Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balada

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:52

neen, amputeren is nogal drastisch!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:58

@Gimli: ik lees veel mee in dit interessante topic, maar heb hier nog niet eerder gepost. Toen ik je foto's zag, schrok ik wel even. Hoe gaat het nu met je paard?
Mijn idee is dat je hier toch wel te maken hebt met een stevig geval van rotstraal (thrush). Ik denk ook niet dat dit in 2 weken zo erg kan worden. Misschien heeft het er al langer gezeten, min of meer verborgen ?
Deze link is vast al weleens eerder voorbij gekomen:
http://www.hoofrehab.com/Thrush_treatment.htm
en kan heel behulpzaam zijn als het hier gaat om rotstraal.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:15

lastig schreef:
Ik zal zo snel mogelijk nog meer foto's plaatsen, maar ik ben benieuwd wat jullie van deze voeten vinden. Ze word zelde tot nooit bekapt. Loopt er veel op het harde en heeft deze voeten zelf gecreerd. Ik heb zelf het idee dat ze iets meer verzenen zou mogen hebben, maar misschien komt dat wel doordat ik dagelijks voeten zie die veel steiler staan..

Ik weet niet of er nu met alleen deze foto's iets zinnigs over te zeggen valt, maar dan hoor ik het graag.

Afbeelding

Hier alvast een foto van de onderkant. Dit is dezelfde voet
Afbeelding

Ik zal snel alle voeten eens op de foto zetten, want ik ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:31

Ik vind dit toptic (en het topic hiervoor) heel erg interessant om te volgen. Helaas ligt het nu een beetje stil, dus laat ik maar eens foto's posten van de hoeven van mijn nieuwe aanwinst.

Hij is 1 keer bekapt door mijn eigen hoefsmid, iets meer als een week geleden. Hij had erg slecht onderhouden hoeven, dubbele zolen, kneuzingen en beschadigingen. Daarnaast heb ik het idee dat hij ondergeschoven verzenen heeft voor, gecombineerd met smalle hoefballen waardoor hij gevoelig is/was voor rotstraal, vooral op linksvoor. Ik heb hem nu de afgelopen weken goed bijgehouden en schoongemaakt maar volgens de hoefsmid is de rotstraal al niet meer actief (het stinkt ook niet en het is droog).

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:56

Ik schrik toch wel een beetje van die foto van die 'rotstraal' of wat het dan ook is. Zou met spoed mijn HS bellen om advies of de foto mailen of zo. Zeker als het in zo'n korte tijd zichtbaar is geworden.

Ook schrik ik een beetje van de foto's van de hoeven van je nieuwe paard, XladyX. Ziet er niet zo best uit. Rare combi van smalle stralen en brede, ronde voeten. Ook de achterhoeven hebben het best sterk.
Lijkt wel of de hoef zichzelf aan het corrigeren is, en weer breder van achter, maar smaller naar voren toe groeit. Beetje lastig te zeggen. Wat je op de 1e, 3e en 5e foto bij de hoefballen ziet.

Wat ik herken van mijn pony is de duidelijke tweedeling in de hoefwand. Boven het stukje met wittiger waas, wat slechtere kwaliteit hoorn lijkt, onder het gladderre stuk, vooral bij de voorhoeven duidelijk. Een bekapper in de zaal die een verklaring heeft? :D
Zou het voeding zijn (bijv. wei naar stal overgang?)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:12

Hij heeft inderdaad tot en met december alleen maar op het land gelopen en dus amper/geen hoefverzorging gehad. Daarna is hij van de ene op de andere dag 24/7 op stal gegaan, en nu sinds een paar weken overdag buiten en 's nachts op stal.. ik denk dat die tweedeling inderdaad te maken heeft met de overgang land naar stal. :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:22

Maar mijn pony staat nogsteeds op het land := Zou het dan het gras zijn? Dat kreeg hij niet meer vanaf november ongeveer, maar wel beweging (mini paddock paradise). En nu zie je dus ook zo'n verschil in hoorn.

Ietsje minder op het harde, of toch echt het verschil gras met Pavo-koek en voordroog met graan, bietenpulp en vitaminebrok?

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:53

Voeten van LadyX vallen wel mee. Heeft gewoon tijd nodig om zich te vormen.
Je ziet wel verschillende ringetjes op die hoeven dus die aanpassing van wei naar stal is erin gegroefd.
Het lijken vanop foto toch droge harde hoeven.... gewoon alle weken bijvijlen en aanpassen, als je kan.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:25

eiber schreef:
@Gimli: ik lees veel mee in dit interessante topic, maar heb hier nog niet eerder gepost. Toen ik je foto's zag, schrok ik wel even. Hoe gaat het nu met je paard?
Mijn idee is dat je hier toch wel te maken hebt met een stevig geval van rotstraal (thrush). Ik denk ook niet dat dit in 2 weken zo erg kan worden. Misschien heeft het er al langer gezeten, min of meer verborgen ?
Deze link is vast al weleens eerder voorbij gekomen:
http://www.hoofrehab.com/Thrush_treatment.htm
en kan heel behulpzaam zijn als het hier gaat om rotstraal.

Ik laat komende week de hoefsmid even kijken, die is er woensdag als het goed is, tot die tijd houd ik de boel goed schoon.
Hij heeft nergens last van, ook niet gehad trouwens, ik denk zelf dat de kneuzing de straal 'open heeft gebroken'.
Het ziet er al rustiger uit nu, ik moet alleen even iets halen tegen rotstraal, maak nu alles schoon met soda en doe er dan honingzalf in, heb bij dit paard geen ervaring met rotstraal dus weet ook niet wat het beste werkt.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:31

@Gimli: oke, fijn dat hij er geen last van heeft, misschien valt het dan nog wel mee.
Laat je ons nog weten hoe het oordeel van de smid uitvalt? Ik ben erg benieuwd, ook naar een eventuele behandeling.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:12

Ik ben ook erg benieuwd Gimli, vind 't heftige foto's. Vooral zo apart dat hij het aan maar 1 hoef heeft?

Ben er overigens van overtuigd dat voedsel een heleboel doet met hoe een lichaam eruitziet, je bent wat je eet en mijn paard lust graag eikeltjes. Niet alleen voor paarden maar ook andere dieren en mensen. Mijn stalhouder heeft sinds vorige week een nieuwe hooileverancier, helaas nog wel hooi uit plastic maar veel grover en droger dan de troep die ze eerst had. Paard z'n bulten verdwijnen meteen :=

Vandaag plaatjes gemaakt van de voorhoeven, graag jullie mening. Bij beide hoeven zie je hetzelfde en ik wil graag weten wat jullie ervan vinden.

Beide voeten:
Afbeelding

Links:
Afbeelding

Rechts:
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:44

Had nog niet gereageerd op de fotos van xladyx. Wat me aan de achterhoeven vooral opvalt is de knik in de hoornwand, op de foto's van het zijaanzicht. De bovenste helft ongeveer heeft een andere hoek dan het stuk hoorn eronder.
Edit: zoals Safiera dus ook al zei :+ Ik vind het eruitzien alsof het bovenste stuk de juiste hoek heeft.
Vind de stralen ook wel érg ver achter het dragende deel van de wand uitsteken, zou het kunnen dat daardoor de stralen ook zo nauw zijn? Ze kunnen toch nooit goed hun werk doen zo?

Zie dat er een reactie is gekomen op Hampson's proefschrift. Iemand die 'm al gelezen heeft en erover van gedachten wil wisselen?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 00:13

hestejente schreef:
Ik ben ook erg benieuwd Gimli, vind 't heftige foto's. Vooral zo apart dat hij het aan maar 1 hoef heeft?

Ben er overigens van overtuigd dat voedsel een heleboel doet met hoe een lichaam eruitziet, je bent wat je eet en mijn paard lust graag eikeltjes. Niet alleen voor paarden maar ook andere dieren en mensen. Mijn stalhouder heeft sinds vorige week een nieuwe hooileverancier, helaas nog wel hooi uit plastic maar veel grover en droger dan de troep die ze eerst had. Paard z'n bulten verdwijnen meteen :=

Vandaag plaatjes gemaakt van de voorhoeven, graag jullie mening. Bij beide hoeven zie je hetzelfde en ik wil graag weten wat jullie ervan vinden.

Beide voeten:
Afbeelding

Links:
Afbeelding

Rechts:
Afbeelding

Wat mij meteeen opvalt zijn de enorme flares aan de binnenzijde van beide voorvoeten.
Doet je bekapper hier nog iets mee? tevens heb ik het idee dat als je er een zij.aanzicht bij zou zetten dat het dier (te) lange tonen heeft en daar door dus wringt met afrollen en zodoende te veel druk heeft op de binnenzijde van de hoef waardoor deze uitwaaiert of flared. Dit door de enigzins franse stand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 00:33

CherokeeChum schreef:
Doet je bekapper hier nog iets mee?

Afgelopen week in elk geval niet. Wat zou hij er volgens jou aan moeten doen?

Maar jij vindt dus dat die "flares" zijn ontstaan doordat hij z'n hoeven niet goed kan afrollen vanwege te lange tonen? Ik zal binnenkort foto's van opzij maken.

Nog iets anders dat je opvalt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:29

Cherookee, ik ben ook heel benieuwd wat je van de foto's vind die Gimli op de vorige bladzijde heeft gepost.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:43

Iemand ervaring met zulke stralen?
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:45

Wauw... ik ben erg benieuwd hoe die er over een jaar uit zullen zien :=

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:47

Anders ik wel! :=

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:55

Kinke schreef:
Cherookee, ik ben ook heel benieuwd wat je van de foto's vind die Gimli op de vorige bladzijde heeft gepost.

Ben ik zelf ook wel benieuwd naar! :j

Needje, zit hier nog n 'verhaal' achter?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:20

Nou, dit paard heb ik pas 3 weken. En gaf r achtervoeten niet. Gister heb ik ze zelf voor het eerst kunnen uitkrabben. Toen vielen ook pas de aparte stralen op. Voor zien ze er iig normaal uit.
Ik vind ze een beetje woekerig.

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:03

Needje , ja ik heb er ook zo'n 2 . Achterhoeven. Paardje gaf de voeten moeilijk dus werd maar 1x per jaar met een zwaar gevecht en staartgetrek bekapt.
De linker achter bij mij is op 5 maanden tijd goed gekomen, de rechter blijft een probleem.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:52

hestejente schreef:
CherokeeChum schreef:
Doet je bekapper hier nog iets mee?

Nog iets anders dat je opvalt?

Het lijkt of over de jaren de hele hoornschoen gedeformeert is. Dwz er zit een bocht in de hoef.
Dit is met gericht bekappem wel te renoveren,Dat het dier wat frans staat,wil niet zeggen dat de hoeven er zo uit hoeven te zien. Of hoeven te flairen.

Op de stralen kom ik vanavond ff terug(Gimli)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:54

Oke, en hoe komt die bocht er dan en hoe zou de hoef volgens jou bekapt moeten worden?

Voor ietsjes frans komt trouwens wel vaker voor bij dit merk. Geen idee hoe zijn voeten in zijn jeugd waren.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:15

O.k dat word dan een hele hap gespeculeer en theorie omdat ik het bij behorende paard en diens locomotie niet ken en moet afgaan op wat ik op de foto's zie.
Er van uitgaande dat je altijd een rechte lijn moet kunnen trekken door het kogelgewricht en kootbeen en hoef,houd dit automatisch in dat je aan beide zijden van die lijn een evenwijdige verdeling van de hoef zou moeten hebben. Dus middelpunt kogel,koot idem, hoef idem,ook al staat het paard frans of toontrede.
Dat maakt niet uit, het gaat om de verdeling. Niet perse om een exact verticale lijn.
Trek je deze lijn door over de voet (toon)over de zool naar de straalpunt tuus de hoefballen door dan heb je een beeld van hoe evenwijdig of juist niet de verdeling van de hoornschoen is.
Even op de Ijsco toegespitst,met name de linkervoorvoet is van evenwijdigheid geen sprake.
Hoe ontstaat dit? Een hoornschoen is een soort van trrag vloeibaar vergelijkbaar met glas,deze vervormt onder druk.M.a.w door een verkeerde drukverdeling. Verhoudingen in de hoornschoen zijn erg belangrijk hierin. In dit geval staat de voet wat naar buiten gedraait,met het afwikkelen zal er dus veel druk op de binnenzijde van de hoef ontstaan,deze onbalans zorgt dat de hoef naar binnen vervormt.(flared)
Wat je dus moet doen met bekappen is beoordelen hoe het paard land en afwikkelt en dit proberen te optimaliseren,dwz zo vlak mogelijk landen en zo economisch mogelijk naar voren wegkunnen.
Dit kan betekenen dat je een opzet in de hoef moet maken die uit het middelpunt ligt maar in de bewegings
richting. Ik zou sowiso meer roll willen zien voor het comfort van het paard.
Ik zou flair er zo ver mogelijk uithalen en er een scoop in vijlen om de wand daar tijdelijk vrij van druk te maken. Nu ga ik ff speculeren, ik vermoed dat te toon lang is en of de verzenen verlaagt zijn.
Verder heb ik het idee dat er ook een diagonaal probleem is ,dwz een minder sterk achterbeen waardoor dit een ,,compensatie'' been is.dwz er meer gewicht op rust als het rechter voorbeen.
Toch zie ik wel mogelijkheden om de franse stand optisch met 50% af te doen nemen met gericht bekappen
zonder de stand zodanig te beinvloeden dat er sprake is van overbelasting te gunste van het plaatje.
Puur door de verdeling van de hoornschoen weer in orde te maken.
Ik hoop dat wat ik beschreven heb een beetje duidelijk is. Het is voor mij dagelijks werk en ik hoef meestal niet te speculeren omdat ik het dier in handen heb meestal :+

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:23

Gimli_ schreef:
Zo op het eerste gezicht lijken het mooie voeten. :j
LV is iets platter zo te zien, zou misschien iets meer afronding in de toon kunnen gebruiken, maar aan de andere kant, als hij nauwelijks bekapt wordt, zou hij zelf 'n 'opzetje' erin slijten.
Ideaal hoor!

Ik heb vandaag een minder prettige ontdekking gedaan bij paardlief.
Ze staan sinds een week of 2 weer op de weide, dan kijk ik de voeten niet dagelijks na.
In de winter staan ze op beton, zand en stukje 'gras' en dan check ik iedere dag op steentjes ed.
Sinds een paar dagen heeft meneer iets vocht bij de kogel, kon onder de hoef niks ontdekken, been was niet warm en liep niet onregelmatig.
Vandaag echter dit beeld:

Afbeelding

Afbeelding

Compleet 'gebarsten' straal, heel vreemd! Schrobben met badedas en wat openen leverde dit op:

Afbeelding

Afbeelding

Het stinkt iets, ik kan er nu bij om het schoon te houden, maar de hoefballen zijn ook wat blauwpaarsig en als ik erop druk is meneer niet blij.
Het lijken mij kneuzingen, ik hoop dat de druk op deze manier enigzins eraf is en het rustig aan geneest, terwijl ik de straal rotstraal-vrij probeer te houden.
Hij loopt overigens vrolijk rond, veel last lijkt 't hem niet te bezorgen (mij des te meer :+ want dit beestje heeft altijd super stralen gehad.)

Zo, das minder mooi Gimli...
Ik zou eerst ff een week of 2 met de CTC -spray aan het werk gaan om de blootliggende straal lederhuid
de kans te geven om wat te drogen en een nieuw laagje te vormen.
Vervolgens zou ik de renetten wetten en voorzichtig laag voor laag wegpellen tot je weer bij degelijk vastzittend materiaal komt. Dat zal waarschijlijk niet in 1 keer lukken ivm met het comfort van het paard.
Het moet helaas wel gebeuren om te voor komen dat de straal lederhuid aangetast raakt -O-