenheid nu wel voorbij is, been is dun en geen pulse.

Ik lees wel veel dat bewegen goed is in de chronische fase.
Maar vind hoe lastig hoeveel.
Soms trekt ze zelf een galop sprintje met bokkensprongen en dan zie ik er niets aan.
Maar dat zegt dus niets...
Dierenarts zei dat het een harde tante zoals ze nu in de ronde loopt met deze kanteling.

Zo balen dat ze weinig naar buiten kunnen het is zo nat geweest bij ons.
Hopelijk snel voorbij.

Maarja dan ook weer gras wat je in de gaten moet houden.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:43

Dierenarts gaf aan niet teveel doen, maar veel op stal ben ik ook geen voorstander van.
Hoefsmit zei doorbloeding is ook belangrijk dus wel bewegen aan de hand.

<<)

Kim_W schreef:
Mij is verteld dat je beter niet teveel laat bewegen als ze nog gevoelig lopen (op het harde) aangezien je dan verhoogde kans hebt dat het hoefbeen nog verder gaat kantelen omdat deze "los" zit in de hoef. Maar ik zou zeker je dierenarts en hoefsmid hierover raadplegen. Die kennen je paard en de situatie het beste.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:19

Ik zou dr lekker buiten zetten met een bak hooi en water. Dat ze zelf kan kiezen of ze wel of niet beweegt. Het water kan juist ook weer voor koeling zorgen vd hoeven. Zodra je iets met haar gaat doen, dan verplicht je de bewegingen. Eerst maar eens die kanteling onder controle en dat ze op het harde niet meer zo gevoelig loopt. En daarna kijken naar rustig opbouwende beweging aan de hand. Daarin eerst rechtuit voordat je op de volte aan de gang gaat.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 20:47

Hebben jullie alleen van voor hoeven foto’s laten maken of ook achter?
En op kliniek of thuis? Met acute hb de trailer op is niet te doen, dat snap ik

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 21:06

Bij m'n shet Grietje die helaas niet meer leeft zijn van alle hoeven foto's gemaakt. Bij Hans alleen voor. Overigens heeft ie gewoon op de trailer gestaan 1.5 heen en 1.5 uur terug. Ik had met m'n dierenarts overlegd of dat wel verantwoord was. Maar hij was van mening dat langer wachten hem sowieso niet ging helpen. Dus ik heb hem een extra portie buut gegeven en we zijn gegaan. Nu moet ik erbij zeggen dat ik sowieso naar de kliniek wilde om hem meteen te laten bekappen en beslaan. En ze hebben z'n hoeven daar verdoofd.

En ik ben blij dat we gewoon gegaan zijn. Gevoelsmatig voelde het verkeerd om hem te vervoeren gezien z'n staat. Voordat we gegaan zijn lag hij heel veel. En na het bezoek aan de smid begon hij na 2 dagen weer rustig rond te scharrelen.