[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:53

Ben benieuwd of dat gaat werken, is dat hetzelfde als de specerij gember? Mijn duits is niet zo goed dus ik kan het er niet uit halen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:12

[.
Citaat:
En ik werd (al tijdje geleden) getipt op 'gember'. Schijnt dezelfde soort werking te hebben als buut, maar dan zonder bijwerkingen. Ik heb zojuist een pot besteld. Is het proberen waard denk ik dan maar.
http://www.lehrer.uni-karlsruhe.de/~za433/ingwer.html[/quote
]

Ben je niet in de war met Duivelsklauw? Bv van Simicur? Daar zit in elk geval geen toegevoegde suikers of toegevoegde zetmeel in.

Oeps, ben te snel met antwoorden zie ik nu. Had eerst de link moeten lezen.

Maar Duivelsklauw is anders ook nog een optie als pijnstiller i.p.v. buut.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:02

&^%*&^(* Vanochtend liep Nado prima, uit stal wel achterbenen wat hoger optillen, maar was snel over. En vanavond liep hij ineens alsof hij vreselijk bevangen is, echt ook gevoelige voorvoeten, bij draaien echt op zijn achterhand hangen. Ik had vandaag geen schoenen aan gedaan, dus wellicht is dat de reden, maar het is zo verdomde frustrerend, je doet er werkelijk alles aan, ik sta nu om half 6 op om voordat ik op werk moet zijn nog langs te gaan om medicijnen te geven en buiten te zetten, 's middags/'s avonds nog een keer terug en dat is het zo enorm wisselend, ik wordt er gek van. Zoveel onmacht....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:06

Potverdorie Nado dat is niet leuk.
Nado zit nu toch ook aan de pergolide sinds een week of heeft ie een ander medicijn? Zou het kunnen dat ie nu slecht eet?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 00:24

Capopjekop, wat een goed nieuws dat er geen ijzers meer nodig waren :D .

Isapaardje, wat een narigheid, hopelijk brengt de fysio verlichting. Ik heb geen ervaring met gember, maar wel met duivelsklauw. Ben wel benieuwd of de gember werkt.

Nado, jij ook veel sterkte. Dat onmachtsgevoel komt me zeer bekend voor :(:) .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 07:59

@ Nado en Isapaardje :(:) geen tips, wel een dikke knuffel.

@ capopjekop ; mooi dat jullie veilig heen en weer naar Roosendaal zijn gekomen en dat de hoefjes vooruitgaan.
En de groeten doen hoeft niet, hoor. Ik ben over 3 weken met Image bij Van Nassau.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 09:09

Nado... wat een rot nieuws, hoe kan dat nou toch? Was jij al begonnen met medicatie voor Cushing? Kan het daar aan liggen?
Misschien vergis ik me maar moet bij Pergolide niet uitgezocht worden welke dosering geschikt is? Wat zegt je DA er van?

Cap.. goed nieuws!

Isapaardje: en jouw kieskeurige dametje, die niks vreemds wil eten, zou wel gember eten? Ik heb er een hard hoofd in. Ik neem aan dat je niet bedoelde dat je de gember uit de supermarkt gekocht heb, want dat is enorm gesuikerd (geconfijt)..
In de natuurgeneeskunde wordt gember geprezen, maar nauwelijks om pijnstillende kwaliteiten. Ik vraag me af of jij er niet beter aan doet om niet zo te experimenteren.. Kun je niet beter de komst van de fysio afwachten?

Gisteren nog bezoek gehad van de DA om Pauli's ogen 'door te lichten' - ze heeft de laatste weken weer erg veel last. Gelukkig niks alarmerends - ik zag de bui ( en de rit naar Hochmoor) al hangen. Hj heeft tegelijkertijd naar die mysterieuze pijnplek op Pauli's hoef gekeken.. kon ook niks bijzonders ontdekken , buiten wat wij hier ook al dachten: de vreemde hoornafgroei wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een beschadiging die ooit is geweest. Blijft de niet verder verklaarde vraag waarom het de laatste tijd breder wordt en waarom ze er pijn aan heeft.
Hij gaat het bespreken met hun klinieksmid..ik stuur vandaag foto's door. Als het, zoals LC opperde, vergelijkbaar is met een likdoorn ( niet verkeerd gedacht!) dan wordt het een behoorlijke ingreep - met onduidelijke uitkomst.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 09:54

Ik was al wat gemberpoeder aan het bijgeven, capsules voor humaangebruik, maar ik heb zoveel nodig voor Isa, dat werd me te duur. Omdat ik wel twijfelde of 'gewoon uit de supermarkt' wel de goede is, heb ik maar even op bokt rondgesnuffeld en kwam zo bij dit produkt uit:
http://www.food4animals.nl/catalog/prod ... cts_id=165

Smaak vindt Isa wel smerig, maar met wat appelazijn kan ik veel verdoezelen voor haar.
Alleen gaf ik dus maar 1 gram per dag, en ze mag er 3 tot 11 hebben volgens wat ik las.

En nee gember is niet gelijk aan duivelsklauw.
Gember bevat een aantal stoffen die dus nuttig zijn bij vooral artrose, maar ook bij misselijkheid voor de mens (capsules zijn ook bedoeld als maagbeschermer en voor reisziekte), en ook om die reden leek het mij wel een nuttig kruid vanwege de buut die ze al weer een tijd kreeg.
Ik las overal dat het veilig in gebruik is en dat er na een 14 dagen duidelijk verbetering is bij paarden met allerlei uiteenlopende kreupelheidskwalen, gebaseerd op gewrichten, pezen en spieren. Is het proberen waard naar mijn idee, en anders ga ik de komende tijd maar cake en koekjes bakken met gember smaak :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:37

@JP
Heb je de foto van de plek al aan Van Nassau voorgelegd?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 10:45

Nee nog niet, want ik had gehoopt dat de DA uitsluitsel had kunnen geven. Maar aangezien ik nu toch een mailtje voor de klinieksmid (Dhr Busser) ga fabrieken, stuur ik er ook één aan Baas Rob.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:53

JP@ is het geen hoornzuil?Die komen meestal voor aan de voorkant van de hoef,maar ja..je zal maar net die uitzondering zijn.

Isapaardje@ ik hoop dat de gember helpt!Ik heb ook ooit eens iets gelezen over kaneel...

Setteke@ gelukkig heeft de uitspatting geen gevolgen gehad!

Capopjekop@Mooie voetjes!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-11 11:11

Volgens DA en eigen smid géén hoornzuil..

Citaat:
Een zijwandhoornzuil is bijna altijd het gevolg van een verkeerde stand van de hoef. Vooral bij lage of ondergeschoven verzenen ontstaan er grote tegenstrijdige krachten op de hoefwand waardoor deze aan de bovenkant kan scheuren. De verzenen drukken dan richting de bodem waardoor er grote druk op de kroonrand komt te staan terwijl de delen halverwege de hoef samengedrukt worden.
Door deze druk zal een hoornzuil ontstaan die over de gehele hoefwand naar beneden groeit, beginnend vanuit de kroonrandscheur.

Hmm......

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:13

Hierbij de foto's van Set. Ipv dressuren, doen we aan andere bezigheidstherapie :D

Afbeelding

LV

Afbeelding

RV

Afbeelding

Beide voeten vooraangezicht

Afbeelding

beslag,zooltjes en siliconen rv

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:09

Update Isabella.
Neurologische afwijking in de wervelkolom, wat door spierzwakte aan het licht komt.

Deze afwijking heeft ze vermoed ik nu altijd al gehad, maar is inderdaad mogelijk vroeger toen ze nog voor de wagen liep, nooit echt goed zichtbaar geworden.
De laatste jaren heeft ze bij tijd en wijlen die wiebel achterhand, juist in de tijd dat ik anders ben gaan voeren (minder suikers en zetmeel, en later zelfs minder van alles).

Veel onderzoekjes gedaan vandaag, alles wees in die richting. Het komt ook uit haar hals. Ik kan nog foto's laten maken van de halswervels, maar veel zou ik daar niet mee opschieten, alleen dat ik het dan helemaal zeker wist dat het dat was.

Er is op zich niets aan te doen, in zoverre, het kan niet beter worden.
Maar met de juiste voeding en beweging (niet te veel, niet te weinig van beiden), zou ik weer een heel eind moeten kunnen komen. (daar was ik eigenlijk al mee bezig).

Nou ergens wel opgelucht na deze diagnose, al is het natuurlijk niet iets wat je graag hoort.
Maar eigenlijk had ik het al verwacht; mede omdat ik zelf al vaker aan wobbler, ataxie oid dacht, maar dat was het dan iedere keer toch net niet.
De achterknieën zijn in principe wel in orde, maar de kniebanden en spieren ook daar te zwak.
Verder vond ze Isabella te mager. Ook was er pulsatie linksvoor (dus dat is ook niet goed).
Hoefschoenen weer aan, en kleine wandeling gemaakt zojuist. Ging eigenlijk best lekker.
Het scheelt denk ik al veel dat ik weet wat het is.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:11

@Isapaardje, pff zeg wat een diagnose, dat is toch ook wel schrikken, aan de andere kant natuurlijk ook duidelijkheid. Heb je ook wat trainingsadviezen gekregen voor die slappe kniebanden?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:27

Weet iemand hier hoe vaak de hoefsmid moet komen bij een ex bevangener ?
Hij is tot nu toe bijna elke maand geweest en telkens gaat er een serieus stuk vanaf. Op zich positief, want dat betekent dat het zieke gedeelte van haar hoef goed aan het uitgroeien is.
Maar ik vraag mij af of haar hoeven zo snel gaan blijven groeien ? Ze is nog geen maand geleden bekapt en ze staat opnieuw al met erg lange tenen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:30

Zelf schrik ik niet zo van de diagnose, maar dat komt ook omdat het denk ik al heel lang in mijn hoofd speelde dat er neurologisch iets niet klopte aan die pony van mij. Al hoop je natuurlijk altijd dat het met een simpele oefening op te lossen is.

Echt specifiek trainingsadvies niet ... gewoon dat wat ik eigenlijk al deed.
Licht stapwerk tot ongeveer een half uur, en goed kijken dat ze niet vermoeid raakt. Want over de grens heen gaan, schijnt juist averechts te werken (maar dat wist ik al na oa dat rennen van afgelopen weekend). Dus balans zoeken in wat ze aankan.
Wel oefeningen gekregen voor inbuigen van de hals.
En verder dus ook voer zo houden, niet afbouwen. Bouwstenen, mineralen, vitamines.

Frappant aan hele onderzoek was trouwens dat ze bij achteruit lopen normaal naar achter liep, meerdere meters ook, geen probleem. Maar toen ik hetzelfde moest doen met haar hoofd omhoog, ze geen stap kon verzetten, alleen maar verzet kon leveren om aan te geven dat ze niet van plan was dat te gaan doen.
Maar hier mocht ik niet op trainen. Wel op normaal achterwaarts lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:32

Hoe vaak heeft verder eigenlijk weinig met HB te maken :)
Zo vaak als nodig is, daar kun je nooit een tijd aan vastknopen. :)
In de winter laat ik ze graag iets langer zodat ze wat minder gevoelig lopen op het harde. Maar dan red ik het dus niet met 8 weken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 15:40

Nav een ander topic...schiet me ineens te binnen dat er iemand van hier de verschillende soorten graszaadhooi zou gaan bepotelen.
Ik ben wel benieuwd hoe dat afgelopen is :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:19

setteke schreef:
Afbeelding

heeft ze ook rotstraal? in de diepe straalgroef?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 18:08

Ja, hij had rotstraal in de diepe straalgroeve. Voor de HB had hij dit niet, maar het is gekomen doordat hij een aantal weken met gips gestaan heeft en er dus geen lucht bij kon komen.
Het blauwe wat je ziet is OTC spray (wat ietwat uitgelopen is).

Isapaardje, wat een heftig bericht ;( .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 19:12

setteke schreef:
Ja, hij had rotstraal in de diepe straalgroeve. Voor de HB had hij dit niet, maar het is gekomen doordat hij een aantal weken met gips gestaan heeft en er dus geen lucht bij kon komen.
Het blauwe wat je ziet is OTC spray (wat ietwat uitgelopen is).

Isapaardje, wat een heftig bericht ;( .

ik herkende de spray ook al :D althans de kleur
gaat ook zo lekker van je handen af :+
heeft ie dat aan meerdere benen of alleen de voorbenen?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:01

Nee, maar aan 1 voetje, RV. Deze voet heeft het langst in het gips gezeten, dus vandaar. Maar het is inmiddels aardig onder controle :D .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:16

setteke schreef:
Nee, maar aan 1 voetje, RV. Deze voet heeft het langst in het gips gezeten, dus vandaar. Maar het is inmiddels aardig onder controle :D .

vooral omdat het in die diepe staalgroef zit, dat zie je niet zoveel
veelal zit het meer op de straal zelf.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 10:50

Isapaardje schreef:
Update Isabella.
Neurologische afwijking in de wervelkolom, wat door spierzwakte aan het licht komt.

Wat betekent dat 'neurologische afwijking' ?
Ik neem aan dat bedoeld werd dat er een afwijking te constateren zou zijn in de wervelkolom?
En wat is je aanbevolen te doen?