[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:00

Ik had dat in 2007; in januari stormde het zo erg, en m'n man liet nog even snel de honden uit. M'n oogappel kwam onder de auto; heup uit de kom. Eerst operatief gezet maar toen floepte hij er weer uit. Uiteindelijk hebben ze de kop van het gewricht eraf gezaagd waardoor hij een soort zwevend gewricht kreeg. Ter revalidatie moest ik veel met hem lopen zodat hij z'n pootje weer ging gebruiken. Het heeft 4 weken geduurd voordat hij hem weer ging belasten. In al die weken ertussen heeft hij gegild als ie moest staan of als hij ging liggen. Het ging me door merg en been, werd er zenuwachtig van. Toen hij eindelijk weer begon te lopen stond Kylian hoefbevangen... Ik snap dus een beetje wat je doormaakt Ach gut

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:04

Inderdaad allemaal heel herkenbaar....
Bij de eerste hoefbevangenheid van Victor werd Mulak ook ziek. Ze knapte allebei weer op. Toen bleek Victor ook nog eens een zwevende botsplinter bij z'n knie te hebben en werd Mulak weer ziek...en weer beter gelukkig, tot 2005. Aan het begin van dat jaar werd Mulak weer ernstig ziek en toen bleek dat hij kanker had heb ik hem direct in laten slapen. Halverwege 2005 kreeg Victor de diagnose artrose -wat niet waar bleek- en eind 2005 dus zeer zwaar bevangen. Ik wist zeker dat ik hem in moest laten slapen, zo slecht was hij en bovendien was ik er van overtuigt geworden dat de gezondheid van Mulak en Victor hand in hand gingen....en Mulak was nu dood.

Gelukkig is die voorspelling niet uitgekomen...maar ik was wel een emotioneel wrak dat jaar, kon helemaal niets meer hebben. Ik heb er ook wel een beetje een trauma aan overgehouden, kan heel moeilijk weer beesten kopen. Ik wil eigenlijk een kat hebben, maar m'n vorige kat werd na 10 maanden doodgereden (jaja...vlak voordat ik Victor kocht...). En vandaag zag ik zo'n schattig konijntje...vroeger had ik haar zo gekocht, nu denk ik alleen maar..ze gaat toch ooit weer dood.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:38

Ik kom helaas ook weer eens kijken in dit topic. Heel herkenbaar, bovenstaande posts, ik heb de laatste tijd al vaak geroepen "wat zou het leven makkelijker zijn zonder al die zorgen om de paarden!". Maar goed, ze zijn er nu eenmaal en wegdoen kan ik ze niet....maar er is er altijd wel 1 die iets mankeert, net een zieke achter de rug, en de nieuwe patient dient zich al aan.
Nu een hoefbevangen shetje als gevolg van baarmoeder en darmproblemen. Het begon met ontzettend kreupel lopen, maar absoluut geen warme voeten. Toch reageerde ze op de "knijptest" van de hoefsmid. Nu ze aan de medicijnen zit ging het goed vooruit, ze liep niet kreupel meer, en ik ben gisteren met haar over straat gaan wandelen, waar ze uit zichzelf in draf ging, en prima liep. Ik blij!!!
Maar helaas, vanavond liep ze echt heel erg kreupel, ze wil weer geen gewicht op haar voetje zetten, en stond er zelfs mee omhoog. Volgens een DA kan dit het gevolg zijn van het draven/ lopen over de straat, omdat ze zich zo goed voelde heeft ze zich "over het paard gezet" zeg maar. Heeft 1 van jullie dit al eens meegemaakt of al eens eerder gehoord? Ben me echt kapot geschrokken, en snap er helemaal niets van.....

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:06

Hallo, Ja de beschreven situatie is normaal. Als je een pijnstiller geeft en de oorzaak van de hoefbevangenheid niet weghaald, zal deze blijven en op den duur nog grotere schade aanrichten. De hoefbevangenheid komt waarschijnlijk niet DOOR baarmoeder en darmproblemen, maar waren dat juist de druppels die de emmer deden overlopen. Misschien zou het helpen als je de oorzaak van de HB verwijderd en het paardje de mogelijkheid geeft, weer te genezen. Groetjes

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:17

Dankjewel voor je reactie Horseman2008, maar de pony krijgt geen pijnstillers. Ook staat zij niet op gras, krijgt geen krachtvoer en zelfs het hooi wordt geweekt om het fructaan te verwijderen. Dus een andere oorzaak dan de baarmoeder en darmproblemen lijkt me onwaarschijnlijk, het enigste wat nu nog onderzocht moet worden zijn hormonen.
Maar ik vind het zo vremd dat ze nu ineens er slechter aan toe is dan ze tot nu toe geweest is? Alleen na een wandeling over straat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:19

@zwartepeard, ik kwam hier toevallig voorbij en heb niet alles gelezen.. maar is de pony getest op suikerziekte?

geeft dezelde symptomen als hoefbevangenheid, echter word het paard niet beter door het van gras af te halen..
Veel da's weten hier nog niet zo veel van, er word heel snel uitgegaan van hoefbevangenheid..

excuus als het hier al stond oid.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:20

@zwartepaerd
Ik kan me wel voorstellen dat het draven op de harde weg weer irritatie heeft gegeven in de lamellen in de hoef. Het hoefbeen kan toch wat los zitten en dat wrikt tegen de ontstoken lamellen. Eigenlijk niet zo raar, denk ik, dat ze nu weer slechter is. Image kon de eerste maanden überhaupt niet stappen over de harde grond, terwijl ze langzamerhand in het zand goed verbeterde.
En bij Image was het ook in ups en downs: een verkeerde draaiende beweging met haar hoef en ze was weer dagen onregelmatig of kreupel.

Kan het zijn dat jouw paard in het hoefje een hoefontsteking/kneuzing heeft? Komt veel voor bij hoefbevangen paarden. Dat zou ook kunnen namelijk.

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:26

Graag gedaan. De wandeling over de straat heeft waarschijnlijk de traumas die reeds in de hoef aanwezig zijn laten opvlammen. Dat fructaan een reden voor hoefbevangenheid is, is een ver verspreide misvatting. Een paard dat een gezonde stofwisseling heeft, kan zonder problemen de weien aan die we hier in europa hebben. Maar als ik het goed lees, vraag ik me af waar het paardje, de energie vandaan moet halen om zich überhaupt te kunnen verweren tegen de onstekingen in de hoef. Ben je zeker dat het geen hoefkatrolontsteking is?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:28

Dankjewel voor je reactie VivaLaVida. Pff, daar vraag je wat. Dat weet ik niet meteen zo zeker eigenlijk! Dat moet ik navragen. Het was de DA en hoefsmid overigens duidelijk dat het niet van het gras/ fructaan kwam, aangezien ze dat niet kreeg en omdat ze niet te dik is en absoluut geen harde manenkam heeft. Ik weet niet of dat ook een voorwaarde is voor suikerziekte?

janouk, dankjewel, dus terwijl ik dacht er goed aan te doen met het wandelen over straat(ze was nogal depri en vindt dat altijd hardstikke leuk) heb ik dus eigenlijk precies iets heel stoms gedaan?! Boos! Huilen

Van een kneuzing/ontsteking was volgens de hoefsmid geen sprake, maar dat is alweer 14 dagen geleden dat die is geweest.

Horseman2008, ik moet afgaan van de adviezen van de DA en hoefsmid, en die zeggen hoefbevangenheid.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:46

Horseman2008 schreef:
Dat fructaan een reden voor hoefbevangenheid is, is een ver verspreide misvatting. Een paard dat een gezonde stofwisseling heeft, kan zonder problemen de weien aan die we hier in europa hebben.

Dat ben ik niet met je eens; er is een onderzoek geweest waarbij ze een gezonde groep paarden een soort van overdosis fructaan hebben toegediend (dit om fructaanpieken zoals bijvoorbeeld bij 's nachts vorst en overdag helder zonnig weer na te bootsen) en binnen 24 uur waren ze allemaal hoefbevangen. Nu is het overigens wel zo dat een gezond paard best schommelingen in de fructaan aan kan maar eenmaal een stofwisselingsprobleem (waar het gros van de paarden hier in dit topic toch mee te kampen heeft) betekend toch voor de rest van de tijd fructaanwaarden in de gaten houden. Nu weet ik wel dat er meer secundaire voorwaarden voor nodig zijn om hoefbevangenheid in de hand te spelen (krachtvoer, overgewicht etc.) maar om te beweren dat fructaan geen reden is voor hoefbevangenheid vind ik een ongenuanceerde uitspraak die dan wel wat nadere toelichting behoeft.

Horseman2008 schreef:
Maar als ik het goed lees, vraag ik me af waar het paardje, de energie vandaan moet halen om zich überhaupt te kunnen verweren tegen de onstekingen in de hoef. Ben je zeker dat het geen hoefkatrolontsteking is?

Hoe bedoel je dat? Waar het paardje de energie vandaan haalt? En de uiterlijke symptonen van HB lijken volgens mij niet eens op de uiterlijke symptonen van HKO. Ter verduidelijking; een paard met HB ontlast de voorkant van de voet en schuift (soms) z'n achterhand onder z'n lijf om z'n voorbenen te ontlasten terwijl een HKO'er juist de achterkant van de hoef ontlast.

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:09

De optische tekenen van HB en HKO heb je goed beschreven. De redenen voor deze echter liggen voor bijna 95% in de verkeerde hoefvorm en de tijdspanne dat deze vorm bestaat. Krachtvoer is geen reden voor hoefbevangenheid. Ik denk dat je vergiftiging als reden bedoeld. In dat geval klopt het. Maar deze bevangenheid slaat toe op alle vier hoeven tegelijk en is binnen een week of twee weer verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:34

@zwartepaerd: wij hebben zelf ons paard in laten slapen een tijd terug, die was ook "bevangen" terwijl er bijna geen gras meer stond. Het kon gewoon haast niet! ook het hoefbeen was nauwlijks gekanteld.
Ze kon helemaal niks meer, lag hele dagen op dr zij. Toen hebben we haar in laten slapen, het was echt gewoon TE zielig.

Na die tijd kwam ik in contact met een meneer die mij vertelde dat het heel goed suikerziekte had kunnen zijn.. daar is ze (vvoor zover ik het nog weet) idd niet op getest, en Da's denken volgens hem veel te snel aan bevangenheid..
alles wat hij erover vertelde klopte precies!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:49

Horseman ik vind jouw stellingen behoorlijk kort door de bocht, dus ik sluit me aan bij de mening van Kymalin.
Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar Insuline Resistentie, fructaan én naar de effecten van (nodeloos) krachtvoer en in beide gevallen is de relatie met hoefbevangenheid duidelijk aangetoond. Ben benieuwd waar jij je stellingen vandaan haalt, zijn dat Strasser-theorieën?

VivalaVida: je schrijft dat er 'bijna geen gras meer stond'.. juist kort gras kan gevaarlijk zijn in relatie tot fructaan, HB of insuline resistentie, zeker in het groeiseizoen van het gras - er wordt in zo'n geval wel gesproken over 'gestressed' gras omdat het verwoedde pogingen doet om te groeien en er dus juist veel fructaan in zit.
Kanteling van het hoefbeen zegt lang niet alles - mijn paard was tot voor kort rondom bevangen en vertoonde op de X-foto's niet of nauwelijks kanteling van het hoefbeen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:53

Horseman2008 schreef:
De optische tekenen van HB en HKO heb je goed beschreven. De redenen voor deze echter liggen voor bijna 95% in de verkeerde hoefvorm en de tijdspanne dat deze vorm bestaat. Krachtvoer is geen reden voor hoefbevangenheid. Ik denk dat je vergiftiging als reden bedoeld. In dat geval klopt het. Maar deze bevangenheid slaat toe op alle vier hoeven tegelijk en is binnen een week of twee weer verdwenen.

Een teveel aan krachtvoer (in verhouding met werk, soort paard warmbloed/koudbloed) in combinatie met overgewicht kan leiden tot een verstoorde stofwisseling en dus weer hoefbevangenheid. Zijn ze eenmaal hoefbevangen geweest zul je de rest van het leven van het betreffende paard voorzichtig moeten zijn met krachtvoer en met name moeten letten op de samenstelling van de voeding voor wat betreft o.a. zetmeel en andere suikers.

Je gaat me nu hoplijk niet vertellen dat hoefbevangenheid, als zijnde een stofwisselingsprobleem, is op te lossen door een bepaalde manier van bekappen? Want daar geloof ik dus niet in. Ik geloof wel dat je door correct te bekappen e beslaan veel kunt doen voor de beweging en de kwaliteit van leven voor je paard maar ik geloof niet dat een bepaalde hoefvorm/bekapmethode hoefbevangenheid kan genezen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:58

De DA is net geweest voor uitgebreid onderzoek en bloedafname....en er is meer aan de hand Verdrietig Essie is blind aan het worden.........haar pupil reflex was minimaal. Cushing wordt dus steeds waarschijnlijker....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:03

Oh mijn hemel... Frances... wanneer krijg je de uitslagen?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:10

Morgen of donderdag.......maar afgaand op de clinische symptomen, zweten, lang haar, uier die vol loopt, vocht vasthouden en dat soort dingen ga ik er vanuit dat ze wel cushing heeft. Het paste wel in het beeld volgens de DA.

Tot op de dag van vandaag heb ik echt echt echt echt niet gemerkt dat ze iets aan haar zicht had. Ze werd de laatste jaren wel iets schrikkeriger maar ze is ook van een gesloten paard naar een open gezellig paard veranderd dus ik dacht dat daarbij ook meer emoties tonen hoorde, net als schrikken.......

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:16

Nogmaals een knuffel voor jou en Es Timbers Ach gut
het zit jullie niet mee...

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:21

Kymalin schreef:
[Je gaat me nu hoplijk niet vertellen dat hoefbevangenheid, als zijnde een stofwisselingsprobleem, is op te lossen door een bepaalde manier van bekappen? Want daar geloof ik dus niet in. Ik geloof wel dat je door correct te bekappen e beslaan veel kunt doen voor de beweging en de kwaliteit van leven voor je paard maar ik geloof niet dat een bepaalde hoefvorm/bekapmethode hoefbevangenheid kan genezen.

Stofwisselingsproblemen behandelen en correcte hoefverzorging is geen kwestie van geloof, maar van feiten.
Het is echter een vak voor professionals die weten waar ze mee bezig zijn. Helaas voor de paarden, zijn die er nog niet zo talrijk.
Dus zullen de paarden uitgeleverd zijn aan het beste verhaal en vooral aan het "geloof" van de verantwoordelijke eigenaar...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:26

...... aan jou de taak dus om ons op het 'juiste spoor' te zetten - vooralsnog slaag je daar met dit soort vage antwoorden niet zo erg in. Feiten graag !

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:37

Horseman2008 schreef:
Stofwisselingsproblemen behandelen en correcte hoefverzorging is geen kwestie van geloof, maar van feiten.
Het is echter een vak voor professionals die weten waar ze mee bezig zijn. Helaas voor de paarden, zijn die er nog niet zo talrijk.
Dus zullen de paarden uitgeleverd zijn aan het beste verhaal en vooral aan het "geloof" van de verantwoordelijke eigenaar...

Waar heb je mij zien schrijven dan dat ik beweer dat het stofwisselingsprobleem niet behandeld moet worden? Jij bent hier nu even degene die behoorlijk kort door de bocht uitspraken doet als; Dat fructaan een reden voor hoefbevangenheid is, is een ver verspreide misvatting en; Krachtvoer is geen reden voor hoefbevangenheid. Ik vraag jou er over door, reageer erop, vul het aan en wijs je er op dat zaken wat genuanceerd moeten worden en jij roept maar weer wat anders (zie mijn quote in dit bericht). Volgens mij praten we langs elkaar heen. Dus vraag aan jou; Waar wil je nu naar toe? De bewering dat moet een goede bekapper/hoefsmid hoefbevangenheid kan genezen?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:43

O, Timbers, wat naar.... neem het jezelf niet kwalijk dat je het niet gemerkt heb, paarden zijn zooo goed in zichzelf aanpassen, zeker als dit een geleidelijke ontwikkeling is. Ook van mij een knuffel Ach gut

Janne, dank je, ik had al 2 berichten gschreven maar niet gepost Nagelbijten / Gniffelen

Horseman, iedereen is hier bezig met hun paarden de beste zorg te geven die ze kunnen en er is hier veel kennis aanwezig. Jouw stellingen vind ik erg uit de hoogte klinken en je geeft verder ook geen wetenschappelijke onderbouwing voor wat je zegt. Alsof je het tegen een stel kleuters hebt en jouw mening is de waarheid. Sorry, maar zo werkt het niet, zeker niet hier. Dus als je alleen maar hier bent om het walhalla te verkondigen en verder geen concrete tips heeft hoe iemand, die het heel erg vind dat zijn/haar paard pijn heeft, het paard nog verder kan helpen, dan denk ik niet dat je hier in het goede topic zit.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:55

Timbers schreef:
De DA is net geweest voor uitgebreid onderzoek en bloedafname....en er is meer aan de hand Verdrietig Essie is blind aan het worden.........haar pupil reflex was minimaal. Cushing wordt dus steeds waarschijnlijker....

Pfff meis, ik leef met je mee Ach gut . Ik denk ook dat je jezelf niet teveel kunt verwijten. Net als Nado al zei; paarden passen zich nu eenmaal goed aan de omstandigheden aan. Ben benieuwd naar de uitslagen van het bloedonderzoek en hoop toch stiekum voor je dat het allemaal een beetje meevalt.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:04

Timbers, allereerst veel sterkte toegewenst Knipoog Voor cushing zijn er medicijnen, veel paarden leven nog jarenlang zonder problemen met deze medicijnen.

Horseman2008, ik ben niet verder op je verstrekte adviezen ingegaan, omdat ik geen zin heb in een hele discussie. Ik ben het met je eens dat niet alle dierenartsen even deskundig zijn wat hoefbevangenheid betreft, maar dat is in alles zo. Ik vind het vreemd als je zegt dat een paard niet bevangen raakt van krachtvoer, net zo vreemd als destijds een (blijkbaar onbekwame) DA adviseerde een hoefbevangen pony kuilgras te voeren!
Dat er bij hoefbevangenheid een onderliggend probleem meespeelt is zonder twijfel, maar wat als dat onderliggende probleem niet afdoende aangepakt kan worden? Dan zul je toch zeker op oa de gift van krachtvoer moeten letten!!! Waarom zeg je dat mijn pony nu geen kracht meer heeft om een ontsteking weg te krijgen? Omdat ze geen krachtvoer krijgt? Het betreft hier een shetlandpony, 1 van de soberste rassen ter wereld, juist zo ontzettend bevattelijk voor hoefbevangenheid omdat ze snel overvoerd zijn. En ja, dat kan al met 1 handje krachtvoer per dag. 's winters krijgt ze minimaal krachtvoer bijgevoerd als ik het nodig acht, maar nu krachtvoer geven zodat ze de ontsteking te lijf kan? Ik denk dat ik op deze manier helemaal van de regen in de drup terecht kom!
Laatst bijgewerkt door zwartepaerd op 09-12-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:11

Horseman2008 schreef:
Kymalin schreef:
[Je gaat me nu hoplijk niet vertellen dat hoefbevangenheid, als zijnde een stofwisselingsprobleem, is op te lossen door een bepaalde manier van bekappen? Want daar geloof ik dus niet in. Ik geloof wel dat je door correct te bekappen e beslaan veel kunt doen voor de beweging en de kwaliteit van leven voor je paard maar ik geloof niet dat een bepaalde hoefvorm/bekapmethode hoefbevangenheid kan genezen.

Het is niet zo simpel, zoals het hier wordt beschreven.
Het is niet ALTIJD een mechanische questie (hoefvorm), dat ben ik nu, na het lezen van bijna alle boeken van mw. Strasser en mijn ervaring met pony Zaza, overtuigd.
Pony met hoefbevanigheid ( de hoefbeen kwam door de zool) is minstens 2 jaar lang (na de eerste hoefbevanigheid) door gecertifiseerde (2 diverse) SHP bekapt volgens Strasser methode. De hielen waren laag gehouden en de hoefbeen lag parallel met de grond. Ondanks dat kwam niet veel verbetering in de toestand van de pony. Ze werd zelfs nog 1x bevagen - ondanks die goede hoefvorm en alle moeite van de eigenaar.
Pony bleef rode plekken (ontstekingen) in de hoef houden, haar metabolisme was in de war. Ze was dik , leek opgeblazen, met een dikke mannenkam. Bij een bloedonderzoek door DA was een Selenium tekort vastgesteld, echter deze was niet correct - wat bleek later.
De eigenaar heeft veel moeite gedaan om metabolisme van de pony in orde te brengen.
Uiteindelijk is pony behandeld als een insuline resistant patient. Pony heeft oa. magnesium gekregen en er was ook op de fructans gelet. Minder snel verteerbare koolhydraten (suikers).
Door haar metabolisme in orde te brengen is pony zo verbeterd, dat ze over de harde bodem zonder probleem kan draven, haar lijf is nu slank en zonder vet ophopingen en zonder dikke mannenkam, gewoon gezond. Geen ontstekingsplekken in haar hoeven.
Trim is intussen veranderd meer richting Ramey, maar het heeft met haar genezing niets te maken. In haar geval was het niet een mechanisch probleem.